tammikuu 10, 2025, 07:39:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cornell 2006

Aloittaja cornell, tammikuu 08, 2006, 12:55:20 ip

« edellinen - seuraava »

cornell

Tästä se ny lähtee...

Itämässä:
Aji benito, PI 441 551, CAP 1151, starfish, bol.rb ja sweet banana
Jyvät ovat villakuutioissa läpinäkyvässä varastoboksissa
T: 25 - 32 C
5 vuorokauden jälkeen ainakin benito, bolivian rb ja CAP 1151 alkaneet itää

Taidan siirtää pian valojen alle...

Suunnitelmana pistää kaikista syötävistä ainakin 1 kasvi hydroon ja ainakin yks benito multiin monivuotiseksi. Kaikki regenbogenit menee multiin  

Viel pitää kylvää pari kasvia tulisempaa tavaraa... mut en ole vielä päättänyt mitä. C. chinenseä pitää kuitenkin joku kasvi olla, pubescenseilla alkaa olla jo kiire jos meinaa.... :?:

Alustavan ostoskorin hinta VP:ssa vähän yli 100 e, pitää vielä kelailla
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

10 päivää menny ja itävyys 70 %... Starfish pitää perää, eka sirkkajuuri kuitenkin näkyy. Abenito elinvoimaisin, bolivian rb:stä vaan 2 viidestä ponppas, mut ootellaan...

Lämmöt seilaa kalseasta 20 asteesta ruotsalaisen saunan hiostavaan 38 asteeseen! Suurimman osan ajasta lämmöt kuitenkin ok.

9w esli valottaa...

cornell

Vihdoin sain ruukutettua taimet... 21 siidusta 3 ei itänyt, eli aikas hyvin itää...Taimista pukkaa ekat kasvulehdet ja ovat eslin alla venyneet raukat aika pitkiksi

Hydroruukkuihin pakatut taimet (3 kpl) sitten tippuivat niskoilleen puolen metrin korkeudesta natikan asennushötäkässä, mutta eivät onneks katkenneet :oops:

Natikka syttyi tänään ja huomenna chilit saa seurakseen pari kaktusta ja muita huonekasveja...

Itämässä jo jonkin aikaa pubescens C04896 ja habanero red uganda... nyt on siis 4 lajia itämässä ja vielä jotahi makiaa annumia myöhemmin tulossa.... ramirosta otin siemeniä talteen, siinä oli todella makia paprika, melkein liian makee, oli ehkä ruvennut jo mynnähtämään...

karu setup

cornell

Outo juttu, tein muka ekoteon ja ostin paperista puristettuja taimipotteja kun vefin potteja ei vielä saanu tammikuussa.....

shiit  :shock:  A.benitot oikealla ei jotennii tykkää....
Muovipottiin pakattu iso Aji benito -taimi ruukutettiin kyllä viikkoa aikasemmin, mutta pienemmät benitot näyttää hieman happamilta..... turvesekotus on tietty sama.... voiko ne paprupotit tehä tän ? pitää uudelleenruukuttaa...

cornell

Yleisnäkymää....

Onnistuin paahtamaan ainoon itäneen rocoton (C04896) ja uganda haban vainaaksi :mrgreen:
Uutta pistin tuleen, mutta ilmeisesti suututin kasvitarhan haltijat eikä mikään uus tunnu itävän...  ilmeisesti pitää tehdä sovitusuhraus, hmmm nuuskaus fassen chipotlea nenukkiin vai tuopillinen Guinnessia (hups sehän meni jo....) ?

Hydrokasvit taimettuu mulla aina multakasveja hitaammin, mut vähitellen alkaa juuria pukata, kyl ne sit rehehtaa... multa-taimetuslaatikoissa mulla on aina sentin kerros turvetta pohjalla pottien alla.... on pelastanu mun taimet totaalituholta monenmonta kertaa...

cornell

Jälleen rocotojen henki vaakalaudalla huolimattoman istutuksen ansiosta, jos nyt edes yksi selviäis

Baccat mullissa

ja hydrossa

KUOPIOLAISET! jos kiinnostaa olis pari baccatumia (starfish ja cap 1151) jaossa...

Japis

Lainaus käyttäjältä: "cornell"...

KUOPIOLAISET! jos kiinnostaa olis pari baccatumia (starfish ja cap 1151) jaossa...

Kiinnostaa! Taisin jo privaillakkin noista  :wink:

cornell

Locotot pysyivät hengissä  :P ja odotan malttamattomasti ensi syksyä, jolloin pääsen toivottavasti yllättämään equadorilaisen tuttuni  :wink:

yks intialainen puolituttukin kaipaili kovin kotopuolen tulisia pikkuchilejä ja harmittaa ettei ole mitään tarjottavaa vielä pitkään aikaan...

Kasvatusnurkka meni uusiksi ala ikean varastohylly- todella kätevää rakennusmateriaalia. Huone on kuitenkin aika viileä ja natikan sammuttua 600W öljypatteri jaksaa lämmittää ilman vain 18-20 asteeseen. Idätyspuuhat on siirrettävä alakerran sähköpatterin päälle.

F.mato+ mikrolla oon hydrossa edennyt, pH heittelee jonkun verran ja kasvit näyttää hieman nyrpeiltä. Latvat ovat tumman vihreät, mut alalehdet kellastuu... Lisäsin tänään growta ..... Juuret on kasveissa ruvenneet haarautumaan, mikä on hyvän merkki

Idätykseen lähtee viel ramiro, sweet banana, early jalapeno ja jalapeno X sweet banana

Valaistuksen uusimista olen harkinnut, mutta en tiä ostaisko uuden natikan vai pari 125 ESL:iä. ESL miehet(ja naaraat), onko kukaan vielä onnistunut sadottamaan näilla nutureliteillä ?

levo

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Valaistuksen uusimista olen harkinnut, mutta en tiä ostaisko uuden natikan vai pari 125 ESL:iä. ESL miehet(ja naaraat), onko kukaan vielä onnistunut sadottamaan näilla nutureliteillä ?

Itselläni valaisee 125w purple yhtä Aji Cristallia hydrossa...
Kyllähän tuolla sadottaakin, ja tulisia perkeleitä tulee! :)
Kymmenisen hedelmää puska nyt kantoi... Kristallit poimin pois ja uutta satoa odottelemaan...
Ravinteita vähän säätäis ja vois avittaa pölytyksissä, jospa sitten saisi hieman enemmän noita herkkuja! :)

-Kuvia puskasta.
-Time-Lapse    kuvaus parin viikon ajalta kukituksessa...
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

cornell

Hyvän näköinen puska levo!
mua häiritsee noissa loistareissa valon intensiteetin puute.... joutuu viemään polttimon tosi lähelle puskia ja jatkuvasti vaihtamaan asettelua kun rehut kasvaa.... tuntuu että tossa hydrossa on muutenkin tarpeeksi säätämistä...  :wink: natikka on kököttänyt samalla paikalla koko kevään... tosin toi spektrin paremmuus saa aina miettimään...
mä kasvatan kesän kuitenkin auringossa, joten valaistus koskee lähinnä kevätkautta ja taimetusta (tosin tuleehan siitäkin 5 kk!)

ostan sitten niken natikan (tanks), pitää kattoa josko syssymmällä vielä 125 purple tulis hankittua, screen of green sisäkokeilu syksyllä olis asiaa

whats goingon? hyvää ja huonoa

Starfisun juurenhaarasta löyty limaa :cry: nyppäsin juuren pois ja uudet litkut + astian pesu. Ilmeisesti ressuun pääsi valoa ja litkutkin oli vanhat.

Vaihdoin floramatosta tripakkiin ja vahvempiin liemiin. Olen selkeästi alilannottanut ja nyt pistin 10/6/6 ml tripakkia 10l vettä ja välitön kasvupyrähdys alkoi ja PI 441551 haarautui.... samaiseen liemeen n.5 ml 1:500 laimennettua 30% H2O2:ta... so far juuret on valkoset ja kasvit hyvännäkösiä... starfisu muita baccoja jälessä mut elinvoimanen

lannotuksen jälkeen multabaccatkin alkaa näyttää taimilta... yllättävän paljon niille kuitenkin pitää lantaa antaa...

hydro-locato viäntää kolmatta kasvulehteä, eli kasvaa vauhdilla, näin hydrotaimetuksen kuuluukin edetä... mulla jää kasvit usein kitumaan taimiasteelle villakuutioihin ja tää pidentää aina taimivaihetta... locato oli ensimmäinen kunnialla hoidettu taimetus yhtä kuivumista lukuunottamatta :P

Toivon vaan ettei juurilima lisi ja tapa taimia :oops: hydro on nyt valotiivistetty ...

cornell

Ilmeisesti pääsin juurilimasta eroon... kolmessa päivässä hydrokasvien juurimassa on ehkä kolminkertaistunut ja kasvit ovat alkaneet haarautua... myös mullassa versot haaroo,
PI 441551 on mun taimista nopein, cap 1151 pisin...

PI441551

Tähän asti opittua:

-cap 1151, starfish ja PI 441 551 lajikkeet voi taimettaa huoletta samoissa liemissä (sadotus? we'll see) ...locatokin versoo hyvin

- liian alhainen pH näytti aiheuttavan enempi hallaa kuin hieman yläkanttiin oleva

- baccat sietää hyvin ravinteita (melkein normaalivahvuuksilla mennään)

- suojaa reservi hyvin valolta :!:

Viimeset annuumit itää: ramiro 3, sweet banana3 , 1 jalapeno ja jalapeno X sw 2

cornell

Taas jäi liian myöhäseksi hydrotaimien istutus, mutta sain sen vihdoin tehtyä... kamera sammui tietysti juuri kun sille oli tarvetta, joten kuvat sain vasta valmiista pelistä...

kolmen suurimman hydrotaimen juuristo näytti tosi hyvältä ja terveeltä... mutta arvattavasti ne jumittaa hetkeksi, kun siirsin ne bublerista lekasorahybridiin... vai mikä tää nyt olis, mä ristin sen puutarhurin märäksi uneksi  :lol:

siinä on "ei niin halpa, mutta vaivalloinen rakentaa" -hydro, mutta kun olin sen jo aatellu valmiiksi, niin toteutin...

kaksi ortheksin parvekelaatikkoa päällekkäin, ylemmässä sorat ja alemmasta vesi ulos... pumppu laulaa jatkuvasti... alempaan lootaan jää n 3cm vesipalja pohjalle jos pumppu pysähtyy... juuret kasvaa alempaan varmasti muutamassa viikossa... ulostulo letkutettu joten on yllättävän hiljainen...

Nähtäväksi jää päihittääkö tämä mun viimekesäisen capsikanuunan, Alkuperäisen Virtasen..
:shock:

Samalla siirsin makeet annuumit bubleriin, eli lähes kaikki hydrokasvit on paikoillaan, multakasvit pitää ruukuttaa seuraavaksi...

YLEISNÄKYMÄÄ

cornell

Baccat alkaa olla todella pitkiä riukuja, en edes uskalla ajatella miltä ne näyttää kukkauden perästä... ulkokausi kun alkaa vasta toukokuun toisella puoliskolla... :!:

Kaiken lisäksi saksanreissu lähestyy uhkaavasti, plantut pidettävä kaverin viikottaisella hoidolla elossa n. 20 vrk KÄÄK... blumatsetin ostin jo multakasveille... kun noi vesiviljellyt ei kasvais noin kovasti...

Makee

Hyvät systeemit kyllä x)

cornell

Bädänks Makee, systeemit pelaa kunhan pysyis ite perässä... viikonloppu poissa ja tilanne oli tämä:

CAP 1151 alko valtaamaan paikkaa auringosta... totesin, että baccat on anyway liian isoja...

Raju leikkaus alas yön hetkellä

Bublerissa oli päässy pH livahtamaan kasin pintaan ja päätin ruveta pitään päiväkirjaa lannotevahvuuksista ja tarvittavasta pH down:in määrästä... tähän mennessä en o tarkkaa kirjaa pitäny...

Starfisu on osoittautunut mulla vaikeimmaksi hydro kasvatettavaksi... jatkuvasti joku vajari... CAP1151 taas sinertää ja kasvuvoima mahoton... PI 441 551 käyristelee lehtiään ja juroo, don't know why

Multakasvit näyttää ihan kauheilta... lannotin eilen, mut istutustoimet antaa edelleen odottaa... pari early jalapeno X sweet bananaa kituu villakuutioissa edelleen

cornell

Countdown 9 päivää matkaan... multakasvit istutettu

isot baccat:

hiton keltasia, mutta juuret ihan ok

Pikkutaimet: b.rainbowt ja red uganda + jämä locoto

Hännänhuiput: Early Jalapeno x Sweet banana

cornell

Hydrobaccat heräilee uuteen kasvuun tuhdeissa liemissä...

cornell

juu,viimeset kuvat ennen 3 viikon taukoa...

En tiä onko hidasta vai nopeeta kehitystä, mut locato kasvaa bublerissa ettäällä natikast näin:
12.3.06

12.4.06

Baccoilla on niin tujut liemet et fisu ilmeisesti saa vajareita... oisko tää kalium jota liika typpi blokkaa vai Mg.... me no know

cornell

jus joo, huomenna lähtö ja blokkasin melko varman pythiumin locaton juurista... se on vieläpä samassa hydrossa pikkutaimien kanssa, damned :twisted:

katotaan mitä on elossa ku palaan ... peroksidia kehiin

cornell

Terveisiä germaniasta :D  
kevät oli pitkällä ja magnoliat oli kukassa... puutarhurin syräntä lämmittää...  mutta se mikä ihmetyttää on, jotta paikalliset eivät olleet kasvimaidensa kanssa paljoakaan edellä... syksy on niin pitkä siellä, ettei ne ehkä rupee keväällä heti hosumaan puutarhan kanssa... Suomi poika saattais alkaa kylvöhommiin Etelä-Saksassa jo maaliskuussa... ehkä sikäläiset lajikkeet on arempia

ASIAAN... kaikki tsilit hengissä 20 päivän reissun jälkeen, loistavaa ja kiitos naapurille....

...kaiken lisäksi H2O2 teki tehtävänsä eli pythiumista ei jälkeäkään

Isot baccat ovat venyneet odotetusti, kaikki lähes yhtä pitkiä (n.metri), mutta PI441551on hullun leveä ja kukkii; starfishu työntää ekoja nuppuja; CAP1151 joka johti kisaa pitkään jäänyt jälkeen (on hieman syrjässä valosta)

Pikkutaimet voivat loistavasti... kanankakka toimii !! , eivät ole olleet yhtä terveen näkösiä aikasemmin.... aji benitokin kukkii hulluna bolivian rb:n kera... red uganda on 10 kertaistanut kokonsa

Hydro puben siipiväli oli metrinluokkaa ja lukuisia kukkia.... makeet lajikkeet just haarottuu ...

Minähän en pikkutuikuilla ala kasvattelemaan 8)  natikan alla 20 kasvia ja hyvin menee sanoisin.... Yllättävää oli, että reilun metrin päästä lampusta olevat taimet voivat parhaiten, eikä merkittävää venymistä ole havaittavissa

Isot baccat puolestaan kärsivät selvästi liiasta kuumuudesta, mutten ala tuunailla, sillä ulkokausi odottaa

Huonot uutiset koskevat uutta kasvaria, jonka tekoa täytyy lykätä... on siis paranneltava vanhaa... ehkä loppukesästä ois aikaa