tammikuu 09, 2025, 23:18:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ikealta tulossa minihydro

Aloittaja ansui, maaliskuu 24, 2016, 13:08:08 ip

« edellinen - seuraava »

Chiljonka

Aika vauhdilla näyttäis kasvavan tuossa ;D.

Näyttää kyllä näppärältä peliltä idätyksiin.

Mirka

Tossa ei vaan näytä olevan mitään systeemiä veden hapettamiseksi? Varmaan idätyksiin passaa hyvin, mutta siitä eteenpäin olen vähän skeptinen jos vesi vaan seisoo tossa altaassa.

Muurahaiskarrhu

maaliskuu 29, 2016, 16:51:12 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2016, 16:55:55 ip käyttäjältä Muurahaiskarrhu
Lainaus käyttäjältä: Mirka - maaliskuu 27, 2016, 11:15:39 ap
Tossa ei vaan näytä olevan mitään systeemiä veden hapettamiseksi? Varmaan idätyksiin passaa hyvin, mutta siitä eteenpäin olen vähän skeptinen jos vesi vaan seisoo tossa altaassa.

Veikkaisin, että tää on The Kratky Method -tyyppinen systeemi (non-circulating hydroponics [mitäköhän tää on suomeksi?]), jossa tosiaan vesi vaan seisoo ja jossa kasvi kasvattaa sekä vesi- että ilmajuuria, minkä johdosta veden hapettaminen ei ole tarpeen.

sorrii

Äkkiäpä chilipää tuonne ilmakiven laittaa. Tai ehkä pienen vesipumpun...

Säiliö vaan näyttää vähän pieneltä. Samaa ongelmaa on musta esim. Herbiessä, jollaisen ostin tarjouksesta talvella, kun oli lahjakortti Stockmannille. Siihenkin luvataan mahtuvan max. 6 kasvia?!? Mitekäköhän ... Itsellä siinä on pitempään ollut kaksi: Lehtipersilja sekä basilika. Vettä joutuu lisäämään 3 päivän välein, kun puskat ovat isoja ja tuuheita. Herbiessä katsoin itse ostamisen arvoiseksi siistin designin ja hyvän valaisimen. Muuten esim. IKEA'n laatikoista sekä pienestä 5€ Jebaopumpusta saisin tekaistua melkeimpä hienommankin ja isomman systeemin. Sopivan ja tyylikkään valon löytäminen on vähän haastavaa ...

Suunnittelinkin sellaisen jo: IKEA'n Kuggis laatikot päälletysten: 26x35x18cm resoksi ja päälle 26x35x8 laatikko; päällimmäistä voi kallistaa silmämääräisesti vähän; Kanteen reiät joko verkkoruukulle tai kuutiolle; Koneisto samaan tapaan kuin Trofast-NFT'ssä. Tuskin tarvitaan patolevyä. Hintaa ilman letkunpätkää 19,93€ [pumppu Honkkarista 5,95€] ... Valoksi voisi tiet ostaa IKEAsta samalla reissulla Tertial -valaisimen ja 22W ledare ledin. Kyä ne rehut silläkin kasvaa ... 19,98€ YHT. 39,91€

PS. Tertial -valaisimesta saa ruuvattua kupuosan irti lampun kantaosasta, jolloin siihen menee isot ja tehokkaammat lamput ja esim. PAR38 -spotit ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Kävin ne systeemit katsomassa...

-Idätyslaatikot vaikuttivat ihan päteviltä ja sai halavalla kivivillapätkiä
-Valaisimia oli kahta eri tehoa, jotka vaikuttivat ihan hyviltä taimikasvatuksiin ja jollekin yrteille tai salateille
-Isommat systeemit galvanoidusta pellistä yms. eivät vakuuttaneet: oikeesti ne olivat rumia

Kaikenkaikkiaan ei noista chilipäälle juuri ole iloa, paitsi ehkä taimien kasvatuksessa alkuun.

Jotain kummallista "hohkakiveä" myytiin alustaksi. Ei ollut perliittiä, eikä vermikuliittia, vaan jotain siltä väliltä. Luulen että Leca hiekotusmurske ajaa saman asian ...
IKEA'n hydrosora sensijaan on ihan samaa tavaraa kuin tuo oikeiden kasvatuslikkeidenkin sora. Hinta käytännössä myös sama pienissä erissä, eli 1€/l.

JOS itse nyt lähtisin hommaamaan yrttilaatikkoa tyyliin Herbie tai Zen Garden, niin turvautuisin ehkä IKEAan. Ostaisin joko Trofast-laatikot ja tekisin "perinteisen" Trofast-NFT'n tai sitten Kuggis -laatikot päällekkäin samaan tapaan kuin Trofast-NFT. Kuggis olisi vähän tyylikkäämpi. Muovi on aika paksua ja läpivärjättyä, niin ettei varmaan valoa pääsisi paljoa. Molemmissa laatikoissa tulee sama kansi, joten olisi mahdollisuus tehdä kaksi erilaista kantta eri tarkoituksiin.

Siihen Kuggis-NFT -viritykseen saattaisin laittaa isomman noista IKEAn kasviledeistä. Hinta olisi käytännössä sama kuin vaikkapa Herbie, mutta tilaa paljjon enemmän ja vesitilavuuttakin varmaan yli 5 litraa ...

Tuli ostettua talvella Stocmannin tarjouksesta Herbie, joka on surkean pieni. Se pulputtelee nyt eukon kämpässä paria yrttiä: Basilikaa tulee enemmän kuin ehtii syödä. Itselle ostin 110cm Nutriculturen NFT'n ja 200W Mars Hydron ledin, joten luulen että siinä on keittiöpuutarha jossa mahtuu olemaan parin chilin juurella jokunen yrtti ja salaattikin.

Chilipään ei kannata noiden pienten laatikoiden kanssa tuhlata päätänsä ...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`