tammikuu 10, 2025, 06:18:11 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tupakan Chilit 2006

Aloittaja Tupakka, maaliskuu 01, 2006, 17:39:59 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Minulla oli kaikki läpiviennit reserviastian päällä jolloin mahdollisten vuotojen lattialle aiheuttamat vahingot käytännössä poistuivat.

No varmaan laitan tuon kasvihuoneeseen missä pieni lattialle valunut ei haittaa ollenkaan. Tekee enemmänkin hyvää kosteuttaessaan haihtuessaan kasvihuonetta. Tahallaan falskaavaksi en tuota kuitenkaan aio tehdä vaan...

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Tein kaikki läpiviennit pohjaan "perinteisellä mallilla". Kuumaliimapistoolilla ulkopuolelta ja saniteettisilikoonilla parvekelaatikon sisältä.

...ajattelin tehdä liitokset jollain bilteman silikoonilla(joka käy kuvaston mukaan jopa uima-altaisiin(ja on sopivan kokoinen tuubikin kaikenlisäksi, ei tarvitse ostaa sitä makkaraa)) ja ulkopuolelta ehkä vielä epoksilla.

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Syöttöletkun haaroituksen tein reserviastian sisällä -> taas väheni vuotojen vaara. Syöttö + ylivuotoputkien päähän kannattaa laittaa hyttysverkkoa tms. estämään soran pääsy putken sisään.

Haaroitus tehdään täälläkin reserviastian sisällä(kuten kuvasta näkyy) ja luultavasti tiivistän silikoonilla vielä. Hyttysverkkoa en ajattellut käyttää vaan metallista tiivistä verkkoa mitä mökiltä onneksi löytyy(toivottavasti käydään vielä siellä tänä vuonna.. :) ) Jos ei onnistu niin hyttysverkkoakin löytyy varalta.

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Kaksi rinnakkaista parvekelaatikkoa liitin toisiinsa vesivaneerista leikatuilla suikaleilla jotka kiinnitin kuumaliimalla laatikoihin. Ratkaisusta tuli tukeva ja kesti koko kesän normaalia käyttöä... Hyvin toiminut ratkaisu ei kuitenkaan kestänyt 35kg Hovawartin käsittelyä sen syödessä salaattia..

Hei! Kiitos ideasta. Itse olin aluksi ajatellut tehdä kamalat systeemit molempien laatikoiden alle, mutta luettuani tämä tajusin, ettei minun tarvitse kuin laittaa  pari lautaa poikittain reservin yli. Se kun ei ole veteen kosketuksissa niin sikaflexillä kiinnittyy varmaan hyvin.
Joo.

Toivo

Kannataisko käyttää tiivistyksissä akvaariosilikonia? Siitä ei ainakaa liukene mitään, eikä ole kalliimpaakaan kuin normi silikooni.

Te_Kiila

No ehkäpä tuo akvaariosilikoni on vähän liiottelua, itse olen käyttänyt ihan norsmia saniteettisilikonia tiivistyksiin. Kunhan siitä antaa sen sen etikkahappopitoisen höyryn haihtua pois (eli "kuivua" kunnolla), niin eipä tuu mitään ongelmia.
sanoi suuri ajattelija Nietschxmphe

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Kannataisko käyttää tiivistyksissä akvaariosilikonia? Siitä ei ainakaa liukene mitään, eikä ole kalliimpaakaan kuin normi silikooni.

No kerropa mistä sitä saa pääkaupunkiseudulta. En myöskään ala mitään nettitilauksia tekemään.

Ja muutenkin silikoni mitä olen ostamassa niin pitäisi kestää uima-allaskäytössä jos bilteman kuvastoon on luottamista.

Muoks:

KLIKS!

Muoks kaks:

Itseasiassa mulla ei ole hajuakaan mitä tuo töhnä on. Missään ei sanota sen olevan silikonia.. vain tiivistemassaa. Noh.. kattelen sitten biltemassa, kun siellä käyn, että mitä kaikkea tosta tuubista löytyy. Sitten voin miettiä myös muita vaihtoehtoja ja kattoa vaikka löytyis halpoja läpivientejä.
Joo.

Toivo

Ainakin kun omaa akvaariota rakensin niin ostin tuon silikonin rautakaupasta. Purkin kylessä on joku kalan tai akvaarion kuva jos on akvaariosilikonia.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Ainakin kun omaa akvaariota rakensin niin ostin tuon silikonin rautakaupasta. Purkin kylessä on joku kalan tai akvaarion kuva jos on akvaariosilikonia.

Täytyy kattoo jos sitä löytyis.. jos vaikka kävis biltemareissulla rautakaupassakin.
Joo.

Tupakka

JES! JES! JES!

Pistin tässä pari viikkoa sitten kaksi canarion siementä sekä kaksi grif4395(meniköhän nyt oikein..):n siementä ja nyt.. ja nyt ja nyt.. yksi neljästä on alkanut työntää juurta ulos siemenestä. Yksi griffi. Olin meinaan vähän jo sörkkimässä että mikä on kun ei idä.. tiedän, että pubet itävät hitaasti mutta.. mutta.. juuri siksi tämä olikin juuri hieman yllätys. Selvästikin patterin lämpö toimii kuin vesiviljely!

Kuinkakohan nopsaan tuo kasvattaa varren ja sirkkalehdet? Ehtiikö viikonloppuna ihastella? Nopeasti nuo kuitenkin tuntuvat ylös tulevan kun ensin tulevat ulos. Meinaan sitä kun olen ennen idättänyt niin edellisenä päivänä ei mitään(ainakaan näkyvissä) ja seuraavana päivänä jo seisomassa  sentin parin mittaisena. Täytyy ilmeisesti virittää lamput jo tänään vielä.

Ja sitten tuohon ebbisysteemiin asiaa. Siis en varmaan sitä akvasilikoonia laita kun kerran biltemasta löytyy alle puolellatoista erkillä valmiita muoviläpivientejä. 16 mm viennin päälle pitäisi saada 12(vai onko se 13)mm puutarhaletku venytettyä päälle ja sitten vielä letkuklemmarilla kiinne! JES!
Joo.

Mapa

Onneksi olkoon uusien chilien myötä, mutta eikös se ole aika myöhäistä laittaa siemeniä itämään tähän vuoden aikaan? :?  Tiedän että minun ei pitäisi puuttua asiaan näin tietämättömänä... :roll:
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Os2

tähän aikaan on _ajoissa_ ensi kesää varten
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "Os2"tähän aikaan on _ajoissa_ ensi kesää varten

Olet oikeassa mutta jos miettii että kuinka paljon on vielä tätä talvea jäljellä, joka ei ole kunnolla alkanukkaan :lol: . No.. jos miettii mitä hullua tein eilen niin eihän se niin paha ole (ostin siis yhen kärpäsen nielijän (kannukasvin), timantti ananaksen ja jonkun ihmeen Mr.Pertin kodin ykkösestä (makso yhteensä jotain17e) , mutta mitäs väliä sillä on?)

T: Maba :chili:  :chili:
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Os2

Jos rocotoja meinaa tosissan kasvattaa niin kuukauden päästä on jo todella kiire, ei tuijoteta sitä onko talvea jäljellä vaan sitä että hitaimmat rocotot vaatii sen 12kk idätyksestä satoon. On se sitten hienoa sksyllä kun ei ehdi satoa kypsyttää ennen pakkasia..

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Os2"Jos rocotoja meinaa tosissan kasvattaa niin kuukauden päästä on jo todella kiire, ei tuijoteta sitä onko talvea jäljellä vaan sitä että hitaimmat rocotot vaatii sen 12kk idätyksestä satoon. On se sitten hienoa sksyllä kun ei ehdi satoa kypsyttää ennen pakkasia..

Joo.. nimenomaan. Kyllä minä varmaan vielä parisen rocotoa(tai pubea yleensäkin) laitan vielä vähän myöhemmin itämään.

Mutta.. kyllä sitä valaistusvoimaa pitäisi riittää. Loisteputkivalaisimiakin löytyy vaikka kuinka monta.. vissiin 5 ja 6 putkea yhteensä. Vielä jos sen natikan saan.. alkaa kyllä olemaan vähän heikoilla jo kun ei siitä tutusta ole mitään kuulunut. Täytyy ilmeisesti ruveta tiedustelemaan.

Sitten ebistä. Tänään kävin ostamassa biltemasta muutaman läpiviennin ja letkunkiristimen. Tiiviste tehdään itse fillarin renkaan sisäkumista. Luultavasti jo ensi viikolla pääsen rakentelemaan. Vaarin kanssa tämä läimitään kasaan.. kun siltä löyty porakone ja terät ym. työkalut. Ja muutenkin kaksin kaunihimpi ja tässä tapauksessa toimivampi.

Elikkä siis lopullinen suunnitelma on tämä:
Kaksi 13 litran parvekelaatikkoa kasvatussäiliöinä. Yksi 33,8(tarkistin kuitista.. "saatiin" 3,8 litraa lisää) litran viininkäymisastia ravinneastiana. Puutarhaletkut väleihin. Läpiviennit molempien laatikoiden pohjasta läpi sekä toiset sivuista tai päädyistä. Tiivisteet väliin. Jakaja sijoitetaan veteen ämpärin sisälle. Pumppu pohjalle. Läpivienteihin myös hyttysverkkoa. Laatikoihin lecasoraa(aitoa LECAa) pestynä, jolloin laatikoiden vesitilavuus on noin 5-7 litraa. Sitten enään ajastin tökätään töpseliin ja seinään. Laitetaan kasvit verkkoruukkuihin ja soraan. Täytetään astia. Ohjelmoidaan ajastin ja annetaan hyrrätä.

Toisin sanoen kaikki mitään tarvitaan on ja hinnaksi on tullut noin 50 euroa kun ei oteta huomioon letkua(joka napsittiin takapihalta uudesta letkusta joka olisi ostettu jokatapauksessa) eikä jakajaa. Ainoa mikä käytännössä puuttuu mutta ei periaatteessa tarvita systeemiin on parvekelaatikoiden tuet. Ne täytyy kuitenkin sijoittaa noin 60-70 sentin korkeuteen.

Kasvit on lähes varmasti päätetty. Elikkäs kasveina tulisivat luultavasti olemaan Lemon drop, Aji Benito, Aji Cristal ja PI 441551. Ja en ole aivan varma miten päin, mutta eikö jo aikaisemminkin mainitsemani konfiguraatio, AB-PI ja toiselle puolelle AC-LD toimisi? Hydroon meneviä kasveja ruven luultavasti idättelemään turpeessa tuossa uudenvuoden paikkeilla.
Joo.

Toivo

Jos baccoja laitat en idättäisä noin aikaseen. Cornell muistaakseni laittoi itämään tuossa tammikuun alussa baccansa ja joutui leikkaamaan ne alas monesti. Omani itivät maaliskuun lopussa ehtivät kasvaa todella isoiksi ja tuottamaan paljon satoa. Mutta jos haluat kylvää noin aikseen niin kylvä :D

cornell

tammikuun lopussa pistin.... mut omskas otti tammikuussa idätetyistä ikkunasatoa jo huhtikuussa (?) ... jos pärjää isojen rehujen kans sisällä, niin mikäs siinä... päsee heti sadottamaan kasvarissa... 1,5 metrisiä "taimia" hydroissa  ei montaa kertaa viitti liikutella eli kasvarissa on parempi olle lämmitin kun siirron aika koittaa ...
¨käynks mä usein täällä?¨

Os2

itsellä baccatumit jo itämässä, matalaksi leikkaaminen auttaa puskittumisessa, ja siitä on ainoastaan etua  :wink:  parempi liian aikaseen kuin liian myöhään. Ikkunalautaa varten ei kyllä kannata vielä idättää.

Tupakka

Ei joo.. ei ole alas leikkaaminen mikään ongelma. Muutenkin kuten os2 sanoi niin leikkaaminen auttaa puskittumisessa. Laitan ne tammikuun alussa itämään.. leikkelen ja sadotan kasvarissa.

Tässä vielä se läpivienti millaisia ostin.
Joo.

Toivo

Samoja mitä itse ostin hydroihini ensi vuodeks. Joutuukohan tohon ''rinkulan''   alle laittamaan vähän silikonia että pitäis paremmin?

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Toivo"Samoja mitä itse ostin hydroihini ensi vuodeks. Joutuukohan tohon ''rinkulan''   alle laittamaan vähän silikonia että pitäis paremmin?

Voi olla hyödyllistä. Itse kuitenkin ajattelin tehdä tiivisterenkaat polkupyörän sisäkumista ja laittaa sen astian sisäpuoliseen puoleen.

EDIT:

JESSS!! Canarion toinen siemen on itänyt(pieni vihertävä itu näkyy).. Hemmetti nää on outoja itäjiä nää pubet... Grif 9345:en itävä siemen on kohta itänyt(siis näyttänyt jo pientä vihreää vartta) jo muutaman päivän eikä sirkkalehdistä ole haisuakaan. Kosteina pysyy, joten se ei ole ongelma. Pitää nyt varmaan viikon aluksi pistää valaistussysteemit valmiiksi.

Kuinka nopeita kasvajia nää on sitten kun pääsevät kasvattamaan ensimmäiset lehtensä? Ja onko näille sisätiloissa mitään erityisiä kasvatusohjeita normaalista poiketen? Tiedän, että sisätiloista eivät tykkää(tai ainakin infussa niin lukee), mutta pakkohan ne nyt on ainakin loppukevääseen saakka sisällä pitää, kunnes saa kasvarin viritettyä.
Joo.

Tupakka

Noniin... nyt on ebin teko aloitettu, mutta ei ilman vahinkoja. Poratessa toinen laatikko halkesi.. perkele. No toinen hankitaan tilalle. Toinen laatikko kuitenkin onnistui hyvin ja läpiviennit ovat pyörän sisäkumista tehtyine tiivisteineen valmiit. Myös reson kanteen on porattu tarpeelliset reiät:
Tehtävää enää:
Toinen laatikko kuntoon, kasaan pistäminen, lecan pesu ja koeponnistus.

Sitten toinen asia. Hieman häiritsee tuo mun Grif9345:sen itämistyyli; ei nostanut siementä mukanaan ja sirkkalehtien alut näyttävät vähän jotenkin "surkastuneilta". Onko tämä normaalia pubea vai päin mäntyä kasvamista.
Hieman epäselvä kuva

Canarionkaan itämistyyli ei aivan vakuuta. Tuntuu kasvattavan juurta pintaan. No peitin sitä hieman turpeella. Silti pitää kuitenkin hyvin onneksi  vielä siemenestään kiinni, toisin kuiin Grif9345. Myös toinen canarion siemen on itänyt, joten tähän mennessä canarion itämis% on sata.
Joo.

Os2

Noin puolet tuntuu nostavan siemenen mukanaan ylös, omasta mielestäni mukavampaa jos siemen jää sinne multaan. En olisi tuosta rocotonalusta huolissani, jos on pikkusen heikompi yksilö niin oikeitten lehtien teko voi kestä kauemmin. Olet sen verran ajoissa että kyllä ne hitaammatkin ehtii.  :)