tammikuu 10, 2025, 11:29:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilinmarjatauti?

Aloittaja Omskakas, maaliskuu 22, 2006, 08:44:45 ap

« edellinen - seuraava »

Omskakas

AAAAAAAAAH! Hätä!

Tai, no melkein. Huomasin muutamien Aji Beniton marjojen pinnalla läpikuultavan kiiltävää ja ehkä pähän rusehtavaa 'pinnoitetta'. Pinnoite on kyllä chilin omaa kasvua, mutta muuten mattavärisessä marjassa se pistää silmään eteenkin, kun se on vähän koholla muusta marjasta. (oispa digikamera :köyhä:) Lisäksi pari aivan pientä marjanalkua benitosta ja lemondropista on kasvattanut ruskean kärjen. Voiko kyseessä olla tauti vai ehkä jokin ravinnevajari? Kasvit ovat kuitenkin olleet jo pari viikkoa samoilla liemillä ja vaihto on tänään.

Nuthead

öttiäsiä!  :(
Ei muuta kun huuhtelemaan isolla kädellä!! :x
-pähkinäpää-

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"AAAAAAAAAH! Hätä!
oispa digikamera :köyhä:)

Mulla ois kyllä kamera, mutta en välttis joka "hätään" sitä lainaa. Kokeilisit ensin vaikka paperilla ;)  (olipa huono :oops:)

Oon aatellu pyytää sultakin kuvia viljelystä, mutta eipäs sitä sitte vissiin kannatakaan  :)

Jos en sitte piipahda ohi sen kameran kanssa niin saat ottaa kuvia mistä tarvit?
Jalapeno = Pelaan jo

levo

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"Huomasin muutamien Aji Beniton marjojen pinnalla läpikuultavan kiiltävää ja ehkä pähän rusehtavaa 'pinnoitetta'. Pinnoite on kyllä chilin omaa kasvua, mutta muuten mattavärisessä marjassa se pistää silmään eteenkin, kun se on vähän koholla muusta marjasta.

Hmm.. Itsellänikin on yhdessä marjassa jotain mystistä "ruskeaa pinnoitetta"... :shock:
http://ovela.1g.fi/plantaasi/temp/pilkku/plkt_05_jotain_outoa_marjassa.jpg

Tuossa kansiossa on muutenkin vähän kuvia... Kiva jos joku tunnistaisi ongelman, jos se on ongelma?  :roll:
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Nuthead"öttiäsiä!  :(
Ei muuta kun huuhtelemaan isolla kädellä!! :x

Mmmmmmitä öttiäisiä???  En ole mitään nähnyt, ainakaan vielä....  *menee tiiraamaan suurennuslasilla*

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Jore"Oon aatellu pyytää sultakin kuvia viljelystä, mutta eipäs sitä sitte vissiin kannatakaan  :)

Jos en sitte piipahda ohi sen kameran kanssa niin saat ottaa kuvia mistä tarvit?

Emännän sisko on luvannut lainata kameraa. Joskus.

Tietysti jos joskus piipahdat, voin pistää sulle mukaan vaikka pariin satsiin oikeita hydroravinteita, niin voit testata, onko niissä mitään taikaa.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"
Tietysti jos joskus piipahdat, voin pistää sulle mukaan vaikka pariin satsiin oikeita hydroravinteita, niin voit testata, onko niissä mitään taikaa.

Kuulosti viimisenpäälle houkuttelevalta tarjoukselta  :)

Milloin sulle passais tällainen visiitti, ja otanko mukaan kaapelin niin saat kuvat heti koneeseen?
Jalapeno = Pelaan jo

Nuthead

samat jotka saa aikaan tuota marjaan saa myös aikaan seittimäistä hökäletttä kasviin. Itsellä auttoi kun huuhtei kunnolla ensiksi mäntysuopa liuoksella ja sit vielä kunnon huuhtelu vedellä. Onko sitten punkkeja vai mitä mutta vittumaisia kun mitkäkin. Ja olivat vielä pirun tarkkoja puskasta. Mikä tahansa ei sitten käynytkään! :shock:
Mutta kannattaa seurata jos useampi marja alkaa samaan samaa paskaa päällensä ja sit alkaa nopeasti nahistumaan niin eikun kunnon raidit...
-pähkinäpää-

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Nuthead"samat jotka saa aikaan tuota marjaan saa myös aikaan seittimäistä hökäletttä kasviin. Itsellä auttoi kun huuhtei kunnolla ensiksi mäntysuopa liuoksella ja sit vielä kunnon huuhtelu vedellä. Onko sitten punkkeja vai mitä mutta vittumaisia kun mitkäkin. Ja olivat vielä pirun tarkkoja puskasta. Mikä tahansa ei sitten käynytkään! :shock:
Mutta kannattaa seurata jos useampi marja alkaa samaan samaa paskaa päällensä ja sit alkaa nopeasti nahistumaan niin eikun kunnon raidit...

Söörtsäsin kasveja ja erityisesti sairaan näköisen kohtien ympäristöä suurennuslasin kanssa. En kuitenkaan löytänyt mitään eläinkuntaan kuuluvaa vipeltäjää kasveista.

Nuthead

Mulla näkyi aika paljon jotakin mustaa pienenpientä jätöstä ympäri kasvia juuri niissä joissa oli marjoihin tullut sitä ihme pintaa!  :?:
-pähkinäpää-

esa

Näyttikö se jätös yhtään tältä. Tästä kasvista löytyi myöhemmin ripsiäisiä.

Isompana: http://koti.welho.com/etuovin3/chilit/tuholaisia.JPG

Niin joku teistä taisi jo tosin sulkea ripsiäiset pois omasta puskastaan...

-Esa

Omskakas

Ripsiäiset ovat kyllä mulle kovin tuttuja tuholaisia. Nyt ei onneksi taida kyse olla niistä.

Omskakas

Nykäisin varmuuden ehkäisemiseksi kaikki sairaannäköiset marjanalut puskasta veks.

Kuvia seuraa...  featuring: Joren sormet.

Nuthead

Ja mulla se on taas johtunut ja näyttänyt just tuolta. Vaikka muutamissa muissa puskissa ollut myös (ilmeisesti) ripsiäisiä niin ainoastaan muutamien tiettyjen puskien marjoihin on ilmestynyt sitä korkkimaista pintaa. Eli mulla sitä tuli chinensen joku CAP joka teki pientä marjaa ja sit yhteen SP lajikkeeseen. Muissa ei ollut mitään vastaavaa. Toi on aika jännää kyl. Voihan se tietenkin olla vielä joku muu sairaus/öttiäinen mutta itse olen jotenkin sen aina yhdistänyt tuohon moskaan lehdillä.
Mutta mitäs minä noista. Mä vaan kasvattelen!!  :D
-pähkinäpää-

Nuthead

Ja kyllä ihan samaa tavaraa kun mulla! :(
-pähkinäpää-

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Nuthead"Ja kyllä ihan samaa tavaraa kun mulla! :(

Outoa. Ripsiäsiä en kyllä noissa kasveissa nähnyt sitten yrittämälläkään. Kirvat levittävät tietääkseni joitakin kasvitauteja, mikseivät ripsiäisetkin. Liekö kyseessä semmoinen....? :?

Makee

katsoppa tuolta http://www.thechileman.org/guide_disease.php että vastaako mikään noista taudeista tuota? Onko siis tuo oudonnäköinen yhtään pehmeämpi kuin muu osa?

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Makee"katsoppa tuolta http://www.thechileman.org/guide_disease.php että vastaako mikään noista taudeista tuota? Onko siis tuo oudonnäköinen yhtään pehmeämpi kuin muu osa?

Ei löytynyt vastaavaa tautia tuolta. Katselin jo aiemmin erään muun chilitautilistan läpi, mutta turhaan.

Oudonnäköinen osa on yhtä kovaa kuin muukin marja.

Nuthead

Juu, siinä kävi ainakin minulla sillä tavalla että se marja ei enään "tartunnan" jälkeen kasvanut vaan ne jäi tasan siihen kokoon missä olivat just sillä hetkellä ja alkoivat sitten pikku hiljaa nahistumaan kun toi tökötti levis koko marjaan! Ja tuohon en saanut mitään auttamaan. Reippaalla suihkutuksella se ei levinnyt mutta ei kyllä parantunutkaan!  :evil:
No ehkä jollakulla vielä löytyy jokin parannuskeino tähän chilinkasvatussyöpään!  :D
-pähkinäpää-

Rolle R

GRRR.... :x

Itselläni sama ongelma Aji Benitossa. Viikonlopun aikana oli useaan marjaan ilmestynyt kova ruskea pinnoite, joka lähtee kyllä irti kynnellä raapaisemalla. Ilmeisesti mönjää on molemmissa Benitoissani. Kun tökötin huomasin muistui tämä threadi mieleeni ja tänne kiiruhdin. Samalla tavalla myös itselläni tahmaa on eniten juuri pienissä palon aluissa, ja erityisesti niiden kärjissä.

Omskakas:
Kuinkas sinun kasveillesi lopulta kävi? Löytyikö lehdiltä elämää? Mäntysuopaa? Pyretriiniä? Mikä avuksi? Taidan juotua kantamaan sänkyni tuonne kasvariin jotta voin vahtia tilannetta.

Rolle