tammikuu 10, 2025, 20:01:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Oletteko kokeilleet tuhkaa kasvatuksessa?

Aloittaja Habaneroboys, joulukuu 19, 2005, 20:22:09 ip

« edellinen - seuraava »

Habaneroboys

Oletteko kokeilleet tuhkaa kasvatuksessa esim. mullan seassa tai päällimmäisenä kerroksena? Itse ajattelin kokeilla lähiaikoina, kannaattaako?

Miten muuten kun taimet ovat käyneet itämään ja siemen on jäänyt kasvin päähän (lehdet ovat siemenen sisällä) kannattaako siemen "repiä" pois vai tippuuko se itsestään.

Nuthead

Kannattaa antaa olla mutta vaikka avittaa vähän suihkuttamalla vedella jotta kuori kostuisi ja lähtis sitten helpommin irti. jos sitä rupeaa repimään niin käy hyvin helposti sillee että molemmat sirkanlehdet repeytyy irti ja sitten käy yleensä kanttuvei koko plantulle!!
-pähkinäpää-

Habaneroboys

Entä tuo tuhkan käyttö? Onko kokemuksia? Luulisi toimivan, kyllähän luonnossakin monet kasvit rupeavat itämään tulipalon jälkeen.

Nuthead

Pikku pyromaaniko se siellä?!!?!  :P  :lol:
-pähkinäpää-

Kakq

Muuten en tuhkan käytöstä kasvatuksessa tiedä, mutta kesällä jos etanoita alkaa ilmestyä, niin kannattaa ripotella sitä purkkien ympärille maahan. Ei vissiin pikku meteorologit tykkää siitä, että jotain ylimääräistä jauhetta niiden limatassuihin tarttuu.  :)

JartsaP

Tuhkassahan on kyllä melkoisesti ravinteita (Ca, Mg, K,P) , mutta se myös nostaa PH:ta hyvin tehokkaasti. Ennen puhdasta puuntuhkaa suositeltiin kasvimaiden kalkitukseen ja mm. marjapensaille, mutta nykyään ei enää, luulisin sen johtuvan siitä että monet polttavat puiden seassa värillisiä papereja, pahvia, muoveja jne. joista voi tuhkaan joutua raskasmetalleja ja muita myrkkyjä. Itse kippaan pääosin puhdasta puun tuhkaa kasvimaalle, mutta jos olen polttanut lastulevyä tai muuta epäpuhdasta, niin silloin ainoastaan koristekasveille.  Ruukun pintaan olen joskus hiukan tuhkaa sirotellut lähinnä juuri etanoiden häätämiseksi, ja siitä ravinteet kyllä tuleva vähitellen käyttöön, mikä saattaa olla ihan OK. Mullan sekaan en tuhkaa välttämättä laittaisi chileille, se voisi olla vähän liikaa niille.

EDIT: sitä siementä voi muuten hyvin varovasti vaikka sivuleikkurin kärjellä rutistella tai leikellä sen reunaa, jos tilanne näyttää kovin epätoivoiselta. Sillä keinoin pelastin keväällä ainokaisen itäneen rocoton...

svalli as guest

Puuhiilta olen kuullut sekoitettavan purkkimullan joukkoon chileille, mutta tuhkasta minulla on kylla samanlainen kasitys kuin JartsaP:lla etta se voi olla liian voimakasta purkkikasveille.

Kasvimaalle olen sita joskus sekoittanut, mutta silloin on sekoitussuhde ollut tosi laimea.