Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

M;kko

Itse voin todistaa Aji Cristalin idättämisen pienistä vaikeuksista. Laitoin 14.1. Fataliilta tilattujen  3:n seed collectionin siemeniä itämään 4 kpl kutakin. Nyt on kaikkia muita 3 tai 4 itänyt paitsi Ulupicaa ja Aji Cristalia, joita molempia on onneksi sentään noussut 1 kpl.

28.1. hermo petti ja laitoin 2 kpl lisää Tepineitä (silloin mikään niistä ei ollut lähtenyt) ja Aji Cristaleita. No nyt Tepineitä on esillä 5/6 enemmän kuin tarpeeksi, mutta Cristaleita edelleen vain 1. Sekin riittää, mikäli vaan pysyy hyvässä kunnossa.

ddog

Kypäräpäisyyteen huomasin auttavan kun vaan kostutteli kypärää vähän jokusia kertoja, sen jälkeen lähtivät helposti joko itsestään tai kevyellä vetäisyllä. Sormenpäähän tippa vettä tai sumutepullolla vähän niin toimi.

biblo

Jos joku kaipaa noita Cristalin siemeniä niin minulta löytyy yllinkyllin.

Itse idätin niistä 7 ja itävyys oli 100%.


Ensiviikolla postitan niille jotka jo noita ovat toivoneet.
"Grow food, not lawns"

Linda

Ei voi kun kumartaa Bluesmanin suuntaan. Laitoin kaks kappaletta Starfishin siemeniä itämään ja molemmat iti 3-5 päivässä. Iso kiitos niistä siis! ;D Muita itäneitä tällä hetkellä on:

Lemon drop
Aji cristal
Bolivian rainbow
Rain forest
Piri piri
Inca red drop
CAP 1474
Champion
Naga morich
Cumari Pollux

Noi on ulkomuistista, mutta varmoja itäneitä. Tänään en oo vielä päässyt tarkistamaan tilannetta :D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Minbaari

Itse olen yrittänyt idättää kohta 2kk viimeisiä C.galapagoensen siemeniä.. Pitäisiköhän luovuttaa..?  ::)
#816

dikkindassan

onkohan jokin pielessä? itämislämpö 25c ja mikään ei näytä elonmerkkejä
Aij cristal
cappuchino habanero
lemondrop
numex sunglow
numex twilight
numex ..... pequin?

biblo

Lainaus käyttäjältä: dikkindassan - helmikuu 09, 2010, 23:17:49 ip
onkohan jokin pielessä? itämislämpö 25c ja mikään ei näytä elonmerkkejä
Aij cristal
cappuchino habanero
lemondrop
numex sunglow
numex twilight
numex ..... pequin?


Kauanko olleet ja missä?
"Grow food, not lawns"

Filago

Lainaus käyttäjältä: dikkindassan - helmikuu 09, 2010, 23:17:49 ip
onkohan jokin pielessä? itämislämpö 25c ja mikään ei näytä elonmerkkejä
Aij cristal
cappuchino habanero
lemondrop
numex sunglow
numex twilight
numex ..... pequin?


Ja aikaa on kulunut? Ja ovat mullassa? Vai kivivillassa? Ja jos mullassa, lenteleekö mullan tienoilla harsosääskiä? Ja eivät ole kuivuneet?

Joillakin tuntuu itävän parissa päivässä, mutta usein vie yli viikon, tai kaksikin, joten jos aikaa kulunut alle sen voi rauhoittua ;). Mutta harsosääsken toukat, ne ovat paha uhka siemenille mullassa. Saattavat syödä siemenistä sisukset tai esiin tunkevat idut noin vain :(.

Filago
#163

dikkindassan

3vko on menny, multa kosteaa ja hyönteisiä ei ole

Pahavaatt

Tilailin exotic gardenista mm. Rocoto Manzanoa, Tabascoa ja Chocoa. Itivät kaikki melkolailla samaan preussilaiseen tahtiin chiliyhdistyksen liittymiskirjeen mukana tulleiden siementen kanssa, vaikka sieltä inter netseistä luin että exoticin siemenien kanssa olisi ollut itämisongelmia. Liekö joku turapalli sitten ollut asialla. Ei se näköjään vaadi kuin oikeasti sitä lämpöä ja että muistaa suihkepulloa näyttää silloin tällöin.

Filago

Lainaus käyttäjältä: dikkindassan - helmikuu 09, 2010, 23:41:21 ip
3vko on menny, multa kosteaa ja hyönteisiä ei ole


Ja siemenet ovat peräisin? Jos sanot, että Reimer seeds, niin asia on ratkaistu ;). Mutta joka tapauksessa kiinnostaa lähde.

Filago

#163

ikke

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 07, 2010, 15:39:25 ip
Itse olen yrittänyt idättää kohta 2kk viimeisiä C.galapagoensen siemeniä.. Pitäisiköhän luovuttaa..?  ::)

Oota nyt vielä vähän, mullakin meni hitaimmassa jyvässä 3kk :)

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: ikke - helmikuu 10, 2010, 09:52:56 ap
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 07, 2010, 15:39:25 ip
Itse olen yrittänyt idättää kohta 2kk viimeisiä C.galapagoensen siemeniä.. Pitäisiköhän luovuttaa..?  ::)

Oota nyt vielä vähän, mullakin meni hitaimmassa jyvässä 3kk :)


No itse asiassa heitin siemenet roskiin, kun ne näyttivät tummuneen elottoman näköisiksi. Ehkä kokeilen ensi kaudeksi uudestaan...
#816

KLC

helmikuu 12, 2010, 17:28:12 ip #333 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2010, 01:20:43 ap käyttäjältä KLC
Laitoin chilejä itämään yli 3 viikkoa sitten ja vaisua on.
Purkeista löytyy:
-Bird's Eye Baby
-Harold st. Barts
-Trinidad Bush
-Habanero, Caribbean Red
-Naga Morich
-Bhut Jolokia

Jokaista lajiketta noin 5 siementä. Purkkien päällä kelmu ja lämpötila jatkuvasti reippaat 25. Multa jatkuvasti kosteaa.
Bird's Eye Babysta lähti itämään 2 siementä(ja 1 alku) ja Naga Morichista 1.
Siemenet toimitti Fatalii.

Jotain vialla?

edit:itämään lähteneisiin korjaus. Harold st. Barts 3/5, Naga Morich 1/5.

KLC

Tongin juuri purkkeja ja siemenissä ei näkynyt minkäänlaisia elonmerkkejä  :-\
Ovatko Fataliin siemenet siis täyttä roskaa? Tuhlasinko rahani siis turhaan?

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: KLC - helmikuu 14, 2010, 20:21:50 ip
Tongin juuri purkkeja ja siemenissä ei näkynyt minkäänlaisia elonmerkkejä  :-\
Ovatko Fataliin siemenet siis täyttä roskaa? Tuhlasinko rahani siis turhaan?

Yleensä fataliin jyvät on itänyt pirun hyvin. Onko mahdollista, että idätysalustas ois päässy jossain vaiheessa kuivahtaan tms?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: KLC - helmikuu 12, 2010, 17:28:12 ip... Purkkien päällä kelmu ja lämpötila jatkuvasti reippaat 25. Multa jatkuvasti kosteaa.

Tuossa on kyllä jo mahdollisuus mätänemiseen. Paljon lämpöä ja kosteutta.
Minulla melkein ainoa mullassa itämisen tuhoaja on ollut harsosääski, pikkuruinen kärpänen, joita pyörii kukkaruukkujen ympärillä. Sen toukat syövät mullassa siemenistä juuret ja olen niitä siementen sisältäkin löytänyt.

Fataliin siemenet ovat minulla itäneet kaikista parhaiten. Kaikilla on joskus ongelmia, mutta muilla niitä on enemmän.

KLC

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 14, 2010, 20:24:54 ip
Yleensä fataliin jyvät on itänyt pirun hyvin. Onko mahdollista, että idätysalustas ois päässy jossain vaiheessa kuivahtaan tms?

Eivät ole kuivahtanut missään vaiheessa.
Esimerkiksi kaupan Habaneroista edellisinä vuosina poimimani siemenet ovat aina itäneet hyvin.

Asiasta toiseen...Huomasin kaupassa yrttimultaa. Miten tämä multa soveltuu chilien kasvatukseen ja idätykseen?

Filago

Lainaus käyttäjältä: KLC - helmikuu 14, 2010, 23:51:59 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 14, 2010, 20:24:54 ip
Yleensä fataliin jyvät on itänyt pirun hyvin. Onko mahdollista, että idätysalustas ois päässy jossain vaiheessa kuivahtaan tms?

Eivät ole kuivahtanut missään vaiheessa.
Esimerkiksi kaupan Habaneroista edellisinä vuosina poimimani siemenet ovat aina itäneet hyvin.

Asiasta toiseen...Huomasin kaupassa yrttimultaa. Miten tämä multa soveltuu chilien kasvatukseen ja idätykseen?


Voipi olla toinen äärimmäisyyskin: liian märkä multa. Itävä siemen tarvitsee a) kosteutta b) lämpöä c) happea. Tällä kertaa a) ja b) sulla oli , mutta voi olla, että c) mätti? Se on yksi syy, miksi kelluva talouspaperi ja kivivilla ovat toimivia ja suosittuja ratkaisuja, niissä siemenet eivät ole upoksissa veden alla. Kyllähän ne siemenet itää vaikka vesilasissa upoksissakin, mutta varmempaa on hieman antaa ilmaakin, niin pienempi riski, että kuolevat hapettomissa oloissa ja mätänevät heti kun saavat itua ulos.

pohtiipi Filago tänään

ps. Melkein mikä vain multa sopii chilen kasvatukseen, kunhan ei ole liian tiivistä tai tappolannoitettua.. Tiiveys---> huonosti happea juurille, paakku kastuu joko huonosti tai liikaa ---> mätänevät helposti jos kastelee, ja kuivuvat jos ei kastele.. Liika lannoitus ----> kasvuhäiriöt, kukkien pudottelu, sadon huono maku. Muut voivat kertoa lisää huonon kasvualustan ominaisuuksia, mutta nuo kait ne pahimmat.
#163

Rusakko

Serrano lauantaina lautalle ja tänään oli puskenut häntää ulos :)