tammikuu 09, 2025, 22:35:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tupakan Chilit 2006

Aloittaja Tupakka, maaliskuu 01, 2006, 17:39:59 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Tupakan ensimmäinen hydro on nyt valmis ja toiminnassa!!

Kuvia:

Itse hydro toiminnassa, vierellään lannoitteet:

Sitten kaavakuva hydron toiminnasta ja "mallista":

Nyt saas sitten nähdä miten tuo toimii. Laitoin tuohon 10litraan 10ml Total Grota enkä ollenkaan Bloomia. Teinkö oikein?
Joo.

Sauli Särkkä

Oliko sulla tuolla se Jebo vai mikä pumppuna?

-Sale
Sauli Särkkä

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Oliko sulla tuolla se Jebo vai mikä pumppuna?

-Sale

Siellä on joku Gardena RP300 muistaakseni pumppaamassa.
Joo.

Tupakka

Sain tuolta viherpeukusta 3 chilin marjaa. Kaksi niistä ovat bolivian rainbowta, mutta kolmannesta en tiedä.

Kaksi pientä ovat siis bosseja, mutta tuosta yhdestä en tiedä. Jos kukaan ei tiedä suoraan marjasta, niin tietäisikö jotain mitä lajikkeita tuolla porvoonkaduun viherpeukussa on, josta tämän olisin voinut saada.
Joo.

theBro

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"Jos kukaan ei tiedä suoraan marjasta, niin tietäisikö jotain mitä lajikkeita tuolla porvoonkaduun viherpeukussa on, josta tämän olisin voinut saada.

Muistaakseni kuukausi pari sitten siellä oli kasvamassa joku numerokoodinen Chinense. Palko muistuttaa siellä kasvamassa näkemääni. Tarkempaa muistukuvaa itse numerosarjasta ei ole (CI-jotain muistelisin).

Tupakka

Tuota noin... Ainakaan kukaan ei ole vielä asiasta tullut ilmoittamaan, mutta kysytäänpäs:

Onko se OK, että minulla on kaksi kasvia Fassen simppelissä ämpärihydrossa(Klik tästä!)?

Juurien/lehvästön sotkeutuminen ei ainakaan ole minulle ongelma, nimittäin kasvit saavat pysyä kimpassa elämiensä loppuun saakka. Mutta lähinnä mietin, että tarvitseeko kahta kasvia varten nostaa ravinteiden määrää tjsp? Entäs onko muita ongelmia?

Kasvina on joku linnunsilmä. Kasvaa kuulema suureksi, mutta kuten sanoin niin minkään luokan sotkeutumiset eivät niin kauan kunnes vahinkoa ei synny ole ongelmana.

Niin ja lisäksi kysyisin, että onko Flora-, Tripack- ja One Part Total-sarjan erot kasvatuksellisestä näkökulmasta kuinka suuria. Tuntuu, että tripack(ja ehkä florakin)vaikuttaisi riittoisammalta kuin Total, mutta mitkä ovat teholliset erot kasvussa ja kukinnassa yms?
Joo.

Makee

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"Tuota noin... Ainakaan kukaan ei ole vielä asiasta tullut ilmoittamaan, mutta kysytäänpäs:

Onko se OK, että minulla on kaksi kasvia Fassen simppelissä ämpärihydrossa(Klik tästä!)?

Juurien/lehvästön sotkeutuminen ei ainakaan ole minulle ongelma, nimittäin kasvit saavat pysyä kimpassa elämiensä loppuun saakka. Mutta lähinnä mietin, että tarvitseeko kahta kasvia varten nostaa ravinteiden määrää tjsp? Entäs onko muita ongelmia?

Kasvina on joku linnunsilmä. Kasvaa kuulema suureksi, mutta kuten sanoin niin minkään luokan sotkeutumiset eivät niin kauan kunnes vahinkoa ei synny ole ongelmana.

Niin ja lisäksi kysyisin, että onko Flora-, Tripack- ja One Part Total-sarjan erot kasvatuksellisestä näkökulmasta kuinka suuria. Tuntuu, että tripack(ja ehkä florakin)vaikuttaisi riittoisammalta kuin Total, mutta mitkä ovat teholliset erot kasvussa ja kukinnassa yms?

Noo... Itse ajatetlin vähän näin ja nyt kun on kasvaneet isoiks niin en kyllä ens vuonna tee tommosia samanlaisia kahden systeemejä. Helposti tapahtuu sillai, että toinen akssveista jää varjoon ja toinen kasvaa isommaksi. http://www.edu.stadia.fi/~0304064/Chilit/2006.06.07/slides/2006.06.06%20009.html

Kuitenkin isommaks ongelmaks sulla tossa aika varmasti tulee veden määrän ja täten phn ja ravinneliuoksen vahvuuden heittely. Itsellä noi kaks isoo puskaa tällä hetkellä imee parhaimmillaan neljä litraa! päivässä vettä. Itsellä kahdelle puskalle on vesitila 20-25 litraa, joten vähän enemmän tota reserviä, mutta siltikin parin päivän lomareissun jälkeen vetelee jo ihan väärillä tasoilla liuoksen vahvuus ja ph.

Pistä ihan yhtä vahvaa liuosta kuin pistäisit yhdelle kasville. Kyllä sitä ny kannattaa tietysti kokeilla ja hakee omat mielipiteet pienessä tilassa sadottamisesta. Ens vuonna sitten tietää :)

Tupakka

Noniin.. nyt on ensimmäinen kukka auennut!!

Ei vaan ole tuosta ko. puskasta mikään muu kukka edes aukeamaisillaan, joten taitaa kuihtua pois sitten käyttämättömänä. Kuinkas kauan tuollainen kukka säilyy pölyttymiskelpoisena ennenkuin kuihtuu pois näin keskimäärin?

Ja kuva: Klik!

Kahdessa muussa puskassa nuput ovat sentään aikalailla samassa kasvutahdissa.. eli toivottavasti aukeasivatkin sitten samoihin aikoihin.
Joo.

Makee

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"Noniin.. nyt on ensimmäinen kukka auennut!!

Ei vaan ole tuosta ko. puskasta mikään muu kukka edes aukeamaisillaan, joten taitaa kuihtua pois sitten käyttämättömänä. Kuinkas kauan tuollainen kukka säilyy pölyttymiskelpoisena ennenkuin kuihtuu pois näin keskimäärin?

Kahdessa muussa puskassa nuput ovat sentään aikalailla samassa kasvutahdissa.. eli toivottavasti aukeasivatkin sitten samoihin aikoihin.

Ei tarvita kahta eri kukkaa pölytykseen chileillä. Saman kukan itsepölytys toimii ihan hyvin

tknummelin

I stole your topic.

Mulla on kukat auenneet, niissä olen myös hieman pumpulipuikkoa pyöritellyt. Nyt kukat rupee menemään kiinni päin. WTF is happening?

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Makee"
Lainaus käyttäjältä: "tupakka"Noniin.. nyt on ensimmäinen kukka auennut!!

Ei tarvita kahta eri kukkaa pölytykseen chileillä. Saman kukan itsepölytys toimii ihan hyvin

Kuinka varmasti se pölyttää itsensä? Kannattaako mun mennä sutimaan vähän sitä pumpulipuikolla, jotta siitepöly siirtyisi varmasti heteistä emiin?

EDIT:
Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"I stole your topic.

Mulla on kukat auenneet, niissä olen myös hieman pumpulipuikkoa pyöritellyt. Nyt kukat rupee menemään kiinni päin. WTF is happening?

Ois voinu tänki lukea niin olis tienny et voi siis pyöritellä.

Käsittääkseni jos kukka menee kiinni, mutta ei tipu varsineen pois, se on pölyttynyt ja tekee jo pientä palkoa.
Joo.

Makee

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"I stole your topic.

Hedelmöityminen jos hetken päästä nuput tippuvat ja "varsi" jää siihen. Jos taas varsi muuttuu keltaiseksi, kuihtuu tai muuten tippuu nupun mukana niin kasvi on hyljännyt sen tai pölytystä ei ole tapahtunut

Tupakka

Täällä päin hyviä uutisia..

Siitä ainoasta nupusta mikä oli juurikin Mild Jalapenossa, ovat terälehdet tippuneet. Pienenpieni chili tulossa!

Sitten toiseen puskaan.. muistaakseni chile grandeen on tullut kolme nuppua... niitä siinä pölyttelin. Tänään illalla voisi jo varmaan nähdä tulokset kun se jallunkin nuppu pölyttyi vuorokaudessa tai alle.

Sitten kysyisin hieman noista siemenpusseista mitä sain viherpeukusta:

Baccatum C02598
Annuum Bird's Eye Baby
Annuum Malawi Bird's eye

Millaisia lajikkeita?

Sitten mikä tuollainen euron kolikon(ellei pienempi) kokoinen chinensen marja, punainen, voisi olla? Kuuleman joku numerokoodinen, mutta minkälaisia tuommoisella kuvauksella olevia hilejä on tarkemmin?
Joo.

Toivo

Birds eye baby on melkopieni,ainakin minulla, alle 50 cm tiheä puska. Se on aivan täynä nuppuja ja hedelmiä on jo tulossa. Katso chilimaailman sivuilta siellä on tietoa. Kasvaa mulla 20 cm pauliinassa ja hyvin on pärjänny.

Tupakka

Nonniin.. Päivitystä kehiin...

Ensimmäisenä täytyy ilmoittaa, että Hile Rändessani on kunnon palonalku(ei hätää, ei tarvitse kutsua palokuntaa :wink: ):

http://www.elisanet.fi/suomalainen/chilit/slides/ekapalko.html

Sitten vähän yleiskuvaa:
http://www.elisanet.fi/suomalainen/chilit/slides/yleiskuvaa.html

Sitten kysytään ongelmasta...

On tuossa yleiskuvassa tuo lombardo(oikealla) ongelmana. Vaikka olen tuuletellut ahkerasti niin silti päässy nojailemaan tuo kasvi ja ei pysy pystyssä oikeen mitenkään, paitsi tietysti kun saa nojata johonkin seinään tai ikkunaan. Mitä voisin tehdä muuta kuin pelkästään tukea sitä?

Perkele ollut sama kasvi koko elinkaarensa ajan se kaatuja. Ei pysy pystyssä millään. Vaikka sillä on samat elinolosuhteet kuin muillakin kasveilla...

Perkele hjelp!!
Joo.

Jore

HÖH! Helppoa...
Keppi pois ja latvot sitä hieman pienemmäksi jolloin se automaattisesti tukevoituu  :)
Jalapeno = Pelaan jo

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Jore"HÖH! Helppoa...
Keppi pois ja latvot sitä hieman pienemmäksi jolloin se automaattisesti tukevoituu  :)

Kun olisikin noin helppoa...

Niissä pitkissä latvoissa on paljon kukkia.. en tohtisi heittää kaikkia niitä menemään. Ajattelin latvoa sen sitten sadon jälkeen.

Haen siis väliaikaisratkaisua.
Joo.

Tupakka

Nuppuja pukkaa lähes kaikkiin kasveihini tällä hetkellä pienimpiä taimia lukuunottamatta.

Ongelmaksi on vain syntynyt nuppujen kuihtuminen heti ilmestyttyään sekä kukinnan jälkeen(molempia tapauksia koettu).

Monet nuput siis kuihtuvat mustiksi palleroiksi jo ennen kuin niitä edes huomaan. Olen lukenut, että tämä johtuisi valon puutteesta ja liiallisesta(käytännössä kaikesta) typestä. Tilanne on se, että suurin osa kasveista(kasvarihabat) saa aurinkoa päivät pitkät kun ne ovat kasvihuoneessa. Silti sielläkin nuppuja kuihtuu ennen kuin niitä voi edes nupuiksi kutsua. Lannoituspuolikin pitäisi olla kunnossa kun typpeä ei turpeen oman peruslannoitteen lisäksi ollenkaan anneta, ja paljon fosforia ja kaliumia annetaan. Ehkä kummallisinta on, että jopa samassa kasvissa saattaa osa nupuista kasvaa kunnolla ja osa kuihtua pois. Yhdessäkin habassa on yhdessä haarassa sekä kuihtuneita, ett kunnon nuppuja, alle sentin päässä toisistaan.. weird.

Sitten toinen ongelma on lähinnä kolmen annuumini(jos taimilinnunsilmiä ei lasketa) kukkientiputtelu. Nämä kasvit minulla on sisällä mutta eteläikkunalla niin, että arska paistaa niille varmaan ainakin sen 13h tuntia päivässä. Pitääkö laittaa lisävaloa vielä lisäksi? Niin ja sitten vielä sekin, että eläydyn kimalaisen rooliin niin helkutin perusteellisesti ja ei.. eivät ne pölyty. Tai jos pölyttyvät niin putoavat jostain muusta syystä. Muutaman olen saanut pölyttymään, mutteivat kuitenkaan alkaneet kehittää marjaa vaan kököttivät kukinnan jälkeen nuppu supussa("pölytys onnistui"-tyyliin) ja sitten vasta tipahtavat pois.
Onhan minulla se yksi palkokin tulossa, mutta se tuntuukin olevan poikkeus. Saas nähä mitä tuo lombardon viimepäivien kukkarysä tuottaa.

Sitten edelleen on se ongelmaton ongelma tuon lombardon kanssa. Lehdet ovat kaareutuneen oudosti reunat alaspäin, mutta kasvia se ei tunnu haittaavan. Olen tehnyt perusteellistakin paremman tutkinnan kasville, eikä mitään ötököihin tai tautiin viittaavaa ole. Ja muutenkin on ollut tuossa tilassa jo niin kauan, että jos kyseessä olisi joku em. niin luulisi oireiden pahentuneen ja kauan sitten.

Toinen ongelmaton ongelmani liittyy Mild Jalapenoon... Lehdissä on edelleenkin sitä sokeria pinnalla. Eikä se lähde pois. Siltikään.. tämä ei myöskään tässä tapauksessa tunnu olevan haitaksi kasville. Yhteen lehteen on jostain syystä ilmestynyt sitä purppuraa väriainetta.. en tiedä syytä...

Vastauksia odotetaan kommenteista selityksiin ja avuista ratkaisuihin...

(perkule tuli kirjotettua unettoman yön jälkeen tämmönen pitkä teksti ja jos kukaan ei vastaa niin..  :x ) (ainiin ja se taikasana: please!)
Joo.

Sauli Särkkä

Eikös kukkien tiputtelu voi myös johtua yleisesti liian vahvasta maaperästä, eli myöskin kaliumia ja fosforia voi olla alustassa liikaa?

-Sale
Sauli Särkkä

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Eikös kukkien tiputtelu voi myös johtua yleisesti liian vahvasta maaperästä, eli myöskin kaliumia ja fosforia voi olla alustassa liikaa?

-Sale

Niin.. en tiedä..

Paljonkos sinä olet antanut syyslannosta multakasveille? Itse laitoin 2,5 mitallista per 10l. Se on chileille vissiin hieman vahva, mutta olen tehnyt tämän lannoituksen hyvin harvoin.
Joo.