tammikuu 10, 2025, 16:13:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jokipojan Betonilähiö-Puutarha 2006

Aloittaja Jokipoika, tammikuu 27, 2006, 02:26:38 ap

« edellinen - seuraava »

Jokipoika

Tämä on siis päiväkirja kaudesta 2006 ja tarkoitus on pitää tänäkin kesänä nuo rakkaat pikku ruikulat elossa, sekä saada niistä taas herkullista satoa. Seuraavaa turhanpäiväistä soopaa voi skipata reippaasti tai käyttää jotain seuraavista näppäinkombinaatioista: Alt+f4, Del , Panic Button, Backspace, Reset, Off, jne...:wink:

Toista vuotta tässä nyt sitten väännetään chilien kanssa.
Kiitos Infernolle ja kaikille foorumilaisille, sekä onnea kasvatuskaudelle 2006!!! :lol:

Rehuja:

C.Baccatum

-PI 441551
-Aji Amarillo

C. Annuum

-Red Cherry Hot
-Apache
-Cheyenne
-Purple Beauty
-Fresno
-Corno Di Torro Rosso
-Sweet Banana
-Cayenne
-Jalapino
-Peter Pepper
-Bird´s Eye Baby
-Poinsettia
-Marbles
-Medusa

C. Chinense

-Habanero Red Uganda
-Habanero Orange

Muut:

-Ananaskirsikka (Physalis Peruviana)
-Vesimeloni (Sugar Baby)
-Maissi (Early King)

----------------------------------------------

Idätysalustana olen käyttänyt noille taimi-ja kylvömultaa, kun totesin kaktusmullan olevan liian raskasta ja jollain tavalla liiankin hiekkaista...
Itse itäminen on tapahtunut niissä muovisissa minikasvareissa, jotka kestää pitkään ja ovat hintansa veroisia. Niissä kun on tuuletuskin helppo hoitaa kantta raottamalla.

Vanha akvaario on kans tosi jees alkutaipaleella, jos sellaisen saa käsiinsä...
Akvaario kyljelleen pöydälle, auki oleva pääty puutarhuria kohti.
Vuorasin ulkoseinät foliolla, sisälle chilit ja sitten vaan pukkaamaan valoa sisään. Itselläni valaistuksen hoitaa 3x 21W ESL-spotit ja päällä on yksi 2x36W 120cm loistari.

Lämmöt pysyy kurissa tosi mainiosti kahdella kirppikseltä bongatulla halk. 40cm pöytätuulettimella.
400W natikka odottaa kaapissa koukkuja, hintaa sille tuli käytettynä 30-40e huuto.netistä.

Idätyksen jälkeen ja kasvun myötä, olen käyttänyt kahta eri seosta multien suhteen:

1. Peruslannoitettu- ja kalkittu puutarhaturve.

2. Oma mixtuura (about) :

-40% kalkitsematonta ja lannoittamatonta vaaleaa luonnonturvetta
-20% Taimi-ja kylvömultaa
-20% Kukkamultaa
-10% Kaktusmultaa
-10% Kevyt- / lecasoraa

Lannoituksena olen antanut Neko Oy Ab:n Viher-kasviravinneliuosta, jonka N-P-K suhde on 7-2-2. Jaakontaikaa löytyy lisäksi kaapista...
Biobizziä varmaan hommaan jossakin vaiheessa. :P

Jokipoika

Kevät on näköjään sittenkin tuloillaan, kun aurinkokin paistaa...Olisipa kasvihuone, tai edes lasitettu parveke. :(
Nooh...

Tänään lähtee runsaasti siemeniä sisältävä kirjekuori Jorelle ja sieltä tulee taas takaisin päin toinen kuori, sekin siemenillä varustettuna. Todella mainio systeemi tuo kirjenvaihto, joka ihme kyllä ei ole vielä innostuttanut tämän foorumin käyttäjiä?
Minulle saa ainakin ehdotella.  :lol:

Mutta nyt livahdan postiin ja asioille...Tiedä vaikka tänään sais uusia kippoja ja ruukkuja, jos olen kiltti.  :P

Jokipoika

Hola! Taidankin pitää monologia täällä kaikessa tylsyydessäni, kun ketään ei vaikuta kiinnostavan. :)

Ai että olen muuten tyytyväinen kun sain muijankin kiinnostumaan näistä capsicumeista. Joitain asioita en saa edes itse enää tehdä, kuten esim. siemenien lajittelua tai lehtien suihkuttelua. Nooh, hyvä että minä saan ainakin kasvattaa chilejä juuri niin paljon kun kämppään mahtuu.
(viittaus foorumin teksteihin, joissa keskusteltiin a´la parisuhde vs. chilit) :D

Kahta siementilausta odotan ja ainakin toinen niistä saapuu alkuviikosta.
Tai voihan se olla niinkin, että joku vainoharhainen Suomen Postin harjoittelija on saanut illuusion huumelähetyksestä ja repinyt kuoreni auki:
"Ha-haa, siemeniä...Varmaankin päivänsineä, kannabista ja unikkoa kun on noin outoja nimiä...
Tuhoan ne, muah-hah-haa...Viva la resistance!! :twisted:"

..Pitäis varmaan nukkuakkin joskus...

Käväisin sitten eilen hakemassa K-rauta Merituulesta koukkuja, kattoplugeja, ruuveja, muttereita 400-wattiselle natikalle.
Ketjut hain jo aikoja sitten Martsarin Starkilta (josta saa muuten 20W ESL:jä 2euroa/kpl).
Harmi, että Luojakin lepäsi tämän päivän...En siis viitsi naapureitakaan kiusata iskuporakoneen jytinällä.
Totta puhuakseni, puuttuuhan multa se 10mm kiviporan teräkin...

Toinen käytettynä ostetuista tuulettimista alkoi mukisemaan ja narisemaan, joten avasin ja voitelin narisevat nivelet aamupuhteena.
Aamukahvia juodessa murisin itsekseni sitä, että suurempia ruukkuja on niin vähän ja taimet senkus vain kasvavat.
Silloin en vielä tiennyt, mitä iltapäivä tuo tullessaan...

Käytiin tänään ulkoiluttamassa koiraa "tuolla mäellä" ja satuttiin löytämään hirmuinen kasa erilaisia ruukkuja,amppeleita, kukkalaatikoita ja jopa altakastelu-kippojakin (välipohjineen, putkineen). Kannoin niitä sitten auton takakonttiin niin paljon kun käsiini vain sain.

On se vaan niin kiva, kun joskus aurinko paistaa risukasaankin... 8)

Matti The Wiherpeukalo

No, jos mä korkkaan tän topikin näin ulkopuolisena vaikka ehkä turhia juttelenkin.

Niin siis laita kuvia, jos pystyt. Näin on mukavampi seurata päiväkirjaa. (:

Toi "dyykkaaminen" kyllä kannattaa. Siinä samalla palvellaan vähän kaikkia. Vanha kiertoon ja hyötykäyttöön.
Itse löysin erään kaupantakapihalta järeän tuulettimen. Semmoisen missä kyllä olisi riittänyt potkua suureenkin jäähdytykseen. Harmi vaan se ei toiminut(ei mikäään yllätys sinäänsä ;P). Ehkä nikkaroinnilla olisi voinut senkin saada toimimaan.  

Nojo....... kesää odotellen.  8)

Jore

Jatketaan samasta aiheesta...

Minä löysin Toppilan kierrätyksestä Pamelaruukkuja pari kpl, "idätyskasvarin" (ainakin se oli kasvari pienen modauksen jälkeen) ja 60cm a 18W loisteputkilampun yhteensä 5€...

Ei mikään älytön hinta ja loistareita jäi vielä kuis paljo (2-3€kpl) jos jollakin on tarve  :)

Kevät ennen kesää... :roll:
Jalapeno = Pelaan jo

Jokipoika

Kasveja on nyt vähän aseteltu uusiksi ja vaihdettu hieman kippoja.
Kohta pitää alkaa pesemään isompia ruukkuja , sekä lecasoraa puhtaaksi.

Uusia lajikkeita on laitettu itämään, niitä ovat Jorelta (kiitos!) saadut:

-Peter Pepper (c. annuum)
-Aji Amarillo (c. baccatum)
-Bird´s Eye Baby (c. annuum)
-PI 441551 (c. baccatum)
-Poinsettia (c. annuum)
-Marbles (c. annuum)
-Medusa (c. annuum)

Idätyksessä toimivan akvaarion seuraksi on roudattu toinenkin samanmoinen ja tilaratkaisuna tuo systeemi on aivan loistava.
400 Wattinen natikka on nyt sitten eilen löytänyt itsensä katosta, kettingit ja koukut seuranaan. 8)

---

Kaveri joka oli jelppaamassa koukkujen porailemisessa, soitti illalla... (Koska hän asuu tien toisella puolella, on näkyvyys meille päin tottakai suhteellisen hyvä).

Kaveri: Ootko kattonu paljonko se natikkas loistaa siitä sun ikkunastas?

Minä: No en kai mä nyt oo siel juossu katsomassa...

Kaveri:
Jos pidät sälekaihtimia auki, niin talojen väliin jäävä tie on kutakuinkin sen näköinen, että sinne osoitettaisiin sodan ylijäämä-valonheittimellä ja että ikkunan viereinen puu loimuaisi fosforin peitossa. Ohilkulkijatkin kyttää aika topakasti sinne teille päin, ku kulkeevat siinä tiellä.

Minä: Jaah, no pitää kait sitten varautua huumeratsiaan ja laittaa sälekaihtimet kiinni. *naps*

Kaveri: Jooh, no paljonhan noi sälekaihtimet näköjään auttoi...Näyttää edelleen, että se ikkunan viereinen puu on pelkkää napalmia ja fosforia.:roll:

Sellasta tänään ja kuvia on tulossa, kunhan saan napsittua...:)

Pajasuo

isoveli valvoo...

(Kaikkien kannattaa ehdottomasti lukea orwellin mahtava teos, 1984)
Suora ryhti suomen metsän, selkäranka talouden

Jokipoika

Kuvia yleisön pyynnöstä!

Talvella, ennen natikan ja tuulettimien tuloa...Punkit tappoi ison osan puskista :cry:

Idätys-setup evo 1 suoraan
Idätys-setup evo 1 sivusta
Ensimmäiset itäjät

Idätys-setup evo 2
Jiffy Potit

1.2.2006 Setup
1.2.2006 Setup ylhäältä

Elämäni 400 wattinen sijaisvalonlähde Osram Super Nav-T polttimolla 8)

Tarkennus setupin akvaarioihin
(Oikeanpuoleinen on idätykseen ja vasemmanpuoleinen pienille taimille,
jotka totuttelevat natikan alle pääsyyn)

Lisää kuvia tulee kunhan kasvua on tullut reilusti lisää ja siihen ei menee kauan aikaa,
kun katsoo jo päivässä tapahtunutta muutosta.  :D

Jokipoika

Rehuja on vaihdeltu nyt isompiin ruukkuihin ja hyvin näyttävät kasvavan tuon natikan loisteen alla.
Samalla järjestelin noita ruukkuja hieman uusiksi ja sijoitin toisen idätysakvaarioista pöydän alle.
Idätysakvaariossa pyörii nyt mullan lämpötilat 25-29 celsiusasteen välillä ja hyvin näyttää toimivan.

Fataliin pakettia odotellessa...  :wink:

Pajasuo

Kuivuuko noi sun jiffyt liikaa? itsellä on ollut sitä ongelmaa... Ja sitten kun se on kuiva niin juuret ei jaksa tunkea läpi tuosta turvepuristeesta. Sen pitää olla kunnolla märkä.
Suora ryhti suomen metsän, selkäranka talouden

Jokipoika

Lainaus käyttäjältä: "Pajasuo"Kuivuuko noi sun jiffyt liikaa? itsellä on ollut sitä ongelmaa... Ja sitten kun se on kuiva niin juuret ei jaksa tunkea läpi tuosta turvepuristeesta. Sen pitää olla kunnolla märkä.
Ei ne mihinkään kuivu, kun kastelee sopivasti (välttää hukuttamista ja ei päästä kuivumaan). Itse olen kastellut Jiffy Poteissa hetken asustavia kasveja paljon myös ihan vain suihkuttelemalla painepullolla vettä.

Toinen hyväksi koettu keino on laittaa Jiffy Potteja astiaan/levylle jossa on vähän reunaa ja kaataa pohjalle ohut kerros kerrallaan vettä. Tuotakin voisi ehkä parantaa levittämällä astian pohjalle ohut kerros pienirakeista leca-soraa ja sinne sitten vesi + Jiffy Potit päälle...

Itse en vain ole jaksanut alkaa hifistelemään, sillä loppupeleissä en pidä kasveja turhan kauaa noin säälittävän kokoisissa kipoissa. :lol:

Anonymous

Pari odotettavissa ollutta menetystä on tapahtunut (R.I.P. pari taimea)  Jorelta tulleet seedsit on itäneet tosi nätisti, vähän niinkuin loistavien idätys-olosuhteiden saattelemana ja homma tuntuu taas luistavan...
Fataliin pakettia odotellaan edelleen, mutta kaipa se jossain vaiheessa tulee... Toivottavasti se on myös hypetyksen arvoinen.  :roll:

Nopeakasvuista porukkaa nämä annuumit... Eilen sain vaihdettua ensimmäiset baccatumien itäjät isompiin kippoihin ja kohta alkaa tulemaan tilat vastaan näiden kasvien kanssa. Pitää alkaa suunnittelemaan uutta järjestystä ja ottaa lisää valaistusta käyttöön.

Tuuletin narisee taas ikävästi, voi per... :lol:

Jokipoika

Guestipa hyvinkin, siis ylempi viesti oli (turve-)multa.  :wink:

Jokipoika

Fataliin siemenpaketin ensimmäiset siemenet meni multiin 17.2. mutta eloa ei ole vielä näkynyt yhdessäkään idätyskipossa.
Itämisen odotusajasta tulee jännä, kun kämppään tulee uusi chilimieli.
Tämä tulokas saapuu Hesystä ja se on noin parivuotias leikattu poikakissa.
Näinköhän se oppii jättämään automaattisesti kasvit rauhaan?  :lol:

Pitääpi varmaan laittaa uusia kuvia, kun järjestyskin on nyt muuttunut ja kasvit hieman kasvaneet.

Tänään oli aurinkoista...  8)

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Jokipoika"Fataliin siemenpaketin ensimmäiset siemenet meni multiin 17.2. mutta eloa ei ole vielä näkynyt yhdessäkään idätyskipossa.
Itämisen odotusajasta tulee jännä, kun kämppään tulee uusi chilimieli.
Tämä tulokas saapuu Hesystä ja se on noin parivuotias leikattu poikakissa.
Näinköhän se oppii jättämään automaattisesti kasvit rauhaan?  :lol:

Pitääpi varmaan laittaa uusia kuvia, kun järjestyskin on nyt muuttunut ja kasvit hieman kasvaneet.

Tänään oli aurinkoista...  8)

Suihkuttelet vähän kapsaisiiniuutetta lehdille niin eiköhän kissa jätä kasvit rauhaan.