tammikuu 11, 2025, 04:55:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Toxerin kausi 2016

Aloittaja Toxer, maaliskuu 27, 2016, 15:09:14 ip

« edellinen - seuraava »

Toxer

maaliskuu 27, 2016, 15:09:14 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 27, 2016, 19:47:12 ip käyttäjältä Toxer
Oulussa yritetään kasvattaa chilejä, kolmannen kerran. Aikaisempina vuosina kaikki tehtävissä olevat virheet tehneenä ja silti satunnaisia mauttomia podeja saaneena päätin kokeilla kasvatusta "oikeasti". Lähtökohdat pitäisi olla huomattavasti suotuisemmat, uusi asunto ja lasitettu eteläinen parveke, aikaisemmassa ympäristössä kasvit yrittivät kasvaa varjoisalla ikkunalla, kylmässä ja kuivassa, ei hyvä.

5.3. Biolanin kylvö ja istutusmultaan siirtyi Early Jalapeno, Orange Habanero sekä Ring of Fire

20.3. Sponttaani heräteostos ja amppelitomaatit multiin

Polttimoina Osramin 2x 20w 6500k & 2500k
Toistaiseksi isoimmille taimille juotettu Kekkilän Luonnonmukaista yleislannoitetta, tarkoituksena kuitenkin hankkia Puutarhan Kesää sekä puutarhamultaa.

Altakastelualustana toimii ylimääräiseksi jäänyt IKEAn aterinteline, kertakäyttökupeissa tosiaan reijät pohjissa
Is there any in this rout with authority to treat with me? Or indeed with wit to understand me?

Toxer

10.4. Reilu kuukausi kulunut istutuksesta ja jallut kasvaa kohisten, mutta muut ei niinkään. Useampi habanero taisi ottaa nokkiinsa hetkellisestä auringonpaisteesta ja käpertyi keltaiseksi mytyksi, eikä kasvua sen koomin ole tapahtunut. Toivo elää muutaman ehkä hengissä selviytyneen habaneron puolesta, ajatuksena mahdollisesti siirtää yksi hyväkuntoinen haba passiivivesiviljelyyn, kun paikallisesta yrtti- ja makutupakkimyymälästä tuli hankittua kivivillaa ja vesiviljelyruukkuja.

Myöskin habanerojen altakasteluosiot tyhjenivät huomattavasti hitaampaa muihin verrattuna, täytyy seurata tilannetta tapahtuuko niissä muutosta vai joko on peli menetetty.

Yksi jallu tuli myös laitettua tilapäiseen viritelmään, lopullinen sijoituspaikka tulee varmaan olemaan perinteinen muoviämpäri. Kovasti kasvi tuntuu sekä ilma- että vesijuuriaan kasvattelevan, pisimmät hipoo jo pullon pohjaa, kasvua itse kasvissa ei luonnollisesti ole hetkeen näkynyt.
Is there any in this rout with authority to treat with me? Or indeed with wit to understand me?

Huru-ukko

Jos siinä "altakasteluosiossa" on vettä koko ajan, niin hukutat ne taimesi.
Kuten ainakin ylemmässä kuvassa näkyy olevankin.

Taimiruukkujen ja isojenkin kasvien multa kuuluu olla kostea, ei märkä.
Se märkyys näkyy myös muoviastioissa, kun mullan alkuperäinen taso on laskenut alemmas.

Missä ne aurinkoa saivat ?.

Jos tuo on mustaa multaa tai vastaavaa, niin se on huono valinta pienille taimille.
Siinä on liikaa ravinteita, jopa niin paljon että juuriston kehittyminen vaikeutuu.

Yleisesti ottaen kuitenkin ne näyttää aika elinvoimaisilta.

Toxer

huhtikuu 10, 2016, 17:30:33 ip #3 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2016, 17:45:23 ip käyttäjältä Toxer
Ylimääräiset vedet olen kaadellut pois sitä mukaa kun eivät enää multaan imeydy, ja multana olen käyttäny tuota kuohkeaa Biolanin kylvö ja istutusmultaa, missä ei ravinteita pitäisi olla nimeksikään. Ikkunalaudalla olen auringossa kasveja aika ajoin käytellyt, tosiaan välissä on sekä parvekkeen lasitukset, että olohuoneen ikkuna jonka luulisi hieman estävän pahimpia palovaurioita.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Toxer - huhtikuu 10, 2016, 17:30:33 ip
Ylimääräiset vedet olen kaadellut pois sitä mukaa kun eivät enää multaan imeydy, ja multana olen käyttäny tuota kuohkeaa Biolanin kylvö ja istutusmultaa, missä ei ravinteita pitäisi olla nimeksikään. Ikkunalaudalla olen auringossa kasveja aika ajoin käytellyt, tosiaan välissä on sekä parvekkeen lasitukset, että olohuoneen ikkuna jonka luulisi hieman estävän pahimpia palovaurioita.

Joo, ei ne palovammoja ole. Taimimulta on hyvä valinta.

Mullassa seisova vesi todennäköisesti tuon keltaisuuden aiheuttaa. Itse vaihtaisin taimelle kostetun mullan.

Käytän samaa systeemiä kastelussa kuin sinäkin, sillä erotuksella että yritän kastella sen verran vähän, ettei sitä imeydy liikaa.

Joskus on myös vain siemenissä jotain häikkää, kasvi vain jää kitukasvuiseksi tai kuolee.