tammikuu 10, 2025, 16:18:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Apua tarvitaan!

Aloittaja Chillaus, huhtikuu 15, 2016, 16:05:49 ip

« edellinen - seuraava »

Chillaus

Heips..Oon ekaa kertaa kasvattamassa chilejä siemenistä ja nyt kysyisinki että missä vaiheessa kannattaa istuttaa isompiin ruukkuihin ja missä vaiheessa lannottamisen aika olis..pari pikku chiliä nyykähti ku laitoin isompaan ruukkuun...ei kait tykännyt siitä😐

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chillaus - huhtikuu 15, 2016, 16:05:49 ip
Heips..Oon ekaa kertaa kasvattamassa chilejä siemenistä ja nyt kysyisinki että missä vaiheessa kannattaa istuttaa isompiin ruukkuihin ja missä vaiheessa lannottamisen aika olis..pari pikku chiliä nyykähti ku laitoin isompaan ruukkuun...ei kait tykännyt siitä

Ei saa lannoittaa pariin ensimmäiseen viikkoon. Jos kasvatat mullassa, niin multa on valmiiksi lannoitettua, eikä silloin tarvitse lannoitetta neljään viikkoon. Jos kasvatat esim. kookoskuidussa, jossa ei ole lannoitetta, voit aloittaa KEVYEN lannoittamisen parin viikon jälkeen. Ruukun voit vaihtaa kun edellinen käy pieneks. Käytä altakasteluruukkua, jossa on reiät pohjassa. Kun juuret alkavat kasvaa pohjan reijiästä ulos, voit vaihtaa ruukun isompaan. Ruukunvaihdossa aina kasvu hidastuu hetkeksi, koska se on "shokki" chilille, joten älä huolestu, nosta varjoon pariksi päiväksi
Katso täältä minun opastusvideo ruukunvaihtoon

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: Chillaus - huhtikuu 15, 2016, 16:05:49 ip
Heips..Oon ekaa kertaa kasvattamassa chilejä siemenistä ja nyt kysyisinki että missä vaiheessa kannattaa istuttaa isompiin ruukkuihin ja missä vaiheessa lannottamisen aika olis..pari pikku chiliä nyykähti ku laitoin isompaan ruukkuun...ei kait tykännyt siitä😐

Hei ja tervetuloa! Isompaa ruukkua tarvitaan kun juurilta loppuu tila, mielellään jo vähän ennen. Eli kun nostat paakun ruukusta ja näet juuria jokapuolella on aika. Ei pitäis nyykähtää isommasta ruukusta kuin ehkä pari päivää joskus lerpattavat kun juuria joutuu hiukan pahoinpitelemään. Varmista että juurilla on sopiva kosteus niin pitäis kyllä toeta parissa päivässä, siirrä hiukan heikompaan valoon elpymään.

Lannoitus riippuu siitä missä alustassa kasvatat, jos multa/turve niin siinä kestää ruukussa ravinteet 2-4vko, jopa pidempään riippuen ravinteiden määrästä. Lisää lannoitetta kun kasvu alkaa hidastua/lehdet vaalentua.

Siinä jotain ensiapua.

Chillaus

Eli odottavan aika on toodella piitkä :D

Chiljonka

Odottavan aika on aina pitkä :). Kuvista on aina hyötyä kysyessä, sitten vastaaja on paremmin kärryillä ongelman laadusta.
Opastusta kuvien postaamiseen täällä:http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10698.0