tammikuu 10, 2025, 16:56:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvupisteistä

Aloittaja Jomppe, lokakuu 30, 2015, 15:45:14 ip

« edellinen - seuraava »

Jomppe

Kysympä mieltä askarruttavan asian johon en ole saanut selkoa.
Eli:

Jos latvon kasvin pienestä pitäen, niin että ensimmäisellä kerralla jää sirkkalehdet + yksi oikea lehtipari.
Oletetaan että kasvi tekee tuolloin neljä versoa(kaikkien lehtien tyvistä), jotka taas latvotaan niin että uusiin versoihin jää jäljelle yksi lehtipari.
Oletetaan edelleen että kasvi tekee 8 versoa, jotka taas latvotaan niin että uusiin versoihin jää yksi lehtipari.
Tuloksena jälleen oletettavasti 16 versoa.
Nämä annetaan kasvaa normaalisti koko loppukauden ajan, ja syksyllä nykäistään bonchiksi.

Miten on, jos leikataan tapiksi niin, että jäljelle jää vaikkapa 8 versoa(eli jäljelle ei jää yhtään "käyttämätöntä" kasvupistettä), niin pystyykö kasvi tuottamaan lisää kasvupisteitä/versoja esim keskeltä runkoa tai jostain muualta?

Olen käsittänyt niin että kasvupisteet sijaitsee juuri lehtien tyvessä, ja niistä ei kasvi voi tehdä kuin yhden verson per lehti/kasvupiste.
Edellä mainitussa episodissa kasvi olisi siis oman käsitykseni mukaan tuhoon tuomittu.
Olenko aivan metsässä ja eksynyt? :)

Chilivaari

Enpä ole varsinaisesti testannut tai edes miettinyt asiaa, mutta leikellyt olen paljonkin.
Minusta kasvupisteet eivät lopu kesken, ellei aivan maan rajasta katkaise, ehkä ei silloinkaan. Jokaisen sivuhaaran tyvestä kasvaa uutta jossakin vaiheessa, eli ei ne ole "loppuun käytetty" vaan niitä muodostuu koko ajan lisää.

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 30, 2015, 16:06:21 ip
Enpä ole varsinaisesti testannut tai edes miettinyt asiaa, mutta leikellyt olen paljonkin.
Minusta kasvupisteet eivät lopu kesken, ellei aivan maan rajasta katkaise, ehkä ei silloinkaan. Jokaisen sivuhaaran tyvestä kasvaa uutta jossakin vaiheessa, eli ei ne ole "loppuun käytetty" vaan niitä muodostuu koko ajan lisää.

Aivan, kiva kuulla :)
Ellei kukaan tähän ilmoita että olisi tuota erikseen testaillu tai ellei konkreettista faktaa ole niin tässähän yksi oiva testi tehtäväksi. Parikin sopivaa koekaniinia löytyy baccatumien puolelta.

Mirka

Kyllä ne kykenevät tunkemaan useammankin oksan yhdestä kasvupisteestä  :)

Jomppe

Ourait, hyvä tietää jatkoa ajatellen 8)

Ja niin, nyt kun luin tuon mun edellisen viestin niin siitä voi saada käsityksen etten usko ennen kun minulle esitetään konkreettista faktaa.
Sitä en tarkoittanut :D
Vaan että jos jollakin ei ole konkreettista faktaa ja kokemusta kertynyt jne, mutta tuossahan se jo Mirkalla tuli.
Korjaus jos joku ymmärsi väärin :)

Jomppe

No nytpä sitä konkreettista tietoa tulee omastakin takaa, Pretty purple alkaa tekemään kasvustoa versojen tyvistä.
Kuten Mirkan postaamassa kuvassa.
:)