Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

neznaju

Tulipa aloitettua tämä hauska harrastus... :)

Onko 24 °C liian matala itämislämpötila? Jotain pirkkaniksiä, miten saisin nostettua lämpötilaa? Pesuhuoneessa on liian epävakaa ilman lämpötila ja kosteuspitoisuus (mahd. homeongelmat...), joten lattialämmityskään ei pelasta. En myöskään omista pyykinkuivaajaa, enkä erillistä patteria, jonka voisi kääntää vaakatasoon.

jeQQ

Modeemin päälle idätyslaatikko.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: neznaju - tammikuu 23, 2010, 19:02:33 ip
Tulipa aloitettua tämä hauska harrastus... :)

Onko 24 °C liian matala itämislämpötila? Jotain pirkkaniksiä, miten saisin nostettua lämpötilaa? Pesuhuoneessa on liian epävakaa ilman lämpötila ja kosteuspitoisuus (mahd. homeongelmat...), joten lattialämmityskään ei pelasta. En myöskään omista pyykinkuivaajaa, enkä erillistä patteria, jonka voisi kääntää vaakatasoon.


Itsellä idätyspurkki ollut vessan "rättipatterin" päällä. Patteri käyttövesikiertoinen eli max lämpötila n. 55 oC. Käyttöventtiilistä kun hakee sopivan säädön niin saa haluamansa lämpötilan.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Kilp

Latureista/muuntajista lähtee myös yleensä tarpeeksi lömpöä, samoin lähelle tuoduista valoista.

Modeemien, latureiden ja muiden sähkölaitteiden kanssa kannattaa tietenkin olla varovainen, olen kuullut väitettävän että sähkö ja vesi eivät tule toimeen keskenään ;)

Linda

Meillä on kaikkien ikkunoiden alla patterit ja kun laitettiin ikkunalaudat, jätettiin sinne laudan ja seinän väliin n. 3cm rako, että pääsee lämpö nousemaan. Hyvin tuntuis pysyvän idätykset lämpimänä tuolla systeemillä :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Eris

Kylä kaikki on hyvin itänyt ihan huoneenlämmössäkin :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chiliminatus Maximus - tammikuu 22, 2010, 11:59:07 ap
Itsellä iti Fataliin Cristallit. Fataliista tilatut Criallo Sellat (3kpl) eivät ole vielä ainakaan itäneet. Ovat olleet idätyksessä kohta 2 kuukautta. Antaa olla vaan ei siinä ainakaan mitään menetä..

Kokeilin itääkö omista podeista Criolla sellat. 6/6 ja 6vrk.

Larski

Kuinka nopeasti nuo aji cristalit tapaa normaalisti itää? Oon laittanu neljä fataliilta kaupanpäällisinä saatua siementä itämään eikä oo ainakaa vielä itäny ykskää. Kaks siemenistä on ollu nyt kaks viikkoa kookoskuidussa ja toiset kaks on ollu vajaan viikon paperilauttahärvelillä. Fataliilta tilatut criolla sellat ei myöskään oo itäny. Neljä siementä on ollu itämässä, toiset kaks viikkoa kookoskuidussa ja toiset vajaan viikon lautalla, mutta mitään ei näy.

Kilp

Lainaus käyttäjältä: Larski - tammikuu 24, 2010, 15:45:24 ip
Kuinka nopeasti nuo aji cristalit tapaa normaalisti itää? Oon laittanu neljä fataliilta kaupanpäällisinä saatua siementä itämään eikä oo ainakaa vielä itäny ykskää. Kaks siemenistä on ollu nyt kaks viikkoa kookoskuidussa ja toiset kaks on ollu vajaan viikon paperilauttahärvelillä. Fataliilta tilatut criolla sellat ei myöskään oo itäny. Neljä siementä on ollu itämässä, toiset kaks viikkoa kookoskuidussa ja toiset vajaan viikon lautalla, mutta mitään ei näy.


Et ole ainut jolla on ollu Aji Cristallien tai Criollojen kanssa idätys ongelmia. Tämän saman aiheen parilla edellisellä sivulla asiasta on keskustelu enemmänkin.

Itse testasin joulukuussa Fataliin tuoreista Aji Cristalleista kerättyjä siemeniä (punaisista podeista luonnollisesti) ja huomasin, että itävyysprosentti oli hyvä, mutta siemenet ottivat itääkseen reilun kaksi viikkoa mikä ilmeisesti on baccoille suht. pitkä aika.

Keku

En varsinaisesti kysy itämisen hitaudesta vaan kasvamisen hitaudesta, eli onko Fataliille tyypillistä itää/kasvaa todella hitaasti, kun esim. Habanero Brown ja Trinidad Scorpion kasvavat puolta nopeammin kuin Fataliini, muutenkin kaikki kasvattamni chinenset ovat olleet huomattavasti nopeampia? Fatalii taitaa itseasiassa olla hitain kasvuisin chilini mitä nyt olen noin 15 hyvinkin erilaista lajia kasvatellut. Jopa rocotoni taitavat nyt kasvaa nopeampaan...

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Keku - tammikuu 27, 2010, 22:32:42 ip
En varsinaisesti kysy itämisen hitaudesta vaan kasvamisen hitaudesta, eli onko Fataliille tyypillistä itää/kasvaa todella hitaasti, kun esim. Habanero Brown ja Trinidad Scorpion kasvavat puolta nopeammin kuin Fataliini, muutenkin kaikki kasvattamni chinenset ovat olleet huomattavasti nopeampia? Fatalii taitaa itseasiassa olla hitain kasvuisin chilini mitä nyt olen noin 15 hyvinkin erilaista lajia kasvatellut. Jopa rocotoni taitavat nyt kasvaa nopeampaan...

Sitä minäkin oon vähän ihmetellyt.Hidas on fataliini (yellow, 2kpl) mutta varmaan kunhan vauhtiin pääsee niin sitten ei enää napista.

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: Kilp - tammikuu 24, 2010, 17:51:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Larski - tammikuu 24, 2010, 15:45:24 ip
Kuinka nopeasti nuo aji cristalit tapaa normaalisti itää? Oon laittanu neljä fataliilta kaupanpäällisinä saatua siementä itämään eikä oo ainakaa vielä itäny ykskää. Kaks siemenistä on ollu nyt kaks viikkoa kookoskuidussa ja toiset kaks on ollu vajaan viikon paperilauttahärvelillä. Fataliilta tilatut criolla sellat ei myöskään oo itäny. Neljä siementä on ollu itämässä, toiset kaks viikkoa kookoskuidussa ja toiset vajaan viikon lautalla, mutta mitään ei näy.


Et ole ainut jolla on ollu Aji Cristallien tai Criollojen kanssa idätys ongelmia. Tämän saman aiheen parilla edellisellä sivulla asiasta on keskustelu enemmänkin.

Itse testasin joulukuussa Fataliin tuoreista Aji Cristalleista kerättyjä siemeniä (punaisista podeista luonnollisesti) ja huomasin, että itävyysprosentti oli hyvä, mutta siemenet ottivat itääkseen reilun kaksi viikkoa mikä ilmeisesti on baccoille suht. pitkä aika.


Mulla myös ongelmia Aji Crisujen kanssa  :-\
Olen saanu tosin nytten pari itämään mutta ensimmäiset laitoin noin 2vk sitten ja ovat vieläkin "mykkiä" ja nämä nytten itäneet antoivat odottaa viikon verran.

Olisi minulla parista lajikkeesta kysymyksiäkin eli millaisia aikoja porukalla on itäny : Heart throb=? , Tepin=? , Bhut jolokia=? , Aribibi gusano=?
(Voisiko matalat (~+20c) itämislämpötilat vaikuttaa jotain?)
Päälle viikon lilluneet ilman tulosta  :-[
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Kaltsu

Lainaus(Voisiko matalat (~+20c) itämislämpötilat vaikuttaa jotain?)
Päälle viikon lilluneet ilman tulosta  Embarrassed


Itsellä kuukauden +28-30 asteessa. Ei mitään. Luovutin.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Larski

Cristaleista asiaan moottorisaha. Tapaakohan pubescensit itää hyvin tuolla chilivaarin lauttasysteemillä? Oon 4 hyper pubea pistäny itämään, 2 lautalle ja 2 kookoskuituun. Kookoskuidussa olleet iti n. 5 päivässä mutta lauttasiemenet ei oo sanonu mitään parin viikon liottelunkaa jälkeen.

Onko muuten lajikkeiden ja lajien välillä eroa "itämismieltymyksistä"? Että itääkö siis kaikki yhtä hyvin vaikka lautalla ja esim. siinä kookoskuidussa?

bittipippuri

Ainakin minulla ovat pubet itäneet lautalla. Ennätys taitaa olla 3 tai 4 päivää.

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 29, 2010, 19:08:36 ip
Lainaus(Voisiko matalat (~+20c) itämislämpötilat vaikuttaa jotain?)
Päälle viikon lilluneet ilman tulosta  Embarrassed


Itsellä kuukauden +28-30 asteessa. Ei mitään. Luovutin.


Siis sinulla ollut täysin samat lajikkeet kuukauden itämässä mutta mitään ei tapahtunu vai mitä tarkoitat?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - tammikuu 30, 2010, 20:56:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 29, 2010, 19:08:36 ip
Lainaus(Voisiko matalat (~+20c) itämislämpötilat vaikuttaa jotain?)
Päälle viikon lilluneet ilman tulosta  Embarrassed


Itsellä kuukauden +28-30 asteessa. Ei mitään. Luovutin.


Siis sinulla ollut täysin samat lajikkeet kuukauden itämässä mutta mitään ei tapahtunu vai mitä tarkoitat?


Sorry, tarkoitin Aji Cristallit itämässä kuukauden.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Proudfoot

Todella hyvällä prosentilla on meikäläisen ensimmäiset siemenet lähteneet itämään ja innostuksissa tuli laitettua niin paljon, että taitaa saada kaveritkin nauttia chileistä lähitulevaisuudessa :) Mutta sellaista kyselisin, että mitenköhän tuon Fataliin kanssa on, että onko kyseinen laji tavallisestikin hitaampi/huonompi itämään, sillä kaikkia muita on ainakin jotenkin lähtenyt tulemaan, mutta Fataliita ei vielä yhtäkään. Toinen aloittelijan kysymys liittyy tuohon siemeneen, sillä useampi on lähtenyt kasvamaan "siemen päässä", eli nuo sirkkalehdet ei ole päässyt auki. Pitääkö tuohon puuttua vai ei? Olen ajatellut, että kaippa tuo luonnossakin hoituu ihan itestään niin ei mun kannata lähtee sorkkimaan, mutta ajattelin nyt varmistella tätäkin vielä.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - helmikuu 05, 2010, 10:25:26 ap
Todella hyvällä prosentilla on meikäläisen ensimmäiset siemenet lähteneet itämään ja innostuksissa tuli laitettua niin paljon, että taitaa saada kaveritkin nauttia chileistä lähitulevaisuudessa :) Mutta sellaista kyselisin, että mitenköhän tuon Fataliin kanssa on, että onko kyseinen laji tavallisestikin hitaampi/huonompi itämään, sillä kaikkia muita on ainakin jotenkin lähtenyt tulemaan, mutta Fataliita ei vielä yhtäkään. Toinen aloittelijan kysymys liittyy tuohon siemeneen, sillä useampi on lähtenyt kasvamaan "siemen päässä", eli nuo sirkkalehdet ei ole päässyt auki. Pitääkö tuohon puuttua vai ei? Olen ajatellut, että kaippa tuo luonnossakin hoituu ihan itestään niin ei mun kannata lähtee sorkkimaan, mutta ajattelin nyt varmistella tätäkin vielä.


http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5283.0 Tuolla jotain juttua kypäräpää ongelmista.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Proudfoot

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 05, 2010, 10:43:23 aphttp://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5283.0 Tuolla jotain juttua kypäräpää ongelmista.

Kiitos paljon, sieltähän löytyikin. Yhdestä suuremmasta lähtikin ihan hyvin kevyesti vetämällä kypärä pois. Pienemmässä oli tiukemmalla enkä viitsinyt lähteä kiskomaan väkisin irti.