tammikuu 09, 2025, 11:15:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sisäkasvatus jatkuu 2022

Aloittaja miiksuli, tammikuu 28, 2022, 18:27:07 ip

« edellinen - seuraava »

Chliina

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - kesäkuu 10, 2022, 11:00:05 apNyt on ensimmäinen kukka auennut. Kuten näkyy terälehdet on Tuntematon chinensenseltä ja alaosa Peach Bleederiltä.  En kurkannu miltä heteet ja emi näyttää. En halua rasittaa tuota liikaa. Katotaan sitten kun tippuu kukkia ja alkaa olla enempi niin pääsee tutkimaan :)

Terälehdet jopa aukee hieman.

Hyvin näyttää olevan nuppuja tuossa!

miiksuli

Juu, vielä antaa odottaa. Heteet ei ole auenneet. Tänään tulee siirrettyä lopulliseen ruukkuun. 18L on hyvä koko kun pitää saada monta chiliä kun tärkeimmät tulee valikoitua ekasta sukupolvesta.

miiksuli

Nyt sain kohtalaisen kuvan tuosta kukasta.

Chliina

Onpa upean tuuhea puska!!🤩
Minun pikkutaimeni ovat hentoja kuikeloita, vaikka ovat olleet kasvihuoneessa😒

miiksuli

kesäkuu 14, 2022, 11:45:28 ap #84 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2022, 11:50:23 ap käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Chliina - kesäkuu 14, 2022, 10:54:44 apOnpa upean tuuhea puska!!🤩
Minun pikkutaimeni ovat hentoja kuikeloita, vaikka ovat olleet kasvihuoneessa😒
Niinhän ne on mutta ei kauhean hyvin aina satoa sisällä kun lämpötila on noissa kasvattamoissa pahimmillaan yli 35°C. Peach Bleederit tekee hyvin paljon siitepölyä mutta kukat tippuu. Yritän pitää mullat riittävän kosteina että josko innostuis satoamaan. Nyt kuitenkin näyttää olevan vähän viivettä noilla. Tai sitten ylilannoittanut. Paljon valoa niin kasvaa paksuutta chilit eikä pituutta, mutta on niitä lajikkeitakin jotka vaan kasvaa pituutta hulluna ja tosi ärsyttävä kasvattaa sellaisia kun tulee katto vastaan kirjainmellisesti.

Tuo risteytys voi nyt oikein hyvin. Vähän hidastu kasvu kun näyttää kasvattelevan juuristoa nyt. Ei vielä satoa sekään vaikka yhdestä kukasta lähti heteet ja terälehdet poiss. Kukan varsi ja verhiö istuu vielä tiukasti kiinni.

miiksuli

On tää kyl loisto chili tää SLP Improved Naga X. Hedelmäistä tuoksua jossa hieman makeutta. Ilkeän kapsaisiinin haistaa sieltä. Saa melkein veden kielelle :) Jotkut noista on itseasiassa aika nättejä möykkyjä ja sisältä siistin näköisiä. Nää suurimmatkin chilit jääny vaan sinne 3 grammaan. Eli tekee tosi pieniä marjoja. Muistan kun kasvattelin joku vuos sitten Bhut Jolokiaa niin teki helposti yli 6 grammasia chilejä. Jotkut oli jopa 8-9 grammaa.

Tervo

Saattaapi tulla vettä silmistä maistamisen jälkeen!

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - kesäkuu 20, 2022, 11:12:24 apSaattaapi tulla vettä silmistä maistamisen jälkeen!
Juu. Tuskanhiki ja kovat mahakivut :) Mutta menee maistelut hieman myöhemmälle kun nyt on tietokonekomponenttien asentamista ja testailua. Tuosta kuitenkin lähtee siemenet talteen jatokasvattelua varten. Muoto ja tuoksu on ainakin OK.

Chliina

On kyllä kiehtovan näköinen! Itse en tosin uskaltaisi mennä edes lähelle, saati maistaa. :D

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chliina - kesäkuu 20, 2022, 16:37:06 ipOn kyllä kiehtovan näköinen! Itse en tosin uskaltaisi mennä edes lähelle, saati maistaa. :D
Tuon kun leikkaa niin löyhkää sen verran hyvin että tietää että vaan hullu koskee tai pistää suuhunsa :D Toi kyllä aika hyvin piilottaa sen tulisuuden kun jotkut chilit haisee tosi kammottavalta. Tää on kyl kammottava muttei läheskään niin paha kuin vois kuvitella vaikka tulisuus onkin >1.5M SHU.

miiksuli

Oujee Peach Bleederi alkanu satoamaan tosin ei maarittelevasti. Alkanu oikeasti funtsii että onkohan noi valot vaan liian tehokkaat ja liian lähellä kun mitä kattonut muiden kasvatuskuvia niin aivan hulluna pitäis tulla satoa samoilla LEDeillä. Tiputtanut nyt valotehon 45-50%. Ei tullu mieleenkään että valoa voi olla liikaakin?

Toi mun risteytys chili kasvaa hitaasti. Näyttää voivan ihan hyvin mutta kasvu pysähty. Tiputti kaikki kukat pois. Tosiaan yhdessä kukassa oli siitepölyä että ei pitäisi olla mistään vakavasta asiasta kyse. Toivottavasti :) Annetaan nyt vaan aikaa ja ei liikaa valoa josko se innostuis tai alkais panikoimaan ja kasvamaan.

Tein myös ikävän havainnon. Bongasin harsosääskipirulaisen kun kastelin Peach Bleedereitä. Samalla myös näin ihania tappajakoneita eli harsosääski petopunkkeja vilisemässä. Voin siis nukkua yöni hyvin kun tiedän mitä niille harsosääskien toukille tapahtuu >:D Yhdyskuntaa on vielä jäljellä. Ei tarvi kun kerran asuttaa noita kavereita niin näyttää pysyvän ikuisesti jos vaan on kasveja kasvamassa jatkuvasti.

Chliina

Tuntuuko valojen himmentäminen auttaneen? Kyllähän se ihan järkeen käy, että liika valaistus stressaa kasveja niin, että kasvu kärsii. Eipä vain tuollainen ihan ensimmäisenä tule mieleen!

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chliina - kesäkuu 29, 2022, 23:13:17 ipTuntuuko valojen himmentäminen auttaneen? Kyllähän se ihan järkeen käy, että liika valaistus stressaa kasveja niin, että kasvu kärsii. Eipä vain tuollainen ihan ensimmäisenä tule mieleen!
Ei auttanut tarpeeksi. Veikkaan että ongelma on että liian lähellä noi LED:it kun niitten pienien komponenttien säde on liian kapea ja tehokas. Siirsin vaan tylysti melkee kaikki chilit parvekkeelle kun on niin hyvät säät tässä ollu. Sitten toi risteytys jäi itäikkunalle oikein paraatipaikalle. Pitää vaan tarkkkailla että on eristyksissä kun alkaa taas kukkimaan.

Teen muutoksia noihin mun kasvatuskoppeihin. Lisään etäisyyttä valoihin ja toivon että se laajentaa valojen sädettä tarpeeksi että kasvua alkaa taas tapahtumaan sitten kun tulee taas käyttöön. Oliko mulla etäisyys nyt jotain 40-60 cm. Saan nyt 30 cm lisää etäisyyttä.

miiksuli

Piristy nyt tuon risteytyksen kasvu mutta käpristelee lehtiä vielä jonkin verran. Toivottavasti en ole epähuomiossa ylilannoittanut. Jätetään lannoituskin hetkeksi pois.

Nyt keräsin hieman satoa Improved Naga X:stä. Kuus chiliä keräsin ja hyviä siemeniä tuli vaan 20 kpl. Siinä olis kahdelle ekalle innokkaalle siemeniä. Noi oli F4 sukupolvea. Marjat jäi mulla noin 3 grammaan. Pieniä rypäleen kokoisia, Carolina Reaperin tasoista tulisuutta ja erinomainen maku. En tajunnu ottaa kuvaa ennen kuin leikkasin noi mutta tuossa ylempänä on jotain kuvia kuitenkin.

10 kpl/4,5€. Kirje 1,95€.

Tervo

Laitoin YV:n noista siemenistä, vieläkö noita jäljellä?

miiksuli

Vielä olis 9 kpl siemenpussi saatavilla. Tulee vielä lisää loppuvuodesta. Koitan saada noita uuden sadon Peach Bleederiäkin. On vähän viiveellä lähtenyt tekemään satoa.

Tervo

Kiitokset siemenistä, ja maistiaisista! Tuoksua riittää, ja makukin on ihan kohdallaan, niin kauan kunnes tuo polte iskee kunnolla. Kyllä tämä pitää tuossa talvella saada tulille.

miiksuli

heinäkuu 06, 2022, 11:31:26 ap #97 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2022, 11:38:00 ap käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Tervo - heinäkuu 06, 2022, 10:10:27 apKiitokset siemenistä, ja maistiaisista! Tuoksua riittää, ja makukin on ihan kohdallaan, niin kauan kunnes tuo polte iskee kunnolla. Kyllä tämä pitää tuossa talvella saada tulille.
Hyvä että tuli siemenet perille :) Tuoreena olis ollu parempi. Nyt oli kuivatettu ja polte tulee hitaammin. Mä nyt yritän risteyttää tuota jonkin toisen kanssa. Mulla on tällä hetkellä idätyksessä Improved Naga x Peach Bleeder.

miiksuli

Koitan parantaa mun idätystä jatkossa vetyperoksidiliuoksella. Tutkimusta on että 0,15% liuos vetyperoksidia parantaa huomattavasti idätyksen onnistumista. Jopa 95% itäminen. Eli parannusta 6 vuotta vanhoihin tomaatin siemeniin, joilla itämisprosentti oli 50% joka nousi 95 prosenttiin eli lähes sataan, 0,15%:n vetyperoksidiliuoksella. Käsittelyaika alle 24H.

Sitte toinen juttu on että koitan parantaa noiden kasvunopeutta magnesiumperoksidilla. Tästä en ollu varma kuinka vahvaa pitää antaa mutta annan todella vähän ensin ja katotaan mikä on oikea määrä veteen annosteltuna.

Ei voi enää sanoa pikku bleederiksi. Melkonen mötkö. Näyttää siltä että alkanut vihdoinkin satoamaan kunnolla ja nyt vaan odottamaan onko noissa muissakin pistimet :)

Tervo

Oletko tuota ChiliChumpin teessä liotusta testannut, ennen vahvempiin kemikaaleihin siirtymistä?