tammikuu 10, 2025, 16:08:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvatan chilejä ensimmäistä kertaa.

Aloittaja Tupakka, helmikuu 28, 2006, 19:43:25 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Nonniin.. Siis tämä on ensimmäinen kerta kun kasvatan chilejä. Tähän pistän nyt mitä olen tähän mennessä tehnyt. Voitte kertoa olenko tehnyt oikein(tiedän, että jotain olisi voinut tehdä paremminkin).

Paikka Stocka. Herkku-myymälässä silmiini osui tämä hylly missä myytiin irtohabiksia. Punaisia(mitäs nämä punaiset ovatkaan? Red Savina?). Pussiin pari kappaletta.

Kotona maistiaiset ja poltti ihan mukavasti, sellainen parin kolmen nuppineulan pään kokoinen pala. Myöhemmin ajattelin, että tästähän voisi alkaa kasvattamaan omia.

Päätin sitten ottaa vanukaspurkin ja syödä sen. Sitten pieni pesu purkille. Pistin sen täyteen sellaista aika huonoa multaa. Oli aika vanhaa kyllä, mutta onneksi toimi.

[EDIT]Ainiin ja tässä välissä pidin siemeniä vajaa viikon kostean suodatinpaperin välissä. Eli siis en rapsuttanutkaan suoraan multaan niitä.[EDIT]

Siihen sitten rapsutin yhden kokonaisen habiksen sisällön(siemenet) ja levitin ne sopivasti mullan pinnalle ja vähän painelin niitä mullan sisään.

Joka päivä kastelua ja sitten n. 3 viikon kuluttua ensimmäiset siemenet alkoivat itää. Tästä lähtien ne kasvoivat vajaa puoli senttiä päivässä kunnes sirkkalehdet aukesivat. Siihen kasvu hieman hidastui.

Nyt tänään tuli siirrettyä jokainen maanpäälliseltä osaltaan parisenttinen taimi omaan taimi(muovi)ruukkuunsa(8cm leveys). Näiden ruukkujen pohjalle laitoin vähän kevytsoraa ja päälle loput taimimultaa. Sitten vain kastelin ja laitoin 37 nuorukaistani ikkunalaudalle.

Komments.
Joo.

Arcane

Tuskin kaikki punaiset habanerot sitä pahamaineista red savina -lajiketta edustavat. Uskoisin, että siinä olisi erikseen mainittu, jos nuo olisivat niitä, onhan sentään kyseessä teh kaikkein tulisimman chilin mainetta itsellään pitävä laji.

JartsaP

Oiskohan niitä ugandalaisia punaisia habaneroja, mitä kuulemma useimmiten täällä kaupoissa ovat? Eivät varmasti ainakaan Red Savinaa. Siitäkin huolimatta, varaudu yllätykseen kun joskus saat ne omat taimet tuottamaan hedelmää. Jollei kasvatuksesi ihan pieleen mene, niin tulisuus on helposti huomattavastikin yli niiden nyt maistamiesi...   :)

Tupakka

Kun näytätte nyt vain kommentoivan tuota habaneronjen lajike juttua niin käsitinkö oikein, että kasvatuksellisiin asioihin ei taida teillä olla paljon sanottavaa?
Joo.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"Kun näytätte nyt vain kommentoivan tuota habaneronjen lajike juttua niin käsitinkö oikein, että kasvatuksellisiin asioihin ei taida teillä olla paljon sanottavaa?

Eipä varmaan kummempaa. Muista, että habaneroista kasvaa pienehkö pensas, joten tarvitset paljon tilaa ja 37 suurta ruukkua noille kasveillesi.  8)

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"
Lainaus käyttäjältä: "tupakka"Kun näytätte nyt vain kommentoivan tuota habaneronjen lajike juttua niin käsitinkö oikein, että kasvatuksellisiin asioihin ei taida teillä olla paljon sanottavaa?

Eipä varmaan kummempaa. Muista, että habaneroista kasvaa pienehkö pensas, joten tarvitset paljon tilaa ja 37 suurta ruukkua noille kasveillesi.  8)

Juu, näin on. Osa menee kuitenkin kun ovat vähän vielä kasvaneet niin sukulaisille ja ystäville, mutta jää niitä kasveja silti varmaan ainakin se 30 joten kyllä sitä tilaa on pakko järjestää.
Joo.

JartsaP

Joo, eipä tuossa mitään varsinaista motkotettavaa ainakaan vielä ole. Kyllä ne kasvit sitten osaavat kertoa itsekin, jos niillä on jokin hätänä.

Jos saat kaikki >30 hapsuasi kasvamaan isoiksi ja vielä tekemään satoakin, niin onpahan sitten chiliä hetkeksi. Teräsmahaa kannattaa alkaa treenaamaan jo nyt, esim. kaupan chileillä on hyvä harjoitella vaikka mikään kaupassa myytävä tuskin on tarpeeksi tujua valmistelemaan kotikutoisen haban syöntiin.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Joo, eipä tuossa mitään varsinaista motkotettavaa ainakaan vielä ole. Kyllä ne kasvit sitten osaavat kertoa itsekin, jos niillä on jokin hätänä.

Jos saat kaikki >30 hapsuasi kasvamaan isoiksi ja vielä tekemään satoakin, niin onpahan sitten chiliä hetkeksi. Teräsmahaa kannattaa alkaa treenaamaan jo nyt, esim. kaupan chileillä on hyvä harjoitella vaikka mikään kaupassa myytävä tuskin on tarpeeksi tujua valmistelemaan kotikutoisen haban syöntiin.

No meillä on tuommoisia aika mietoja currytahnoja missä on vähän chiliä ja sitten on Herkusta ostettuja kuivattuja chilejä. Nuo taitavat olla ainoat vahvat kamat tällä hetkellä. Täytyypi ostaa joku kaupan chililajitelma niin saa siitä siemeniäkin talteen, mistä voipi kasvattaa toisia lajikkeita.
Joo.

punainen

Osaisiko joku sanoa millaista tulisuusastetta stockan habanerot edustaa. Olen mussutellut niitä omien taimien kuolemista katsellessa. Ruoassa ja juomassa ne ovat oikein sopivia minun makuuni. Eivät vaikuta sellaisilta, mitä täällä foorumilla habaneroista hehkutetaan.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "punainen"Osaisiko joku sanoa millaista tulisuusastetta stockan habanerot edustaa. Olen mussutellut niitä omien taimien kuolemista katsellessa. Ruoassa ja juomassa ne ovat oikein sopivia minun makuuni. Eivät vaikuta sellaisilta, mitä täällä foorumilla habaneroista hehkutetaan.

tulisuus noissa saattaa vaihdella hyvinkin paljon..ite oon maistellu lähestulkoon tuletonta, sekä melkein pään irti polttavaa hapsua.
sama pätee muihinkin lajikkeisiin, on kuulemma joku joskus ostanut infernaalista normi paprikaakin.
Meillä määrää Nainen!

Tupakka

Heh... jotenkin nolottaa katsoa vuoden takaisia kirjoituksia...

kun silloin oli vielä niin nyyppä.
Joo.

Mapa

Mä kans.... Mulla ei tarte edes mennä niin pitkälle... :oops:
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen