tammikuu 10, 2025, 12:11:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Insinöörin planttu

Aloittaja tkarlstr, tammikuu 19, 2016, 14:34:21 ip

« edellinen - seuraava »

tkarlstr

tammikuu 19, 2016, 14:34:21 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2016, 14:38:55 ip käyttäjältä tkarlstr
insinoorinplanttu.wordpress.com

Blogini teemana on seurata vesiviljelypyrkimyksiäni etelä-Suomessa. Toistaiseksi porisee vasta kellarissa Trofast-NFT ja opettelu menetelmän suhteen on menossa, mutta keväällä on tarkoitus skaalata hommaa ylöspäin ja rakentaa putki-NFT vuokraamaani kasvihuoneeseen.
Chilifoorumilla on asiantuntevaa porukkaa, ja olisin tyytyväinen, jos joku silloin tällöin vilkaisisi mitä touhuilen; yritän postata tänne aina kun lisään jotain relevanttia sisältöä blogiini. Olen jo nyt saanut suuresti apua tältä foorumilta lukiessani vanhoja keskusteluja ja päiväkirjoja, joten kiitos siitä tälle yhteisölle.

Bauhausin siemenhyllystä nappasin jonkun chilinkin kasvatettavaksi, vaikka pääpaino on perusvihreissä perheen käyttöön. Siitä saan ehkä oikeutuksen hengailla tällä foorumilla :)

Toivottavasti en riko sääntöjä, kun linkitän tällä tavalla omaan blogiini.

Trioniska

LainausToivottavasti en riko sääntöjä, kun linkitän tällä tavalla omaan blogiini.

Enpä usko kun pöhiset kasvatteluihin liittyvää jne.  ;)

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Helzy

Saattaa tulla ahdasta, jos nft:hen isket 4 kasvia metrille. Mielenkiintoinen projekti kyllä sinulla tulossa. Itse yritin yhden kauden vesiviljelyä, en saanut passiivia toimiaan ja tokalla kaudella sitten bubbler-tyylistä (yhdellä taimella). Luovutin. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat hyvän sadon!  ^-^
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

tkarlstr

Lainaus käyttäjältä: Helzy - tammikuu 25, 2016, 21:50:48 ip
Saattaa tulla ahdasta, jos nft:hen isket 4 kasvia metrille. Mielenkiintoinen projekti kyllä sinulla tulossa. Itse yritin yhden kauden vesiviljelyä, en saanut passiivia toimiaan ja tokalla kaudella sitten bubbler-tyylistä (yhdellä taimella). Luovutin. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat hyvän sadon!  ^-^

Kiitoksia tsempistä. Mitoitukset elävät kun tietoa karttuu. :) Nyt selvittelen floating raft -toteutusta putkisysteemin rinnalle, sopisi varmaan toisille kasveille paremmin kuin putki-nft. Pääsisi sitten tekemään vertailuakin. Floating raft on siis bubbleri, esim polystyreenilevy kelluu altaassa ja levyssä on paikat verkkoruukuille. Voi sellaisen passiivisenakin tehdä mutta itse fiilistelen aktiiviratkaisuja enemmän.

Mihin sinulla kaatui bubbleri?

Helzy

Itseasiassa minulla oli juurikin tuollainen floating raft, jota pyöritin aurinkopaneelipumpulla (ei suoranainen bubbler, vaan vesipumppu pyöritti vettä, jotta vesi hapettuisi). :) Itse Cheyenne -yksilö tuotti kyllä kivasti podeja tuossa systeemissä, mutta ongelmana on meillä se, ettei kasvihuoneeseen saa sähköjä ja roikkia en ala pihan poikki vetämään. Niin että oikeastaan siksi. Enkä halua ottaa sitä riskiä, että aurinkopaneelipumput lagaavat kesken lomareissun tms. Toinen haaste sitten isoiksi kasvavissa lajikkeissa, että se raft pitäisi kiilata kiinni, ettei kaatuisi nuo korkeat puskat ja sittenhän se raft -idea menee mönkään. Itse tykkäsin kyllä ideasta, että kasvilla on koko ajan saman verran vettä juurille.

Blumat -automaatti on siinä mielessä luotettavampi, ehkä. Minulla on kyllä tarpeet trofast-nft:hen ja hydrosoraa litratolkulla, sekä toimivia pumppuja ja letkuja, että jos ja kun joskus taas innostun vedellä läträämisestä. On minulla kyllä yksi Eden-ruukkukin tuunattu bubbler-hydrosora-hydroksi, mutta nyt sekin on kuivilla. Pelkässä passiivissa en saa kuin juuret mätänemään, meillä on kai kotona liian viileää ja alustalämpöjä en ala laittelemaan, nousee sähkölaskut liikaa (omakotitalo). Myös ravinteiden annostelu on haastavaa, kai se ec-mittari (ja pH-mittarikin) pitäisi hankkia.  ^-^

Mitä tulee tuohon putki-NFT:hen, laittaisin itse varmaan kasvit puolen metrin etäisyyksillä, olen nähnyt melkoisia viidakoita porukoiden päiväkirjoissa.  8)
Instagramissa @helzyy

tkarlstr

Lainaus käyttäjältä: Helzy - tammikuu 26, 2016, 08:52:28 ap
Itseasiassa minulla oli juurikin tuollainen floating raft, jota pyöritin aurinkopaneelipumpulla (ei suoranainen bubbler, vaan vesipumppu pyöritti vettä, jotta vesi hapettuisi). :) Itse Cheyenne -yksilö tuotti kyllä kivasti podeja tuossa systeemissä, mutta ongelmana on meillä se, ettei kasvihuoneeseen saa sähköjä ja roikkia en ala pihan poikki vetämään. Niin että oikeastaan siksi. Enkä halua ottaa sitä riskiä, että aurinkopaneelipumput lagaavat kesken lomareissun tms. Toinen haaste sitten isoiksi kasvavissa lajikkeissa, että se raft pitäisi kiilata kiinni, ettei kaatuisi nuo korkeat puskat ja sittenhän se raft -idea menee mönkään. Itse tykkäsin kyllä ideasta, että kasvilla on koko ajan saman verran vettä juurille.

Blumat -automaatti on siinä mielessä luotettavampi, ehkä. Minulla on kyllä tarpeet trofast-nft:hen ja hydrosoraa litratolkulla, sekä toimivia pumppuja ja letkuja, että jos ja kun joskus taas innostun vedellä läträämisestä. On minulla kyllä yksi Eden-ruukkukin tuunattu bubbler-hydrosora-hydroksi, mutta nyt sekin on kuivilla. Pelkässä passiivissa en saa kuin juuret mätänemään, meillä on kai kotona liian viileää ja alustalämpöjä en ala laittelemaan, nousee sähkölaskut liikaa (omakotitalo). Myös ravinteiden annostelu on haastavaa, kai se ec-mittari (ja pH-mittarikin) pitäisi hankkia.  ^-^

Mitä tulee tuohon putki-NFT:hen, laittaisin itse varmaan kasvit puolen metrin etäisyyksillä, olen nähnyt melkoisia viidakoita porukoiden päiväkirjoissa.  8)

Alright joo itselläni oli ajatus lähinnä salaatteja pistää raftiin kellumaan. Jotenkin näkisin myös kesäkurpitsa-kurkku-munakoiso -linjan sopivan siihen raftille kellimään. Hyvä pointti tuo tukemisen tarpeen huomiointi.

Nft näyttää tosiaan olevan oikein toimiessaan aika tehokas  joten pitänee varata riittävästi kasvutilaa eikä nuukailla sen kanssa 8)

Helzy

Salaateille ja muille yrteille varmaan erinomainen juttu, itseasiassa en ollut edes ajatellut sen kummemmin koko juttua. Pitkulaisessa parvekelaatikossa varmaan menisi oikein hyvin, pienellä pumpulla varustettuna, jos pienessä skaalassa haluaisi kokeilla.  :D
Instagramissa @helzyy

tkarlstr

Lainaus käyttäjältä: Helzy - tammikuu 27, 2016, 08:26:14 ap
Salaateille ja muille yrteille varmaan erinomainen juttu, itseasiassa en ollut edes ajatellut sen kummemmin koko juttua. Pitkulaisessa parvekelaatikossa varmaan menisi oikein hyvin, pienellä pumpulla varustettuna, jos pienessä skaalassa haluaisi kokeilla.  :D

Parvekelaatikko on hieno idis, sitä joskus pallottelin itsekin. Tänään tuli kiinasta noita ultraäänisumuttimia, kokeilen laittaa fogponicsit pystyyn parvekelaatikkoon. Teen tuosta joskus reportaasin ja isken blogiin, nostelen sitten ketjua täälläkin kun on tuloksia.

Helzy

Orkideapuolella noita foggereita on jengi käyttänyt kaiketi suht paljon, parhaiten vissiin tislatulla vedellä, ettei mene tukkoon. Mutta sen varmaan tiesitkin kyllä. :) Mielenkiinnolla odottelen reportaasia.
Instagramissa @helzyy

Ilebani

Lainaus käyttäjältä: tkarlstr - tammikuu 28, 2016, 12:00:30 ip
Parvekelaatikko on hieno idis, sitä joskus pallottelin itsekin. Tänään tuli kiinasta noita ultraäänisumuttimia, kokeilen laittaa fogponicsit pystyyn parvekelaatikkoon. Teen tuosta joskus reportaasin ja isken blogiin, nostelen sitten ketjua täälläkin kun on tuloksia.

Mitäs nämä ultraäänisumuttimet oikein on? :o

tkarlstr

tammikuu 28, 2016, 21:49:51 ip #10 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2016, 21:52:50 ip käyttäjältä tkarlstr
Lainaus käyttäjältä: Ilebani - tammikuu 28, 2016, 20:21:06 ip
Lainaus käyttäjältä: tkarlstr - tammikuu 28, 2016, 12:00:30 ip

Mitäs nämä ultraäänisumuttimet oikein on? :o

Sellainen sähköllä toimiva pingispallon kokoinen mötikkä, jossa on korkealla taajuudella värähtelevä keraaminen kiekko tuottamassa vesisumua, ei siis kuumenna höyryksi vaan muuttaa veden vesisumuksi. Toimii verkkovirralla, tuo laite siis upotetaan veteen niin että vettä on yläpuolella sentti-pari. Englanniksi oikea termi on kai ultrasonic fogger / mist maker. Fogponicsissa on siis toimintaperiaate kuten floating raftissa, mutta vettä onkin astian pohjalla vain muutama sentti, eikä juuret kosketa veteen, vaan sumu kulkeutuu boksin sisällä juurille asti itsestään.

On sitten eri asia, onko tämä foggerin tuottama pisarakoko oikeaa juuri aeroponics/fogponics -käytössä. Sumuttimet tekevät monesti liian pientä pisaraa, josta voi aiheutua ongelmia. Jostain luin (multiponics.com varmaankin) että optimaalinen pisarakoko kasvien juurille olisi 30-80 mikrometriä. Tällöin juuret pystyisivät imaisemaan pisarat sellaisinaan "verenkiertoonsa". Oikealla pisarakoolla ei myöskään pääse käymään niin, että happi loppuisi juurilta kesken (koska fogponics kaatuu monesti ilman puutteeseen, liian tiheän vesisumun seurauksena. Tätä voi tosin välttää mm. jaksottamalla sumutusta tai hoitamalla juuritilaan tuuletusta jotenkin). Suosittelen tonkimaan hakusanoilla aeroponics, high pressure aeroponics tai fogponics. Tässä yksi hyvä teaser-video asialliselta harrastajalta, tämä kaveri on tehnyt paljon trial & erroria: https://www.youtube.com/watch?v=NHnhO6sfPeg

Ilebani

Mielenkiintonen systeemi, kiitos tästä briiffistä :)

tkarlstr

https://insinoorinplanttu.wordpress.com/2016/02/02/hiivaa-ja-sokeria/

Blogissa höpinää hiilidioksidin tuottamisesta käymisteitse kasvunopeuden boostaamiseksi.