Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Quini

Ikinä ei ole Aji Cristalin itäminen vienyt näin  :o kauan. 21.12.2014 laitoin lautalle ja nyt siirsin itäneinä purkkeihin. 43 muuta lajiketta on ruukutettu jo aikaa sitten. Canario ei tässä ajassa itänyt eikä fatalii joten se niistä - mutta ihmeen hidasta tosiaan aji cristalilta - aikaisemmin se ollut muiden kanssa samassa tahdissa. No parempi myöhään kuin ei ollenkaan.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Quini - tammikuu 26, 2015, 16:51:14 ip
Ikinä ei ole Aji Cristalin itäminen vienyt näin  :o kauan. 21.12.2014 laitoin lautalle ja nyt siirsin itäneinä purkkeihin. 43 muuta lajiketta on ruukutettu jo aikaa sitten. Canario ei tässä ajassa itänyt eikä fatalii joten se niistä - mutta ihmeen hidasta tosiaan aji cristalilta - aikaisemmin se ollut muiden kanssa samassa tahdissa. No parempi myöhään kuin ei ollenkaan.

Mulla ei kans oo Aji Cristalit itänyt lainkaan... vielä ainakaan. Fantasyt iti parissa viikossa. Saas nähdä onko susia vai vaan hitaita. Muutaman vuoden vanhoja siemeniä jo kyllä.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

tammikuu 27, 2015, 19:24:32 ip #1162 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2015, 19:27:36 ip käyttäjältä sorrii
Mä laitoin kiiruusti 16.01 itämään boksin/lautan kun aamuyöllä oli lähtö reissuun.
Lisäsin kokeeksi uudenlaiset nimilappuset suodatinpaperista lautalle, jossa lapun käänsin kaksikerroin siementen päälle.
Lautta [20mm styrofoam] vuorattu kastelumatolla ja päällä suodatinpaperi; siemenillä lajeittain oma lappunen päällä.
Ajatus oli että pitää siemenet paremmin kosteana ja nopeat itäjät saavat juuria vähän piiloon.
Vettä Ph5.5 on laatikossa nyt reilusti 3dl ettei lopu ...
Jääkaapin yläkomerossa palaa 15W kasvi-esl ajastimella 12/12 ja lämmöt päivällä lähes 30C ja yölläkin 26C

Kotiin tullessa eilen oli iloinen "ylläri" [kyllähän mä tiesin  8)] että lahes kaikki olivat itäneet.
Tänään tein tarkemman inventaarion:

Black Naga 5/5
Bonda Ma Jacque 4/5
Carolina Reaper 3/3
Jigsaw 2/3
Rocato 3/6

Cajamarca 0/5  ??? :-[ [taitavat olla jo 5v vanhoja siiduja]
Charapita 3/5
Montufar 5/5
Rocoto Red Peru 3/4
Rocoto Riesen 5/5

Tuon Cajamarcan puute vähän syö iloa ...
Laitanpa niitä sitten kourallisen erikseen, 'kele  >:( .. ehtii ne ainakin jouluksi ..
Uutta satsia siis tulemaan, heti kun nuo on "koulittu"

[Ideaparkin Minimanissa muuten sain aitoja Jiffy brikettejä 36kpl laatikon alle 2€ ... Sillä hinnalla noita jo raskii tuhlatakin. Nyt kyllä istuttelen niihin jo itäneitä. On se siistiä ...]

PS. Tulikin laitettua kuva sunnuntailta: onhan siitä monta itua senkin jälkeen noussut ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

Meneekö muka siemeniltä itävyys ajan myötä?

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: niko.m - tammikuu 27, 2015, 19:31:18 ip

Menee. Mutta esimerkiksi Fatalii on raportoinut idättäneensä yli 20v vanhoja siemeniä yli 90% itävyysprosentilla. Joten uskaltaisin väittää, että jos säilytysolosuhteet ovat optimaaliset, kyllä ne (lajikkeesta riippuen) säilyy pitkään. Villeillä on ainakin eri tilanne, niissä itävyysprosentti laskee nopeasti.

thompson

Kyllä se vika löytyi taas idättäjästä kun tuossa edellisellä sivulla tuskailin itämättömyyden kanssa. Siemenissä ei ollut mitään vikaa sillä yhtä lukuunottamatta kaikki itivät lautalla reilussa viikossa. Taisin pitää multaa liian märkänä kun ensin yritin mullassa idättää.

Quini

No menee tai sitten ei mene? ;) Itse olen idättänyt thaikkutorilta ostamistani kuivatuista chileistä otettuja (kaksi lajia ja ennen tsunamia ostettuja siis...) siemeniä ja kyllä ne nyt ovat sen noin 10 vuotta aina itäneet. Tosin myönnän että kun oma usko on loppunut niin olen laittanut "viimekesän sadon siemeniä varmuuden vuoksi" mutta vielä ovat vuosittain itäneeet ihan samalla tavalla nämä alkuperäiset thaikkutorin ihmeet. Eli on toki lajikkeissakin eroja ja varmaan sitten siinä miten on kuivattu ja säilytetty sen jälkeen... Hyvällä säkällä ja hyvillä olosuhteilla ei varmaan ole estettä etteivätkö itäisi. On se kuitenkin melkoinen tuo kasvun halu ja voima noilla kasveilla jos siltä kantilta funtsitaan.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - tammikuu 26, 2015, 17:48:33 ip
Lainaus käyttäjältä: Quini - tammikuu 26, 2015, 16:51:14 ip

Mulla ei kans oo Aji Cristalit itänyt lainkaan... vielä ainakaan. Fantasyt iti parissa viikossa. Saas nähdä onko susia vai vaan hitaita. Muutaman vuoden vanhoja siemeniä jo kyllä.

Jozpen Aji Cristalit ovat olleet kyllä erinomaisen elinvoimaisia, kasvavatkin minulla kuin viimeistä päivää tuolla lamppujen alla, vaikka Jozpe laittoikin minulle että pitäisi uudentaa siemenkantaa kun niin vanhoja ovat  ;)

http://chilimuistio.blogspot.fi/2014/11/itamisen-kestamaton-hitaus.html

Sekä tosiaan tuo oma viestini missä mainitsin 20 päivän itävyydestä koski käytännössä kaikkia lautan siemeniä kahta kolmea pikaista yksilöä lukuunottamatta.

http://chilimuistio.blogspot.fi/2014/11/itaminen-lahti-liikenteeseen.html

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 27, 2015, 19:48:59 ip

Menee. Mutta esimerkiksi Fatalii on raportoinut idättäneensä yli 20v vanhoja siemeniä yli 90% itävyysprosentilla. Joten uskaltaisin väittää, että jos säilytysolosuhteet ovat optimaaliset, kyllä ne (lajikkeesta riippuen) säilyy pitkään. Villeillä on ainakin eri tilanne, niissä itävyysprosentti laskee nopeasti.

Tuossa kohdassa voinee olla nostavana tekijänä idätysolosuhteiden optimaalisuus idätettyä lajiketta ajatellen eli taustat kunnossa  ;)

Kun jotkut onnistuu idätyksissään oli se kuu millä mallillaan tahansa  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Whili

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 27, 2015, 19:48:59 ip
VPK elikkäs viileässä, pimeässä ja kuivassa.

vqh

Ensimmäiset Naga Morichit olleet itämässä jo reilun pari viikkoa, eikä mitään havaintoa vielä itämisestä. Siirsin pois villasta lautalle, ettei malttamattomana tarvitse olla tökkimässä kuutioita vähän tästä. :D Muut samaan aikaan itämään laitetut lajikkeet itäneet ja sirkkalehdetkin jo hyvän aikaa olleet esillä. Ei hermo kestä odotella, kun Nagoja eniten odottanut itäväksi.  >:( No, ainakin tuli laitettua muitakin vielä lisää itämään varmuuden vuoksi! :D

Tero K

Lainaus käyttäjältä: vqh - helmikuu 05, 2015, 10:45:08 ap
Ensimmäiset Naga Morichit olleet itämässä jo reilun pari viikkoa, eikä mitään havaintoa vielä itämisestä. Siirsin pois villasta lautalle, ettei malttamattomana tarvitse olla tökkimässä kuutioita vähän tästä. :D Muut samaan aikaan itämään laitetut lajikkeet itäneet ja sirkkalehdetkin jo hyvän aikaa olleet esillä. Ei hermo kestä odotella, kun Nagoja eniten odottanut itäväksi.  >:( No, ainakin tuli laitettua muitakin vielä lisää itämään varmuuden vuoksi! :D

Itsellänikin kaksi nagan siementä ollut jo kuukauden mullassa, mutta ei näy vielä mitään elonmerkkejä. Kaikki muut samassa idätysrasiassa(minikasvarissa) olevat ovat hyvin itäneet. Onkohan nagalla jotain erikoistoiveita idätyksen suhteen?

sorrii

helmikuu 07, 2015, 12:39:20 ip #1171 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2015, 12:42:48 ip käyttäjältä sorrii
Idätyslautta suodatinpaperista lämpimässä paikassa [mulla jääkaapin päällä] on hyvä keksintö ...  ;)

Siitä näkee heti kun siemenet alkaa työntää häntää. Aika helppo on sitten pikkuitu siirtää vaikka siihen multaan, kookokseen, kivivillaan ... jne.
Mä oon käyttänyt monta vuotta lähes pelkästään Jiffy-kiekkoja ja kivivillakuutioita 50/50, joihin olen "istuttanut" valmiiksi itäneet pikkutaimet. Selviytymisprosentti varmasti 95% kieppeillä. Epävarmoja tapauksia oon laittanut samaan kuutioon 2kpl ...

Yli viikkoa on ole joutunut odottelemaan mitään lajia!

Mun kaapissani on ollut lisävalona vielä 15W violetti kasvilamppu, jonka vaihdoin 36W esliin kun siirsin nuo ituset kuutioihin/Jiffyihin.
Noilla pääsee jo alkuun kausi 2015 [piti laittaa nyt alussa "vain pari" kasvia ettei karkaa taas käsistä ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

56URH0

Taas näitä tyhmiä kysymyksiä, mutta haittaako se,  että se siemenen itäessä ensimmäiseksi tuleva valkoinen "juuri" jää sinne mullan alle, eikä nouse pintaan, kun viime kaudella kaikista nousi pintaan? Pitäisikö sitä multaa ottaa pikkuisen pois siitä valkosen juuren kohdalta vai jätänkö mullan alle?

NPhoBiaz

helmikuu 17, 2015, 09:10:36 ap #1173 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2015, 09:12:08 ap käyttäjältä NPhoBiaz
Lainaus käyttäjältä: 56URH0 - helmikuu 17, 2015, 09:06:14 ap
Taas näitä tyhmiä kysymyksiä, mutta haittaako se,  että se siemenen itäessä ensimmäiseksi tuleva valkoinen "juuri" jää sinne mullan alle, eikä nouse pintaan, kun viime kaudella kaikista nousi pintaan? Pitäisikö sitä multaa ottaa pikkuisen pois siitä valkosen juuren kohdalta vai jätänkö mullan alle?

Eiköhän sen juuren elämäntehtävä ole kaivautua sinne multaan, kyllä se sitten ponkaisee sieltä lehtien kera maan pinnalle. :) Ja perinteisestihän nuo siemenet nimenomaan kylvetään vajaa sentin syvyyteen mullan alle.

EDIT: Niin ja valosta se itujuuri ei hyödy muutenkaan, vasta vihreät osat hyötyvät (sirkkalehdet).

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: 56URH0 - helmikuu 17, 2015, 09:06:14 ap

Vaatisi hiukan täsmennystä......Jos sieltä nousee ns. "niskalenkki" niin asiat on hyvin. Sekin on valkoinen parina paivänä. Sitten nousee jompikumpi puoli jossa on lehdet. Kuva olis kiva.

Jos sieltä nousi vain valkoinen pätkä juurta niin silloin on aihetta tutkia tarkemmin. Siitä ei kehity lehtiä eikä se ilmassa ollessaan tee lisää juuria.

Onko harsosääskiä.......Ne ovat mahdollisesti voineet syödä siitä "juuresta" ne lehdet veke jopa siellä siemenen sisällä.
Tänä vuonna oli itsellänikin pari siementä joissa oli jäljellä vain C-kirjaimen näköinen juuri ilman lehtiä ja kypärää. Mulla on  harvahko harsosääski populaatio.

56URH0

helmikuu 17, 2015, 10:23:02 ap #1175 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2015, 10:28:52 ap käyttäjältä 56URH0
Niin sieltä siemenestä ei nouse tuota niskalenkkiä vaan se jää mullan alle, kuitenkin se on siellä. Tätä niskalenkkiä tarkoitin, kuvassa otettu multaa pois pinnalta, että näkyy.

Huru-ukko

helmikuu 17, 2015, 10:26:57 ap #1176 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2015, 10:30:45 ap käyttäjältä Huru-ukko
Parin päivän sisällä sieltä pitäisi suoristua lehdetkin, kypärä jäänee sinne multaan. Noin sen kuuluu kasvaa....
Yleisohje on siemenien istuttamisesta (siis niiden jotka istutetaan mullan sisälle, eri kasvi lajien siemenet voi kuulua kylvää pinnallekkin), noin siemenen verran multaa päälle.

56URH0

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 17, 2015, 10:26:57 ap
Parin päivän sisällä sieltä pitäisi suoristua lehdetkin, kypärä jäänee sinne multaan.

Okei, hyvä

Radikal

Onko jalapat jotenkin erityisen nopeita itämään? 20.2. idätyslautalle päätyi kaikki nuo kuvan siemenet ja muissa ei näy vielä mitään elonmerkkejä, ei edes lautan toisessa c. annuum lajin edustajassa: turkish peppereissä. Piti jo noiden jalapien takia vaihtaa lautalle kokonaan läpinäkyväkansi tuon kuvassakin näkyvän kannen tilalle. (lautan pinnalla päivisin reilu 25C lämmintä, öisin muutaman asteen viileämpää. Valoa noille tässä vaiheessa tulee loisteputkista)

teroasi

Aji Cristallit tuntui meikäläisestäkin tosi hitailta. Mutta vähän tossa aikoja verranneena ihan "normi" ajassa itävät. Muut kaverit lautalla olivat vaan pirun paljon nopeampia.  ;D