tammikuu 09, 2025, 11:02:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sisäkasvatus jatkuu 2022

Aloittaja miiksuli, tammikuu 28, 2022, 18:27:07 ip

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Otin makrokuvat lehdistä. Mua kiinnostaa noi suonet ja miten reagoi valoon.

Tuntematon chinense x Peach Bleeder

SLP Improved Naga X

Peach Bleeder

Chliina

Olen ollut aika yllättynyt siitä, kuinka valoherkkiä chilit näyttävät olevan. Tai siis että muuttavat lehtien väriä ihan selvästi valoisuuden lisääntyessä.

Onko tuo Naga aina tuollainen muhkurainen, vai vaiko vain tuo yksilö?

miiksuli

On niitä lähes kokonaan valkoisia chilejäkin. Kasvaa tosin todella hitaasti ja voi kuolla kun ei ole viherhiukkasia tarpeeksi tuottamaan fotosynteesiä. Menty perse edellä puuhun. Kuten joitakin koiriakin jalostettu paljon väärään suuntaan niin tullu vikoja. Jotkut chinensenset tekee tosi muhkuraisia lehtiä. Mulla on kaksi impro nagaa ja molemmat tekee samanlaisia lehtiä.

miiksuli

Siirsin SLP Improved Naga X:t ulos. Säästyy rahaa. Oli vähän kärsineet kun pidin liian pitkään pienissä ruukuissa. Tökkäsin suoraan nyt reilun kokoisiin. Viidennen sukupolven Peach Bleederit alkanut kukkimaan. Innolla odotan josko olis jo vähän vakaampia satoamaan.

Hehe maistiainen Impro Nagasta :D :o

Jos oikein tarkkana kattoo niin Tuntematon chinense x Peach Bleederin F1 aukeamaton kukka on hieman suonekas. Peach Bleederit tekee noita suonekkaita kukkia. Saas nähä mitä tulee >:D

Impro Nagat.

marek

Oi, siellä on jo hyvässä vauhdissa  :D
Minulla Nagat vasta harkitsevat kukkimista. Onneksi on aikaa vielä ihmetelläkin.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

miiksuli

Meneekin huomiselle tuo maistelu. Ilta on jo niin myöhä että nyt juodaan kaljaa ja chilit ei sovi silloin syötäväksi. Toi maistiainen on tuosta vasemmasta puskasta ja oli sen ainoo chili. Väärän muotoinenkin etten jatkokasvattele. Mutta innolla odotan josko maku ja tulisuus iskee ja lujaa?

miiksuli

Tuli lähetys. Viimeiset tarvikkeet uuden kasvualustan tekemiseen. Luonnonturvetta 50L ja biohiilta 10L. Turvetta 84%, hiiltä 16%. Aika alhanen PH on tuossa turpeessa kun paketissa lukee 4,2. Nyt on hiili latautumussa kun pitää ensin aloittaa siitä. Rakenne on kevyttä ja ilmavaa. Ei ole ihan halvinta tommonen kun hintaa tulee 0,36€/L. Sammalmmulta 0,10€/L. Kasvusammal 0,31€/L. Tykkään tehä omat sekoitukset kun tietää missä vika jos kasvit ei voi hyvin.

En ole matikkapäätä mutta jos nyt osasin laskea niin teoriassa PH nousee sinne 6,6 tuntumaan tuosta 4,2:sta. Vähän tyyrimpää oli tuo biohiili mutta jotain laatua vissiin ainakin paketin mukaan.

miiksuli

Nyt on päivän työt tehty. Kasvualusta on valmis huomenna. Yhdistin turpeen, hiilen ja lisäsin veden että tuli vähän kosteampi sekoitus. Kekkilän turve vaikutti hyvältä päällepäin. Ei sattumia lähes ollenkaan ja yllättävän pienijakoista. Parempi kuin edellinen GreenCare merkkinen. Latasin vaan hiilet enkä turvetta ollenkaan. Se on nyt kevyesti lannoitettu ja sitten kun otan käyttöön niin vielä laitan lannoitetta tarpeen mukaan.

Chliina

Joko ehdit maistaa tuota nagaa? Tuliko sopivat poltot? >:D

miiksuli

kesäkuu 07, 2022, 21:00:30 ip #69 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 07, 2022, 21:02:20 ip käyttäjältä miiksuli
Lueks mun ajatuksia? :D Just kerkesin maistaa pienen palan. Semmoista marjaa jota ei ollu risteytetty. Tuoksuu Carolina Reaperilta mutta maistuu jotenkin Peach Bleederiltä jostain syystä, hedelmäinen ja chinensemäinen. Ei ollu makea tää. Tulisuus voisin ehkä melkein vannoa että tulisempi kuin Carolina Reaper. Piikkaa niin kovasti että menee kipuhermot ihan tunnottomaksi osittain. vaikka maistoin 10x3mm palan tulisimmasta päästä ja kerkes kuitenkin iskeä silmiin ja vatsalaukkuun polte. Aika hyvä chili :)

miiksuli

Peach Bleederin kukkiin kyllästy ikinä. Jotain mystistä. Yhdellä veto päällä. Johonkin se on matkalla 8) Kohta menee tuo mun eka risteytys eristykseen kun alkaa kukkimaan pian :'(

Chliina

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - kesäkuu 07, 2022, 21:00:30 ipLueks mun ajatuksia? :D
Hihi juu, alkoi täällä asti korvia kuumottamaan🤭😄

Huhhuh, kuulostaa kamalalta jos noin polttelee😱  Miten muuten käytät noita supertulisia? Kuivaat ja jauhat, jotta voi laittaa ruokaan vain vähän?

Chliina

Oi että! Jännää seurata ihan vain näin sivusta, tuota sun omaa risteytysprojektia.🤗

Hauskan valuvat nuo Bleederin kukat.

miiksuli

Tuoreena jos käytän niin tehosekoittimessa veden kanssa liemeksi ja sittten siitä on helppo annostella ruokaan. Kuivattuna on kanssa hyvä tapa kun säilyvyys on pitkä ja sitten kun tarvii käyttää niin maustemyllyssä pieneksi jauheeksi. Nyt vaan laitoin eilen ruokaan veteen laimennettuna kun tuoreena käytin. Sitten kun enempi satoa niin teen valmiita kastikkeita jotka säilyy kuukausia jääkaapissa.

Laitoin itämään uuden ristetyksen 5.6. Siinä on tuo SLP Improved Naga X x Peach Bleeder. Ei vielä elonmerkkejä. Pari siementä nyt vaan laitoin kokeiluun josko heräis.

miiksuli

kesäkuu 09, 2022, 11:55:04 ap #74 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2022, 12:03:39 ip käyttäjältä miiksuli
Kävi pieni moka tai itseasissa paha moka. Jäi kansi liikaa raolleen niin siemenet pääs hieman kuivahtamaan. En tiedä itääkö enää. Saatan joutua laittamaan uudet siemenet tulemaan. On onneks vielä kolme siementä jäljellä varalla.

Mä oon nyt vähän yllättynyt ja shokissa. Näyttää ihan Peach Bleederin kukalta. En odottanut että ihan noin paljon muuttuisi. Näyttää siltä että sieltä tulee vuotavalla verhiöllä chili.
Sormet ristiin :D 8)

miiksuli

Meni muuten toiset valot rikki puolentoista vuoden jälkeen. Molemmista oli irronnut virtaliitäntä. Huomasin kun olin ottamassa käyttöön. Onneksi löyty juotoskolvi ja tinaa niin nopeasti tuli korjattua ongelma. Ei ole kauheen laadukkaasti juotettu noi kun jotain kakkoslaadun tinaa noissa. Saa olla erittäin tarkkana noiden kanssa kun noi kuumenee ja kylmenee jatkuvasti niin on jo iso rasite juotoksille. Muutenkin oli levänny liittimien päällä paneeli. Nyt laitoin myös pienet puiset korokepalat että jää muutama milli rakoa. Tästä se halpa hinta kostautuu.

Chliina

No voi, toivottavasti ei kuivuus kuitenkaan ehtinyt siemeniin asti!

Joku jännä tuosta selvästikin on tulossa! Voi kun makukin olisi sellainen, että tykkäät!

miiksuli

Nyt on ensimmäinen kukka auennut. Kuten näkyy terälehdet on Tuntematon chinensenseltä ja alaosa Peach Bleederiltä.  En kurkannu miltä heteet ja emi näyttää. En halua rasittaa tuota liikaa. Katotaan sitten kun tippuu kukkia ja alkaa olla enempi niin pääsee tutkimaan :)

Terälehdet jopa aukee hieman.

miiksuli

Huomasin juuri että terälehtien kärjet 90 asteen kulmassa sisäänpäin. On siellä kärjissä vähän vihreyttäkin. Kulma on selkeämpi kuin Tuntemattomalla chinensellä.

miiksuli

Lisää tutkailua. Emi ja heteet on kuin alkuperäisellä eli siniset. Tutkin nyt lähemmin myös Peach Bleederin kukkaa niin emi on lyhyt ja loppuosa emistä on aika suuri. Heteet on keltaiset. Mulei nyt oo aikaa ottaa uusia kuvia tuosta risteytyksestä. Tein kuvan kuitenkin vanhoista kuvista jossa on molempien lajien kukat.

Jos jollain arvauksia tuosta Peach Bleederin kukasta että mitä hän lajikkeita siinä vois olla?