Susanna tarinoi chilistä ja elämästä - saa laittaa kommenttia!

Aloittaja Susanna, maaliskuu 27, 2004, 12:45:42 ip

« edellinen - seuraava »

Susanna

Laitanpa ensin vähän taustaa itsestäni niin tiedät kenen diaryä lueskelet! Ikää on 26v, kotona vipeltää miehen ja  1,5v täystuhon lisäksi kolme kissaa, ja kesäkuussa on tulossa uusi vauva. Tämä on ensimmäinen chilivuoteni! Viime vuonna parvekkeella kasvoi yrttitarhan lisäksi tomaattia, zuccinia, paprikaa, koristekurpitsaa, ruusupapua ja jotain kukkiakin. Kaikki nämä oli siemenistä kasvatettuja. Zuccinihan vie tilaa sekä ruukussa että ruukun ulkopuolella aivan ÄLYTTÖMÄSTI, ja koska niitä 10l ruukkuja oli 4 ei parvekkeella just mahtunut liikkumaan. Joten lupasin miehelle että tänä kesänä mahtuu myös grillaamaan  :D .

Tavoilleni uskollisena olin taas vähän myöhässä aikataulusta, ja muistin lahjakkaasti maaliskuun alussa vasta että ai niin, sitä chiliä piti laittaa... Noh, Jukan siemenkaupassa oli niin ripeä palvelu että eiköhän nämä nyt ehdi jonkinmoiseen vauhtiin jo tänä kesänä. Toivotaan parasta.

15.3.2004 istutettiin: tomaatti, basilika, oregano sekä "mieto pepperonipaprika capsicum annuum lombardo" mikä oli ainoa chili mitä Backaksen puutarhasta löytyi. Ostin sitä sitten ja päätin kokeilla mitä tulee... Kun kysyin myyjältä että eikö teillä todellakaan ole mitään muita lajikkeita, hän niskojaan nakellen sanoi että "ehkäpä niitä EI OLE muita lajikkeita, kyllä meillä on hyvä valikoima yleensä kaikkea" ja käveli sitten pois. Että sellaista palvelua. Mulla nousi tulenlieskat korvista... No siellä nyt tuo palvelu ei koskaan ole kovin kummoista. No juu. Sitten laitoin multaan myös kiivin siemeniä, ne tosin oli tuoreita mutta päätin kokeilla itääkö vaiko ei. Loput siemenet meni sitten kuivaukseen. Kiivin pitäisi olla helppo ja nopeakasvuinen köynnös, ja tällä sitten ajattelin verhota parvekkeen betoniseinän piiloon.

18.3. aamulla kaikki muut itää, paitsi se Lombardo ja kiivi, millä nyt varmaan meneekin iäisyys. Tomaatit on jo yli sentin mittaisia!  Eipä sitten muuta kuin kelmut pois ja odottelemaan! Iltapäivällä yllätyksekseni huomasin että on itänyt tuo Lombardokin. Todella nopeasti nousi pää mullasta. Tosiaan, nämä kaikki on istutettu ruukkuihin, halkaisija 10-15cm. Multana on Kekkilän taimimulta. Itämisajan ruukut oli tiskipöydällä (muutenkin tosi tilavassa keittiössä) ihan normaalissa lämmössä.

No nyt on "turhat" löpisty, asiaan. Siemenpostia tuli 24.3, ja tähän oltiin etukäteen varauduttu syömällä paljon jugurttia. Tosin niitä siemeniä tuli sitten niiin paljon, että eihän ne purkit mihinkään riittänyt. Piti siis tehdä valintoja, mitkä siemenet jää myöhemmälle istutukselle?! Todella suurta ammattimaisuutta osoittaen valitsin ensin kivoimmat nimet ja sitten hauskimman kuuloiset. Osa nimistä tietysti oli jollain lailla tuttuja, onhan täällä tullut surffailtua, mutta rehellisyyden nimissä mun chilitietous ei ole millään muotoa kattavaa. Anyway, purkkiin ensimmäisessä erässä pääsivät:

Cumario passarinho
rocotillo twins
cayman bright yellow
aji benito
new mexico
madame Jeanette
aji andean
aji habanero
lemon drop
baccato de orto
stripe
bolivian rainbow

Ja istutuspäivä oli siis 24.3.2004 Yhden purkin uhrasin kiiville, josko nämä kuivatut siemenet joskus itäisivät!

Purkit peitin daily-kelmulla, mikä on muuten niin p*skaa kelmua, että se ei sovellu kunnolla edes tähän hommaan, saati sitten "oikeaan" käyttötarkoitukseensa. Ja kelmuun laitettiin toki muutamia reikiä. Olen viljellyt siemenistä kaikenlaisia rehuja kolmena vuonna. Enkä ole koskaan idättänyt kasvejani missään erityisessä paikassa, joskus kirjahyllyn päällä, joskus pöydän reunalla, missä vaan. En ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, että mullan lämpötilalla olisi oikeasti jotain merkitystä itämistulokseen tai homehtumiseen tms. Ja nytkin ensin ajattelin että turhia höpöttävät, vai että lämpömittari tarvittais, oh my god... Sitten rupesin funtsimaan, että EHKÄ on olemassa pieni mahdollisuus että minä en tiedäkään kaikkea, tai ainakaan tästä nimenomaisesta asiasta. Ja tajusin myös, että kenties ihminen jonka koti näyttää viidakolta ja kaapissa on satoja siemeniä, tietää mistä puhuu. Ja vielä mies. Naisethan nyt sortuu kaikenmaailman poppaskonsteihin, mutta miehet harvemmin. Joten tehdäänpäs lämpötilalle jotain, siis. Ja siinä puuhastellessa  tajusin että mun multa on aivan liian kosteata, varsinkin kun on se kelmu päällä. Saviruukut on siitä ihania, että ne päästää kosteutta pihalle joka puolelta, mutta muovipurkissa rehut vaan lillii eikä kosteus häviä mihinkään... Yritin mitata mullan lämpötilaa kovakuumemittarilla (EI SAA NAURAA) mutta eihän se niin alhaisia näytä, prkl.

Saunan lämpömittari näyttää 35 astetta katonrajassa. Vein sitten siemenpurkit sinne, ensin ylälauteelle. Purkkien keskelle, tiiviisti purkkeihin kiinni, tungin kylpylämpömittarin, joka parin tunnin jälkeen näytti 29 astetta. Siirsin purkit alemmas, ja siinä lämpötila on nyt noin 26 astetta. Kelmuun tein isommat reiät jotta happi kulkee paremmin. Tänään pitäis broidin tuoda tuuletin, ettei rehut läkähdy. Toivottavasti tuo sauna nyt on niille suotuisa paikka, ja toivottavasti ne nyt lähtis itämään.

Ja nyt täytyy kuulemma lopettaa kirjoittaminen, mä en ole ainoa nettiaddikti tässä taloudessa...Later!

Susanna

Tilanne ennallaan, ne mitkä kasvaa, kasvaa huimaa vauhtia, ja chilit ei kasva. Vielä... Sain tuulettimen mutta en oikein tiedä miten sen sinne saunaan asemoisin, nyt olen sitten tuuletellut kasveja keittiössä pari kertaa päivässä. Täytyy muutenkin vähän perehtyä tuon tuuletuksen funktioon ja saloihin, sekin kuuluu näihin sarjassamme uusiin juttuihin. Sirottelin millin pari puhdasta kuivaa multaa siementen päälle, kun ne oli jäänyt osa vähän turhan pinnalle, ja muutenkin olettaisin että multa oli liian kosteata. Toivottavasti ne nyt sieltä nousisi, mä en jaksa odotella!

Näin viime yönä unta missä mulla oli ikkunalaudalla kaksi viilipurkkia joissa jotain kasvoi ja muovi oli vielä päällä. Siinä kun niitä katselin niin huomasin että toisessa purkissa oli kaksi sellaista mönkiäistä, noin 20snt kolikon kokoisia, selässä punaisia raitoja. Ja toisessa purkissa sitten pieniä mustia kärpäsmatoristeytymiä. AAARGH! Muistan miten mua ahdisti siinä unessa aivan älyttömästi. No toivottavasti ei käy toteen kuitenkaan  :D

Jep. Täytyy lähteä shoppailemaan pääsiäisaskartelutarvikkeita. Pitäis maalata muutama ruukkukin, mutta jotenkin sitä on niin saamaton. Onneksi päivät pitenee ja valoa tulee lisää, se piristää!

Susanna

No niin, nyt tuntuu siltä että kevät pääsi käyntiin. Tein tupatarkastusta ruukkuviidakossa, ja mitä löysinkään? SIRKKALEHTIÄ! Kaikissa tomaateissa oli ihan selkeät ensimmäisen lehtiparin alut, samoin siinä kummallisessa pepperonipaprikassa. Vau. josko kohta tulisi basilika perässä, se on niiiin kivan näköinen kasvaessaan. Tosin sillä on tapana jymähtää noihin ekoihin lehdyköihin että voi mennä tovi. Chilipurkkeja en nyt jaksa sen kummemmin mennä tutkailemaan, toivon vaan syvästi että ne pärjäilee tuolla saunassa...

Nyt mies haluaa sukeltaa Xbox liven ihmeelliseen maailmaan, joten "joudun" poistumaan koneelta prkl!

Huomenna jos kävisi ostamassa kevään ensimmäisen narsissipurkin! Ihanaa, kesä tulee.

Susanna

Mitäs mä nyt tällai sekoilen. Siis ei sieltä ruukuista sirkkalehtiä löytynyt, vaan siis niitä ensimmäisiä "oikeita" lehtiä... Noh, lehti kun lehti, pääasia että kasvaa.

En sitten malttanut illalla pysyä saunasta poissa, ja menin hämyvalossa tarkastelemaan mitä kuuluu jugurttipurkkiarmeijalle. Yllätys oli melkoinen, kun yhdestä purkista pilkisti itänyt taimen alku! Lemon Drop siellä, hyvässä vauhdissa. Jätin vielä yöksi saunaan kun se oli niin pikkuinen, ja nyt aamulla menin hakemaan pois. Ja kappas, Baccato de Orto oli sitten yön aikana myöskin päässyt ylös mullasta! Muille purkeille suihkaisin vähän kosteutta ilmaan ja laitoin muovin takaisin päälle, nämä kaksi ensimmäistä itäjää pääsivät muiden rehujen seuraan tiskipöydälle.

Tiskipöydällä valaistusta kasveille antaa tällä hetkellä hehkulampun muodossa oleva kukkalamppu. Siis sellainen violettivaloinen. Hyvin ompi lämpöinen. En tosin ole pitänyt sitä päällä koko päivää, ikkunasta tulee myös paljon valoa ja kyllä nuo näyttää kasvavan muutenkin. Ja on kasvanut kaikkina vuosina ilmankin valoa. Kohta onneksi rupeaa päivät olemaan niin lämpimiä, että voi ruveta kouluttamaan kasveja pihaoloihin.

Kauniista ilmasta puheenollen, taidan lähteä kävelylle kun on niin ihana ilma.

Susanna

Ja madame Jeanette liittyi itäneiden kasvavaan joukkoon! Kohta mulla on tiskipöydällä enemmän purkkeja kuin saunassa... Onneksi on tiskikone, ei tarvi miettiä astioille uutta kotia :D

Väsyttää ja on kuumeinen olo, poikakin on vieläkin pipi. Joten empä jaksa enempiä tarinoida. Blaah. Ei jaksais edes surffailla, tämäkin palsta on niiin hiljainen. No josko illaksi olisi lisää kerrottavaa, niin palailen sitten.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Susanna"Ja madame Jeanette liittyi itäneiden kasvavaan joukkoon! Kohta mulla on tiskipöydällä enemmän purkkeja kuin saunassa... Onneksi on tiskikone, ei tarvi miettiä astioille uutta kotia :D

Väsyttää ja on kuumeinen olo, poikakin on vieläkin pipi. Joten empä jaksa enempiä tarinoida. Blaah. Ei jaksais edes surffailla, tämäkin palsta on niiin hiljainen. No josko illaksi olisi lisää kerrottavaa, niin palailen sitten.

Tuostahan se ilo alkaa... Odotahan kun isot baccatumisi saavat ekan "kasvuhepulinsa" - se on sitten semmoista menoa kohti kattoa että jää jaakon pavunvarsikin toiseksi! :)

Pikaista paranemista chilikotiin!

Susanna

Nyt olen sitten itsekin kipeä. Ei mene jakeluun miten ihmisen on tarkoitettu suoriutuvan pikkuihmisen hoidosta ja omasta hoidosta, kun olo on kuin jyrän alle olisi jäänyt. Onneksi mies ei ole tällä hetkellä töissä, vapaata kun se ei saisi. Rankkaa.

No juu. Yöllä kissat ja taimitarha olivat hieman törmänneet toisiinsa. PRKL! Liekö jotain kukkakärpästä mullassa tms, jostain syystä oli kovasti taas kiinnostanut. Kärsityt vahingot: yksi tomaatin taimi dead (ehkä parempi niin kun niitä on niin monta...), yksi Lombardon taimi heiluu epämääräisesti ja yksi lehti vahingoittunut -katsotaan suoriutuuko, madame Jeanette parka oli lentänyt purkkinsa kanssa nurin, mutta vaikuttaisi olevan ihan kunnossa. Se oli onneksi tullut vasta niin vähän mullasta ylös.

Että sellaista. Jos nyt mitenkään jaksaisin, pitäis siivota makuuhuoneen lipaston päällys ja siirtää kasvitarha sinne, parempaan turvaan. Meidän kissat on niin tyhmiä, että niitä ei edes kiinnosta ne kasvit varsinaisesti, vaan vain se mullan tonkiminen. Jos olisin paremmissa voimissa, tekisin lounaaksi kissapaistia... Kunhan nyt antaisivat noiden kasvaa vähän suuremmiksi, että eivät niin kovin vahingoittuisi. Onneksi ei mitään pahempia tuhoja. Toissa kesänä kissat kaatoi muutamia taimipurkkeja, taimen alut oli vielä niin pieniä ettei niitä juuri erottanu toisistaan. osa meni sitten sekaisin ja lopputulos oli se että joissain purkeissa kasvoi rakuunaa ja timjamia sekaisin :)

Nyt menen tuutimaan. Josko illalla olisi saunatarhassakin tapahtunut liikettä!

Cayenne

Susanna

Cayenne, laitan kuvia kunhan muistan ostaa pattereita kameraan :)

Flunssa taitaa hellittää (ihme pikatauti), ja paree olisikin. Tajusin meinaan tänään et ihan oon unohtanut ne loput chilin siemenet mitkä jäi kylvämättä. Ja samalla unohdin ostaa lisää sitä jugurttia jotta sais purkkeja. Eli huomenna pitäs kauppaan päästä. Ja niitä pattereita tosiaan kameraan. On niin hauskaa myöhemmin katsoa niitä koko eroja. Viimevuotiselle paprikalle kaikki tutut naureskeli, että eihän tuo tuosta mihinkään kasva, saati että tulis paprikaa. Mutta niin vaan siitä parin sentin hentoisesta sintistä tuli reilun metrin mittainen pieni puu, ja paprikaakin tuli. Ja litrakaupalla kirvoja, mutta se onkin jo toinen tarina...

Äh, oikeasti mulla ei ole nyt mitään kirjoitettavaa, pakoilen vaan sen aikaa et mies saa pojan nukkumaan. Välillä on kiva olla laiska (ai miten niin välillä). No juu, palailen kun on jotain sanottavaakin.

Susanna

Ihmeiden aika ei ole ohi! Kiivipurkki minkä olin jo valmis unohtamaan saunan perukoille, olikin herännyt henkiin! Sieltä pukkaa ihan toden teolla vartta! Ja nämä siis oli vielä ne siemenet mitä ei ollut kuivattu laisinkaan. Ei sitten muuta kuin odottelemaan millainen siitä kasvaa.

Chilit ja muut muuttivat eilen illalla makuuhuoneeseen, mikä on kissavaaran lisäksi hyvä paikka siksi, että siellä on enemmän valoa. Ja pysyypähän lipaston päällinen siistinä, mulla kun on tapana iskeä siihen kaikki mille en keksi jotain muuta paikkaa...

No tämä oli tällainen väliaikamerkintä. Nyt lähden flunssaa uhmaten käymään kirjastossa ja kaupassa. Poika ei ole päässyt pihalle moneen päivään ja silläkin rupeaa vissiin jo pää hajoon. Pitää muistaa ostaa niitä battereita :) ja jugurttia. Hmm, ehkä voisikin ostaa vanukkaita ja käyttää tekosyynä sitä et ne purkit on niiiin hyvän mallisia idätykseen. No ei munkaan mies ihan mitä vaan usko. lol

Susanna

No niin, täällä taas. Koko perhe jokseenkin puolikuntoinen, mutta kasvitarhalla menee lujaa. Kissatappelusta ovat kaikki selvinneet ja kasvavat kohisten. Madame Jeanette -purkista tunki ylös toinenkin taimi eilen. Aamulla saunassa oli iloinen yllätys; Bolivian Rainbow, sentin mittaisena. Ja eilen ei vielä näknyt mitään! Kuivatuista siemenistä laitettu kiivi itää myös, hitaasti mutta varmasti! Tomaattien ekat oikeat lehdet on jo tosi isot, muut kasvit tulevat perässä. Oreganollakin oli jo lehden alut, vaikka muuten ne on niin pieniä.

Ostin kuin ostinkin niitä suklaavanukkaita :) Vielä pitäis jaksaa istuttaa nuo loput. Ei laiskuudella rajoja, sehän onkin tosi rankkaa touhua! Pattereita muistin ostaa mutta meidän halpa romukamera taitaa olla sökö kun tuntuu et kaikki kuvat on joko supervaloisia tai ihan pimeitä. Buginen p*ska, minkäs teet. Täytyy kehittää normaalikuvia niin sitten saan niitä tännekin.

Ollaan pakoiltu koko päivä huonosti käyttäytyviä virpojia ;) Nykylapsille kun ei tunnu enää namut kelpaavan, vaan pitäis olla rahaa, tai sitten kindermunia. Eikä ne rassut ole vaivautunut edes mitään pukuja laittamaan, kunhan kerjäävät. No joo, vanhemmissa vika, sanoisin. Pääsiäisestä tulikin mieleen, että täytyy laittaa pojalle rairuohoa tulemaan, sen idätys onneksi on yksinkertaista...

Juu, että sellaista. Jotain muutakin piti kirjoittaa mutta ei nyt muista. Ei ole muuten pahemmin tarvinnu formuloita tänä vuonna tuijotella. Häkkisen parhaat ajat oli rankkoja kun piti aamuvarhain raahautua katsomaan, nyt on Räikkösellä niin huono tuuri ollut, että eipä juuri tarvi kattella...

Cayenne

Lainaus käyttäjältä: "Susanna"Pattereita muistin ostaa mutta meidän halpa romukamera taitaa olla sökö kun tuntuu et kaikki kuvat on joko supervaloisia tai ihan pimeitä. Buginen p*ska, minkäs teet. Täytyy kehittää normaalikuvia niin sitten saan niitä tännekin.

Sama täällä. Kamera on halpa, ei kovinkaan hyvä. Kuvaamisesta ei tule oikein mitään :P Minkä suvun lajeja sulla on?[/color]

Susanna

Täällä taas. Ei ole oikein huvittanut kirjoitella, tai tehdä mitään muutakaan.

7.4. Cumario Passarinho ja Cayman Bright Yellow itää!!!!
7.4. ekat lehdet Baccato de ortoon
8.4. Madame Jeanetten ja basilikan ekat lehdet tuli näkyviin

Ja minä laiska laiska ihminen en vieläkään ole saanut niitä loppuja siemeniä multaan. PRKL! Meinasin jo että saa jäädä laittamatta, mutta mies oli sitä mieltä että kaikki itämään vaan, sitten myydään naapureille "ylimääräiset". Ja kaikille lähipiirini epäileville tuomaille myydään sitten syksyllä chiliä kovaan hintaan, sen siitä saavat kun ei kerran kasvit kelpaa! "me tyydytään kaupan jalluihin" lässyn lässyn, siinähän tyydytte, ja maksatte ittenne kipeeksi muutamasta kapisesta vihreästä säilötystä pötkylästä.... Ai miten niin agressiopäivä?
:p

Well, nyt lähden ulkoilemaan poitsun ja ukon kanssa, ja sitten laitan ne siemenet, I promise...

Cayenne, laitan myöhemmin listaa noista suvuista, ei ole ittellekään kaikki ihan selviä vielä... Täytyy sukeltaa tuonne lajikuvauksiin ja tehdä retki Fataliille :)

Susanna

Okay, nyt on valmiina lista mitä sukuja meillä kasvaa. Täytyy kyllä sanoa iso kiitos Jukan saitille, hakutoiminto toimii todella hyvin ja nopsaan! Tehdäänpäs tästä samalla sellainen kattava lista missä näkyy kaikki mitä kasvaa, milloin kylvetty ja itääkö vai nou.

NIMI                                  KYLVETTY  ITÄÄ  1. LEHDET

C. Baccatum
PI 441552                             9.4
Aji Habanero                         24.3
Baccato de Orto                    24.3        30.3        7.4
CO 2598                               9.4          20.4
Aji Andean                            24.3        13.4
PI 441550                             9.4         16.4
Aji Benito                              24.3
Rocotillo Twins                       24.3
Lemon Drop                           24.3        29.3        5.4

C. Annuum
Stripe                                  24.3
Bolivian Rainbow                    24.3          4.4         16.4
Quintisho                              9.4
New Mexico                           24.3
PI 451762                             9.4           16.4
Lombardo                             15.3          18.3      29.3
Birds Eye Baby                       9.4           13.4

C. Chinense
Habanero Red Uganda             9.4
Madame Jeanette                   24.3        31.3      8.4
Torenog                                9.4          18.4
Cumario Passarinho                 24.3         7.4
Cayman Bright Yellow              24.3          7.4

villichili (kai..)
C. Cardenasii                         9.4

Muut kasvit
kiivi (kuiv.siemenet)                24.3         4.4
tomaatti                               15.3         18.3       29.3
basilika                                 15.3         18.3       8.4
oregano                                15.3         18.3       1.4
kiivi (tuoreet siemenet)            15.3         2.4         9.4

[edit] 13.4 lisätty pari puuttunutta lajia
        20.4 päivitetty

Susanna

No vähän tuli höpsön näköinen lista kun ei tämä kirjoitusruutu ole yhtään samankokoinen kuin todellisuus, mutta ajaa tuo asiansa. Listasta saa myös hyvän kuvan Jukan siemenpussukan monipuolisuudesta *wink wink*. Saa nähdä millainen viidakko näistä kasvaa! Mä olen siitä hassu ihminen, että ns. tavalliset viherkasvit ei oikein pysy hengissä mun huollossa, kastelen kun jaksan ja joskus saatan päiviä tuijottaa jotain lakastumispisteessä olevaa kukkaa ja sitten vasta havahtua antamaan sille vettä. Mutta nämä "järkevät" kasvit pystyn kyllä pitämään hengissä... Paitsi ekana kesänä kun tuli tehtyä muutama moka, niin heinäkuussa en sit enää jaksanu kastella ja sinne kuolivat... Parvekkeenkin tyhjäsin vasta joskus lokakuussa, ja silloinkin vaan kun oli pakko. Voi voi.

No mutta, niinkuin listasta näkyy, loput chilit on kylvetty tänään, elikkäs mun täytyy varmaan ryhtyä pikkuhiljaa hommiin ettei tarvi vaihdella päivämääriä... Taktiikka se on tämäkin!

Cayenne

Ansiokas lista! Ei nyt noin paljoa olisi pitänyt tehdä, vain kuinka monta baccatumia, montako annuumia jne. Maksoit varmaankin itsesi kipeäksi noista siemenistä, 30€? Sen verran hyvä nivaska niitä siinä oli että...

Herpiili

Cayenne, ei läheskään kipeäksi ;)

Ota Jukkaan yhteyttä ja vertaa siemenliikkeiden valikoimaan sekä hintoihin niin varmasti yllätyt ;)

Susanna

KESÄ TULEE!

Päivitin listaa, kun löytyi pikkuisia yllätyksiä saunasta: Aji Andean ja Birds Eye Baby ovat itäneet. Aika hyvä vauhti tuolla Birdiellä, vastahan se kylvettiin. Ja vaikka siellä listassa nyt lukee että kylvetty 9.4, niin enhän mä jaksanut niitä silloin enää illalla laittaa, vaan pistin vasta seuraavana aamuna *embarrased*... Yö sinne tänne, ei kai tuolla niin väliä...

Ai niin, Cayenne, ei siellä Jukan siemenpuodissa köyhtymään juurikaan pääse. Ja tosiaan tuosta mun listasta puuttuikin pari chiliä, mitkä myös tänään lisäsin. Eli Jukan siemeniä mulla on 21 eri lajia, joita kaikkia tuli jotakuinkin 6kpl... Riittää vähäks aikaa :) Suosittelen, jos vaikka ens vuotta silmällä pitäen haluat laittaa muitakin lajeja!

Ajattelin että pitää käydä ostelemassa vähän lisää siemeniä, kirsikkatomaattia tekisi mieli laittaa, kun ne on niin kivoja. Ja yrttitarhaa pitäis täydentää, se nyt on jo taloudellisestikin kannattavaa. Ja sitten pitäisi valita pari kukkaa partsille pitämään kirvoja loitolla. Mutta ne kyllä ostan "kokonaisina". Mitäs sitä muuta laittais? Kohta me taas hukutaan kukkapurkkeihin...Mutta anttilassa oli halvennuksella sellainen 5-hyllyinen hyllykkö, pitäisi sellainen käydä hakemassa niin pysyy parveke järjestyksessä paremmin. Ja multaakin pitäisi ruveta roudaamaan puutarhalta. Että hommaa riittäisi!

Maha vaan kasvaa, vielä on noin 10 viikkoa armonaikaa ja sitten mä olen kahden lapsen loukussa *hih*. Mutta pystyypähän taas syömään kunnolla maustettua ruokaa! Molemmat raskaudet on ollut mulla sellaisia ettei ole tarvinnut edes ajatella valkosipulia saati chiliä, ainakaan sellaisissa mittakaavissa kuin aiemmin. Tylsää.

No mutta nyt menen lepäämään ja suunnittelemaan partsin siivousta (paras vaihe koko prosessissa).

Susanna

Mulla on varmaan käyny joku megahyvä tuuri tuon Bolivian Rainbown kanssa, kun kaikki puhuu siitä niin ennalta arvaamattomana tuon kasvun ja itämisen suhteen. Johan se mun ensimmäinenkin bosse iti muutamissa päivissä, mutta nyt viimeksi kun kylvin (olikos se 10.4) niin laitoin miehen vaatimuksesta (!) neljä bossea lisää tulemaan. Ja nyt niistäkin kaksi on jo itänyt. Muutenkin näyttää että yhdessä sun toisessa purkissa tapahtuu jotain, mutta ehkä nuo on huomenissa vähän paremmin esillä. Katsellaan.

Tänään ostin minitomaattia, meiramia ja olikohan kirveliä. Mies huomas hyllyssä markkahinnan ja totesi: kyllä tää euro sumentaa yhä rahantajua, en kyllä olis ikinä uskonu että maksan joskus pikku siemenpussista 10mk! Noo, kunhan ei rupea laskemaan mitään kokonaiskustannuksia tälle touhulle ;) No mutta joo, huomenna voisi yrittää laittaa purkkiin niitä uusia siemeniä, ja muutamia chilejä täytyy erotella yksiöihin.

Kiivissä on muuten hassut lehdet, ihan pientä sahalaitaa reunat, en ole ennen törmännyt. Mä en kyl edes tiedä miten kiivi luonnossa kasvaa, tai edes kasvatettuna. Täytyy käydä googlettamassa! Hyvää yötä.

Juha Tretjakov

Kiivi eli siis kiwi on köynnöskasvi. (sorry pieni offtopicci!) Kasvaa varmaan siis samaan tapaan kuin joku ruusupapu, että parvekkeelle vaan kun alkaa pituutta tulemaan.

The Pip Book (Keith Mossman, Penguin 1973) sanoo:
Paras kylvöaika on huhtikuu. Idätys ei vaadi suurta lämpötilaa, tavallinen ikkunanlauta riittää. Kylvä niin monta siementä kuin löytyy ja peitä vain kevyesti. Sitten kun taimia voi käsitellä, siirrä pikkuruukkuihin ja kasvata sisällä tai ulkona.

Varoitus ulkokasvatuksesta: pikkuruukut kuivuvat nopeasti auringossa ja tuulessa, joten parempi upottaa ne maahan (no tää ei käy parvekkeella). Nuoret kiwit tuodaan syksyllä sisään ja pidetään viileähkössä kastellen säästeliäästi. Keväällä voi siirtää isompiin ruukkuihin kunnes uudet lehdet kasvavat (eli siis käyttäytyvät tyypillisen köynnöksen tapaan). Myös pistokkaista saa uusia kasveja.