WHIPPET`S TAIL CHALLENGE 2006 -Päiväkirja ja kannustusthread

Aloittaja Nike, huhtikuu 12, 2006, 11:25:32 ap

« edellinen - seuraava »

JaGho

Kasvin ensimmäinen lehtipari ei siis ole tuollainen punertava. Nyt on kasvin varsi kasvanut hieman, että jos se tuosta vielä lähtisi kasvamaan.  :)
Chill maan!

Nike

Toivottavasti se virkenee  :wink:

Aika nopeakasvuiselta lajikkeelta vaikuttaa. Mun kasvit kylläkin kasvattaa vaan hillittömän kokoisia lehtiä, jossain näin kuvan korkeammasta ja pienilehtisemmästä kasvista?
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

TheBigX

Lainaus käyttäjältä: "Nike"Aika nopeakasvuiselta lajikkeelta vaikuttaa. Mun kasvit kylläkin kasvattaa vaan hillittömän kokoisia lehtiä, jossain näin kuvan korkeammasta ja pienilehtisemmästä kasvista?

Minulla ei myöskään juurikaan tule pituutta, lähinnä uusia lehtiä heti vanhojen päälle ja varsi on jonkin verran paksuuntunut.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "TheBigX"
Lainaus käyttäjältä: "Nike"Aika nopeakasvuiselta lajikkeelta vaikuttaa. Mun kasvit kylläkin kasvattaa vaan hillittömän kokoisia lehtiä, jossain näin kuvan korkeammasta ja pienilehtisemmästä kasvista?

Minulla ei myöskään juurikaan tule pituutta, lähinnä uusia lehtiä heti vanhojen päälle ja varsi on jonkin verran paksuuntunut.

Chilit ovat aika uskomattomia veijareita kasvateiksi. Pienen pieni muutos olosuhteisiin tarkoittaa niillä joskus eroa loistavan kukoistavan sadon ja täydellisen epäonnistumisen välillä...

Eräänlaiset ääriesimerkit ovat capsicum chinense ja capsicum baccatum -lajien chilit. Ne nimittäin näyttävät niin taimina kuin aikuisinakin aivan täysin eri kasveilta! Ja chilissä löytyy todellakin oudompaakin...

Chinense-chilit tyypillisesti (ei aina) kasvattavat suurilehtisiä, matalia kasveja, kun taas baccatumit tavoittelevat hyvin usein taivaita, kieltäytyen tekemästä lehtiä juuri lainkaan ennen noin metrin kasvukorkeutta...

Nike

Tässä jäljelle jäänyt Whipetti. Tosin tuo toinenkin sinnittelee vielä. Korkeutta tällä kuvan kaverilla on 22cm. Sai aavistuksen kanankakkaa maanantaina.

TheBigX

Laitan taas kuvaa, kunhan saan kameran akkuun vähän virtaa (en ole muistanut ladata).

Nike

TheBigX

Ihan auringossa kasvattelen... Sattaa ne jonkin verran saada natikan valoa siinä sivussa, mutta tuskin pahemmin. Alkuvaiheessa oli kaasupurkauslampun valossa (täysin valkoinen valo).

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "TheBigX"Ihan auringossa kasvattelen... Sattaa ne jonkin verran saada natikan valoa siinä sivussa, mutta tuskin pahemmin. Alkuvaiheessa oli kaasupurkauslampun valossa (täysin valkoinen valo).

Auton (ksenon)valoissako sitä pitelit vai mistä muuten olet kaasupurkauslampun hankkinut?
Joo.

Amd

eikös natikkakin ole kaasupurkausvalo? natriumkaasun?

Sauli Särkkä

Sauli Särkkä

TheBigX

OSRAM valmistaa erittäin kalliita kasvivalaisimia, joissa on kaasupurkauslamput. Sellaisia on ostettu ennenkuin natikoista kuultiin (tosin natikat onkin vähän huonoja kasvuvaiheessa). Floraset nimellä niitä myydän, 80 W on ottoteho ja lienee monimetallipolttimoita.

Nike

Tätä olen muuten miettinyt katsellessani noita Fataliin kuviakin; kasvin istuttaminen aikaisin suureen, lopulliseen astiaansa vähentää useista siirroista aiheutuvaa stressiä, sekö on ideana?

TheBigX

Kai nyt kasvi sentään voimakkaan kasvun aikana kestää siirron kerran neljässä viikossa. Liian iso astia aiheuttaa kosteusongelmia ym., kun juuret ei ota vettä reunoilta. Useimmille kasveillehan suositellaan, että uusi astia olisi läpimitaltaan noin. 4 cm isompi. Whippeteille käytän hieman isompia astioita, joku 6-8 cm isompi joka vaihdon yhteydessä. Kukinnan aikaan ei kannata enää astioita vaihdella.

Chiliparkille voisin sanoa, että minun kasvini ovat kyllä toistaiseksi kasvattaneet vain päärunkoa, vaikken ole mitään niistä nyppinytkään pois. Uskon kuitenkin, että sivuhaaroista on pelkkää hyötyä.

Makee

Ei kai tossa lehtien nyppimisessä tossa vaiheessa ole mitään intoo..? Vähemmän lehtiä jotka keräävät tarvittavaa energiaa kasville.

TheBigX

Mielenkiintoinen teoria sinulla, ChiliPark. Katsotaan sitten, että kenen menetelmät ovat parhaat.  :D

JaGho

Ei niitä lehtiä kannata nyppiä pois. Lehdet ovat kasvin aurinkopaneeleita jotka keräävät valoa, jotta yhteyttäminen olisi mahdollista.

Mistä muuten johtuu että kasvi lopettaa yhtäkkiä yhteyttämisen ja kasvi värjääntyy tumman punaiseksi? Yhdelle minun Thai chileistä on juuri käynyt noin, yksi lehtipari on puoliksi jo tumman punainen.  :?
Chill maan!

Nike

Kyllä mullakin muuten on vähän purppuraa noiden lehtien tyvessä, taitaa olla lajille ominaista. Useampi nuppukin on näkyvissä, mutta enhän mä nyt vielä malta kukittaa  :wink:  
Onko muuten kukaan huomannut mitään takarajaa nuppujen nyppimiselle; alkaako se tehdä hallaa kasville jos menee jonkun rajan yli?
Mulla on muuten kohta kolme WT:tä; leikkasin tuosta pudonneesta latvan vesilasiin,ja se lykkää jo juuria, ja multaan jäänyt tynkä puskee puolestaan uutta latvaa! Eli ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin...

Tässä muuten yhden noiden engelsmannien tilanne:

Eli kirittävää on!