tammikuu 08, 2025, 04:50:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Uppopumppu netistä ?

Aloittaja AMa, helmikuu 26, 2006, 19:35:13 ip

« edellinen - seuraava »

AMa

Taisin hurahtaa sittenkin vesiviljelyyn. Tilasin Waterfarm -chilipaketin ja nyt polttelee oman hydron rakentaminen verrokiksi. Itse asiassa useamman.

Ongelmaksi näyttää muodostuvan halvan ( < 10 € ) uppopumpun hankinta, palstalla on paljon hyvältä vaikuttavia vehkeitä mutta kaikki jostain HongKongista tai Motonetistä tai Bauhaussista tai mistä lie. Täällä pohjoisessa kun ei ole kuin maitokauppoja ja viinakauppoja niin pyytäisinkin vinkkejä mistä noita saisi netin kautta tilattua ? Motonetin nettikauppa oli ainakin hirveän näköinen tapaus. Taidan olla tavallista tollompi netistä tavaraa etsittäessä. :oops:

Kertokaa toki myös kokemuksia omista pumpuistanne nyt kun niitä olette jo kotvan "koekäyttäneet".

Horst

Vesipumppua metsästelen itsekin. Helsingistä jos kantakaupungin suunnalta saisi niin olisi plussaa, netin kautta kelpaisi myös, kunhan on edullista. Mielestäni Peukussa oli joku halpa vesipumppu mutta nyt näkyy listalla enää tuommonen kallis.

Horst

Kävin sitten tossa Helsinginkadulla olevassa akvaarioliikkeessa. Mukaan tarttui tämmöinen paitsi että kympin halvemmalla http://www.pispalanpalmu.fi/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=127&osCsid=3e5359d184f214dc4d2a91e56f94ff25

Avaa näköjään Pispalan Palmu myymälän Helsinkiin, minkä jälkeen asunkin melkein sen ja Viherpeukun välissä :)

Nike

Onkohan vähän pienet ympyrät kolmelle alan kaupalle? Peukku, Palmu ja Kalevankadun Valoverstas... Toisaalta,kapitalismissahan tässä eletään että kaikki vaan yrittämään.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

harrastelija

Sama ongelma on täälläkin. Hong kongeista olen sähköpostitsekin kysellyt ja ainakaan Porissa, Tampereella, Huittisissa tai Turussa ole noita pieniä uppopumppuja. Tampereelle kuulemma tulee vasta kesän lopussa, muut Hong Kongit eivät ole kuulleetkaan Jebo-merkkisestä uppopumpusta tai muista niin pienistä pumpuista. Akvaarioliikkeissä tuntuu olevan hurjan hintaisia nuo pumput. Motonetin nettisivuilta en myöskään tuollaisia löytänyt.

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "harrastelija"Sama ongelma on täälläkin. Hong kongeista olen sähköpostitsekin kysellyt ja ainakaan Porissa, Tampereella, Huittisissa tai Turussa ole noita pieniä uppopumppuja. Tampereelle kuulemma tulee vasta kesän lopussa, muut Hong Kongit eivät ole kuulleetkaan Jebo-merkkisestä uppopumpusta tai muista niin pienistä pumpuista. Akvaarioliikkeissä tuntuu olevan hurjan hintaisia nuo pumput. Motonetin nettisivuilta en myöskään tuollaisia löytänyt.

Vantaan Honkkarista sekä Espoon motonetistä olen noita Jeboja ostanut molemmista muutama viikko sitten, molemmista löytyivät puutarhapuolelta.

Eli kyllä honkkareiden pitäisi niistä olla kuullut :)
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Toivo

Mee akvaariokauppaan. www.aquaristiksshop.com tuola tilasin akvaarioon pumput ja kannattaa ottaa se vähän kalliimpi fluval tai eheim eikä mtiään pilipali sacemia.

hara

http://www.akvaarioon.fi/

Tuoltakin löytyy suhteellisen edullisia pumppuja...

Jore

Näyttäs olevan aika halpa tuo 13€ pumppu (niille jolla ei ole honkkia tmv. lähistöllä)  :?  
Tehotkin mahtanee riittää vaikka parille kasville?

"Pumpun tekniset tiedot:

* pumppausteho n. 150-300 l/h
   * nostokorkeus 0,5 m
   * virrankulutus 5 W
   * korkeus n. 5,5 cm
   * pituus n. 5,2 cm
   * leveys n. 3,5 cm

Valmistajan takuu 3 vuotta."

Ymmärsinkö oikein että tuossakin liikkessä on rahtivapaa oikealla maksutavalla? Niinkuin Peukussakin?
Jalapeno = Pelaan jo

tknummelin

Ostin juuri 4 minuuttia sitten uppopumpun netistä, osoitteesta http://www.jimmspc-store.fi/

Sehän on siis tietokonekauppa  :roll: Mutta sieltä löytyi sama uppopumppu kuin akvaarioliikkeistäkin, Eheim Compact 300. Kaikkine rahteineen tänne periferiaan (Mikkeliin) 24 €. Ei paha.

JyriT

aika paha kuitenkin.. :wink:  saksan akvakaupasta sama pumppu COD:illa joku 20 eskoo. Ite pumppu 9.90 ja toinen mokoma rahtiin ja jos laittaa samalla useamman pumpun rahdin hinta ei nouse ennekuin paketti painaa yli 3 kg.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Jonni

huusin ebaysta uuden 12 wattisen 550litraa tunnissa uppopumpun letkuineen, ja tuli posteineen maksamaan 13.3e, saas nähdä koska tipahtaa postiluukusta... :)

"This item is a kind of anti-friction alumina porcelain axle rustless pump suitable for salt and fresh water. Voltage 220V"

lisäilen kuvia kunhan paketti saapuu perille.

Jonni

Lainaus käyttäjältä: "harrastelija"Sama ongelma on täälläkin. Hong kongeista olen sähköpostitsekin kysellyt ja ainakaan Porissa, Tampereella, Huittisissa tai Turussa ole noita pieniä uppopumppuja. Tampereelle kuulemma tulee vasta kesän lopussa, muut Hong Kongit eivät ole kuulleetkaan Jebo-merkkisestä uppopumpusta tai muista niin pienistä pumpuista. Akvaarioliikkeissä tuntuu olevan hurjan hintaisia nuo pumput. Motonetin nettisivuilta en myöskään tuollaisia löytänyt.

Tänään kävelin Tampereen/Pirkanmaan Hong Kongiin sisään ja kappas vain puutarhapuoli oli jo auki. Hyllyssä parikymmentä Jebo uppopumppua hintaan 6.5e kipale.

muutaman kipaleen niistä itselleni nappasin projekteja varten, ja iloisesti tuntuu suihkivan, 8mm muoviletku sopii liittimeen (ei pakkauksessa) :)

Yhden jebon varmaan uhraan vaan hapettamaan kasteluvettä multa chileille (kaipa nekin tykkää kun niitä hapettuneella vedellä kastelee) ja hapettamaan hydrojen vaihtoliemet ennenkuin ne tunkee sisään live systeemiin.

Kävin myös TREn Motonetissä katsomassa uppopumppua, 12.95e pelkkä pumppu jossa piuha ulos ilman pistoketta, joten Hong Kongin Jebot voittaa ne mennen tullen, kun pumppuun sisältyy sähköpistoke ja puolet vähemmän hintaa. Samoin kävin kattomassa Bauhaus:n 300l/h uppopumpun 13.95e, varmaan ihan kelpo peli, 13mm letkulle, samoin viereisessä hyllyssä on 13mm letkua ja t-paloja rakentelua varten (ja Bauhaus taitaa antaa sähkölaitteilleen 5v takuun, tai ainakin pidemmän kuin hongkong). Ja taas honkkarin uppopumppuun näyttää tommonen 8mm letku sopivan ok, ja minulla sopivasti olikin Blumatista ylimääräsiä 8mm letkua ja 8mm t-paloja.

Samoin HongKongista tarttu käteen tommonen paineilma ruiskupullo, 6.95e helpottaa kummasti lehtien kastelua.

Ja koska oikeat hydro lannoitteeni ovat vasta internetistä tulossa, niin ostin Bauhausista vielä tommosen Kekkilän Syysravinne purnukan, kun se näytti ainoalta jossa NPK arvot näyttää kohtuu hyviltä jopa hydroiluun, ainakin näin pihinä miehenä tuntuu noi oikeat hydro lannoitteet olevan hintavia. Mutta joo sopiipa toi multachilien lannoitukseenkin kunhan oikeat nesteet saapuvat. 800g sanko, taitaa aika moneen sataan litraan riittää... 6.15e kipale, joten halpa. Ja plussana vielä noita muitakin ravinteita mukana.

Speksit: N-P-K:  1-16-20  
Ravinne, kaikki vesiliukoista  
-------------- Pitoisuus %
Typpi (N)          0.5
Fosfori (P)        16.0
Kalium (K)        20.0
Magnesium(Mg) 2.3
Rikki (S)           3.1

----------------Pitoisuus mg/kg
Boori (B)          270
Kupari (Cu)      140
Rauta (Fe)      1800
Mangaani (Mn)  970
Molybdeeni (Mo) 20
Sinkki (Zn)       230

Ja näytti ravinneliuoksen pH:kin napsahtavan ekalla yrityksellä vitosen hujakoille kun vähän miedonsi pakkauksen ohjetta, joten eiköhän ole aika hyvä kun vähän vielä säätää.

T: Jonni

Jore

Niin monenko Watin pumppu oli tuo 6,5€ hintanen?
Jalapeno = Pelaan jo

bassino

Lainaus käyttäjältä: "Jore"Niin monenko Watin pumppu oli tuo 6,5€ hintanen?

2,5W 200l/h

Tehoiltaan riittävä niin "pumppu pöntössä" -systeemeihin kuin pienimuotoisiin dripfeed -virityksiinkin.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

harrastelija

Et Jonni kerpele ole tosissasi!!! Olen nimittäin niitä sieltä kaverin avulla metsästänyt nyt tasan kuukauden ja viimeksi soitin sinne muistaakseni joskus 15-17.3 ja silloin sanottiin että niitä tilataan vasta joskus kesällä. Saivat muuten nyt hemmetin vihaisen puhelun Hong Kongiin  :evil:
Eipä täältä yli 140km päästä ihan noin vaan sellaisia lähdetä hakemaan että kiitos vaan hemmetin Hong Kong. Soitan ensi viikolla uudelleen ja aion haukkua sen hemmetin miehen joka minulle on noita valheita ladellut. Siihen jäi sitten minun chilin kasvattamiseni tältä kesältä. (Tai ainakin hydroiluni tältä kesältä.)

Rolle R

Lainaus käyttäjältä: "harrastelija"Sama ongelma on täälläkin. Hong kongeista olen sähköpostitsekin kysellyt ja ainakaan Porissa, Tampereella, Huittisissa tai Turussa ole noita pieniä uppopumppuja. Tampereelle kuulemma tulee vasta kesän lopussa, muut Hong Kongit eivät ole kuulleetkaan Jebo-merkkisestä uppopumpusta tai muista niin pienistä pumpuista.

Hieman kyllä ihmettelen HongKongin toimintaa ja lupailua pumpuista kesän loppuun, sillä kuten Jonni jo totesi löytyy Tampereen HongKongista kymmeniä Jeboja hyllystä. Itse tosin juuri kaksi sieltä vein :wink: .

Bassino: Mistä "2,5W 200l/h" tieto on peräisin? Ainakaan Jebon ohjeissa ei ole mainintaa tehosta tai pumppausnopeudesta. Oli miten oli, Hyvin tuntuu kasvit viihtyvän :D .

Rolle

harrastelija

No itse ihmettelen myös. 18.3 nimittäin olin Tampereella eli silloin olisin hyvin niitä voinut hakea, mutta kun pari päivää sitä ennen sanoivat ettei ole eikä tulekaan hetkeensä. Meinaan kyllä pistää ne lähettämään niitä hemmetin pumppuja tuohon läheiseen Hong Kongiin sieltä. Tämä tyttö on nyt erittäin vihainen.

bassino

Lainaus käyttäjältä: "Rolle R"Bassino: Mistä "2,5W 200l/h" tieto on peräisin? Ainakaan Jebon ohjeissa ei ole mainintaa tehosta tai pumppausnopeudesta. Oli miten oli, Hyvin tuntuu kasvit viihtyvän :D .

Rolle

2.5W lukee pumpun päällä. Lisää speksejä: http://www.rockaroundtheblock.com.au/product.asp?pID=204&cID=10&c=2316
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

puuhis

Ton 2,5W JEBO pumpun nostokorkeus nousee kivasti pikku tuunauksella. Itse laitoin imuaukkoon pätkän letkua jonka pää tulee hyvin lähelle itse siipeä. Imuvesi tulee näin ihan lähelle siipirattaan keskelle. Tämä lisää imuvoimaa kun siipiratas ei pyöritä "tyhjää tilaa". Nostokorkeus nousi 35 cm jonnekkin 56-60cm tienoille.

Toistoa: Normaalisti imuaukon ja siiven välissä on 3-4 mm tyhjää. Asensin sopivan paksuista letkua sentin pätkän ahtaasti imuaukkoon, ja vaikka se kuristi imuakon kokoa pienemmäksi, nousi silti veden nostokorkeus. Pumppu maksaa kärkkäisen puutarhamyymälässä ylivieskassa 5,90€. Itse tilasin nuita oulun Kärkkäisen myymälään 5kpl ja hain sieltä. Ovat melko päteviä, vaikka siipipesä ei olekkaan aivan tiiviimmästä päästä. Hinta-laatu silti kohdallaan.

Nyt ikkunalaudalla 120cm pitkä parvekemallin kaukaloruukku täynnä soraa. Keskellä kulkee 120cm pitkä, 16mm paksu, reijitetty"sähkö muoviputki" joka ajaa kastelian virkaa. Jebo on ikkunalaudan alla olevassa säiliössä ja ajastimen ohjaamana pari kertaa päivässä paineistaa tämän kasteliaputken. Ylivuotoputki tulee ruukun pohjan ja ikkunalaudan läpi ja sieltä litkut palaa säiliöön. Kierto pelaa, kasvit viihtyy:) Tsau
Whuuuh