Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Ei tosiaan kannata kiirehtiä! Hyvin usein sirkkalehdet kuitenkin "työntää" sen kuoren lopulta pois. Kypäränpoisto on se viimeinen hätäapu, kun taimi on jo useita senttejä korkea. [lajeissahan on paljon kokoeroja siinä alussakin!]
Sumuttelemallakin ehkä voi yrittää pitää sitä kuorta vähän pehmeänä ...

Mulla oli pari vuotta siten yksi Omnicolor, josta kypärää poistaessa jäi vain toista lehteä millin tynkä hentoon varteen. Mä annoin sen elää ja tarkkailin mitä tapahtuu. Siinä meni viikkoja niin että taimi ei kasvanut oikein mihinkään, mutta pysyi hengissä. Lopulta varmaan parin kuukauden päästä alkoi näkyä toista lehtiparia, ja sen jälkeen se lähti kasvuun normaalilla vauhdilla. Kyllä siitä ihan oikea chili-puska tuli lopulta ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lautan homehtumisiin, kypäräongelmiin ja ylimääräiseen itujen siirtotyöhön kyllästyneenä olen itse palannut takaisin wanhanaikaiseen suoraan turve/multasekoitusidätykseen. Siemenet olen laittanut noin sentin syvyyteen ja purnukat ovat vailla minkäänmoisia kansia tai muoveja ~28 asteessa varaajan päällä ja kastelen ne aamuin illoin. Väittäisin että itämisprosentit ovat vähintään samaa luokkaa kuin lautalla ja itämisaika sirkoille nousuunkaan tuskin isommin eroaa (toki lautalla näkee nopeammin nouseeko sieltä mitään). Viimeiset ~20 itua ovat ainakin nousseet kiltisti kypärättöminä.

Ja kunhan itävät siirtyvät ikkunalle/lampun alle kerettiläiseen päältäkasteluun, joka on helpompaa kun purnukat eivät ole varsinaista altakastelumallia vaikka pohjareiät ja erillinen alusta löytyykin.

Jotain pieniä kukkakärpäsiä noissa on hiukka lennellyt, enkä tiedä ovatko pelättyjä harsosääskiä. Mutta kun noita parina päivänä ensin listi manuaalisesti kymmenkunta niin nyt niitä on nähnyt enää luokkaa pari päivässä. Ja ainakaan vielä ei ole taimissa näkynyt mitään huolestuttavaa. Viime vuonna näkyi vastaavia enkä vaivautunut niitä isommin edes listimään mutta yhtään itänyttä tainta en ainakaan menettänyt.

En väitä että tämä olisi oikea toimintatapa mutta omalla kohdalla on tuntunut tähän asti toimivan vaivattomimmin :).

jaolsten

Miksei ne ole vieläkään itämässä? Sietämätöntä hitautta!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 23, 2014, 23:44:18 ip
Miksei ne ole vieläkään itämässä? Sietämätöntä hitautta!

No eihän ne ole, pahoja poikia ollaan  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Pahus ku on vielä satoa keräämättä nii ettei mahu uusia ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Tässä, tokin ei-chiliosaltolta, pari itämisen kummajaisia. Limeteistä toisella on sekä sirkat, että kypärä esillä ja takana olevalla kasvaa yksi ainoa isompi lehti, eikä näkyvää kasvupistettä missään. Saa nähdä miten näille käy. Onneksi niillä on pari normaalinnäköisempää kaveria.  ::)

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

chipe

Onko hyviä vinkkejä yleensä hitaasti itävien habanero-lajikkeiden idättämiseen, kun ensimmäiset yritykset näyttävät jäävän itämättömiksi ja jäljellä on vain viimeinen siemen per lajike...

Olen idätellyt enimmän osan taimimullassa ja/tai turpeessa suhteellisen tasaisessa ~27 asteessa lämminvesivaraajan päällä ihan hyvällä menestyksellä mutta nuo muutamat habat ei nyt ole suostuneet mullasta nousemaan vaikka osa on ollut siellä jo pitkälti toista kuukautta.

Lautalla on ollut tapana homehtua muutamassa viikossa vaikka vesi on ollut keitettyä ja siksi se ei oikein houkuta oletettavasti pitkille itämisajoille. Kivivillasta ei ole kokemusta, harkinnassa nyt.

Löysin Chilivaarin vanhan testin Cayennen idätyksestä eri tavoilla ja tuossa yllättäin viileähkö idätys näyttäisi toimineen parhaiten: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3937.msg37416#msg37416

Mutta mahtaako päteä habaneroihin? Omilla aiemmilla kokeiluilla chinenset on ainakin itäneet varsin huonosti/hitaasti huoneenlämmössä. Kuinkahan paljon liotuksesta tai lämpötilanvaihtelusta olisi hyötyä? Ja onnistuuko noita itämättömiä tappamaan helposti liialla kosteudella kun ovat reiällisissä purkeissa ettei se vesi siellä kuitenkaan seiso ja toisaalta ennemmin kastelee varman päälle etteivät vain kuivu.

bobster

Kyllä mä suosittelen lämpötilan vaihtelua. Mulla idätysboksi on teipattu loistarin päälle. Parhaan tuloksen oon saanu 27/17 asteen rytmillä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Chiljonka

Osaako joku sanoo quintishon itämisestä jotain? Kaks viikkoo ny ollu samalla idätys lautalla kun muutkin lajikkeet, muut on kaikki itäneet aika hyvällä prosentilla mutta quintisho ei näytä mitään elonmerkkejä.

0lli

Hohhoijaa viikon päivät nyt aji fantasyt olleet mullissa, on pidetty jääkaapin päällä ja yöksi viileämpään. Onko muilla aji fantasy itänyt missä ajassa? SKK2 siemeniä..
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Doddds

tammikuu 04, 2015, 17:21:30 ip #1110 Viimeisin muokkaus: tammikuu 04, 2015, 17:23:11 ip käyttäjältä Doddds
Minä sain Fataliilta Quintishon siemeniä kaupanpäälle ja ne iti kyllä aivan hyvällä prosentilla. Ehkä hiukan hitaammin kuin muut, mutta melkein samaa vauhtia. En nyt muista tarkkaan kauan meni(olisko ollut joku kymmenisen päivää), mutta ei kyllä yli kahta viikkoa mennyt. Omani idätin kivivillassa ja ihan huoneenlämmössä.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: 0lli - tammikuu 04, 2015, 17:11:20 ip
Hohhoijaa viikon päivät nyt aji fantasyt olleet mullissa, on pidetty jääkaapin päällä ja yöksi viileämpään. Onko muilla aji fantasy itänyt missä ajassa? SKK2 siemeniä..

Minulla ei SKK2 siemeniä ole mutta vuonna 2013 syksyllä kaupan boxeista talteen otetut.

2.1.2015

24.12.2014

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - tammikuu 04, 2015, 14:35:37 ip
Osaako joku sanoo quintishon itämisestä jotain? Kaks viikkoo ny ollu samalla idätys lautalla kun muutkin lajikkeet, muut on kaikki itäneet aika hyvällä prosentilla mutta quintisho ei näytä mitään elonmerkkejä.

Omalla kohdalla Quintisho lähti ihan hyvin itämään saunan laudelämmössä. Minullakin taisivat olla kaupanpäällisiä.
http://chilimuistio.blogspot.fi/2014/11/itaminen-lahti-liikenteeseen.html

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

unenkuva

Jos vasta viikko mennyt ja vieläpä mullassa ovat, niin ei mitään kiirettä vielä. Joskus voi mennä lautallakin viikon verran.

0lli

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 04, 2015, 18:33:39 ip

Jos vasta viikko mennyt ja vieläpä mullassa ovat, niin ei mitään kiirettä vielä. Joskus voi mennä lautallakin viikon verran.

Jep pitää vaan malttaa, ei oo taas tottunut yli viikon mittaisiin itämisiin kun useampi edellinen satsi noussut mullasta 3-5 päivän sisällä :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Chiljonka

Jes, yksi kuudesta Quintishosta puskee häntää, ehkä sellainen siis vielä saadaan joukkoon. Taisivat olla mullakin niitä kaupan päällisiä. Ei näköjään paranis vaan liikaa hätäillä. Tiedä sitten oliko tuo joku niistä mitä toissapäivänä laitoin kun lisäsin loput tuon lajikkeen siemenet lautalle. Fantasy tais mulla olla nopeimpia, 2-3 päivässä alkoi juuret pilkottaa, ne oli kyllä tilattuja siemeniä.

San-M

Missä vaiheessa voi todeta että siemen ei idä?
Viikko sitten laitoin siemenet itämään, ja kaikki muut itää paitsi chineset ja TdW.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: San-M - tammikuu 06, 2015, 13:52:25 ip
Missä vaiheessa voi todeta että siemen ei idä?
Viikko sitten laitoin siemenet itämään, ja kaikki muut itää paitsi chineset ja TdW.

Normaalisti pari kuukautta tai kun siemen on silmin havaittavasti pilalla. Villien kanssa puolikin vuotta voi olla ihan paikallaan.

San-M

Kai tässä nyt ennen maaliskuuta pitäisi laittaa uusia siemeniä itämättömien tilalle? :D
Villejä ei ole. Jotkut kai sanoo et TdW on jotenkin villi... En sit tiijä..
Olis ehkä kuitenkin pitänyt idättää lautalla niin olis ollut helpompi seurata siementen elämää. Tonne kivivillan reikiin kurkkiminen on vähän hankalaa :F

niko.m

Luovu kaikesta toivosta ja jätä ne viikoksi sinne. Silloin yleensä osa alkaa kasvamaan. Siemenillä on ilkeä ominaisuus olla itämättä jos niitä kokoajan kurkitaan, tai tältä itsestä ainakin tuntuu. Tuntuu myös siltä että viime vuonna siemenet iti nopeammin kuin tänä vuonna.