Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Äpyli

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 16, 2009, 09:46:00 ap
Lainaus käyttäjältä: timppa - helmikuu 15, 2009, 22:42:15 ip
Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 15, 2009, 14:47:15 ip
Itääköhän tuoreina pakastettujen chilien siemenet?


Ei.


Oletko ihan varma tuosta?
Kysymyksen luettuani otin eilen pakastimesta muutaman siemenen pakastettujen chilien sisuksista, Inca Red Drop, Aji Cristal ja Habanero Red Dominica olivat lajikkeet. Tänä aamuna, alle vuorokausi lämpimään ottamisesta Dominicasta pistää esiin itu kelluvan talouspaperin päällä. Idun pää on kyllä tumma, joten voi siinä vikaa olla. Seuraan tilannetta.




Itää.... ja ei ja itää muuten uunissa kuivattujen & pikaisesti paahdettujenkin siemenet...(lajike on joku "paskaAnnuumi")
Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea ja ne jotka eivät osaa.

timppa

helmikuu 16, 2009, 23:35:08 ip #161 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2009, 00:00:31 ap käyttäjältä timppa
Lainaus käyttäjältä: Äpyli - helmikuu 16, 2009, 22:47:27 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 16, 2009, 09:46:00 ap
Lainaus käyttäjältä: timppa - helmikuu 15, 2009, 22:42:15 ip
Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 15, 2009, 14:47:15 ip
Itääköhän tuoreina pakastettujen chilien siemenet?

Ei.

Oletko ihan varma tuosta?
Kysymyksen luettuani otin eilen pakastimesta muutaman siemenen pakastettujen chilien sisuksista, Inca Red Drop, Aji Cristal ja Habanero Red Dominica olivat lajikkeet. Tänä aamuna, alle vuorokausi lämpimään ottamisesta Dominicasta pistää esiin itu kelluvan talouspaperin päällä. Idun pää on kyllä tumma, joten voi siinä vikaa olla. Seuraan tilannetta.

Itää.... ja ei ja itää muuten uunissa kuivattujen & pikaisesti paahdettujenkin siemenet...(lajike on joku "paskaAnnuumi")


Niin, näin minä olen asiasta kuullut ja myös itsekin asian muutamaan kertaan todennut.

Tuoreena siemenet on kiinni chilissä ja olen jostain saanut sellaisen käsityksen, että sinne siemenen sisään on silloin "kanava" chilistä vähän kuin napanuora äidistä sikiöön. Kun tällaisen pakastaa, niin tämä kanava jäätyy ja vahingoittaa siemenen.

Jos tuoreesta chilistä on otettu siemenet pois ja mahdollisesti vielä kuivatettu siemenet ja ne on sen jälkeen pakastettu, niin ne kaiketi vielä itää. Myös chilin sisällä olevat, mutta chilistä irronneet siemenet saattavat ehkä itää. Jotain sattumia / poikkeuksia tietysti aina löytyy, en väitä että näin on pakko ja välttämättä aina oltava. Mutta vähintäänkin keskimäärin voi sanoa, ettei tuoreeltaan pakastettujen chilien siemenet idä. Tietty jos kokeilee vaikka sadalla siemenellä, niin ehkä niistä saattaa jokunen itääkin. Mutta jos tekee vertailun ei pakastetuilla siemenillä, niin varmasti näkee mistä on kyse.

Edit: Ja kaikkihan on kiinnostuneita tietenkin tilastotieteestä, joten jos joku haluaa asiaa tutkia, niin tässäpä vielä koesetup asian tutkintaan. Otetaan vaikkapa 100 siementä pakastettuja ja 100 ei pakastettuja. Jaetaan molemmat 10 ryhmiin satunnaisesti. Idätyskoe kaikille ryhmille ja kirjataan ylös montako siementä mistäkin on itänyt. Lasketaan keskiarvo pakastetuista ryhmistä ja keskiarvo ei pakastetuista ryhmistä montako siementä on itänyt. Lasketaan myös keskihajonta näille pakastetuille ja ei pakastetuille ryhmille. Jaetaan keskihajonnat ryhmien lukumäärän neliöjuurella, eli neliöjuuri kymmenellä tässä tapauksessa. Tämän jälkeen lasketaan testisuureena keskiarvojen erotus, joka jaetaan neliöjuurella toiseen korotettujen keskihajontojen summasta. Lasketaan vapausaste toiseen korotettujen keskihajontojen summasta joka on korotettu toiseen ja jaettu molempien ryhmien keskihajonta neljänteen jaettuna ryhmien lukumäärä vähennettynä yhdellä summalla. Sitten vain lasketaan t-jakauman avulla arvo tilastolliselle merkitsevyydelle testisuureella, lasketulla vapausasteella ja kaksi suuntaisesti. Veikaisin, että tuloksena saadaan tilastollisesti hyvin merkitsevä tulos, joka on hyvin lähelle nolla pakastettujen keskiarvon ollessa huomattavasti pienempi kuin ei pakastettujen (mitä pienempi luku, sitä suurempi todennäköisyys, että ryhmien keskiarvoissa on eroa. Eli tässä saadaan tulokseksi se tilastollinen taso, joka kertoo millä merkitsevyystasolla tulos on tilastollisesti merkitsevä. Yleisesti käytettyjä tasojahan ovat 1%, 5% ja 10%).
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

rasse

Varmasti on niin että kannattaa etupäässä idättää kuivattuja siemeniä, noin minäkin olen tehnyt. Tämä asia tuli mieleeni, kun tuntuu tuhlaukselta laittaa hukkaan nuo pakastechilien siemenet. Voisihan ne ottaa talteen omiin ryhmiinsä, joissa olisi merkintä: "pakastettuja", ei odottaisi sitten näistä liikoja..

Chilivaari

En minä kyllä lähtisi kuivattelemaan pakastettuja siemeniä. Kuten Timppa totesi, itämistulos voisi olla lähellä nollaa. Hätävarana, jos kuivatut siemenet ovat kadonneet ja pakasteessa lajiketta löytyy, voisin kokeilla. Silloinkin on muistettava, että itäminen ja elinkykyisen kasvin tuottaminen ovat eri asioita.

Kokeilurintamalla ei mitään uutta. Kuusi siementä niitä kaikkiaan on ja yksi työnsi heti ensimmäisenä päivänä itua näkyville. Se on muutaman millin kasvanut, mutta ei ole kehittänyt hiusjuuria ympärilleen, kuten yleensä tapahtuu toisena päivänä. Tuo siemen oli halkaistun Habaneron sisällä irrallaan, mutta siinä on kiinni iso pala punaista, joten tiedä sitten, oliko tuo kokonaan irti vai ei.


rasse

Niin, en kyllä tarkoittanutkaan että niitä pakastettuja enää kannattaa kuivattaa.

Muffe42

Kuinka kauan tavallisesti kestää siihen, että ensimmäiset oikeat lehdet kasvavat? Itselläni nimittäin ei ole kuin sirkkalehdet.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys.

http://naurunappula.com/59313/Garfield_go_back_to_bed?offset=6

Chilivaari

Muutamasta päivästä muutamaan viikkoon.
Tuon tarkemmin siihen ei oikein voi vastata, koska lajikkeita on niin monenlaisia ja kasvatusolosuhteet tietysti vaikuttavat myös. Monissa on kuitenkin jo viikon päästä pienet alut nähtävissä kuten tässä V3:n kohdalla: http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5272.msg56725#msg56725


hyeena

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 15, 2009, 23:06:43 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - helmikuu 15, 2009, 22:38:48 ip...  en pääse kyllä lämpötiloissa lähelle 27-29 astetta joka ilmeisesti on suositus chileille. :-[

Minulla itävät jo toista vuotta hyvin ilman lämmitystä asuinhuoneessa. Ei tosin kivivillassa, mutta tuskin sillä erityisvaatimuksia on. Saattaa löytyä joku lajike, joka vaatii tuollaista tropiikkia, mutta eipä ole vielä tullut eteen. Jotkut myös hyötyvät viileistä öistä ja innostuvat itämään vasta, kun lämpöä lasketaan.

Tahan piti viela lisata etta minulla oli huoneen lammot samoissa lukemissa loppusyksylla-alkutalvella. Lopputuloksena vihannespunkki invaasio.
Nyt kun lammot pyorii 20 asteen tuntumassa ovat punkitkin pysyneet poissa, ja puskat voivat paksusti.

jewe

Masentavan hidasta tämä itäminen kivivillassa. Useita kylvöjä tein yli viikko sitten eikä mitään vielä ole tapahtunut. Olenkohan tehnyt jotain väärin vai olenko vain kärsimätön ? Kuutiot on märkiä ja lämmitystyynykin tuli taimipurkkien alle hommattua.
Olen vaan tottunut että mullassa siemenet itää viikossa, tosin ennen ollut marketin lajeja, nyt on siemenet tilattu Fataliilta. Onkohan nämä jotenkin hitaampia lajeja itämään (Omnicolor, Peruvian White, CGN22871, De Arbol ja Habanero (kaupasta)) ? vai onko kivivilla vaan vaikeampi idätysalusta kuin multa ?
Osan Siemenistä kylvin perinteisesti multaan ja niistä suurin osa itänyt, tosin ei sielläkään kaikki lajit.  :(

Äpyli

Lainaus käyttäjältä: jewe - helmikuu 19, 2009, 17:06:54 ip
Masentavan hidasta tämä itäminen kivivillassa. Useita kylvöjä tein yli viikko sitten eikä mitään vielä ole tapahtunut. Olenkohan tehnyt jotain väärin vai olenko vain kärsimätön ? Kuutiot on märkiä ja lämmitystyynykin tuli taimipurkkien alle hommattua.
Olen vaan tottunut että mullassa siemenet itää viikossa, tosin ennen ollut marketin lajeja, nyt on siemenet tilattu Fataliilta. Onkohan nämä jotenkin hitaampia lajeja itämään (Omnicolor, Peruvian White, CGN22871, De Arbol ja Habanero (kaupasta)) ? vai onko kivivilla vaan vaikeampi idätysalusta kuin multa ?
Osan Siemenistä kylvin perinteisesti multaan ja niistä suurin osa itänyt, tosin ei sielläkään kaikki lajit.  :(


Malta  nyt sellanen 1-2 viikoa vielä!
Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea ja ne jotka eivät osaa.

Mikou

Lainaus käyttäjältä: jewe - helmikuu 19, 2009, 17:06:54 ip
Masentavan hidasta tämä itäminen kivivillassa. Useita kylvöjä tein yli viikko sitten eikä mitään vielä ole tapahtunut. Olenkohan tehnyt jotain väärin vai olenko vain kärsimätön ? Kuutiot on märkiä ja lämmitystyynykin tuli taimipurkkien alle hommattua.
Olen vaan tottunut että mullassa siemenet itää viikossa, tosin ennen ollut marketin lajeja, nyt on siemenet tilattu Fataliilta. Onkohan nämä jotenkin hitaampia lajeja itämään (Omnicolor, Peruvian White, CGN22871, De Arbol ja Habanero (kaupasta)) ? vai onko kivivilla vaan vaikeampi idätysalusta kuin multa ?
Osan Siemenistä kylvin perinteisesti multaan ja niistä suurin osa itänyt, tosin ei sielläkään kaikki lajit.  :(
Itse kylvin siemenet multa/turpeeseen 29.1 ja oikeestaan tällä viikolla alkanut vasta tosissaan puskeen noita ituja. Ensimmäisenä maasta putkahti "microcarpum" jo viikko sitten. Että tuntuu tuossa välillä kestävän ehkä näin amatöörinä aluks pidin liikaa kuvun alla tai istutin liian syvälle, mutta eipä tuo haittaa kun nyt melki puolet jo itänyt. Enemmän alkaa nyt mietityttään että mihin ihmeeseen kohta kaikki saan sijoiteltua  ::)

jewe

No ehkä olen tässä turhan kärsimätön........mutta silti

Noli Me Tangere

Kärsimättomiä ollaan täälläkin.

Bolivian Rainbow, Champion, GCN-22871, Naga Morich, Starfish ja Fataliin yllätyschili ovat itäneet. Melko nopeasti jopa.

Onko kellään kokemusta Pimenta Da Neydestä ja/tai CO-2598:sta? Ei näy edistystä... Lämpöä ja kosteuttakin löytyy.

timppa

Lainaus käyttäjältä: Noli Me Tangere - helmikuu 19, 2009, 20:40:55 ip

Onko kellään kokemusta Pimenta Da Neydestä ja/tai CO-2598:sta? Ei näy edistystä... Lämpöä ja kosteuttakin löytyy.


Neydet eivät suostuneet viime vuonna itämään minulla ollenkaan. Tänä vuonna yksi iti ja se iti nopeasti, noin kahdessa viikossa.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

ruuhonen

Nyt alkaa itselläkin menemään hermo siementen kanssa. Laitoin 11. päivä itämään Lemon Drop x3, Naga Morich x3 ja De Arbol x3 ja yksikään ei ole itänyt. Aivan samalla taktiikalla liikenteessä kuin aina ennenkin, ja noin 30 idättämästäni siemenestä vain muutama on osottautunut sudeksi. Eihän tässä kohta enää unta saa iltaisin :D

wille

Lainaus käyttäjältä: timppa - helmikuu 19, 2009, 20:53:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Noli Me Tangere - helmikuu 19, 2009, 20:40:55 ip

Onko kellään kokemusta Pimenta Da Neydestä ja/tai CO-2598:sta? Ei näy edistystä... Lämpöä ja kosteuttakin löytyy.


Neydet eivät suostuneet viime vuonna itämään minulla ollenkaan. Tänä vuonna yksi iti ja se iti nopeasti, noin kahdessa viikossa.


Tänä vuonna sain itämään 2 kpl Neydeä. Siinäkin kyllä meni yli kuukausi. CO 2598:t eivät ota itääkseen... 23.1 kylvin CO:t ja vielä ei merkkejä onnistuneesta itämisestä ole havaittavissa..
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

izengard

Täällä kans CO2598:t ollu kelluvassa talouspaperissa 18.1 lähtien, eikä elonmerkkejä suuntaan eikä toiseen.
Noh, annetaanpa lillua ja katsellaan.
-I

ruuhonen

Mulla kävi viime vuonna juuri noiden CO:den kanssa niin että olivat ainoat mitkä eivät itäneet. Toivottavasti nyt kun menen kotiin tänään niin ensimäisistä pukkaa jo itua ulos.

zenx

Mulla on ollut nyt viime torstaista, eli 8pv sitten itämässä: Arriba a Saia (kummatkin iti), Lemon Drop (ei vielä itäneitä), De Arbol (1/2) ja myöhemmin sitten istuteltuja mm. Inca Red Drop (ei näy mitään), Ultra Pube (ei mitään, tosin ollut vasta päivän kivivillassa), Orange ja Long Chocolate Habanerot (ei kummassakaan mitään, 2pv.) ja Aji Cristal (1 näyttää itävän piakkoin). Kyllä ne sieltä nousee! :D

kuartsi

Meikällä kesti Lemon dropin itäminen 2 ja puol viikkoa märässä talouspaperissa, kun muut itivät siinä viikon sisällä.. Ihme juttu kun luulin, että lemon drop itäisi nopeasti. No pääasia että iti : )