tammikuu 02, 2025, 13:42:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sinappiset Chili-Valkosipulisilakat

Aloittaja Hornet, joulukuu 22, 2015, 13:52:19 ip

« edellinen - seuraava »

Hornet

Jouluviritykset, osa II (alkuperäinen resepti karppaus.infosta, tässä tuunattuna)

Sinappiset Chili-Valkosipulisilakat

250g silakkafileitä liotetaan etikkaliemessä

Liotusliemi:

- 1 sipuli ohuina renkaina
- 1,5 dl etikkaa (niin että fileet peittyvät) (..mulla meni melkein tuplat, että sain peittymään)
- 1 rkl merisuolaa
- 1,5 rkl rosepippuria
- 0,5 tl valkopippuria
- 2 valkosipulin kynttä

Fileet liemeen ja annetaan liota (alkuperäisessä ohjeessa pari-kolme tuntia, minulla meni melkein vuorokausi).
Liotuksen jälkeen nostetaan fileet valumaan (sipulitkin voi ottaa mukaan jos siltä tuntuu) ja valutetaan tunnin verran, kevyt suolaus samalla päälle.

Odotellessa tehdään maustekastike:

- 2 valkosipulinkynttä puristettuna
- 1 chili (minulla CGN 21500 pieneksi silputtuna)
- 1/2 rkl sokeria
- 1,5 rlk sinappia (Turun punainen)
- Puoli kupillista silputtua, tuoretta tilliä
- 1 dl kermaviiliä

Maustekastikkeen ainekset sekoitetaan ja annetaan tasoittua hetki (jätin vuorokaudeksi tasoittumaan). Lisätään valutetut silakat (jos otit sipulit, ne myös) ja sekoitetaan.

Valmista tulee yön yli jääkaapissa, syödä voi vaikka heti, mutta säilöntä tasoittaa makuja.

Silakkafileet voi aivan hyvin liottaa pelkässä etikassakin, ei lientä ole välttämättä maustettava. Liemen kun kerran tekee niin sitä voi sitten säilyttää kylmässä ja käyttää moneen kertaan. Ja kyllä lopputulos hieman parempi on, pippurit ja muut kun ovat imeytyneet liemeen ja maustavat kalat heti alkuunsa.

Makukommentit parin päivän päästä  :D

Jomppe

Tämähän kuulostaa kokeilemisen arvoiselta! :)

Whili

Nahkoineen vai ilman ??
Lopputulos on mielestäni mukavempi ilman.

..ja tuo liotusliemi..
Pelkällä etikalla tulee aikas muikeita kaloja.
Yleensä käytetään 1/5 -1/10  etikka/vesi suhdetta ja mausteeksi ripaus suolaa.

Hornet

Kaupan valmiita fileitä käytin sellaisenaan ja nahkoineen. Vuorokauden liotus oli liikaa tai sitten olisi tosiaan pitänyt laimentaa tuota etikkaliuosta, nyt tuli liian etikkaisia. Chiliä olisi voinut laittaa huomattavasti enemmän, nyt oli lähes olematonta lämpöä. Mutta on tässä ainekset ihan hyvään kun soveltaa, eikä se nytkään syömättä jäänyt 😄