tammikuu 09, 2025, 23:28:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilit ja sammakot

Aloittaja Bunter, marraskuu 07, 2015, 13:52:25 ip

« edellinen - seuraava »

Bunter

Oon nyt törmännyt pieneen ongelmaan näiden sammakoiden kanssa. Ei koske idätyspurkkeja vaan sitä kun taimet siirretään isompaan ruukkuun.

Täällä (Thaimaa) on sammakoita, jotka kastelun jälkeen hautautuvat sinne mullan alle. En käsitä miten ne siellä edes pystyvät hengittämään? Niitä ei edes näe mitenkään. Ihmettelee vaan miksi taimi ei jaksa kasvaa tai lehtiä putoilee. Voi olla, että syynä sammakoille on liiallinen kosteus mullassa, mutta ei noita ihan kuivaksikaan voi päästää.

Onko joku koskaan kuullut samanlaisesta ongelmasta? Otan seuraavasta tapauksesta kuvia.

Bunter

Huru-ukko

Sammakot pystyy hengittämään ihollaan..... Muusta sitten tiedäkkään....

Bunter

Nyt kun sanoit niin tutkin asiaa ja löysin tällaisen Q/A:n

Q. How do frogs breathe?
A. Most frogs and toads breathe (and take in moisture) through their skin through a process called cutaneous gas exchange, but they also have lungs with which they breathe. During the time they stay submerged under water or buried in soil (such as during hibernation) they ONLY breathe through their skin.

Harmittaa vaan kun tulevat noille mun chili-ruukuille hautautumaan ja "talvehtimaan" :D

Bunter

Chiljonka

Eipä oo kyllä tullut kuultua :). Vois kokeilla chilin juurelle kaivaa jonkun letkun/putken pätkän minkä kautta kastelis, ehkä vielä tulpata letkunpää kastelun jälkeen, jospa noi sammakot ei siten huomaisi sitä kosteutta kun ei ole pinnasta märkä. Oletuksena että ne tulis kosteuden vaan ei chilien perässä... Ja/tai kastelee niille oman platsin mihin saavat rauhassa mönkiä. Sammakonreidethän on herkkua kuulemma ::).

Näköjään ruukussa, millainen ruukku, onko altakastelu muuten mahdollista?

Bunter

Hyvä idea on toi altakastelu. Mulla nyt isoimmat on keraamisissa ruukuissa ja ainakin osassa niissä on reiät pohjassa. Noi vähän pienemmät taimet ovat muovisissa ja niihin saa helposti tehtyä reikiä pohjaan tarvittaessa. Noita alustoja mulla on reilusti, joten kokeillaanpa sitä.

Thank´s
Bunter

Fundeeraaja

Hauska kuulla että sielläkin on eläinkunnasta riesaa. Mulla täällä Kroatiassa nuo yli-innokkaat avarattaren kaverit, eli hiiret tekivät viimetalvena kiusaa ja tuntui niitä yksi käyneen jo nytkin paprikan ruukunmultia penkomassa. Juusto on viritetyssä loukussa odottamassa.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

Bunter

Saako sieltä Kroatiasta sellaisia liimamattoja, jotka on yleensä tarkoitettu rotille? Siihen kyllä pysähtyy sammakotkin jos niitä laitan noiden ruukkujen viereen. Jälki vaan on aika raakaa katseltavaa kun elukka saattaa vielä elää useita tunteja siinä maton päällä. Lähinnä hiiriä on noilla pysäytetty ja toimii kyllä hyvin.

Bunter

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Fundeeraaja - marraskuu 08, 2015, 11:04:51 ap
Hauska kuulla että sielläkin on eläinkunnasta riesaa. Mulla täällä Kroatiassa nuo yli-innokkaat avarattaren kaverit, eli hiiret tekivät viimetalvena kiusaa ja tuntui niitä yksi käyneen jo nytkin paprikan ruukunmultia penkomassa. Juusto on viritetyssä loukussa odottamassa.

Nutellaa/ maapähkinälevitettä eivät vastustaa voi ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Fundeeraaja

Viimetalvena kokeilin kaikkea muuta paitsi tuorechiliä, johtuen akuutista puutteesta. Minulla oli jopa hiiriliimaa, ei taida saada vieläkään Suomesta, pahvilla ja keskellä juuri tuo pähkinäinen syötti. Hiiri perskules oli siirtänyt koko pahvin sivuun kulkureitiltä.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Bunter - marraskuu 08, 2015, 15:40:50 ip
Saako sieltä Kroatiasta sellaisia liimamattoja, jotka on yleensä tarkoitettu rotille? Siihen kyllä pysähtyy sammakotkin jos niitä laitan noiden ruukkujen viereen. Jälki vaan on aika raakaa katseltavaa kun elukka saattaa vielä elää useita tunteja siinä maton päällä. Lähinnä hiiriä on noilla pysäytetty ja toimii kyllä hyvin.

Tuollainen menee kyllä vahvasti eläinrääkkäyksen puolelle ja siitä syystä nuo on ainakin suomessa kielletty:

http://moro.aamulehti.fi/2012/11/15/rotan-pyydystaminen-liima-ansalla-onkin-kiellettya-julma-tapa/

Unohtakaa mokomat.

Fundeeraaja

Juu, en minäkään ole noista innoissani ja siksi nytkin vain loukut viritettynä. Sen verran kunnioitan kaikkia eläimiä etten huvikseni ala niitä rääkkäämään.

Memsie

Tähän sammakko-ongelmaan palatakseni. Ellei ruukkuja ole aivan tuhottoman montaa, voisiko niihin laittaa verkko-tms kangaspussit, niin että pussin kiristäisi rungon ympärille? Ei mene sammakot, mutta pystyy kastelemaan kankaan läpi.

Quini

Lainaus käyttäjältä: Memsie - marraskuu 13, 2015, 18:04:18 ip
Tähän sammakko-ongelmaan palatakseni. Ellei ruukkuja ole aivan tuhottoman montaa, voisiko niihin laittaa verkko-tms kangaspussit, niin että pussin kiristäisi rungon ympärille? Ei mene sammakot, mutta pystyy kastelemaan kankaan läpi.

Toihan on siis ihan Pirkan sukkahousuniksi parhaimmillaan... :P