tammikuu 10, 2025, 11:40:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilinmarjatauti?

Aloittaja Omskakas, maaliskuu 22, 2006, 08:44:45 ap

« edellinen - seuraava »

Rolle R

Kävin nipsaisemassa pari saastunutta yksilöä irti puskasta ja näpsäisin niistä valokuvan. Nykyisen kameran makro ei päätä huimaa, eikä valotuskaan hämärässä oikein onnistunut. Kuvassa siis 1 ja 2cm pitkät chilin alut joissa ruskeaa ainetta pinnassa. Isompi chili ei näytä juurikaan kärsineen aineesta, pienemmässä puolestaan selvät kuopat aineen kohdalla. Mitään elämää ei ainakaan paloissa näy, enkä sitä ihan nopeasti itse kasvistakaan löytänyt. Kannattaisiko minun nyppiä kaikki "saastuneet" palot irti, vai tyytyä käsittelemään kasvit mäntysuovalla?

Rolle

EDIT: En taida kuitenkaan kehdata syyttää moderaattori Hietavuota tapahtuneesta, vaikka hän toisessa säikeessä tänään ilmoittikin
"Siitä voi lähteä että ötökkäongelma tulee joka tapauksessa, ennemmin tai myöhemmin - ja yleensä ennemmin... "  :D  :twisted:

[/b]

Omskakas

Näyttää vähän samalta vaivalta kuin mulla oli.  :(

Luulen, että kyseessä oli ehkä jokin sienitauti. Se katosi kokonaan, kun poimin kaikki noin parikymmentä sairasta chilinalkua pois eikä ole senkoommin näyttäytynyt. Onneksi.

Rolle R

No tämäpä oli ihan hyvä uutinen, ötököitä vastaan taistelu ei juuri nyt houkuttaisi. Toisaalta sienitauti voi varmaan tappaa koko kasvin ilman että puutarhuri voi sille mitään.
Onko tämä tauti jotenkin erityisesti spesifinen kun vain Aji Benitoita tuntuu riivaavan.
En tiedä että onko sillä mitään tekemistä asian kanssa, mutta kasvit viettivät juuri ensimmäisiä päiviään kasvihuoneessa, enkä muistanut avata kasvihuoneen ovea lauantaina mökille lähdettäessä, joten kasvarissa oli luultavasti 40-50 astetta lämmintä :? .

Rolle

Te_Kiila

Muistelisin jostakin vanhasta puutarhakäsikirjasta lukeneeni että Ca-vajaus aiheuttaisi helposti chilin hedelmiin mustalahoa. Tiedä sitten, mutta jos tämä on kyseessä, luulisi hoituvan lisäämällä kasvualustaan vähän puutarhakalkkia (CaCO3 x nH2O) tai dolomiittikalkkia.
sanoi suuri ajattelija Nietschxmphe

Omskakas

Aji beniton lisäksi tautia oli samassa hydrossa kasvavassa lemondropissa, muttei muissa.

Pajasuo

Joku sieniperäinen tautihan tuo on 99% varmuudella. Samantyylistä tavannut itsekkin. Viime kesänä iski sellainen kuppa yhteen de arboliin josta tuli ensin tavallaan "rupi" varteen ja sitten se alkoi kasvaa kuroen pian koko varren ympäri jolloin kasvin toiminta tyrehtyi(kuihtui). Noita on vaikka kuinka paljon noita sienihässäköitä ja usein ne voi välttää kuivemmalla ilmastolla.
Suora ryhti suomen metsän, selkäranka talouden