tammikuu 08, 2025, 21:47:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

-V-

Lainaus käyttäjältä: mattson - huhtikuu 23, 2010, 20:30:42 ip
Kirjoitinkin koko langan jo nyt siks että kokeneemmat ampuis enimmät lepakot tapulista...:)

Kuulostaa asianmukaisen suuruudenhullulta idealta. Rohkaisuksi linkkiä kehiin, joku on noista pöntöistä onnistunut ebbin rakentamaan.

http://www.thehotpepper.com/showthread.php?15284-LV-s-aquaponics

On muuten mielenkiintoinen lannoiteratkaisu jätkällä...

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: -V- - huhtikuu 24, 2010, 13:01:36 ip
Lainaus käyttäjältä: mattson - huhtikuu 23, 2010, 20:30:42 ip
Kirjoitinkin koko langan jo nyt siks että kokeneemmat ampuis enimmät lepakot tapulista...:)

Kuulostaa asianmukaisen suuruudenhullulta idealta. Rohkaisuksi linkkiä kehiin, joku on noista pöntöistä onnistunut ebbin rakentamaan.

http://www.thehotpepper.com/showthread.php?15284-LV-s-aquaponics

On muuten mielenkiintoinen lannoiteratkaisu jätkällä...

Jos olisi lämmintä ympäri vuoden niin tuohan olisi suorastaan nerokas järjestelmä. Saisi kalaa ja kasviksia kasvatettua lähes automaattisesti. Tai sitten Suomeen rakentamaan maalämmöllä lämpiävää kasvihuone/kalaviljelmää..

Chiliminatus Maximus

Mikäs mahtaa mennä mönkään ensimmäisessä ebb-viritelmässä? Kasvi on Harold St. Barts, kasvu on ollut ripeää, mutta huolestuttaa röpöläiset lehdet sekä säännölliset "reiät" lehtipareissa. Eli jo uusien lehtien alkuvaiheilla näkyy lehdessä erillinen kohta joka sitten muodostuu reiäksi. Ei miltään tuholaiselta minun silmääni vaikuta, koska reikiä on lehdissä max. 2 eivätkä ne suurene juurikaan eikä niitä ole juuri silmiinkään sattunut. Voin toki olla väärässä.

Olen lannoittanut kemiran lannoitteilla ensim 15ml / l hydroa ja 7,5ml / salpietaria, josta sitten laskenut aina 8ml / l ja 4ml / l ja sitäkin sitten myöhemmin lantrannut vedellä... EC on alle yhden tällä hetkellä. Jonkinmoiset ravinneöveritkö tuosta 15ml / l, 7,5ml / l satsista?  ??? jeQQ muistaakseni ainakin käyttänyt moista määrää sirkkalehtisille (kemiran ketjussa).

pH:oota en ole päässyt mittailemaan / muuttamaan... voiko väärä PH-arvo tehdä tämänlaista?  ??? Ymmärtääkseni pH vaikuttaa siihen, miten kasvi pystyy ravinteita hyödyntämään

Kuva:

Soul eater

huhtikuu 25, 2010, 22:19:41 ip #523 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2010, 22:28:54 ip käyttäjältä Aloittelemassa :D
Kasvin lehdet ovat käyristyneet vartta kohti laittaisin kuvan jos osaisin :D Mutta onko tämä normaalia?

Paprikaana

Jos laitatte blubberiin kivivillakuutiossa idätettyjä vasta sirkkalehtivaiheessa olevia taimia, niin aloitatteko lannoittamisen välittomästi  vai täytyykö alkuun kastella pelkällä vedellä tai paljon laimeammalla lannoite/vesi seoksella??

nimim. nyt puuttuu enää kannet ämpäreistä ja SITTEN ALKAA VESIVILJELYT :D
Il Mondo Cambia, Io No!

jeQQ

Kyllä mä oon ihan täystahnoilla iskeny heti.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 25, 2010, 23:16:14 ip
Jos laitatte blubberiin kivivillakuutiossa idätettyjä vasta sirkkalehtivaiheessa olevia taimia, niin aloitatteko lannoittamisen välittomästi  vai täytyykö alkuun kastella pelkällä vedellä tai paljon laimeammalla lannoite/vesi seoksella??

Kyllä mä noille taisin ainakin viikon, pari antaa vettä ja diamond nectaria vaan. Ennenkuin siirryn laimeimpiin mahdollisiin annostuksiin lannoituksissa ja minusta kasvu eteni ihan ok.

Jasmus

Kysyisin guruilta aero- vesiviljelyjärjestelmästä! Minulla on pari Ebb&flow järjestelmää ja haluaisin kokeilla myös aeroa, eli samankaltaista kuin How to hydroponics- kirjassa esiintyvää "Aerospring" järjestelmää.

Asiat mitkä askarruttavat ovat osat, eli minulla on jo vesipumppu, tosin saattaa olla, että resun 800 taitaa olla alitehoinen?

Tarvitsisin siis:
1) letkua mikä menee T- liittimeen
2) kovaa putkeat mihin t- liitin haaroittuu
3) sumuttimet tms. kovaan putkeen kiinni

Letkut ovat hanskassa ja kova putki, mutta mistä löydän sopivat sumuttimet? Onko esim. tämä http://www.pispalanpalmu.fi/shop/product_details.php?p=177 sopiva sumutin minkä voi iskeä kovaan putkeen kiinni? Ja jos T- liitin ja kova putki ovat molemmat 20mm niin natsaako ne kiinni vai tarvitsenko jotain kiinnikekappaletta?

Kiitos vastauksista :D

Paprikaana

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 22, 2010, 23:32:31 ip
Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 22, 2010, 18:03:40 ip
minulla on tällainen pumppu http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=629 onko kenelläkään kokemusta kyseisestä masiinasta? 4lle ämpärille aion  ilmaa pumpata. piisaakohan tehot kuinka monelle ämpärille? Joku kehui tuossa aikaisemmin jotain toista akvaariokauppaa josta olisi halvemmalla saanut 4 lähtöisen pumpun (olin jo kerennyt tuon tilata) noh, ei voi mitään enää...

Luin tämän koko viestiketjun ja olipahan urakka  :D

Mulla on sama mutta vanhempi malli 2kpl käytössä ämpärihydroissa, siis bubblereissa. Olisko liki 20 ämpäriä + pienempiä hydroja. On tehokas ja laadukas ja minusta hinta on kohdallaan. Yleensä halvempi=huonompi vaan nyt on paha sanoa kun ei oo kokeillut muita 4-lähtöisiä. Laatumerkki.

onko sulla siinä tuo säädin jolla pystyy säätää tehokkuutta? oletko täysillä paahtanut, vai pärjääkö hiljaisemmalla vomulla? Kun mitä suuremmalla tuo on, niin luonnollisesti enemmän ääntä pitää.
Il Mondo Cambia, Io No!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 29, 2010, 09:53:45 ap
Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 22, 2010, 23:32:31 ip
Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 22, 2010, 18:03:40 ip
minulla on tällainen pumppu http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=629 onko kenelläkään kokemusta kyseisestä masiinasta? 4lle ämpärille aion  ilmaa pumpata. piisaakohan tehot kuinka monelle ämpärille? Joku kehui tuossa aikaisemmin jotain toista akvaariokauppaa josta olisi halvemmalla saanut 4 lähtöisen pumpun (olin jo kerennyt tuon tilata) noh, ei voi mitään enää...

Luin tämän koko viestiketjun ja olipahan urakka  :D

Mulla on sama mutta vanhempi malli 2kpl käytössä ämpärihydroissa, siis bubblereissa. Olisko liki 20 ämpäriä + pienempiä hydroja. On tehokas ja laadukas ja minusta hinta on kohdallaan. Yleensä halvempi=huonompi vaan nyt on paha sanoa kun ei oo kokeillut muita 4-lähtöisiä. Laatumerkki.

onko sulla siinä tuo säädin jolla pystyy säätää tehokkuutta? oletko täysillä paahtanut, vai pärjääkö hiljaisemmalla vomulla? Kun mitä suuremmalla tuo on, niin luonnollisesti enemmän ääntä pitää.

On säädin ja melkein täysillä. Ääni ei haittaa kun ei ole asuinrakennuksessa. Joskus resonoi rankastikin niin etten suosittele makuuhuoneeseen. Vapuksi saan pörinät pois.

Nuuskapeke

Tuossa ois ikkunalaudalla 4 chilin "taimea",  joista kaksi on jo  n. 1m korkuista (aji cristal ja champion) ja kaksi n. 30cm (naga ja fatalii). Nyt tuli kiire alkaa suunniteleen niille jonkin näköistä vesiviljely systeemiä, kun uppopumppujakin lojuu pari parvekkeella,joista 2kpl ois tollasia jebaon 2.5w ja 1kpl reson sp-980.
Onnistuuko noita kahta istuttaa enää mihkään ämpärihydroon? Ovat kaikki n.10x10cm ruukuissa mullassa täälä hetkellä. Viime kesän chilit olivat tuollaisessa 75mm putkihydrossa, joka toimi hyvin, mutta loppukaudesta vesi ei virrannut kunnolla enää, koska juuret tukkivat putken. Kova halu laittaa kasvit ämpärihydroon uppopumpuilla.
Oisko jollain ehdottaa jotain hyviä ja helppoja vaihtoehtoja ämpärihydron lisäksi?
Löytyy myös advanced hydropnics of finland 1-2-3 ravinnesatsi, josta en oikeen löytänyt keltään käyttökokemuksia, vaikka joku oli kysellyt sarjasta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6972.0
Mahtaako toimia ämpärihydrossa?

Paprikaana

kuinka useasti mittaatte veden pH:n? ja mitä tapahtuu jos pH on liian matala tai liian korkea?
Il Mondo Cambia, Io No!

Larski

Eikös ilmapumpulla pitäis onnistua useammanki pönikän bubblerointi ku vaan niin monen mihin riittää suoraa pumpussa ilmalähtö? Väsäilin äsken kolmannen bubblerihärvelin kahden entisen rinnalle ja kakslähtösestä Hailean ACO-9602-ilmapumpusta letkuja vedellessä pistin jakopalan toiseen lähtöön ja siitä letkut kahteen pönikkään. Nyt kuitenki kolmas pönikkä, eli se jakopalasta lähtevän toisen letkun päässä oleva, ei saa ilmaa.

Onko tuossa siis jotku hienot kikat miten jakopalojen ym. kanssa pitää pelata vai mikä tuos ny tökkii?

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Larski - toukokuu 11, 2010, 19:53:14 ip
Eikös ilmapumpulla pitäis onnistua useammanki pönikän bubblerointi ku vaan niin monen mihin riittää suoraa pumpussa ilmalähtö? Väsäilin äsken kolmannen bubblerihärvelin kahden entisen rinnalle ja kakslähtösestä Hailean ACO-9602-ilmapumpusta letkuja vedellessä pistin jakopalan toiseen lähtöön ja siitä letkut kahteen pönikkään. Nyt kuitenki kolmas pönikkä, eli se jakopalasta lähtevän toisen letkun päässä oleva, ei saa ilmaa.

Onko tuossa siis jotku hienot kikat miten jakopalojen ym. kanssa pitää pelata vai mikä tuos ny tökkii?

Ilma karkaa sieltä mistä helpoimmin pääsee, kaasut on senverran "ohutta" että pienikin ero vaikuttaa eli jos jakopalassa toinen kivi on vähänkin "tukkosempi" tai pidempi letku niin ilma tulee siitä toisesta ulos ja jos kivet ja letkujen pituudet ovat täysin identtiset (tai vaikkapa ilman kiviä pelkät letkun päät) niin jos toinen on vähänkin syvemmällä tulee ilma siitä lähempänä pintaa olevasta. Ihan noinvain tuollaista on vaikea saada toimimaan, kivien syvyyttä vedessä säätämällä voi saada toimimaan vähänaikaa (minuutteja/tunteja)....

Periaatteessa tuon voisi saada toimimaan jos molemmat kivet ovat tarpeeksi "tukossa" eli virtausta kuristettu mutta tuo vaatisi ilmapumpulta luultavasti paineentuottoa enemmän kuin tuosta löytyy, tai ainakin virtaus putoaisi reilusti.

Erilaisilla vippaskonsteilla tuota voisi säätää rajoittamalla sen pulputtavan kiven virtausta mutta onnistuminen ei ole taattua, olisiko jollain vinkkejä kun itse en tuossa mittakaavassa/ilmamäärillä ole noiden kanssa pelannut ?

Larski

Eikös täällä kuitenki oo väkeä joka on noitten ilmaletkujen kanssa saanu onnistuneesti kikkailtua?

Mä päädyin nyt ainaki väliaikasesti tuollaseen ratkasuun että kiristin rautalangalla vähä umpeen tuota jakopalan toista lähtöä nii että molemmat pönikät pulputtaa. Saapa nähdä jos tuohon jonku näppärämmän systeemin saa viriteltyä.

Wolfman

Kokeilitko kuinka tarkka tuo kuristus on jos vedenpintojen keskinäinen korkeus muuttu, eli siis oikeastaan kivien keskinäinen etäisyys vedenpinnasta ? Pienellä virtauksella tuo voi olla aika arka tuolle vastuksen muutokselle jos toisesta vesi kuluu nopeammin (vedenpintoja seuraamallahan tuosta selviää kyllä, ei se millintarkkaa kuitenkaan ole). Voi itselläkin tulla tarvetta tuollaiseen kohtapuoliin.

bluesman

Wolfman on oikeilla jäljillä. Letkun ilma kulkee helpointa tietä ja näinollen esim.4 kiven saaminen toimimaan vaatii hiukkasen kikkailua, juuri näitä kuristuksia ja syvyyssäädön tarkistusta jotta paine kiviin tasoittuu. Niinkauan menee hyvin kunnes kasvit ovat niin tiheässä ettei pääse säätämään. Vedekulutuskin on eri pytyissä erilainen kasvista riippuen että välillä huomaa ettei kuulukaan pörinää kun kivi roikkuu ilmassa. Jakopaloista lähtevät letkunpätkät on oltava yhtä pitkiä ja kivet samanlaisia. Silti saa koko ajan olla säätämässä. Helpointa on liittää kuhunkin ulostuloon vain 1 bubbleri, enintään 2 kpl. Itsellä oli toimiva kuuden pytyn sarja joka pelasi hyvin kun vedenkulutus oli vähäistä. Kun yksi alkoi ryypätä, tasaisuus katosi ja homma piti virittää uudelleen.
Kahdella 4-lähtöisellä ilmapumpulla hoideltiin 21 ämpäriä joissa yhteensä 27 kasvia.

Soul eater

kuinka kauan kasvi kestää jos pumppu ei ole tiominnassa? Kun nyt alkoi tämä ukkostamisen aika ja eilenkin jyrisi ihan talon vieressä ja talon lasit täris  :)

blarney

Lainaus käyttäjältä: Aloittelemassa :D - toukokuu 14, 2010, 10:23:20 ap
kuinka kauan kasvi kestää jos pumppu ei ole tiominnassa? Kun nyt alkoi tämä ukkostamisen aika ja eilenkin jyrisi ihan talon vieressä ja talon lasit täris  :)

Mulla hajosi vähän aikaa sitten pumppu, jonka huomasin vasta 2-3 viikon jälkeen kun juuret alkoivat mädäntyä. Eli varmaan viikon ainakin pärjäävät.

MikaK

Tuli hommattua vesipumppu ja mietin kumpi viritys olisi fiksumpi tai onko merkitystä?

Malli A eli bubbleri vaiko malli B, missä virittäisin letkun pumpusta kasvin tyveen Zengrow-henkisesti että vesi pumpattaisiin tyveen, mistä se valuisi sitten juuria pitkin takaisin vesitilaan. Onko malli B:ssä väliä toimiiko pumppu 24/7 vai ebbi tyylisesti satunnaisesti?