lokakuu 06, 2024, 01:43:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

GynZi

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 08, 2009, 02:51:35 ap
Pari kysymystä viisaille vesiviljeliöille.
1.Miksei hydrosoraa/lekasoraa voisi korvata sopivan kokoisella kivimurskeella tai karkealla soralla?
(Ensimmäiseen bubleriin laitoin savesta tehtyä kissanhiekkaa chili hengissä ainakin vielä)
2.Onko kukaan kokeillut ph nostoa korallimurskeella (toimii ainakin akvaariossa) ja laskua turpeella tai turveliuoksella?
3.Mikä on sopivin kasvin koko siirryttäessä mullasta vesiviljelyyn? kokemuksia?


1. Tavallinen kivi ei ime vettä yhtään. Sen sijaan lekasora imee ja tehokkaasti.
2. Eoo, mutta laskuun käytin viime kaudella etikkaa.
3. Pienin mahdollinen, paras olis idättää kivivillassa ettei tarvi suotta kasvia siirrellä.
Artesaanirakastelija

LemieuX

maaliskuu 08, 2009, 21:52:12 ip #241 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2009, 22:03:06 ip käyttäjältä LemieuX
Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 08, 2009, 02:51:35 ap
Pari kysymystä viisaille vesiviljeliöille.
1.Miksei hydrosoraa/lekasoraa voisi korvata sopivan kokoisella kivimurskeella tai karkealla soralla?
(Ensimmäiseen bubleriin laitoin savesta tehtyä kissanhiekkaa chili hengissä ainakin vielä)
2.Onko kukaan kokeillut ph nostoa korallimurskeella (toimii ainakin akvaariossa) ja laskua turpeella tai turveliuoksella?
3.Mikä on sopivin kasvin koko siirryttäessä mullasta vesiviljelyyn? kokemuksia?


1. Miksei? Varmaan paino olisi vain jotain aivan muuta. Leca on todella kevyttä. Tulisikohan ph-ongelmia jos käyttäisi ihan kivimursketta? Vulkaanista kiveä käytetään hydroilussa. 
2. En ole, enkä aio. Mutta siis miksei?? Kokeile!
3. Kun kasvilla on sellaiset juuret että mullan voi huuhdella pois. Itse en suosittele vaihtamaan mullasta hydroon, koska multa saattaa teettää ongelmia hydrolaitteissa(kasvitaudit, juurimätä yms..)

Kekishero

Bublerin hyöty verrattuna passiivi hydroon?

Niabo

Taas kysymys hydroilusta :)

eli nyt on hydrosysteemit mun käsittääkseni aika kasassa mut ku ostin akvaarioliikkeestä ilmapumpun ni pitääkö mun hommaa siihen joku ilmakivi? mitä se kivi tekee?

eli siis pumpusta tietysti letku reson pohjalle mut pitääkö vielä siihen letkun päähän ilmakivi hommata?

kiitokset vastauksista jo etukäteen :)

Noli Me Tangere

Käsittääkseni ilmakivi hajottaa letkusta tulevan ilman pieniksi kupliksi, joten vesi hapettuu tehokkaammin -> juuret saavat enemmän happea.

Niabo

ok, no täytyy sellanen varmaan käydä sit vielä ostaa... ne ei onneks kalliita oo.

Sara

Moi,

Lueskelin aihetta ja pakko vastata, kun itselläni on myös tuo vesiviljely käytössä kaikissa viherkasveissani. Jo vuodesta 1990. Ensinnäkin, olen äärimmäisen laiska ja astmaatikko  ;D  Multa ei siis sovi minulle mitenkään kuvioon.Käytän lecasoraa, vermkuliittiä ym. Pari viikkoa sitten kävin Anttilassa ja ostin sitä koristegeeliä puutarhaosastolta.Siis niitä water-storing crystalseja. Turvotin ne vedellä, johon lisäsin ihan tavallista substralia. Kun noi murut oli turvonnu täyteen kokoonsa, lämäsin ne tehosekoittimeen ja voila!!!!! Minulla oli kauniin värillistä avaruusgeeliä kasvatukseen. :D
Geeli irtokarkki purkkiin, jossa on reiät ja chilin siemenet sisään. Itäminen tapahtui n. viikossa ja taimet ovat nyt n. 5-6 cm.Kohta siirrän ne normaaliin passiivihydroon. Mutta kyseessä on siis ensimmäinen kokeiluni tällaisella systeemillä. Katsotaan miten käy ??? Selviävätkö taimet hengissä ja jatkuuko kasvu ym.Lisänä itämässä geelissäni on kolibrinkukkaa, jukkaa, juudaksen puuta ym. Mutta ainakin chilit itivät ja lähtivät jopa kasvuun :)

Noli Me Tangere

Minkähän kokoisina Champion ja Starfish ois hyvä siirtää bubbleriin? Entäpä kumpi kasvaa isommaksi ja/tai vaatii enemmän tilaa? On kaksi erikokoista ruukkua nimittäin.

metaqxa

starfish, se voi kasvaa yli 4-metriseks
chilejä ei koskaa ole liikaa tilaa on vain liian vähän
chiliyhdistyksen jäsen nro 673

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: huumefisu - huhtikuu 14, 2009, 17:11:58 ip
starfish, se voi kasvaa yli 4-metriseks

Huh. No, enpä usko moisiin mittoihin sitä saavani. Mutta Starfish sitten isompaan vaan. Kiitti. Vielä kun joku osaisi sanoa milloinka bubbleriin istuttaminen on järkevää.

Kärsä Babar

Sen voi laittaa heti bubleriin. Miksei?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

metaqxa

onkos kellään kokemuksia viherpeukun advanced hydroponics setistä?                                                                                  http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=94_126&products_id=508
chilejä ei koskaa ole liikaa tilaa on vain liian vähän
chiliyhdistyksen jäsen nro 673

Kärsä Babar

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Watt

Kyllähän tuo kärsän laittama vaikuttaa aika hyvälle kun vertaa tuohon Advanced hydroponic settiin. Ei tarvitse kauaa miettiä ostaako samalla hinnalla litran lientä vai 25kg säkin :D
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

escargo

Tein tossa jonkunlaisen bubbler-viritelmän uppopumpulla joka tuppaa tuottamaan lämpöä vähän liikaa. En mitannut veden lämpötilaa mutta se on lämpimämpää kuin kädenlämpöinen, ei kuitenkaan kuumaa. Kysymys kuuluukin kuinka lämmintä vesi saa olla vesiviljelyssä?  luulisi että ulkona tai kasvihuoneessa tuo vesi lämpiää myös aika hyvin... eli mikä on raja että juuret ei enää tykkää?  ??? ???
#300

snu

toukokuu 05, 2009, 20:20:00 ip #255 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2009, 20:22:19 ip käyttäjältä snu
Tiedotettakoon tässä, että Lahden Launeen Prismassa on ebbi-pumppuja nyt puoleen hintaan! Eli yksi norm 8.90€ maksava pumppu ei maksa enää juuri mitään. Tosin kävin itse niitä sieltä jo tyhjentämässä läjän (6kpl), ja sinne jäi enää yksi. Menkääs nyt joku chilistelijä hakemaan se pois sieltä, ennen kuin joku rakentaa siitä jonkun tylsän suihkulähteen :). 200l/h ja max 60cm nostokorkeus.

Myös tehokkaammat melkein 30€ maksavat pumput oli puoleen hintaan, eli halvempia kuin vastaavat peukussa. Oliskohan siinä ollut 1000l/h ja 1.1m.

Pahvilootat oli hiukan vettyneen oloisia, ehkä pumput olivat olleet talven ulkona? Ainakin testaamani laite toimi hyvin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu


En tiedä oliko tämä linkki täällä jo, mutta perustietoa erityyppisistä vesiviljelylaitteista:
http://www.simplyhydro.com/system.htm

#419
Eksyminen on suotavaa.

nuthero

Olen lueskellut jonkin aikaa jo näitä aiheita täällä ja huomasin että minulla olisi juuri sopivat boksit tuohon ebbiin. En ole oikein varma noista ravinteista ja pumpusta, eli riittääkö tämä: http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=94_100&products_id=310 ( ghe flora tripak) sekä ravineeksi että ph:n mittaamiseen, vai onko siinä jotain ylimääräistä (flora micro?).
Toinen kysymys: saako noita vesiletkuja pumpuille ihan akvaarioliikkeistä vai jostain muualta?

snu


Minä en (eikä kuulemma Fataliikaan) ole säätänyt ebbien pH:ta mitenkään. Jostain syystä ebbissä tuntuu kraanaveden pH 8 toimivan ihan hyvin. Paljon halvemmalla pääsee, kun ostaa Kärsä Babarilta lannoitteet: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3670.msg58313#msg58313. Tuo 8€ satsi riittää aika kauan, jos parilla ebbillä aloittelee.
#419
Eksyminen on suotavaa.

nuthero

Jaa. No kiitos vastauksesta.