tammikuu 10, 2025, 15:58:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Mulla nuo pumput on niin hiljaisia, että päällä oleva läppäri pitää pahempaa meteliä. Pahin ääni on aina tullut ämpärin puolelta, joko ilmakivi on ollut jotakin ämpärin pintaa vasten, tai nyt tosiaan tuo hakkaava ilmapulssi tekee ihan omanlaisensa pärinän tuohon. Jos olen ripustanut ilmakiven keskelle ämpäriä, noin 5cm pohjasta, bubbleri on ollut niin hiljainen, että samassa huoneessa on voinut vaivatta nukkua.

Tähän eilen illalla askartelemaani bubbleriin ei riittänyt kuin noin puolen metrin pätkä tuota ilmaletkua ja nyt ymmärrän, mistä metelistä ihmiset puhuu noiden bubblereiden yhteydessä. :D

sorrii

Silikoniletkulla pärinä vaimenee myös; ja lyhyemmälläkin letkulla.

Mulla on hankalin särinä tullut kun pumppu tärisee ikkunalaudalla. Joskus laitoin kuminauhalenkkiin roikkumaan. Sittenkohta se tärisi seinää vasten. Sitten leikkasin vaahtokumista sille alustan jossa makaa. Siinäkin tuo siirtyi ajan kanssa niin että lopulta nojasi johonkin ruukkuun tms. jne.
Ahtaassa tilassa ja kun hoidokkeja on sen sata eripuolilla kämppää, ei ehdi olemaan kovin huolellinen joka yksityiskohdan kanssa.

Jos nyt rakentaisin jotain uutta hydroviritelmää niin laittaisin suosiolla vesipumpun! Mä sain ratkaistua juuriongelman ompelemalla pienen pussukan pumpulle tuollaisesta ohuesta suodatinkankaasta. Biltemalla taitaa olla maanpeitekangas nimeltään.
Kun nyt wanha köyhä ukko on mennyt ostamaan kuitenkin pari kallista kaksilähtöistä pumppua niin pakkohan niitä nyt on kuitenkin käyttää ...  :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Ne pirun vesipumput vaan on äänekkäämpiä, kuin nuo ilmapumput.

Feint

Ilmapumpuissa on myös se etu, että saat yhdestä pumpusta letkut useampaan pönttöön. Eli kahden pörisijän sijasta on vain yksi, jne. Ihan tyytyväinen olen ollut omiin virityksiin, joissa käytin vesiastiana korkeita neliskanttisia altakasteluruukkuja. Ovat mielestäni jopa aika tyylikkäitä, vaikka hintaa kertyikin valmiin järjestelmän verran :D

punkgrower

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 12, 2013, 01:25:24 ap
Päriseviin bubblereihin kyllästyneille (käyttääkö täällä muuten bubblereita vielä joku muu kuin minä?  :o) tiedoksi; Mitä pidempi ilmaletku, sitä vähemmän ne pärisee. Tulin sen testanneeksi puoli tuntia sitten. Puolimetrisellä ilmaletkulla ilmakivistä lähtee aivan käsittämätön pärinä jopa tuolla veden alla, parimetrisellä ilmaletkulla ääni vaimenee huomattavasti. Kyseessä on siis pumpun toimintaperiaatteesta johtuvan, voimakkaita impulsseja sisältävän, ilmavirran tasaantuminen letkussa. Saman asian kai ajaisi joku ilmatiivis säiliö välissä. Vähän niin kuin auton pakoputkessa äänenvaimennin. :D
Ovat tehneet sellaisia sylintereitä nuihin letkuihin. Vaikka 0,5 litran limupullo Johon teet tulon ja menon letkulle ja tarvittaessa täytät sen löysästi jollain vanulla /pumpulilla. Vaimentaa kuulema äänen lähes kokonaan pois. Nuitahan voi kehitellä mistä haluaa kun idea on yksin kertainen kyllä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - kesäkuu 13, 2013, 23:49:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 12, 2013, 01:25:24 ap
Päriseviin bubblereihin kyllästyneille (käyttääkö täällä muuten bubblereita vielä joku muu kuin minä?  :o) tiedoksi; Mitä pidempi ilmaletku, sitä vähemmän ne pärisee. Tulin sen testanneeksi puoli tuntia sitten. Puolimetrisellä ilmaletkulla ilmakivistä lähtee aivan käsittämätön pärinä jopa tuolla veden alla, parimetrisellä ilmaletkulla ääni vaimenee huomattavasti. Kyseessä on siis pumpun toimintaperiaatteesta johtuvan, voimakkaita impulsseja sisältävän, ilmavirran tasaantuminen letkussa. Saman asian kai ajaisi joku ilmatiivis säiliö välissä. Vähän niin kuin auton pakoputkessa äänenvaimennin. :D
Ovat tehneet sellaisia sylintereitä nuihin letkuihin. Vaikka 0,5 litran limupullo Johon teet tulon ja menon letkulle ja tarvittaessa täytät sen löysästi jollain vanulla /pumpulilla. Vaimentaa kuulema äänen lähes kokonaan pois. Nuitahan voi kehitellä mistä haluaa kun idea on yksin kertainen kyllä.

Sellaisen tuohon kehittelin, vaahtomuovia sellaisen lisäravinnepurnukan sisään ja kanteen liimailin sopivat muoviputket, mihin letkut saa kiinni. Varsin bueno tuli.

punkgrower

sorrii

Äänten hiljentäminen on joskus aika haastavaa...

Edelleen mä olen kokenut häiritsevimmäksi itse pumpun tärinän alustalla. Suunnittelin, vaan en ole ehtinyt rakentaa villalla eristetyn umpilaatikon pumpulle. Veden pulina on kiinni ilmakiven mallista, eikä se mun systeemeissäni ole liikaa kuulunut. Se mainittu "pörinä" lähtee tosiaan riittävän paksulla ja pehmeällä letkulla - esim silikoniletku.

Yllätyksiähän voi tulla muissakin systeemeissä. Mä esimerkiksi tein joskus ebbiin muoviputkesta ylivuotoputken, jonka päähän porasin muutaman rivin ~5mm reikiä ja laitoin kalustetulpan päähän. Sehän piti ihan mahdotonta hörppäysääntä! Tuo korjaantui kun tein uuden mallin, jossa sahasin ristiin muutaman uran putkeen ...

Nyt on sellainen NFT-tapainen vähän parvekelaatikkoa isompi laatikko keittiössä ikkunalaudalla, johon tulee vesi toiseen nurkaan letkulla messinkinippaan; lattikon keskellä on pohjalla harjanne pitkittäin, jonka yli vesi valuu toiselle puolelle jossa sitten myös nippa-läpivienti poistoletkulle. Tuokin vekotin olisi muuten ihan hiljainen vesipumppuineen, mutta se poisto hörppii niin kuuluvasti että oikein ihmetyttää. Siihen suunnitteilla joku rei-itetty letkunpätkä poistoon joka ottaisi veden tasasemmin ...

Oli muuten hyvä löytö Chilitarvikkeesta [8€]

Noiden letkuliitäntöjen tiiviys kyllä jätti toivomisen varaa: keittiön lattialla oli pari kertaa muutama litra vettä, kunnes vaihdoin tilalle kierteiset messinkinipat.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

kesäkuu 17, 2013, 12:32:04 ip #1628 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 17, 2013, 12:33:55 ip käyttäjältä Jarok
Mousen M-102 -pumput eivät juuri tärise alustalla. En tiedä miten ovat loppujen lopuksi toteutettuja, riittävän eri tavalla kuitenkin, kuin nuo hailean siniset pikkupumput, jotka eivät edes pysy paikoillaan millään alustalla.

Meinasin tässä lähipäivien aikana kirjoitella tuonne blogiin artikkelin tuommosesta bubblerin äänenvaimentimesta, minkä askartelin parista pyörän venttiilistä, vanusta ja filmirullan suojakotelosta. :D Toimii ja on kevyt ja kompakti muutenkin. Ja kun noita osia on haitaksi asti, niin oli myös minulle ilmaisia.

sorrii

Mulla Mouse M-106 on kuin katupora!
Kaksilähtöinen pumppu jossa 2-tehoinen kytkin: Möykkä ja Rähinä ...

Sera 275R on samankokoinen 2-lähtöinen jossa portaaton säätö: Se on aika hiljainen, mutta täysteholla tärisyttää sekin kuuluvasti.

Mulla yksi -se ensimmäinen- pieni Hailea on kohtuu hiljainen.

Silti vesipumpuista isoimmankaan (=1000l/h] hyrinää ei juuri huomaa kuin jos seisoo ihan reson vieressä. Ihmettelempä millaisesta vesipumpusta joku saa kuulumaan ääntä?!? Toki jonkun ebbinkin poistoletku voi pulputtaa, höppiä, ryystää, mutta siinä on kyse kasvatusastian rakenteesta eikä pumpun itsensä äänestä.

Jani M

Mulla tollaset 600l/h vesipumput pitää aika kovaa surinaa. Ilmapumput sitä vastoin ovat niin hiljaisia, ettei niitä enää metrin päästä kuule. Hauskasti menee ristiin, ilmeisesti nämäkin on aina täysin yksilöitä.

sorrii

Saattaa muuten olla että jos vesipumppu on tiukasti niillä imutassuillaan joustavan muovilaatikon pohjassa, se resonoi. Mä oon huolimattomasti antanut niiden vaan roikkua letkunsa varassa. Yksi reso on IKEA'n valkoinen "pyykkilaaikko" johon askartelin jätesäkistä mustan sisäpussin: siinä ei imukupit edes pysy kiinni.
Muissakin systeemeissä on resona joku laatikko jota tulee siirreltyä, ja tahtoo pumppu aina kaatua siellä pohjalla ...  Mä oon lakannut välittämästä siitä  8)
Aina tulee pidettyä vettä kuitenkin parikyt senttiä pohjalla eikä ole vaaraa että pumppu jäisi kuiville.

Jos on iso reso, eli vedenpinta pysyy kohtuu korkealla, voi letkun mitoittaakin niin että se pumppu on ilmassa-eikun-vedessä ...

Feint

Onko kukaan testannut ilmapumpuissa käytettävien ilmakivien ja ilmaverhojen eroja? Muistelen, että ilmaverho olisi parempi, koska se hajottaa ilman pienemmiksi kupliksi, mutta mulla oli ilmakivellä varustetussa bubblerissa kasvilla huomattavasti massiivisemmat juuret, paksumpi varsi ja enemmän paksuja puumaisia varsia. Eri lajikkeet kyseessä, joten vertailu ei ole mitenkään pätevä, mutta silti tuntui kivi olevan tehokkaampi. Ilma ryöppysi isojen kuplien ansiosta kovemmalla vauhdilla/paineella, joka puolestaan rikkoo vedenpintaa enemmän.

Onkohan tästä aiheesta mitään kokeiluja/tutkimuksia/mielipiteitä?

Huru-ukko

Minun mielestä aivan sama kumpi, kunhan hapettaa veden. Sillä sen kummempia vaikutuksia kasvamiseen ole.
Eikä valituksia ole tullut kummastakaan. Muutaman kerran tukkeutuneista ilmakivistä kyllä olen lukenut. Itselle tätä ei ole tapahtunut.

Mihin tuo väite ilma verhon pienemmistä kuplista perustuu?. Eikös ilmaverho tule letkuun poratuista reijistä, kun taas ilmakiven kuplat tulee huokosten läpi.

Feint

Perustuu ihan silmämääräiseen havainnointiin systeemejä testatessa :D ilmaverhosta tuli pieniä kuplia, ilmakivestä isompia. Syystä tai kolmannesta ilmakivellä varustettuun bubbleriin kertyi myös todella paljon vähemmän levää, mutta sillä tuskin on tekemistä ilman määrän kanssa.

tso

Tästä samasta aiheesta, eli bubblerin kuplien koosta on jatkuvasti kekustelua.

Koittakaa nyt lukea ne edelliset kädenväännöt kuplien koosta jne.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: tso - elokuu 05, 2013, 19:44:52 ip

Tästä samasta aiheesta, eli bubblerin kuplien koosta on jatkuvasti kekustelua.

Koittakaa nyt lukea ne edelliset kädenväännöt kuplien koosta jne.

Haku ei muuten tuottanut yhtään tulosta "bubblerin kuplat". Lisäksi sen runsaan vuoden aikana jonka olen täällä ollut, en ole juuri tuota aihetta ainakaan huomannut. Vaikkakin bubblereista ja ilmakivien paremmuudesta olen lukenut.
Jotenkin kuvittelin, että keskustelu aiheista on sen verran vapaata, ettei esim. 80 sivun viestiketjua tarvitse lukea.

Kk85

Rupesin tossa kokeilemaan parilla puskalla että miten onnistuu kasvarista (turpeesta) siirto sisälle bubbleriin.
Ensimmäinen havainto että tuosta sorasta ei kasvit saa tarpeeksi tukea.
Voiko verkkoruukkuun varren ympärille laittaa kukkasienen tueksi?

Kk85

syyskuu 07, 2013, 20:45:41 ip #1638 Viimeisin muokkaus: syyskuu 09, 2013, 21:23:15 ip käyttäjältä Kk85
Yllättävän hyville puskat näyttää reilu vuorokaus siirron jälkeen.  :)
Ainut että pumpussa oli liian lyhyet letkut ja sen takia pärinä melkonen, mutta nyt kun "änkkärit" saa paikallee ni luultavasti helpottaa..

edit. ja kylläpäs muuten hiljeni. :D
Vieläkin vään mietityttää tuo ravinteitten annostelu kun tuo vesiviljely on vasta opettelu asteella..

kemikaali

Huh-huh, melkonen urakka takana! Reilu 80 sivua tiukkaa tekstiä luettuna. Noh, ehkä aluksi en visiviljelystä mitään tiennyt mutta toivottavasti ny on toisin. Ja morjesta vaan foorumilaisille, meikä alottaa nyt uuden ja toivottavasti antoisan harrastuksen.

Yksi valmis härpäke on tulon päällä ja tarvikkeita tuli tilattua jo ensi kesää varten jos vaikka kyhäilis pienehkön kasvihuoneen :)