tammikuu 06, 2025, 22:25:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Faraokaktus - 2015/2016

Aloittaja Faraokaktus, tammikuu 26, 2016, 19:47:56 ip

« edellinen - seuraava »

Faraokaktus

tammikuu 26, 2016, 19:47:56 ip Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2016, 22:03:18 ip käyttäjältä Faraokaktus
Ok, ajattelin siirtää mun omat kokeilut tänne, kun kumminkin yritän dokumentoida itselleni mitä oon tehnyt ja ehkä tämä "Päiväkirjat ja..." on parempi paikka, vaikka tämä nyt ei mitään varsinaista julkista tai tieteellistä päiväkirjaa olekaan. 

Nopeasti niputettuna, laitoin 2015 siemenet itämään tosi tyhmään aikaan (elokuun lopussa muistaakseni).  Joulukuussa laitoin seuraavan setin. 

Oon dokumentoinut ainakin suurimman osan vaiheista itselleni google docseihin.

Osa 4
https://docs.google.com/document/d/1O261aPpXYkGJ1U15Ye8A4FjEHC3vqPHi3peYkqLLA9s/pub
Osa 3
https://docs.google.com/document/d/1pnYwMjxjS_lgEqGVCOvck8o1Nnh06G-KMbgUt1hCpYo/pub
Osa 2
https://docs.google.com/document/d/1ZcOChZNduCWYCTWFTY4hvLfs1xwNYQWD9Iyo7MlY_8U/pub
Osa1 (Alkaen Elokuusta 2015)
https://docs.google.com/document/d/1dRIG6AQ87acDAyshRTuwv_OjWs0Lw3_7uOn72-9NceM/pub

Olen täysin aloittelija, joten kaikki kritiikki ja vinkit ovat tervetulleita.   Tulevaisuudessa haluaisin vain 2-6 kasvia per vuosi. 

rhubarburger

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - tammikuu 26, 2016, 19:47:56 ip
Tulevaisuudessa haluaisin vain 2-6 kasvia per vuosi.

Tämä on se kaikkein vaikein tavoite tässä harrastuksessa...
Minun haba ei kasva punttisalilla, se kasvaa puutarhassa.

Faraokaktus

Lainaus käyttäjältä: rhubarburger - tammikuu 27, 2016, 00:01:50 ap
Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - tammikuu 26, 2016, 19:47:56 ip
Tulevaisuudessa haluaisin vain 2-6 kasvia per vuosi.

Tämä on se kaikkein vaikein tavoite tässä harrastuksessa...

Heheheheh!   Mutta koitetaan! 

Mul on nyt 4 "isoa" kasvia.   4 samasta "istutuksesta" jotka ovat hengissä mutta pienempiä.  Plus, 6 uutta "pikku taimea."

Faraokaktus

Vuoden ensimmäinen kypsähkö podi:

Raikas maku, mieto tulisuus, mutta sisällä paljon tommosta "hössöä." Osaako kukaan sanoa onko se esim. joku kasvuvirhe, ominaisuus tai esim. kasvatusvirheestä johtuva.  Joskus näkee tommosta kaupan paprikoissa.  Tuskin hirveen vaarallista kun tässä hengissä vieläkiin ollaan.

Lemon Drop ja mysteeriyksilö myös kypsyttelevät podejaan.  Mul ei ole mitään hajua mikä toi mysteeri on lajikkeeltaan kun koitin käydä läpi mitä olin istuttanut, niin ei muistuttanut mitään niistä.  (Tosta oli varhaisessa vaiheessa menny nimilaput sekaisin).

chilifeast

Maukkaan näköistä! Mielenkiintoni osui valaistukseen, mitä valaisimia sinulla on tuon EnviroGro:n lisäksi käytössä ja saavatko kasvit auringonvaloa?

Faraokaktus

Lainaus käyttäjältä: lari_l - helmikuu 07, 2016, 17:28:27 ip
Maukkaan näköistä! Mielenkiintoni osui valaistukseen, mitä valaisimia sinulla on tuon EnviroGro:n lisäksi käytössä ja saavatko kasvit auringonvaloa?

Tossa noitten neljän isoimman (Fantasy, Lemon Drop, Mysterio) päällä on just se EnviroGro ja sitten yksi Root!t... mikähän se oli T5? 23W?
Toistaseksi ei ole nuo saaneet luonnon valoa, kun niin tyhmään aikaan laitoin siemenet itämään. Keväällä pientä trimmausta ja ikkunalaudalle ehkä pienen lisävalon kanssa.  Ikkuna ei osoita optimaalisimpaan suuntaan.

chilifeast

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - helmikuu 07, 2016, 17:55:22 ip
Tossa noitten neljän isoimman (Fantasy, Lemon Drop, Mysterio) päällä on just se EnviroGro ja sitten yksi Root!t... mikähän se oli T5? 23W?
Toistaseksi ei ole nuo saaneet luonnon valoa, kun niin tyhmään aikaan laitoin siemenet itämään. Keväällä pientä trimmausta ja ikkunalaudalle ehkä pienen lisävalon kanssa.  Ikkuna ei osoita optimaalisimpaan suuntaan.

Mukava nähdä että tuollakin valolla saa jo noin hyvännäköiset puskat :) tietää nyt vähän mitä odottaa. Mitä enemmän lueskeli, sitä enemmän tuntui että on se nyt vähintään natikka hommattava sittenkin... ja siihen olisikin se "pienimuotoisuus" kadonnut. Todistit luuloni vääräksi, kiitos siitä!  8)

Faraokaktus

Lainaus käyttäjältä: lari_l - helmikuu 07, 2016, 18:07:12 ip

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - helmikuu 07, 2016, 17:55:22 ip

Mukava nähdä että tuollakin valolla saa jo noin hyvännäköiset puskat :) tietää nyt vähän mitä odottaa. Mitä enemmän lueskeli, sitä enemmän tuntui että on se nyt vähintään natikka hommattava sittenkin... ja siihen olisikin se "pienimuotoisuus" kadonnut. Todistit luuloni vääräksi, kiitos siitä!  8)

Joo se varmaan riippuu vähän siitä että mitkä ovat tavoitteet ja resurssit.  Uskon toki siihen mitä isot pojat ovat foorumilla moneen kertaan sanoneet että enempi valo ja teho on aina parempi tai valoa ei voi olla liikaa.  Mun tavoite tais olla että saisin noi mahdollisimman vähällä hengissä talven yli ja keväällä ikkunalle. 

Faraokaktus

Siirtelin ja leikkelin vähän chilejä ym.  Tosi paljon alimpia lehtiä tiputelleet.  Samalla "poimin" nämä:

Faraokaktus

Tässä vaiheessa syksyllä istutetuista oon syönyt 17 Aji Fantasya ja 10 Lemon Droppia.  Muut eivät ole oikein tuottanut hedelmää. 

Ikkunalaudalla kaksi syksyllä istutettua mysteeriä ja vuodenvaihteessa istutettuja uusia: St. Bart's Green, CGN 2150, Piriz, ja tosi pieni Praerie Fire. 

Luonnon valoa ei varmaankaan ole tässä vaiheessa edes läheskään tarpeeksi, mutta kyllä noi nyt elossa vielä olevat.  Saa nähdä miten käy kun kevät on pitemmällä.

Faraokaktus

Ensimmäinen Piriz podi:

Pienessä kasvissa (ois ehkä pitänyt nyppiä kukat pois) oli vain kaksi podia, joista toinen on vielä kypsymässä.  Tämä kasvi on nurkassa keinovalon alla...

...kun ikkunalaudalle ei mahdu.  Vähän on tilaa. 

Ikkunalauta noin viikko sitten pienen trimmauksen jälkeen:

Pirizin podi raakileena:

ja "keskivaiheessa"

Faraokaktus

En oo jaksanut hirveesti tarinoida, mutta kyllä tuolta jotain uutta löytyy:

https://docs.google.com/document/d/1O261aPpXYkGJ1U15Ye8A4FjEHC3vqPHi3peYkqLLA9s/pub

Semmosen olen myös huomannut noista jaetuista GoogleDocseista, että jos sinulla on Google Drive -sovellus kännykässä, niin google yrittää viedä sinut sen kautta alkuperäiseen Docs:iin (mikä ei pakosti ole jaettu koko maailmalle), eikä tuohon "publicly shared"-nettiversioon.  Selaimella taas onnistuu.