heinäkuu 03, 2024, 05:39:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

theBro

Lainaus käyttäjältä: "snu"Pari pientä kysymystä passiivisesta vesiviljelystä:

1. Onnistuuko se ihan näin, mutta ilman pumppua?

2. Jos kasvi on istutettu suoraan lecasoraan, niin miten korkealla veden pinta pitäisi olla?


Itse en ole chilejä passiivisesti vesiviljellyt, mutta orkidea tuossa ikkunalla on passiivissa (sen kasvatuksessa vettä saa olla vain himppu pohjalla, koska juuret mätänee jatkuvasti vedessä liotessaan). Normaalien kasvien passiivisessa vesiviljelyssä pitää ruukussa olla aina vettä muutama sentti. Eli pidät siinä purkissa vettä sillain, että alimmat pavut on vedessä (minimitilanne) ja maksimissaan varmaan semmonen pari senttiä vedenpintaa ylöspäin. Yksinkertaisimmillaan riittää, että normaali purkki tai ämpäri on täytetty lekasoralla, johon kasvi istutetaan. Hommaa helpottaa, jos on ruukussa sisäaski (ettei jopa vedentasomittari), jossa voi koko komeuden nostaa ylös jos tarttee juuria tai veden määrää tiirailla. Toki tommosta isompaa allasta ja verkkoruukkua voi käyttää, vaikka siinä joutuukin altaassa pitämään enemmän vettä. Luulen kuitenkin, että passiiviviljelyssä on hyvä olla enempi sitä lekasoralla täytettyä, mutta kokeilemallahan tuo selviää.

snu

Kiitoksia molemmille.

Oma kokeilu on käynnissä, pari kuvaa ja pätkä tekstiä siitä päiväkirjassani
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

Hankin 100 pH liuskaa mallia Merck Universalindikator. Ohjeissa sanotaan "Immerse in weakly-buffered solutions until there is no further colour change". Mitä tuollainen bufferointi tarkoittaa?
#419
Eksyminen on suotavaa.

flare

Sitähän voi kuka vaan googlettaa:

LainausPuskuriliuos valmistetaan heikosta haposta ja sen suolasta tai heikosta emäksestä ja sen suolasta. Puskuriliuoksen pH ei muutu juuri lainkaan liuosta jonkin verran laimennettaessa tai lisättäessä siihen kohtuullisessa määrin happoa tai emästä.

Puskuriliuos on eräs Le Châtelier'n periaatteen sovellus.


http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/kemia/kemia4/puskuri.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_solution

PS. Mun käsittääkseni yleiset PH-Down/Up liuokset/purut on sellaisia että niissä nimen omaan on jonkinlainen puskuroiva vaikutus.
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

snu

En kyllä tajunnut noista yhtään mitään. Fysiikka on hallussa, kemia ei.

Mittaako liuska pH:n yhtä hyvin ilman, että rupean nestettä erikseen puskuroimaan? Sen oikeastaan halusin tietää.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

pH probleema selvisi: Liuska toimii puskuroimattomassa ja heikosti puskuroidussa nesteessä. Jos nestettä on puskuroitu paljon, liuska toimii huonommin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

snu

Vielä yksi ebbi-kysymys multa:

Mulla on nyt 3x30l resoa, 3x12l altaita (tietenkin jäävät käytännössä litran tai pari vajaiksi). Kysymys kuuluu, voiko tuon kokoisiin altaisiin laittaa kaksi kasvia, vai vain yhden?

Chinense allas: Punainen Habanero + Aji Dulce Amarillo

Pubescens allas: Punainen ja keltainen rocoto.

Baccatum allas: Inca Berry + PI441551
#419
Eksyminen on suotavaa.

jacaranda

Ensimmäiset chilini ajattelin ensi kesänä kasvattaa ja tämä vesiviljely houkuttaisi kovasti. Tarkoituksena olisi kasvattaa PI441551, paprika(puztsagold) ja kirsikkatomaattia(gardeners delight) kaikkia 1-2 puskaa.

Lannoiteiden takia kun ei voi kaikkia samaan saaviin laittaa,niin minkälainen kasvatus olisi järkevintä/taloudellista?
Niin ja parvekkeella kasvattelen eli tila on hyvin rajoitettua.


Tiedän ettei tomaatin kasvatus tänne kuulu, mutta toivottaasti täälläkin jollain siitä on kokemusta

snu

Lainaus käyttäjältä: "jacaranda"
Lannoiteiden takia kun ei voi kaikkia samaan saaviin laittaa,niin minkälainen kasvatus olisi järkevintä/taloudellista?
Niin ja parvekkeella kasvattelen eli tila on hyvin rajoitettua.

Laitat ne sitten kahteen tai kolmeen saaviin... Tomaatit ainakin erikseen.
Muistelisin jonkun kasvattaneen parvekkeella 40 chilipuskaa... Eikä se ollut mikään älyttömän suuri parveke.
#419
Eksyminen on suotavaa.

ZAZ

Nyt vaivaa niinkin vinkeä aihe kuin ph.

Se on liian matala. Aivan liian matala. Litku on testissä melkein punaista kahden pävän jälkeen. Mistä johtuu moinen?

Käytössä siis floraset. (gro+micro+bloom)
Shit happens when you party naked.

Patu

Mä en tosta sun ph ongelmasta osaa sanoa? sori.
Mut kiinnostas miten toi floraset on sulla toiminu kasvun ja muun suhteen??
ostin meinaan just saman setin ja laitoin eilen litkut pönttöön ja tänään katoin ph:n niin oli ainakin vielä hyvä...pitää ny seurailla tekeekö mulla saman...

ZAZ

Nyt vasta alkoi pöntössä kukinta, niin en osaa vielä sanoa. Katsoo minkälaista satoa tulee. :)

Mutta tähän mennessä on ollut oikeinkin mainio ravinnesarja.
Kasvu on nopsaa ja tukevaa. Mutta tuohonkin vaikuttaa valo aika tehokkaasti.
Shit happens when you party naked.

saulir

Lainaus käyttäjältä: "ZAZ"Nyt vaivaa niinkin vinkeä aihe kuin ph.

Se on liian matala. Aivan liian matala. Litku on testissä melkein punaista kahden pävän jälkeen. Mistä johtuu moinen?

Käytössä siis floraset. (gro+micro+bloom)


Voi johtua monesta asiasta, yksi on jos juuret on jostain syystä päässeet huonoon jamaan, ja alkavat hajoamaan, toinen syy voi olla taas litkujen väkevöityminen... vettä voi käyttää hyvin nostamiseen suoraan.

ZAZ

Lainaus käyttäjältä: "saulir"
Voi johtua monesta asiasta, yksi on jos juuret on jostain syystä päässeet huonoon jamaan, ja alkavat hajoamaan, toinen syy voi olla taas litkujen väkevöityminen... vettä voi käyttää hyvin nostamiseen suoraan.


Samoja olen miettinyt. Mutta juuret näyttävät aivan terveiltä (valkoisilta) ja uusi ravinneliemi on tehty alle 2 viikkoa sitten. Eli en usko senkään väkevöityneen.

Huomenna ilmeisesti pöntön ja pumpun hyvinkin perusteellinen pesu.  :evil:
Shit happens when you party naked.

Doe_J

Tarpeeksi pieni vesitila kasvin kokoon nähden, niin imee herkästi liuoksen väkeväksi ja happamaksi. Näin talvella jos on kuiva huoneilma+tuuletus ja valaistus joka lämmittää niin isohkot kasvit haihduttavat yllättävän paljon. Viikkokin on aika pitkä aika lopulta riippuen tietty vesitilan koosta, tosin 2 päivässä ei ehkä ihan luulisi noin radikaalisti pH:n laskevan.

Vai oliko että litkut on olleet yli viikon ja nyt parissa päivässä pH sitten putosi?

Tuore lecasorakin heittelee aikansa pH:ta mutta muistaakseni ylöspäin.

jacaranda

Onko  jollain kokemuksia siitä, että onko passiivinenkin vesiviljely parempi kuin multa?

ZAZ

Litkut oli vaihdettu reilu viikko ennen ph:n radikaalia putoamista.
Lecasoraa en käytyä tuossa vehjaksessa ollenkaan niin ei se voinut siitäkään johtua. Ja vesi/juuritila on kooltaan 30l.

Hienosti. Koira oli ilmeisesti ohi tassutellessaan kiskaissut pumpun pöntön pohjasta irti. Eli siis pumppu oli juuri ja juuri vedenpinnan alapuolella (max 2cm pinnasta)

Tarkoituksena oli siis pestä koko pönpeli. Mutta sittenpä tosiaan huomasin että kalkki, jolla olin aiemmin jo hieman nostanut ph:ta, pli saostunut yhteen nurkkaan missä vesi ei kiertänyt.

Kaadoin 2 litraa kuumaa vettä päälle niin että sekosi, mittasin ph:n, hymyilin ja taputin itseäni olalle.  :) Se oli siis optimaalinen.

Nyt pitää sitten entistä tarkempaan vahdata noita rehuja ettei sinne mitkään tuholaiset (isot ja pienet) pääse melskaamaan.
Shit happens when you party naked.

Patu

tuli sellanen mieleen et pitääkös ravinteita lisätä, kun lisää vettä pönttöön??

ZAZ

En mä itse ole ainakaan ravinteita lisännyt veden yhteydessä. Ei pääse ainakaan liuos liian vahvaksi. Teen joka vedenvaihdon yhteydessä siis uuden liemen enkä sen jälkeen lisää sinne mitään muuta kuin vettä.
Muista en sitten tiedä.
Shit happens when you party naked.

Herra 47

näin minäkin toimin... eli en lisää ravinteitä vedenlisäyksen yhteydessä... vaan 4-7 viikon välein liemen vaihdonyhteydessä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)