tammikuu 10, 2025, 18:37:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilien järjesteleminen valontarpeen mukaan?

Aloittaja Nike, maaliskuu 11, 2006, 10:52:09 ap

« edellinen - seuraava »

Nike

Kesällä on tarkoitus laittaa kaikki muut chilit paitsi Annuumit lasitetulle parvekkeelle. Kysymys onkin että miten ne olisi parasta asetella,koska kaikki eivät mahdu kuitenkaan "eturiviin" aurinkoisimmille paikoille. Eli:kuka tykkää suorasta auringosta ja kuka taas enemmän taustapaikoista hieman varjossa?Ja amppelipaikkojakin on kolme, joten lähtisikö vaikka Baccatum laskeutumaan sopivasti (yksi amppeli tulee ainakin ananaskirsikkaa)? Ja sukujahan on Baccatum,Chinense,Frutescens ja pari Rocotoa.

Kiitos etukäteen!
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Gekko

Ananaskirsikka amppelissa kuulostaa kyllä aika hurjalta... Siitähän tulee 1-2 m korkea! Olen itsekin pohtinut tätä amppeliongelmaa. Chinenset ja rocotot vaativat liikaa juuritilaa, baccoista tulee liian korkeita jne. Tänä vuonna laitan amppeliin matalia koristeannuumeja.

Noin muuten laittaisin rocotot ja chinenset taustalle, ne kun saattavat ottaa rankasta paisteesta nokkiinsa. Baccat ja frutet voikin totuttelun jälkeen asettaa vaikka minkälaiseen paahteeseen ja nauttivat vain.
Solanaceae et vitae

Nike

Joo,kiitos. En tiedä onko tämä mun ananaskirsikka joku jaloste,kun tässä sanotaan että nimenomaan amppeliin ja pienikokoinen?  :?

Gekko

Jaloste tai jokin aivan muu physalis. Mistä se on peräisin? Onko kuvaa/lisäinfoa?
Solanaceae et vitae

Aji Inferno

Valontarpeeltaan ehdottomasti vaatimattomimpia jalostettuja chilejä ovat keskimäärin olleet mulla baccatumit. Sopivat sikäli yleensä parhaiten takariviin. Pubescensit (Rocotot) ovat vähän kaksijakoisia epeleitä tässä asiassa. Toisaalta ne kyllä etenkin keväällä palavat erittäin helposti, mutta toisaalta sitten kyllä totuttelun jälkeen pitävät valostakin - saattavatpa mokomat jopa kieltäytyä tekemästä satoa ilman aika hyvääkin valaistusta. Kuumasta ne eivät välttämättä silti pidä... Annuum, frutescens ja chinense ovat kaikki aika samankaltaisia siinä että pitävät paljosta valosta ja lämmöstä. Eli eturiviin keskimäärin nuo...

Gekko

Miten voivatkin mennä kokemukset näin ristiin? Minun baccatumini poikkeuksetta ovat joka vuosi nauttineet suorasta aamupäivän auringonpaahteesta valtavasti. Sen sijaan jotkut chinenset ovat ottaneet nokkiinsa, jopa totuttelunkin jälkeen. Esim. viime kesän Mme Jeanette ei kerta kaikkiaan edes loppukesästä kestänyt suoraa paistetta. Voihan olla, että lasitetulla parvekkeella tilanne on toinen, mene ja tiedä, itselläni ei moista ole.

Rocotoja en edes ole kokeillut kasvattaa suorassa paisteessa, olen kuunnellut viisaampien neuvoja ja pitänyt ne aina hiukan varjossa.  :wink:
Solanaceae et vitae

Aji Inferno

Osa chilinkasvatuksen "taikaa"... ?

Se kun on totta että harva näistä yleisneuvoista uusille chilimielille on toiminut ihan sellaisenaan. Asiat riippuvat niin paljosta. Tuo aiempi näkemykseni baccatumeihin perustuu lähes 10 vuoden kasvatuskokemuksiin parvekkeella, mullassa. Se ei silti tarkoita sitä etteikö hiukan toisissa olosuhteissa voisi tapahtua aivan toisenlaisia asioita! En väitä etteivätkö baccatum-paprikat voisi olla ihan "eturivissä" jopa parhaita auringosta nautiskelijoita. Ne vain tuntuvat pistävän ehkä vähiten pahakseen ei-ideaalisista olosuhteista, ja voivat mainiosti olosuhteissa joissa monet yleisemmät paprikat eivät suostu tekemään juuri mitään... Eli kaltaiselleni laiskalle kasvatajalle ne ovat helppoja vaihtoehtoja, mutta tosi chilipäälle tilanne on aivan toinen!

Nike

http://www.hyotykasviyhdistys.fi/sl2006.pdf

Tuoola luettelossa sivu 9. Physalis Peruviana "Little Lantern". Toi Hyötykasviyhdistyksen luettelo on muuten täynnä jos jotain mielenkiintoista,kannattaa selata läpi!