tammikuu 09, 2025, 12:54:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Minä, pommimiäs!

Aloittaja Omskakas, tammikuu 02, 2006, 17:19:12 ip

« edellinen - seuraava »

Omskakas

Tänään kävin kyselemässä paikallisapteekista vetyperoksidia, rikkihappoa ja natriumhydroksidia vesiviljelytarpeisiin. Apteekintäti sanoi tilaavansa tavarat keskusapteekista ja otti tätä varten minulta puhelinnumeron ylös. No, muutaman tunnin kuluttua tulee puhelu, jossa kysellään, mihin tarkoitukseen nämä aineet menevät. Kerroin käyttäväni niitä vesiviljelyssä ph:n korjaamiseen. Tämä piti saada tietää, koska aineita kuulemma voidaan käyttää pomminrakennukseen. Jaaha.  :? Lupasivat sitten soitella myöhemmin, kun saavat taas soiteltua keskusapteekkiin.

Muutamaa tuntia myöhemmin tulee vähän puhelu, jossa sama apteekintäti vähän vaivautuneesti selittää, etteivät he voi myydä rikkihappoa ja natrumhydroksidia yksityishenkilöille. Vetyperoksidia olisivat kuitenkin myyneet. Sanoin, että hankin sitten aineet muualta. Tämmöistä tänään täältä pommilabrasta...   :roll:

Naxatax

:D Aika huvittava juttu, mutta onhan se ihan ymmärrettävää ettei ne voi myydä yksityishenkilöille mitään radikaalia ihan turvallisuustoimenpiteiden vuoksi.

JartsaP

Natriumhydroksidia saanee elektroniikkakaupoista (Kouluelektroniikka, Bebek, YE, tms.) ja myös ruokakaupoista viemärin avaamiseen tarkoitettuna mutta ne ei välttämättä ole tarpeeksi puhtaita viljelykäyttöön. Rikkihappo voikin olla vaikeammin saatavaa. Eikö vaikka etikka käy sen sijaan?

tso

Kummallinen apteekki teillä.

Minä kävin paikallisessa apteekissa ja ilman ihmettelyä myivät fosforihappoa ja natriumhydroksidia.

Myös rikkihappoa ja typpihappoa olen ostanut eikä mitään ihmettelyä..

Koita jotain toista apteekkia.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Kummallinen apteekki teillä.

Minä kävin paikallisessa apteekissa ja ilman ihmettelyä myivät fosforihappoa ja natriumhydroksidia.

En tiedä, mistä nämä apteekkien oudot ohjeistukset tulevat, mutta jostain syystä kaikki apteekit eivät halua myydä kaikkea laillistakaan ihan jokaiselle. Huomasin tämän myös hamppufoorumia selatessani. Pitänee kokeilla jostain muualta. Onnistuin luullakseni vakuuttamaan sen apteekintädin, jonka kanssa puhuin puhelimessa, etteivät aineet mene mihinkään laittomaan tarkoitukseen, mutta myymättäjättämispäätöksen (hirviä sana) teki ilmeisesti joku kolmas osapuoli sieltä keskusapteekista.

Edit: Seuraavan kerran, kun kyselevät käyttötarkoitusta, kerron, että minulla on kylpyammeessa avopuolisoni ruumis, joka pitää hävittää jälkiäjättämättömästi...   Montakohan poliisipartiota saisin kimppuuni?  :roll:

Piti vielä kysyä, että kuinkahan riittoisia nuo apteekin hapot ja emäkset ovat käytössäsi olleet?

cornell

Outoa meininkiä tosiaan... ainakin kuopiossa 6% H2O2 on vapaasti haettavissa apteekin kylmäkaapista särkylääkkeiden vierestä ja rikkihapon tilalle mäkin suosittelisin fosforihappoa tai typpihappoa... kai niitäkin saa laimeena, esim 0,1 M vahvusina, ettei pomminteko kannata.
Pyydä vaikka laimentamaan siellä apteekissa se on niiden duuni.... mua jomottaa Suomessa välillä myyjien totallinen haluttomuus palvella asiakasta, välillä pitää olla tiukkana, että saa mitä haluaa.

Jos on pakko ruveta valehteleen niin H2O2:ia voi tosiaan ostaa astioiden desinfiointiin. Etikka ei toimi viljelyhommissa... mulla ainakin pH seilasi jatkuvasti...

Yllätyin muuten suuresti miten saksanmaalla apteekista sai ostettua vaikka mitä omituisia substansseja esim. oman saippuan tai shampoon tekoon. Lääkeyrttejäkin sai ostettua rouheina! Suomessa on useesti ollu proviisori huuli pyöreenä ja YO apteekin helsingin varaston asiakaspalveluun on tullu soitettua useemman kerran :)
¨käynks mä usein täällä?¨

Nicky

Lainaus käyttäjältä: "cornell"rikkihapon tilalle mäkin suosittelisin fosforihappoa tai typpihappoa...
Kyllä juuri näin typpihappo kasvulliseen vaiheeseen ja fosforihappo kukintaan.

Ei rikkihappoa, saattaa vaikuttaa hedelmien makuun. Rikkihän tunnetusti maistuu ja haisee pahalle (mätä kananmuna) .

Masse

No, kertokaas mistä saan natriumia alkuainemuodossa? Juurikin sitä tavaraa, joka reagoi suht` hätäisesti veden kanssa. ;)

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Masse"No, kertokaas mistä saan natriumia alkuainemuodossa? Juurikin sitä tavaraa, joka reagoi suht` hätäisesti veden kanssa. ;)

Mihin kummaan sinä sitä?  :shock:

cornell

Et kai sä oo pommia rakentamassa...
¨käynks mä usein täällä?¨

Jore

kun niitähän sai vielä kaupasta toissaviikolla :?
Jalapeno = Pelaan jo

Masse

Ei, kyllä mä pommiin hankkisin jotain typpipitoista, vaikkapa lannoitetta. ;) Mulla nyt vaan sattuu olemaan perversio natriumiin. Ihan omaksi ilokseni viskelisin sitä veteen.

Poppamies Tuliliemi

Koita päästä YYA-sopimukseen jonkin oppilaitoksen kemianopettajan kanssa? Muualla en ole niin herkkään natriumiin törmännyt... Lystiä tavaraa kyllä  :)
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Kummallinen apteekki teillä.

Lempäälässä ilmeisesti apteekeissa on valikoimaa, koska Oulussa ei ole. Kävin kyselemässä keskustasta kolmesta apteekista ja kaikissa myivät ei-oota. Tilata happoja toki voisi, mutta en halua nurkkiini pyörimään litraa 85% forforihappoa, kun hintakin on 85 e.  :shock: Apteekki ei itse halunnut riesakseen tuota pulloa, koska kysyntää sille ei ole. Damn!

Noh, pitänee ostaa vesiviljelytarvikkeita myyvästä liikkeestä.

tso

Riittoisuudesta oli kyse yllä:

Ostin apteekista 2dl fosforihappoa. Tyypillinen käyttö on kaiken kasteluveden pH korjaaminen, ei siis pelkästään vesviljelyyn.

Lempäälän (Valkeakosken) vesilaitoksen veden pH pyörii normaalisti tuossa 7.8 paikkeilla. Eli jonkin verran emäksisen puolella. Kukkien kasteluveden pH arvon säädän yleensä hieman happaman puolelle eli arvoon 6.5.

Fosforihapolla titraten tarvitaan 11 tippaa melkein täynnä olevaan 8 litran ämpäriin että päästään tuohon hieman happamaan arvoon. Eli aika riittoisaa tavaraa!!

Vesiviljelylannoitteet muuttavat jo itsessään veden pH arvoa, joten tarkkaa reseptiä ei voi antaa. Pitää mittailla ja kokeilla.

Esimerkkinä voi mainita Kemiran Hydrolannoksen, josta kirjoitin foorumilla aikaisemmin. Samaan 8l ämpäriin lisättynä 5.0g hydrolannosta tiputtaa jo itsessään pH arvon tuohon 6.5 tasalle, jolloin fosforihappoa ei enää tarvi lisätä.

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Tyypillinen käyttö on kaiken kasteluveden pH korjaaminen, ei siis pelkästään vesviljelyyn.

Käytetään myös akvaarioveden ph-arvon alentamiseen. Ph-kontrolliin sopivia tuotteita löytää siis myös akvaariokaupoista. Kannattaa kysäistä paikallisesta, jos apteekista ei löydy.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"

Lempäälässä ilmeisesti apteekeissa on valikoimaa, koska Oulussa ei ole. Kävin kyselemässä keskustasta kolmesta apteekista ja kaikissa myivät ei-oota. Tilata happoja toki voisi, mutta en halua nurkkiini pyörimään litraa 85% forforihappoa, kun hintakin on 85 e.  :shock: Apteekki ei itse halunnut riesakseen tuota pulloa, koska kysyntää sille ei ole. Damn!

Noh, pitänee ostaa vesiviljelytarvikkeita myyvästä liikkeestä.

Eilen tilasin tuosta Kaijonharjun apteekista 100ml typpihappoa ja oisin saanut samalle päivälle sen mutten kerinnyt eilen hakemaan. Ne tilaa sen jostain pääapteekista jossa on 60% ja sekottavat sen valmiiksi 15%, en saanut väkevämpää  :?
No se tuli kummiskin valmiina mukavassa lasipullossa jossa jonkunlainen pipettikorkki, hyvä annostella  :)
Hinta 3€, ei paha
Jalapeno = Pelaan jo

tso

Hupsis.. Kirjoitin tuossa edellä että 5.0g Hydrolannosta ämpäriin on oikea annostus.

Tämähän oli tietenkin päin seiniä.. eli oikea annostus on 5.0g / 3l.

Että näin.. pahoittelut virheestä.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Jore"
Eilen tilasin tuosta Kaijonharjun apteekista 100ml typpihappoa ja oisin saanut samalle päivälle sen mutten kerinnyt eilen hakemaan. Ne tilaa sen jostain pääapteekista jossa on 60% ja sekottavat sen valmiiksi 15%, en saanut väkevämpää  :?
No se tuli kummiskin valmiina mukavassa lasipullossa jossa jonkunlainen pipettikorkki, hyvä annostella  :)
Hinta 3€, ei paha

Kuinka suurelle vesimäärälle luulet tuon riittävän? Kun itse keskustelin happojen lantraamisesta proviisorin kanssa, hän kertoi hintaan tulevan 6e lisää hapon punnitsemisesta, laimentamisesta ja etiketoinnista.

Se oli muuten juuri tuo Kaijonharjun apteekki, jossa kieltäytyivät happoa myymästä.  :x

Chryz

Kohtuu helpollahan tuon saa laskettua (tosin riippuu aina kasvin liuosten pH:sta ja halutusta pH:sta). Juuri nyt ei kerkeä, mutta huomenissa kai voisi vähän laskea, jos kiinnostaa "tarkkoja" lukuja tietää :)