Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

memories

Laitoin kolmisen viikkoa sitten itämään elämäni ensimmäiset chilit muutaman tomaatin rinnalle :-) Laijikkeiksi valikoitui (lähinnä hakuammunalla...  :D)

c.annuum joe´s long
                 black cobra
                bolivian rainbow

c.chinense white fatalii
                  congo yellow

c.baccatum hot lemon (epäilen että on lemon drop, ostin ihan kaupasta)
                   aji angelo
                   aji amarillo
                   aji fantasy

Luin sitten (tilauksen teon jälkeen...) että osa noista kasvaa vissiin aika isoiksi.... No onneksi on paljon tilaa :-) ja aika hyvä paikka suojaisella ja aika paahteisella seinustalla kesäksi.

Kaikki muut on itäneet aika hyvin paitsi white fatalii ja joe´s long... syytä en tiedä. Pistin kaikki siemenet kaktus- ja kylvömultaan pannuhuoneen lattialle (lämpö noin +28) minikasvihuoneeseen enkä antanut kuivua. Jokaista lajiketta kolme purkkia ja jokaiseen purkkiin pari-kolme siementä. Ja mitään ötökoitä ei ole havaittu.

Ja kuten jo sanoin suurin osa on itänyt paitsi noi kaksi aiemmin mainittua.. joe´s long ei ole puskennut yhtään tainta ja white fatalii vain  yhden. Myös bolivian rainbow on on puskenut vain kaksi tainta... eli tästä voimme päätellä? että annuumit ei tykkää musta  ;D

No odottelaan vielä viikon verran jospa se siitä...

sorrii

Annuumit on yleensä niitä nopeimpia. Niitä ehtii kyllä idättää uusiakin. Kokeile idättää pelkkiä siemeniä märän paperin päällä lämpimässä - idätyslautta hakuun foorumilla, niin löytyy ohjetta ... Kannellinen pakasterasia, salaattirasia; muovipussi; kosteana pitää sen paperin pysyä kokoajan.
Paperina kahvisuodatin on varmaan parasta, kun juuri ei tunkeudu kuituun ja takerru. Sellaisen itu-taimen voi varovasti sitten istuttaa vaikka valmiiseen ruukkuun joka ei ole itänyt ...

Lautalla lämpimässä [mulla 27-28 asteinen jääkaapin yläkomero] itävät nopeimmat jopa vuorokaudessa. Itse en ole koskaan odottanut viikkoa enempää yhtäkään ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

memories

Kiitos nopeista vastauksista  :) taidanpa laittaa vielä pari noita annuumeja itämään ku on siemeniä,. Jos en muusta syystä niin siksi että voin samalla testata sitä idätyslauttaa  ::)

DP

Ei tunnu noi bolivian rainbowit itävän tossa lautalla.. Kohta viikonpäivät ovat olleet tossa noin, lämpötilat huidellu siellä 26-28 asteessa, mut vaan yks early jalapeño on alkanu itämään. 3kpl bolivian rainboweja ja 2kpl jalapeñoja on tossa itämässä. Kokeeks nyt heitin yhen br:n multaan itämään, josko se siellä lähtis paremmin? Vai mitä noille nyt vois tehä, vai onko vika vaan siemenissä? Tossa kuvaa vielä, en nyt ota selvää voisko noi valkeet kohat tossa siemenen kupeessa olla idun alkuja, kun samalta ovat näyttäneet jo useemman päivän.. ???

Tu0m0

Aika pulleilta näyttää mun silmään, anna vielä aikaa niille :)
~Jos mä vaan tän enää istutan~

DP

Ei tässä muuten mitään hätää ois, mut lauantaina lähetään viikoks reissuun, eikä viittis äitille jättää purkituksia, kun se kusee sen homman kuitenkin. :D Mut eipähän noille voi varmaan muuta tehä ku oottaa. :)

sorrii

Mulla yleensä ovat kaikki itäneet alle viikossa lautalla lämpimässä yläkomerossa; annuumit pääsääntöisesti nopempina.
Tän vuoden 2-satsissa kuitenkin Bolivian Rainbowlla kesti 8 päivää että ekä pikku häntä näkyy; Cascabelilla 9 päivää: siemenet ovat monta vuotta vanhoja.
Lisäksi muuten Champion ei ole itänyt vielä ollenkaan ja Lemondropissa on yhdessä pikku itu. Kaikkia laitoin rutiinilla 5-8 kpl

Edellisessä satsissa tammikuussa oli vain chinensejä ja pubeja ja kaikki olivat pystyssä ja korkealla [2-5cm] kun jätin ne viikoksi yksin lähtiessäni Kanarialle lomailemaan. Silloin oli siellä kaapissa 15W Megaman kasvi-esl ajatimella auttamassa; lämmittämässä, tappamassa hometta [ehkä] ja siltä varalta että jotkut itää vuorokaudessa, kuten joskus käy 30 asteen lämmössä  8) ... Mun linja on ollut vuosia se, että hylkään ne jotka eivät idä viikossa. Käytännössä aina ennen ovat lähes kaikki itäneet. Noin lämpimässä paikassa on alkanut jo kahvisuodatin mädäntyä ja siemenetkin olla aika ruskeita ...

Aji Cristalia yleensä pidetään näistä tavallisista lajeista yhtenä hitaimmista. Nyt 10. päivänä on itänyt 3/6 niistä.

Katsoin juuri sitä idättelylaatikkoani ja näyttää muuten siltä että laatikon keskivaiheilla, joka on suoraan lampun alla, on selvästi eniten "kehitystä" .. liekö sattumaa??

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: DP - maaliskuu 16, 2015, 16:54:20 ip
Ei tässä muuten mitään hätää ois, mut lauantaina lähetään viikoks reissuun, eikä viittis äitille jättää purkituksia, kun se kusee sen homman kuitenkin. :D Mut eipähän noille voi varmaan muuta tehä ku oottaa. :)

Laita niille valoa, niin pärjäävät mainiosti viikon lautallakin, vaikka olisivat sirkkalehdillä.

DP

Joo, pittää varmaan tehä noin, pääsee kaikki helpommalla. Odottavan aika on vaan aina niin pitkä.. :D

JMTR

Yritin sekä täältä tietoa etsiä, että kirjasta lukea, mutta selvää vastausta en saanut milloin kannattaa siirtää taimet isompaan purkkiin. Mulla siis tuollaisissa turvetötteröissä kasvamassa 9 eri lajiketta (esittelyviestissä tarkemmin mitä).

Kysymykset kuuluvat:

1. Pitäisikö jo siirtää isompaan ruukkuun (1-1,5 litrainen leikattu maitotölkki)?
2. Voiko noita minkä aikaa pitää ikkunalla johon paistaa pilvettömältä aurinko vai onko parempi antaa olla vielä kasvilampun alla?
3. Niin ja kolmas kysymys miten tänne saa liitettyä kuvan pc:n kiintolevyltä? Näyttäisi olevan joku vanhempi softa jonka käytössä pitää olla DOS-osaaja tms.

Näköjään sainkin sen liitetyksi copy-paste -menetelmällä...

unenkuva

Siirrä vaan isompaan ruukkuun. litranen käy hyvin tässä vaiheessa. Pienet taimet saattaa herkästi palaa suorassa auringonpaisteessa, vaikka se tulee ikkunan läpi. Tottuttele viikon verran siten, että pidät aluksi pari tuntia ikkunalla, muuten lampun alla. Pari päivää pari tuntia, ja sitten pari päivää kolme tuntia. Viikko pari kun totutat niin hyvä tulee

sorrii

Lainaus1. Pitäisikö jo siirtää isompaan ruukkuun (1-1,5 litrainen leikattu maitotölkki)?
2. Voiko noita minkä aikaa pitää ikkunalla johon paistaa pilvettömältä aurinko vai onko parempi antaa olla vielä kasvilampun alla?

1: Ohje taitaa mennä niin, että siirtää sitten, kun juuria alkaa tulla siitä potista ulos. Kiirettä ei ole, jos vaan antaa lannoitettua vettä. Mulla ovat isommat baccat päässeet yli ½-metrisiksi noissa napeissa  ;D. Siinä kohtaa on kyllä alustalla ollut jo hydrosoraa kerros. Mä oon siirtänyt yleensä 10-20cm mittaisina 9x9cm taimiruukkuihin.

2: Kaipa taimia voi ikkunalla pitää auringossa, kunhan eivät pääse kuivumaan! Jos päällä on se muovikupu, niin tuskin on sitä vaaraa. Pikkutaimilla saisi sitä valoa kuitenkin tulla 16 tuntia, mikä ei ehkä toteudu ihan vielä... Ehkä eteläikkunalla riittää jo...

[3: Käytä pilveä, ja linkitä kuvan URL-osoite. Onedrivessa pitää tehdä julkinen kansio, jossa linkattavat kuvat. Samoin se taisi mennä Google-drivessäkin ...]

JMTR

Kiitoksia neuvoista.

Täytyy sitä lannoitetta hankkia ja alkaa varovasti moisella kastelemaan. Alussa pidin vartin ikkunalla, seuraavana päivänä ½ tuntia ja nyt, pari viikkoa myöhemmin, ovat saaneet olla 3-4 tuntiakin siellä ikkunoiden välissä. Yöksi nostan tyhjään akvaarioon jossa +20...+22.

Valoa nuo saavat sen 12-16h vuorokaudessa. Tyrkkään kasvilamput päälle 05-06 ja illalla unille mennessä 21 pintaan sammuttelen.

Taimivaiheen lannoitteista ja seossuhteista voi laittaa vinkkejä tulemaan.

Mikä on normaali kasvuvauhti sen jälkeen kun sirkkalehtien jälkeen seuraavat ovat tulleet esille? Lajikekohtaisia eroja varmaan on, mutta noin karkea haarukka? Vehnää istutin samaan aikaan kissoille kun laitoin chilit itämään (tammikuun loppu). Vehnä on nyt 40 cm, chilit 2-4 cm, joten aika hidas on alkuvauhti tai sitten olen möllinyt jotain. 1-2 viikkoa vähän chilistä riippuen kesti että alkoivat itämään.

sorrii

LainausMikä on normaali kasvuvauhti sen jälkeen kun sirkkalehtien jälkeen seuraavat ovat tulleet esille? Lajikekohtaisia eroja varmaan on, mutta noin karkea haarukka? Vehnää istutin samaan aikaan kissoille kun laitoin chilit itämään (tammikuun loppu). Vehnä on nyt 40 cm, chilit 2-4 cm, joten aika hidas on alkuvauhti tai sitten olen möllinyt jotain. 1-2 viikkoa vähän chilistä riippuen kesti että alkoivat itämään.
??? ???

Jos tammikuun lopella idätit, niin ovat nousseet sirkoille kuukausi sitten: pitäisi olla 10-20cm taimia jo. Mulla samaan aikaan istutetut ovat pienimmät ~10cm ; isoimmat ehkä 15cm. Olen yrittänyt pitää ne pieninä tarkoituksella vielä tässä vaiheessa ... Tukevimmissa, muuten, on varsi ~5mm paksu:

Nämä idätetty 16.1 paperilautalla; siiretty Jiffyyn tai kuutioon joskus tammikuun loppupäivinä; istutin kookos/perliitti-mixiin ja isompiin kuutioihin 15.3:
Edessä Vas. Bonda Ma Jacque - oik. Charapita [pienimpiä taimia mun lajeistani] IKEA Trofast-NFT taimille ... Niitä saa Tompereelta, muttei valmiina  ;)

Jiffy-napeissa ei tietääkseni ole yhtään ravinteita! Lannoitusta täytyy antaa alusta asti. Ikkunoiden välissä voi olla myös aika kylmää chileille. Hyvä olisi pikkutaimilla olla yli 20 astetta. Sittenkun eli jos alkavat kasvaa turhan vikkelään, niin viileä [yli 15 astetta!] huone voi olla paikallaan. Kokeilepa lämpömittarilla se välitila ...

Lannoitteissa yleensä on annosteluohjeet, mutta harvemmin ihan pikkutaimille, koska tavalliset ihmiset idättelee ja kasvattelee taimet taimimullassa tai jopa kukkamullassa jossa ei lannoitusta tarvita ainakaan ekan kuukauden aikana. Chileille erinomaisilla lannoitteilla -Puutarhan Kesä tai Nutriforte Tomaatti&Mansikka-setti- antaa se purkin perusohje EC= ~1.6: pikkutaimilla se saa olla ekan viikon 1/3-osa; toisellakin viikolla ehkä ½ ..jne.. ja 4-viikolla sen ohjeen mukaan.

Jos nuo Jiffyt upottaa multaan, pätee sama kuukauden aika, ettei tarvitse lannoittaa .. ainakin. Kookoksella, kivivillalla ym. annetaan siis lannoitetta vähän alusta asti. Mä olen ainakin toiminut kuin Jiffyissä ei olisi mitään ravinteita. Tänä keväänä näkyi jossain määrin, että niissä kasvu lähti nopeammin alkuun, kuin kivivillakuutioissa ja samoilla lannoitteilla ...

Aika erikoista, muuten ettei tosiaan Jiffy-paketissa kerrota mitään ravinteista, eikä ohjeessa edes mainita lannoitusta!?  ??? Mä olen aina käyttänyt niitä samalla ohjeella kuin kivivillaa, ja hyvin on toiminut ...

DP

Voiks valo oikeesti vaikuttaa itämiseen, kun heitin tuon pakasterasian kannen tilalle elmukelmua, niin yks bolivian rainbow olikin lähteny nyt itämään..? :o Ei viikkoon näyttäny pienintäkään elonmerkkiä, mut heti kun vaihtu läpinäkyvä "kansi" niin rupes itämään. Vai oliko tää nyt vaan sattumaa.. :D

Jone1970

Lainaus käyttäjältä: DP - maaliskuu 17, 2015, 19:20:40 ip
Voiks valo oikeesti vaikuttaa itämiseen, kun heitin tuon pakasterasian kannen tilalle elmukelmua, niin yks bolivian rainbow olikin lähteny nyt itämään..? :o Ei viikkoon näyttäny pienintäkään elonmerkkiä, mut heti kun vaihtu läpinäkyvä "kansi" niin rupes itämään. Vai oliko tää nyt vaan sattumaa.. :D

Menee sattuman piikkiin. BR:llä viikon itämisaika on ihan normaalia.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

DP

Joo no niin mie vähän epäilinkin, kummasti vaan sattu kaikki tapahtumaan yhtäaikaa. :D

Jani M

Valolla voi olla vaikutusta, mutta ei sitä ole todettu tieteellisesti kuin joillakin villeillä.

JMTR

Kiitoksia tiedosta. Täytyypä tirauttaa vähän lannoitetta sitten noille Jiffyille.

Ikkunan välissä olen pitänyt vain päivisin, jolloin siinä on lämpöä +22...+30 c. Yöllä se vetää ruutujen välissä vielä pakkasen puolelle, joten tulisi taimista selvää jälkeä.

Kokeiluversiot laittelin reilu viikko sitten multaan (eli Jiffy-nappi taimineen 1,5 litran tölkkiin ja tölkki täyteen istutusmultaa) mutta eipä ole sen kummoisemmaksi venähtäneet.