tammikuu 09, 2025, 12:39:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Proudfoot

Kiitokset vastauksista. Vaimokkeelle (salaattien ja yrttien kasvatukseen) on varmaan kohta hankinnassa tuo isompi zengrow. Täytyy itse vielä tuumailla tuota bubblerikuviota. Todennäköisesti laitan pikkutaimet ensin jonkinlaiseen helppoon mini passiivi(?)hydroon.. ja suunnitella sillä välin lopullista ratkaisua. Tuosta zengrowsta mietittiin, että onkohan mokomalle mitään hyviä luomulannoitteita tarjolla? Siis etunenässä salaattien ja yrttien kasvatusta silmällä pitäen? Kiinnostaisi nuo luomulannoitteet chileillekin, kanankakka tuntui toimivan ihan mukavasti multakasvatuksessa pari vuotta takaperin...

PP

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - helmikuu 05, 2013, 15:50:46 ip
Tuosta zengrowsta mietittiin, että onkohan mokomalle mitään hyviä luomulannoitteita tarjolla? Siis etunenässä salaattien ja yrttien kasvatusta silmällä pitäen? Kiinnostaisi nuo luomulannoitteet chileillekin, kanankakka tuntui toimivan ihan mukavasti multakasvatuksessa pari vuotta takaperin...

Ainoat vesiviljelyyn sopivat luomulannoiteet on käsittääkseni Biosevia Grow ja Bloom. Multaan löytyy useampia, joista yleisiä ja toimiviksi todettuja on esim. BioBizzin tuotteet.

Masadist

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 05, 2013, 17:06:26 ip
Ainoat vesiviljelyyn sopivat luomulannoiteet on käsittääkseni Biosevia Grow ja Bloom. Multaan löytyy useampia, joista yleisiä ja toimiviksi todettuja on esim. BioBizzin tuotteet.
Käsittääkseni joku käyttää myös Puutarhan Kesää vesiviljelyssä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Masadist - helmikuu 07, 2013, 16:50:49 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 05, 2013, 17:06:26 ip
Käsittääkseni joku käyttää myös Puutarhan Kesää vesiviljelyssä.

Nyt puhutaan luomulannoitteista. PK on kemiallinen tuote niin kaukana luomusta kuin voi olla.

Lightweight

helmikuu 10, 2013, 15:10:52 ip #1524 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2013, 15:15:07 ip käyttäjältä Lightweight
Itellä kehnoja kokemuksia noista"Biosevia Grow ja Bloom" ainakin ebbissä käytettynä, haisee ja reso täys limaa yms:( jo alle viikon ikäisillä litkuilla...
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

bobster

Mulla rinnakkain kaksi Trinidad Scorpionia. Bubblerissa ja turpeessa, turpeessa kasvaa paremmin. Paljonko pitäisi ec olla bubblerissa? Lannoitteena micro&mato. Ec nyt 0,85 (pullon mukaan-mittari tulee lähiaikoina).
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

LainausMulla rinnakkain kaksi Trinidad Scorpionia. Bubblerissa ja turpeessa, turpeessa kasvaa paremmin

Minkäs kokoisia??
Mikro-Mato-pulloissa on se annosteluohje: Taimet ja piustokkaat - Vahvat kasvit - erikoisen vahvat [[mulla muuten saksankieliset; anttksii hoono kaennoes]
Mä oon saanut täällä foorumilla ohjetta vähän "vahvemmille" chinenseille jopa EC3. Nyt on tapiksi leikatuilla Bih Jolokialla ja Suprice'lla ~2 ja voivat hyvin ...

Ihmettelin muuten toissakesänä/syksynä kun TSMB ei tehnyt kuin pari hassua hedelmää. Nyt kun katselen vanhaa kuvaa, niin on aika keltaista lehteä ...

Arvaan että ovat tän talven taimia. MÄ laittaisin bubleriin ainakin 50% enemmän lannoitetta [EC ~1.4] ja nostaisinkin jos kestää. Bulerissahan on helppo korjata sitten jos menee yli ... Ja jos on isompi niin aika pian yli 2! Bublerissa pitäisi kasvaa paljon nopeammin kuin turpeessa...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bobster

Joo pikkuisia ovat (vielä). Pullon mukaan pistin pienille 0.85, mutta tänään tarvinnee nostaa se 1.6. Sirkkalehdissä jotain pieniä ruskeita läiskiä. Vajari? Turpeessa olevassa ei mitään jälkiä. Opetellaan.

Fredrik-flugarn

Onko sinulla enemmän vihreää niissä kuin sirkkalehdet? Ravinneliuosroiskeet voi saada pienet terävänoloiset läiskät lehdissä aikaiseksi.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

bobster

On pari oikeitakin lehtiä. Roiskeista läikkiä? Kyllä ämpärissä aika loiske käy. Nostan ec:tä ja seuraan.

Fredrik-flugarn

Roiskeista on minulle jäänyt ihan kuin jotenkin kuivuneet/poltetut läiskät. Ei ne sirkkalehdet tietty ikuisiakaan ole. Ne ovat tehneet tehtävänsä jos on jo oikeita lehtejä.

DoZe

Olen nyt aloitellut vesiviljelyt NFT:llä ja käytän samoja lannoitteita myös mullan kanssa. Eli Yaran Hydroa + Calcinittia.

Bluesmanin opastuksella värkkäilin stokkiliuokset (1 osa lannoitetta + 9 osaa vettä). Kiitokset ohjeista sinne! :)

Ohjeisiin sisältyi myös lannoitteiden eri suhteet eri kasvuvaiheissa. Nyt mietin vain että missä vaiheessa mitäkin käyttäisi. Tarkoitan siis sitä, että vaihdetaanko ns. "kukitusvaiheen suhteet" heti kun nähdään ensimmäinen nuppu kasvissa, vai vasta siinä vaiheessa kun kasvi on täynnä kukkia.. Vai jotain muuta?

Fredrik-flugarn

"Kukituslannoitteella" voit auta chilisi kukkimaan. Kun typpeä ei enää niin paljon on litkussa kasvu vähäsen hidastuu ja puska ryhtyy kukkimaan . (jos on siis olosuhteet muutenkin otolliset... Valo, lämpö jne.  Ei se mitään vältämätön taikajuoma ole mutta tuntui autavan minua viime vuonna. Käytin tätä npk 0-16-26. Halpa ja toimiva minulle.
)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: DoZe - helmikuu 17, 2013, 13:17:11 ip
Olen nyt aloitellut vesiviljelyt NFT:llä ja käytän samoja lannoitteita myös mullan kanssa. Eli Yaran Hydroa + Calcinittia.

Bluesmanin opastuksella värkkäilin stokkiliuokset (1 osa lannoitetta + 9 osaa vettä). Kiitokset ohjeista sinne! :)

Ohjeisiin sisältyi myös lannoitteiden eri suhteet eri kasvuvaiheissa. Nyt mietin vain että missä vaiheessa mitäkin käyttäisi. Tarkoitan siis sitä, että vaihdetaanko ns. "kukitusvaiheen suhteet" heti kun nähdään ensimmäinen nuppu kasvissa, vai vasta siinä vaiheessa kun kasvi on täynnä kukkia.. Vai jotain muuta?

Voit vähitellen vähentää typen osuutta (Calcinit eli salpietari) vaikka aluksi 3/2 hydro/salpietari kun haluat kukkien pysyvän kiinni ja katsot kasvin olevan riittävän suuri jotta jaksaa pukata podeja riittävästi. Seuraavaksi kun on satoja kukkia ja kasvi kohtalaisen kokoinen muutat suhteen 4/1 ja kun podit alkavat kypsyä voit vieläkin vähentää typen osuutta sillä hydrolannoitteessakin on hiukan typpeä. Kun puska on täynnä podeja jotka yli puolet on jo kypsiä voit antaa vaikka pelkkää vettä, pH:n voi puskuroida jos on kovin kalkkipitoista vettä käytössä.
Oma suht ohjeellinen käsitys miten homman voi tehdä. Saa olla vapaasti muutakin mieltä. Toistaiseksi on toiminut mutta lannoitepitoisuus saa NFT:ssä olla hiukan ebbikasvattelussa käytettyjä alhaisempi. Tuntuvat baccat rullaavan lehtiänsä ihan mahdottomasti vaikka väkevyys ei ole kovin kummoinen.

DoZe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 17, 2013, 17:37:19 ip
Voit vähitellen vähentää typen osuutta (Calcinit eli salpietari) vaikka aluksi 3/2 hydro/salpietari kun haluat kukkien pysyvän kiinni ja katsot kasvin olevan riittävän suuri jotta jaksaa pukata podeja riittävästi. Seuraavaksi kun on satoja kukkia ja kasvi kohtalaisen kokoinen muutat suhteen 4/1 ja kun podit alkavat kypsyä voit vieläkin vähentää typen osuutta sillä hydrolannoitteessakin on hiukan typpeä. Kun puska on täynnä podeja jotka yli puolet on jo kypsiä voit antaa vaikka pelkkää vettä, pH:n voi puskuroida jos on kovin kalkkipitoista vettä käytössä.
Oma suht ohjeellinen käsitys miten homman voi tehdä. Saa olla vapaasti muutakin mieltä. Toistaiseksi on toiminut mutta lannoitepitoisuus saa NFT:ssä olla hiukan ebbikasvattelussa käytettyjä alhaisempi. Tuntuvat baccat rullaavan lehtiänsä ihan mahdottomasti vaikka väkevyys ei ole kovin kummoinen.

Kiitos taas! Tämä selvensi hommaa kummasti :)

durac

http://i45.tinypic.com/18erz8.jpg Semmoinen ikea-ebbi tuli värkättyä. Biltemasta löytyi 17l/min pumppu reilun kympin hintaan. Pyörähtää kolmesti päivässä vartin ajan.

Onko paha annostus kun on 20l vettä ja 10ml puutarhan kesää? Mites tuossa saisi pidettyä ravinnemäärän hyvänä jos ei ole ec-mittaria? Dripperin kanssa pärjäsin kun vaihdoin nesteet kerran viikossa kun meni vaan puolisen litraa koko systeemiin, mutta tuohon ei ehkä ihan niin useasti tule vaihdettua :D

Make12345

Hei chilipäät!

Olen kasvatellut chiliä ja muita hyötykasveja mullassa jo hetken aikaa ( 5 vuosi menossa ) ja ajattelin vihdoin siirtyä vesiviljelemään systeemien tehokkuuden ja helppouden takia. Vesiviljelystä olen lukenut kohtuu paljon ja olen asioista perillä mielestäni melko hyvin ja valitsin systeemiksi NFT ratkaisun.

Kysymyksiä heräsi monta ja pariin en löytänyt vakuuttavaa vastausta joten ajattelin kysyä täältä. Systeemi olisi tarkoitus rakentaa halvalla ja kanavaksi valikoitui tämä:
http://www.slo.fi/www/fi/Tuotteet/Tuoteluettelo/Sivut/tuotetietosivu.aspx?partno=1418319
pohjalle olisi tarkoitus laittaa jonkun sortin huopamattoa (onko pakko?) ja kanteen porailla verkkoruukuille sopivat reijät.

Sattuuko kukaan osata arvioida noin suunnilleen (edes 10L tarkkuudella) kuinka paljon yhden kanavan läpi pitää vähintään valuttaa vettä vuorokaudessa?
ja myös se kiinnostaa, että onko EC mittari pakollinen ja jos, niin mitä mallia suosittelette? (hyvä hinta-laatu -suhde)
ravinnesuosituksia otetaan myös vastaan. Systeemiin tulisi chiliä, tomaattia ja yrttejä.

Kiitos.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Enzeit - maaliskuu 09, 2013, 19:22:55 ip
Hei chilipäät!

Olen kasvatellut chiliä ja muita hyötykasveja mullassa jo hetken aikaa ( 5 vuosi menossa ) ja ajattelin vihdoin siirtyä vesiviljelemään systeemien tehokkuuden ja helppouden takia. Vesiviljelystä olen lukenut kohtuu paljon ja olen asioista perillä mielestäni melko hyvin ja valitsin systeemiksi NFT ratkaisun.

Kysymyksiä heräsi monta ja pariin en löytänyt vakuuttavaa vastausta joten ajattelin kysyä täältä. Systeemi olisi tarkoitus rakentaa halvalla ja kanavaksi valikoitui tämä:
http://www.slo.fi/www/fi/Tuotteet/Tuoteluettelo/Sivut/tuotetietosivu.aspx?partno=1418319
pohjalle olisi tarkoitus laittaa jonkun sortin huopamattoa (onko pakko?) ja kanteen porailla verkkoruukuille sopivat reijät.

Sattuuko kukaan osata arvioida noin suunnilleen (edes 10L tarkkuudella) kuinka paljon yhden kanavan läpi pitää vähintään valuttaa vettä vuorokaudessa?
ja myös se kiinnostaa, että onko EC mittari pakollinen ja jos, niin mitä mallia suosittelette? (hyvä hinta-laatu -suhde)
ravinnesuosituksia otetaan myös vastaan. Systeemiin tulisi chiliä, tomaattia ja yrttejä.

Kiitos.

Halvalla??? Kyseinen asennuskanava maksaa 18€/m. Verkkoruukut ja pumput päälle. Hvetin kallis. Lueppa Jewen tai mun päiväkirjaa hiukan niin homma selkiytyy. Ei mitään huopaa vaan oikeaa NFT-kuitukangasta, ks. esim. Kärsän Chilitarvike. EC-mittari on hyvä varuste muttei mikään ole pakollista. Jos osaa näppituntumalta arvioida litkujen väkevyyden.

Make12345

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 09, 2013, 20:19:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Enzeit - maaliskuu 09, 2013, 19:22:55 ip
Hei chilipäät!

Kiitos.

Halvalla??? Kyseinen asennuskanava maksaa 18€/m. Verkkoruukut ja pumput päälle. Hvetin kallis. Lueppa Jewen tai mun päiväkirjaa hiukan niin homma selkiytyy. Ei mitään huopaa vaan oikeaa NFT-kuitukangasta, ks. esim. Kärsän Chilitarvike. EC-mittari on hyvä varuste muttei mikään ole pakollista. Jos osaa näppituntumalta arvioida litkujen väkevyyden.

Kiitos rakentavasta palautteesta.
Saan tota kanavaa huomattavasti tota hintaa halvemmalla tai jopa ilmaiseksi jos tuote on vähänkin viallinen (pieni halkeama päädyssä tjsp) ja tota kangas juttua tutkin heti viestin lähettämisen jälkeen ja löysinki ihan tarkotukseen tehtyä kamaa eli sekin puoli kunnossa.

Olen kyllä seurannut sun päiväkirjaa mutten muista sun maininneen omien systeemiesi hintoja/hankintapaikkoja? tai sit se on vaan livahtanut ohi silmien. Niin ja se jäi alun perin mainitsematta että systeemin ois tarkotus olla aika kapea, koska se tulee ikkunalaudalle (leveys n.25 cm, pituus 1.6m) kunnes parvekkeella tarkenee ja takas sisään syksyllä ja emäntä ei hyväksy kuin valkoisia ja esteettisesti korrekteja virityksiä.

bluesman

No se muuttaa asian. Unohdin mainita Tammisillan puutarhan viritykset, siellä taisi olla samanlaista kanavaa käytössä mutta vain taimikasvatuksessa. Kirjassa Allen Cooper; The ABC of NFT on kuvattuna samankaltainen systeemi salaatin ja krysanteeminviljelyä varten.
Veikkaan homman pelittävän mutta kun kasvin koko kasvaa, saattaa tulla huoltovaikeuksia jos kanava on kovin ahdas. Kokeile, sittenhän vasta tiedetään.