Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Soppamies

Lainaus käyttäjältä: "Volitans"Homeitiöitä on ilmassa. Pitäisi olla steriili kaappi, jos haluaisi suojautua kokonaan.

Tottahan toki niitä on. Mutta pitäisihän näiden juttujen toimia ihan normaaleissa olosuhteissakin, jopa ilman mullan desinfiointia. Sehän tässä päähän ottaa kun ei oikeen ymmärrä että mikä tässä nyt on niin väärin mennyt/vaikeaa.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

e-Boy

Tjaa, noissa mun ekoissa idätyksissä oli kyllä hometta pinnalla, kaiken huipuksi kastelin vielä päältä ja pohjassa ei ollut edes reikiä, ei kyllä kelmuakaan. Kun kaatoi lisää vettä, niin home "häipyi".  :lol:

Noh ei ehkä kovin fiksua, mutta joka tapauksessa nyt kun ne on siirretty isompiin ruukkuihin ja multa vaihdettu, niin eipä näytä menoa haittaavan vaikka idätyksessä olikin vähän hometta.

Tällä hetkellä X:nnettä viikkoa idätyksessä olevat siemenet, "oikeaoppisesti" (???) laitetut siemenet eivät ole vieläkään itäneet. Eli reikä jogurttikipon pohjan kulmassa, vettä lautasella, tasainen idätyslämpötila ( 27-28 ), kelmu jossa reikiä päällä. Ei näy kasvua ei. Hometta kyllä ja vielä enemmän kuin niissä ekoissa päältäkastelluissa.

:evil:

Edit lisäys: Asiaan vaikuttaa, että ekat siemenet olivat tuoreista chileistä otettuja, nämä ei-itäneet kuivattuja.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

snu

Kuivauksen ei pitäisi vaikuttaa chilien itävyyteen, ellei ne ole kuivina yli kymmentä vuotta.

Idätysvaiheessa mullan pitää olla läpikotaisin kosteaa/märkää, mulla ei ole yleensä edes pohjassa reikää, se ilmestyy sinne vasta kun siemen on itänyt. Jos se home ei pääse tuhoamaan siementä, tai tartu aivan nuoreen taimeen, niin siitä ei ole kuin kosmeettista haittaa.
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Homeen luonnollinen torjuntakeino olisi auringonvalo, mutta sitä ei tähän aikaan vuodesta ole tarjolla. Tuuletus auttaa sen kurissa pitämiseen, mutta ei hävitä sitä.

Soppamies

Kyllä kannatti itkeä. Nimittäin ilmeisesti myötätunnosta alkoi silmuja ilmestyä kuin sateella konsanaan. Homepurkissa oli vain kaksi siementä, molemmat Apachea. Tänään paljastui että se hometäplä on tosiaan kiinni siemenessä, joka kuitenkin oli itämässä. Purkin toinen Apachesiemen oli kuitenkin alle vuorokaudessa kasvanut näymättömistä näkyville yli kolmen sentin verran kiinni muoviin. Heitin homeisen kaverin pois multineen ja kaivoin ton homevapaan hongankolistajan uusiin multiin ruokalusikalla.

Red Savina -purkissa missä ei eilen myöskään näkynyt mitään, on nyt kaikki kolme siementä itäneet. Itämisprosentti on siis tässä ensimmäisessä, viime keskiviikkona multiin laittamassani testierässä huimat 100%.

Myöhemmin viikonloppuna laittamassani purkissa (toistakymmentä habaneronsiementä kuivattuna ja kaksi jalapenoa) on myös toinen jalapenoista puskemassa pintaan jo. Melko vauhdikasta. :-O

a.k.a. dazler@ircnet

Chilivaari

Sinähän taidat olla varsinainen idättäjämestari.  :lol:
Noin vähillä siemenillä noin nopeaa toimintaa.
Kyllä ne hitaat tapauksetkin vielä löytyvät ja usein yllättävissä paikoissa. Sellainen vain on elämän meno.

Ei se homekaan aina kuolemaksi ole. Minä olen kasvattanut monia kelpo kasveja homeisesta maasta putkahtaneista taimista. Homeitiöt kyllä tulevat mukaan seuraavaankin purkkiin, mutta eivät ne saa enää valtaa, kun multaa ei pidetä niin märkänä, eikä sitä peitetä muovilla. Aurinko sitten desinfioi uuden purkin myöhemmin ja mullan pinnan kuivahkona pitäminen auttaa myös.

Homeitiöitä on joku määrä kaikkialla. Kosteassa, lämpimässä ja seisovassa ilmassa ne vain lisääntyvät räjähdysmäisesti.

snu

Chilivaarin päiväkirjaan kirjoittelin tässä jokin aika sitten, että kokeilen rocotojen idättämistä vesilasissa. Äsken huomasin, että neljästä mustasta siemenestä kahdessa pilkoittaa valkoinen juuren alku.

Aikaa on nyt kulunut noin 11 päivää. Ensimmäiset 30 tuntia liotin niitä noin 30% vahvuisessa Neko merileväuutteessa, sitten vaihdoin siemenet puhtaaseen veteen. Olisi tietenkin pitänyt laittaa verrokkiryhmä ilman merileväuutekäsittelyä, niin olisi ehkä nähnyt jotain todisteita sen hyödystä.
Eksyminen on suotavaa.

hapsiainen

kolmatta viikkoa jo odotellaan että chacoenset itäisivät Kauankohan niillä yleensä kotioloissa kestää itää? Pitää vaan odotella innolla joka aamu kurkkii purkkeihi  :D

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "hapsiainen"kolmatta viikkoa jo odotellaan että chacoenset itäisivät Kauankohan niillä yleensä kotioloissa kestää itää? Pitää vaan odotella innolla joka aamu kurkkii purkkeihi  :D

Kunhan et tapa niitä vedellä niinkuin mä tein. ;) Mä kun pidin mullan märkänä koko ajan, vaikka olis pitäny pitää vain kosteana. Itämisen tapahduttua ne tukehtui mullan alle, oletan.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Soppamies

Ymh. Onko ihan normaalia että tasan kk sitten itäneissä habaneroissa on jo kämmenen kokoisia lehtiä useampiakin (noin neljä per kasvi + saman verran vähän pienempiä)? Noi lehdet on niin järkyttävän isoja ettei ton kasvin korkeus riitä pitämään niitä ilmassa asti vaan lehtien päät tökkivät multiin/ruukun ulkopuolelle. Pituutta hortensioilla on noin kymmenisen senttiä ja lehtien pituus on parhaimmillaan sen saman verran, ja niiden halkaisija noin 7-8cm.

a.k.a. dazler@ircnet

hapsiainen

Ei oo Chacot vielkään itänyt  :roll:

Nordic

Aasiasta peräisin on uskomus, jonka mukaan chilin siemenet
itävät sitä nopeammin ja runsaammin, mitä pidempään niitä on kuivatettu.

Laitoin juuri itse kuivattuja habaneroja, lukuisia Chilimaailman ja lukuisia
Fataliin siemeniä itämään, useita kuukausia kuivatut habanerot tulivat
kivivillasta ulos parissa päivässä, muilla tuntuu vielä kestävän.

Taiminen

Tästä puheenollen: Onko kenelläkään kokemusta jostakin omatekoisesta systeemistä, joka helpottaa idättämistä? Joku täällä minulle laittoi semmoisesta kuvankin, mutta kaikki omat viestit läpi kävin, enkä juttua enää löytänyt. Olisin kiitollinen jos kertoisitte niistä muiden juttujen lisäksi. :)

EDIT: Vai kiitoksia! Muitakin kertomuksia otetaan vastaan. : D
Chililehdestä: Lehti oli miltei valmis, mutta painamisen kanssa tuli ongelmia. En siis ole varma saanko sitä ikinä mihinkään , mutta katsotaan. Pahoitteluni!:(

Frankstain

Itse idättelen siemeniä "vesisängyssä". Eli vaimo toi Ikeasta kaksi sisäkkäin menevää astiaa, isompi n. 20 litraa, pienempi noin kolmasosan siitä. Suurempaan astiaan vettä ja akvaariolämmitin, päälle pienempi astia, jossa siemenet esim. kivivillassa. Vedenpinta painetaan ylemmällä sopivaksi ja lämmittimeen 30 astetta. Tällöin kivivillan lämmöt noin 26,5. Ylempään astiaan on vielä kansikin, joka estää haihtumista.

Bermann_7

itse rakensin CD-koteloista ja alu-foliosta idätyskammion, pienllä
hehkulampulla lämpötila pysyi tasan 30 koko 3 viikkoa... ainoa onkelma oli lampun päällä pitäminen öisin, kun piti vielä samassa huoneessa nukkuakin  :?  no, pienellä valoeristyksellä pimeys oli ihan siedettävää... sama kammio toimii nyt valon määrän maximointi-laitteistona, siis heijastinluolana  8)
So it goes.
-KV

Red Candy

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"Kyllä kannatti itkeä. Nimittäin ilmeisesti myötätunnosta alkoi silmuja ilmestyä kuin sateella konsanaan.

Jaa. Mäkin taidan kohta alkaa itkeä, nimittäin yksikään jalapeno ja tabasco ei ole itänyt, vaikka luulin ihan varmasti nähneeni siellä liikettä samaan aikaan kun muutkin (chocxolate habanero, chinese 5color, medusa, sweet palermo)iti. Joskus 3 viikkoa sitten. Jopa yksi reipas fatalii tuli esille viikko sitten, mutta jalapeno ja tabasco vaan nukkuu. Laitoin jo niitä lisää uusiin purkkeihin että saisin vaikka lyhyemmällä kasvuajalla jos noista ensimmäisistä ei mitään nouse.

Kun ehdin jo ilmoittautua jalapenokisaankin... ja tabasco olis niin ihana ei-liian-tulinen... nyyh...

Auttaako tässä kalevalainen itkuharjoitus(itkijänaiset) vai pitääkö olla ihan aitoa? :D

edit: vai onko mulla nyt "lapsiluku" jo täynnä ja siksi ne ei halua tulla? :lol:

Chilivaari

Ei kai teillä lentele pikku kärpäsiä?
Noiden harsosääskien toukat syövät mullan alla pikku taimista juuret poikki tai jopa siemenen sisältä taimen kasvupisteen pois.

Kuti

Itselläni on ollut siemeniä itämässä mullassa ja mullan päällä talouspaperilla peitettynä. Kaikki noista itämisastioista on ollut peitettynä rei'itetyllä elmukelmulla. Astiat ovat olleet vesipatterin päällä tasaisessa 27C:n lämpötilassa.

Talouspaperin alla olevat siemenet ovat itäneet huomattavasti nopeammin kuin mullan alla olevat. Multaa on siemenien päällä vain 1mm. Tämän paperikikan sain joltain foorumin käyttäjältä. Nopeimmat multa siemenet itivät 6 päivässä ja paperin alla 3 päivässä. Itämiskriteerinä olen pitänyt mullasta näkyvää niskalenkkiä tai paperin alla 2mm korkeaa niskalenkkiä.
Paperin alla itämisprosentikin on ollut huomattavasti suurempi. Viikossa mullan itämisprosentti oli 40% ja paperin 90%. Olen tuulettanut ja kastellut/sumutellut paperi ja multa siemeniä aina yhtä aikaa.

Voisiko talouspaperin teho perustua kosteuden suurempaa vaihteluun? Talouspaperi on kastelujen välillä kerinnyt kuivahtaa, kun taasen multa on ollut tasaisemmin märkää. Muuta selitystä en keksi.
Voisiko kuivahtaminen käynnistää kosteuden etsimisen -> siemen kasvattaa juuren?
Vai onko kyse vain sattumasta?

Red Candy

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Ei kai teillä lentele pikku kärpäsiä?

Ei onneksi, viimeiset kuolivat nauruun jouluna. Uudelle idätyssatsille sattui onnettomuus, laatikko putosi lattialle ja multa sekaantui, harkitsen kaivella siemenet esille ja asettaa uudestaan sopiviin kohtiin lähelle pintaa... Perheellisyys teettää lisätyötä :roll:

Masapena

Minulla on itäneet hyvin ramirot, turbo pubet ja bolivian rainbowt ja yksi ylläripylläri, mutta Starfishit ja  Inca Red Dropit eivät ole kahdessa viikossa tehneet elettäkään itääkseen.  Yksi Malawi Bird's Eye iti, mutta kypäräpäisenä menehtyi ennenaikaisesti muutaman päivän iässä.  :cry:

Äsken kaivoin Starfish-purkin multineen päivineen ja löysin yhden itämättömän siemenen. Taidan kokeilla sitä Chilivaarin talouspaperimenetelmää. Nyt olen kärsimätön!  :roll:

Edit: No niin, yksi Inca Red Drop ehtikin puskea pintaan illalla! Niin kauan on toivoa kun on siemeniä!