tammikuu 09, 2025, 22:16:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

biblo

Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - marraskuu 18, 2009, 14:38:15 ip
Mitenkä ne juuret siellä kuivuis, kun ilmankosteus lähentelee 98%.
Mä laittaisin ajastimen taakse, 3 x tunnissa (3-5min on-15-17min off)

Kävi myös itsellä mielessä.Ei varmaan vaadi mitään lisätiputtimia kyllä.

Taidan itsekin noita muutaman tilata jotta pääsee koittamaan.
"Grow food, not lawns"

lazze

Sitten ollaan viisaampia, kun on päästy testailemaan.

Pitkä on odottavan aika.
Viherpeukusta odottelen ravinteita ja kivivillakuutioita yms..
Taskuraketista 250w ELSiä.
Ja kaukomailta noita foggerita.

Liian monta täkyä vetämässä yhtäaikaa mun hermoille.
Mitähän siitäkin tulee, kun pitäis malttia löytyä noiden
chilien kanssa sitten joskus tulevaisuudessa ???

blarney

Nuo foggerithan voisi olla idätykseen mainio apu jos ei kasvatuksessa toimikaan.

jla1710

Lueskelin tuossa Schtelig Oy:n sivuja ja totesin, että melko lailla pienessä ovat typen määrät monissa lannoitteissa, jotka ovat siis kaiketi tarkoitettuja ammattilaisten käyttöön kasvariin ja vesiviljelyyn:

Hydroflex T 8-4-32 Vihanneksille , marjoille ja hedelmille kaikilla
kasvualustoilla

Hydroflex L 9-5-32 Salaatille ja yrteille kiertovesiviljelyyn ja petiviljelyyn

HydroMax 0-19-24 Vihannes- ja kukkaviljelyyn kaikille kasveille ja kasvualustoille

HydroStar 0-10-26 Vihannes-ja kukkaviljelyyn kasvihuoneissa ja avomaalla. Sopii myös lehtilannoitukseen.

Näitä toki täydennetään "täydentävillä lannoitteilla" mutta silti typen määrä on melko lailla pieni. Pitäisköhän tuota kokeilla omissakin kasvatuksissa...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - lokakuu 14, 2009, 22:42:15 ip
Olen tuota siirtely/vedenvaihtohommaa ensi kesää varten miettinyt koska rakennan nyt kasvaria ja tarkoituksena olisi chilien ohella kasvattaa tomaattia ja kurkkua myöskin hydroissa. Eli miten rakennan sellaiset hydrot tomaateille ja kurkuille jotta niitä ei tarvitse siirrellä. Lappo, ylimääräinen pumppu mitä muuta??? Uskon, että tomaatit ja kurkut kasvavat hydrossa melkoista vauhtia koska vaativat paljon vettä ja ravinteita kasvaakseen. Mutta millaiset hydrot ja miten vedenvaihdot jne??? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja nähdä vaikka kuvia toimivista järjestelmistä.

Mulla on toistaiseksi yhden kauden kokemukset laastipalju/akvaariopumppusysteemistä. Kuvia voit etsiä päiväkirjastani jossa jollain sivulla on vedenvaihtoon biltemasta 3 euron hana jolla muutat pumppaamisen suunnan ulos kasvimaalle kun vaihtelet vesiä.http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6187.0
Paljut toimi tosi hyvin kuten sadosta saatat päätellä eikä hintakaan päätä huimaa.
Itse laitan ens kesänä kurkuille myös ebbit. Huolettoman kasvihuone.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - joulukuu 07, 2009, 22:37:56 ip
Lueskelin tuossa Schtelig Oy:n sivuja ja totesin, että melko lailla pienessä ovat typen määrät monissa lannoitteissa, jotka ovat siis kaiketi tarkoitettuja ammattilaisten käyttöön kasvariin ja vesiviljelyyn:

Hydroflex T 8-4-32 Vihanneksille , marjoille ja hedelmille kaikilla
kasvualustoilla

Hydroflex L 9-5-32 Salaatille ja yrteille kiertovesiviljelyyn ja petiviljelyyn

HydroMax 0-19-24 Vihannes- ja kukkaviljelyyn kaikille kasveille ja kasvualustoille

HydroStar 0-10-26 Vihannes-ja kukkaviljelyyn kasvihuoneissa ja avomaalla. Sopii myös lehtilannoitukseen.

Näitä toki täydennetään "täydentävillä lannoitteilla" mutta silti typen määrä on melko lailla pieni. Pitäisköhän tuota kokeilla omissakin kasvatuksissa...

Olen käyttänyt seuraavanlaista yhdistelmää menestyksekkäästi;http://www.yara.fi/fi/Tuotteet/Tuotteet+viljelijoille/Lannoitteet/Kastelulannoitteet/Rakeiset_ja_jauhemaiset/YaraLiva_Calcinit.htm
http://www.yara.fi/fi/Tuotteet/Tuotteet+viljelijoille/Lannoitteet/Kastelulannoitteet/Rakeiset_ja_jauhemaiset/Ferticare-HYDRO.htm

Hydrolannoite on tosi kallista ; 60€/25kg säkki. Salpietari taasen 15€/25kg. Riittävät hetkeksi aikaa.

jeQQ

"Hetkeksi". :D Salpietarista saa myös kaikkea muuta kivaa..

jla1710

Minkälaista sekoitusta olet noista laittanut chileille, kurkuille tai tomaateille? Ja mistä hankit nuo? Kävitkö Harjavallasta hakemassa ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Miksaa

Agrimarket ainakin myy tuota Kemiran hydrolannosta ja salpietaria typpilisäksi. Molemmat tosiaan 25kg säkeissä.
Pienempiä määriä voipi kysellä vaikka Kärsä Babarilta privana. Tuossa ketju siitä aiheesta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3670.60

Itsellä oli sopiva suhde hydrolannosta alkuvaiheessa 40ml/10l ja kukinnan aikaan jo 80ml/10litraa, 10% stokkilioksesta.
Ja typpilisää alussa 20-25ml/10l ja myöhemmin 40ml/10l. Kukintavaiheessa pudotin typen määrän 20ml/10l
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Chillyone

Mulla olisi mahdollisuus käyttää hydroilussa ionivaihdettua vettä, jonka EC on jotain todella pientä, about 0,1 luokkaa jos oikein muistan. Akkuvetenä tuota normaalisti käytetään, mutta haluaisin tietää voiko tuota laittaa bubbleriin? Meillä päin kun hanavesi on todella huonoa vesiviljelyyn, ph jotain 8,5, eikä meinaa tasaantua millään. Tuossa ionivaihdetussa olisi ph jo valmiiksi matalampi, eikä siinä olisi mitään puskuroimassa sitä ylös, jollon ph:n laskeminen ja alhaalla pitäminen voisi olla helpompaa. Onko siis kokemusta akkuveden käytöstä hydrossa?

Chiliseppo

Rupesin pohtimaan, että niin yksinkertaistako se on, että minä otan esim. viilipurkin, laitan sen täyteen lecasoraa ja vettä, ja päälle taitellaan esim. helposti muotoutuvasta foliosta kansi, ettei sinne pääse aurinko, ja sitten chili vain reiästä sisään, ja vaikka pikkuisen veteen liotettua kanankakkaa? Ja välillä kippo pestään ja vedet vaihdetaan?

chilimieli

Kananskakkeli ei kyllä oikein käy vesiviljelyyn, eikä monet mullalle tarkoitetut ravinteetkaan.. Johtuu nopeasta pilaantumisesta ja useimmin myös hajusta. ::)

Muuten kyllä toimii tuo metodi periaatteessa. Taimi kannattaa toki istuttaa vesirajan yläpuolelle ja antaa lecasoran kuljettaa vedet juurille, seisovassa vedessä juuret "hukkuu" melko nopeasti.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: Chillyone - tammikuu 25, 2010, 12:40:14 ip
Mulla olisi mahdollisuus käyttää hydroilussa ionivaihdettua vettä, jonka EC on jotain todella pientä, about 0,1 luokkaa jos oikein muistan. Akkuvetenä tuota normaalisti käytetään, mutta haluaisin tietää voiko tuota laittaa bubbleriin? Meillä päin kun hanavesi on todella huonoa vesiviljelyyn, ph jotain 8,5, eikä meinaa tasaantua millään. Tuossa ionivaihdetussa olisi ph jo valmiiksi matalampi, eikä siinä olisi mitään puskuroimassa sitä ylös, jollon ph:n laskeminen ja alhaalla pitäminen voisi olla helpompaa. Onko siis kokemusta akkuveden käytöstä hydrossa?

Ei kuulosta mitenkään kokeilemisen arvoiselta,
a) ei kovin taloudellista
b) aika kova homma vesien kuskailussa ja hankkimisessa
c) kuulostaa muutenkin omaan korvaan aika hullulta idealta
d) epäilen akkuveden heikentävän ravinteiden imeytymistä juuriin, tosin tämä vain veikkaus..

Kimppu

Kanankakkeli ei toimi muutenkhaan, koska siinä kasvien tarvitsema typpi on ammoniumtyppeä, kun taas vesiviljelyssä typpi pitäisi olla nitraattityppeä. Multakasveille ammonium-, vesiviljelyksille nitraattityppi.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Chiliseppo

Onko ilmastinkiven koolla väliä, jos vesiviljelen chiliä 10l sangossa, saako olla esim. 35mm pituinen kivi?

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: Chiliseppo - tammikuu 31, 2010, 19:08:56 ip
Onko ilmastinkiven koolla väliä, jos vesiviljelen chiliä 10l sangossa, saako olla esim. 35mm pituinen kivi?

On ja ei, riippuu ihan pumpusta ja astian leveydestä. Itse olen yhdellä per astia pärjännyt, vaikka ovat lyhyitä kiviä kaikki..

Chiliseppo

Jos enemmän tuosta innostun, niin voihan kerralla tilata jonkun suuren ja kalliin pumpun, niin hoita monta astiaa samalla kertaa 8)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Chiliseppo - helmikuu 02, 2010, 17:20:23 ip
Jos enemmän tuosta innostun, niin voihan kerralla tilata jonkun suuren ja kalliin pumpun, niin hoita monta astiaa samalla kertaa 8)
Hon Kongissa oli taannoin 200l kompuroita myynnissä 80e:llä. Ostin itse yhden sellaisen.  ;D

TunturiTiger

helmikuu 03, 2010, 13:13:41 ip #338 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2010, 13:15:51 ip käyttäjältä TunturiTiger
Jos nyt unohtaa ton kompuran kumminkin tällä kaudella... Onko mitään nyrkkisääntöä olemassa, montako litraa tunnissa pumpun pitää tuottaa? noin niin ku /ämpäri? Riittääkö tuollainen 150l/h yhdelle, kahdelle tai peräti kolmelle bubblerille?

Ajattelin kokeilla ekaa kertaa tuollaista kasvattelua.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 03, 2010, 13:13:41 ip
Jos nyt unohtaa ton kompuran kumminkin tällä kaudella... Onko mitään nyrkkisääntöä olemassa, montako litraa tunnissa pumpun pitää tuottaa? noin niin ku /ämpäri? Riittääkö tuollainen 150l/h yhdelle, kahdelle tai peräti kolmelle bubblerille?

Ajattelin kokeilla ekaa kertaa tuollaista kasvattelua.

Ämpärissä 50-70 litraa ilmaa tunnissa riittää ainakin itsellä ihan kivaan kasvuun.