tammikuu 09, 2025, 22:48:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

passivinen vesiviljely

Aloittaja raoul, helmikuu 08, 2006, 16:56:41 ip

« edellinen - seuraava »

raoul

eli te kaikkea kokeilleet kasvattajat: toimiiko passiivinen vesiviljely chileille? katselin noita ruukkuja viherpeukusta ja tuo ainakin toimintaidealtaan sopisi parhaiten mun kotiin.

jos toimii, niin onko ravintotarpeissa eroja tavalliseen hydroon? jotkut ovat sanoneet että pehkot pärjäilee bublerissa pari viikkoa samoissa liemissä. miten on? en ole säännöllisesti kotona joten olisi mukavaa jos mun kasvit ei kuolisi heti kun olen muutaman päivän poissa.

normivesiviljelyä olen kyllä punninnut mutta mä olen todellakin niin köyhä että peruswaterfarmikin on aika paljon pois mun ruoasta. ja monet opiskelijat varmasti tietävät että olemattomista rahoista on hyvin vaikea säästää.

Os2

Peukussahan oli myös oma ravinne passiiviseen vesiviljelyyn. Muistaaksen useampi kuukaus lannoitusväli, vain vettä lisätään, eikä ollut hinnankirossakaan lannoite olisiko ollut 14e purnukalla hintaa.
Kokeile ihmeessä ja kerro tuloksista meillekkin  :wink:
Niin ja väliaineeksi lecasoraa tai kookosta koska turve varastoi ravinteita ja hydroilun idea menee siinä, myös erittäin helppoa ylilannoittaa turpeessa.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Zombie

Millaiset astiat ovat havaittu hyväksi passiivisessa vesiviljelyssä? Ajattelin että saattaisin sellaista uskaltautua kokeilemaankin muutamalla chilillä  :)

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"Itse suosittelen aloittamaan passiivisella vesiviljelyllä. Siinä oppii hyvin kasvatuksen perusasioita. Viiden vuoden passiiviuran jälkeen voi sitten siirtyä seuraavalle tasolle ja ostaa järeämpiä vermeitä...

Moni on täällä tainnut jättää tuon vaiheen välistä(esim minä). Luulen, että joku hullu on jättänyt turvekasvatuksenkin välistä ja aloittanut suoraan vesiviljelyn ainakin turpeiden rinnalla.
Joo.

Rolle R

Kun itselläni chilit eivät tuntuneet kasvavan turpeessa ollenkaan, siirsin osan taimista Fataliin simppeleihin ämpärihydroihin ja eipä ole tarvinnut katua. Alkuvaiheen lannoiteövereitä lukuunottamatta juuri vesiviljely on se josta suurimmat onnistumisen tunteet ovat tulleet, eikä ole aivan sattumaa, että samoista ämpäreistä syntyy myös 98% tämän vuoden sadosta  :wink: .
Keväällä voisi sitten harkita muutaman kasvin passiivista vesiviljelyä vertailumielessä, kun kasvatuskokemuksen kasvaessa kaikkein tyhmimmät virheet jäävät pois ja tulokset ovat vertailukelpoisia.

Rolle

saku

mites toi homma toimii aluksi kun juuret on niin pienet etteivät vielä yllä vesitilaan. siis jos käyttää vaan lekasoraa väliaineena. kastellaanko systeemiä ylhäältä päin niin että lekakin on märkää?

-saku

Jupe56

olen ymmärtänyt niin että kasvilla pitäisi olla jo kokoa sen verran et juuret yltyvät vesitilaan, tai niin että se jotenkin saa ravinnelitkua .. joku korjatkoon  kuka enemmän asiasta tietää
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

teletappi

Korjaa. Esim. kookos kuitu väli aineena imee vettä niin tehokkaasti vettä, että myös pieni taimi saa vettä myös altakestelu ruukun kautta annettuna, ja ruukkuun annettu ravinne kulkeutuu veden mukan juurille.  On myös ihan hyvä antaa pienien taimien juurille aina pieni tippa vettä ylä kautta ettei satu vahinkoa ja pääse kuivua kupsahtamaan...

oma LemonDrop voi hyvin ja ollut ruukussa 5cm mittaisesta taimesta asti

Sahkolaite

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"
Moni on täällä tainnut jättää tuon vaiheen välistä(esim minä). Luulen, että joku hullu on jättänyt turvekasvatuksenkin välistä ja aloittanut suoraan vesiviljelyn ainakin turpeiden rinnalla.

Miten niin hullu? Talodellinen ennemminkin :D
Puutarhurin multaiset kädet.

WilhoS.

Itselläni myös Lemon Drop kookoskuidussa 10L saavissa, Mato/Micro kuurilla (puolet Mato:n hitaasti kasvavat taulukosta), mainiosti viihtyy.
Kyseessä siis ihan normiämpäri, vähän lekaa pohjalla.
Muitakin lajikkeita pääsee samaan kohteluun, kunhan pääsen ämpärikauppaan...  :)

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Routasydän"
Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"

Miten niin hullu? Talodellinen ennemminkin :D

No ei varsinaisesti hullu. Periaatteessa ihan järkevää, mutta luulen, että kasvatuksen oppiminen tapahtuu aloittelijalta helpommin turpeessa. Varsinkin täysin puutarha-alaa tuntemattomalle, eli aiemmin mitään kasvattamattomalle.
Joo.

punkgrower

Itse käytän passiivisessa systeemissä tälläkertaa altalastelu ruukkua ja sekoitan siihen alustaksi - 3 osaa perliittiä ja 1 osa vemikuliittia. Lannoitteina käytän ihan samoja lannoitteita ,kun hydrossanikin. (Ec- nyt tuossa 1.4 noin)
Lannoitteet on Advanced nutrients - Ph perfect sarjaa Grow,Micro.Bloom.

Black Scorpion Tongue.

Nuo alimpien lehtien laikut tulivat kasviin ,kun siirsin sen ekaksi aeroon kasvamaan. Jotain siirto oireilua kovemmista lannoitteista ja 600w spna:n voimakkuudesta johtuen. Viikossa oireet katosivat kun uutta kasvua alkoi tulla terveenä. Nykyään olenkin leikannut pois nuo huonot lehdet ja kasvi on ikkunalaudalla auringossa ja voi hyvin :)