Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Quini

tammikuu 05, 2014, 18:48:58 ip #960 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2014, 18:52:41 ip käyttäjältä Quini
Ei kai se mitään haittaa... voihan ne istuttaa pikku pala paperia mukanaan, mielummin kuin repiä väkisin irti.

unenkuva


Suodatinpussin päällä ovat. Jos ei suosiolla irtoa, niin leikataan sitten palan kanssa istutuksiin. kiitos neuvoista, nyt uskaltaa jättää levollisemmin.

sorrii

tammikuu 05, 2014, 23:35:35 ip #962 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2014, 23:37:19 ip käyttäjältä sorrii
Mulla oli taimet/idut (Lidlin) suodatinpaperilla Chilivaarin innoittamana parina viime vuonna, eikä melkein sadasta taimesta yksikään tarttunut paperiin: Joillakin kasvoi häntää niin paljon, että tarttui styroksiin paperin ulkopuolella! Tavalliseen talouspaperiinkin on tarttunut paljon pahemmin ...
Jos se juuri sukeltaa paperiin, niin ei kannata alkaa repimään vaan leikkaa saksilla paperin ja jättää vaikka palan siihen juureen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

narttu

Jos olen oikein ymmärtänyt niin Omnicolor on hidas itämään, entäs Rocoto rojo? Molemmat nyt olleet 6 viikkoa itämässä eikä mitään ole tapahtunut.Heitänkö siemenet pois vai olisiko vielä toivoa?
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Whili

Lainaus käyttäjältä: narttu - tammikuu 16, 2014, 13:43:16 ip
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Omnicolor on hidas itämään, entäs Rocoto rojo? Molemmat nyt olleet 6 viikkoa itämässä eikä mitään ole tapahtunut.Heitänkö siemenet pois vai olisiko vielä toivoa?
Jos siemenet ovat terveen näköisiä, niin anna vielä olla.

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: narttu - tammikuu 16, 2014, 13:43:16 ip
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Omnicolor on hidas itämään, entäs Rocoto rojo? Molemmat nyt olleet 6 viikkoa itämässä eikä mitään ole tapahtunut.Heitänkö siemenet pois vai olisiko vielä toivoa?


Lauttaidätyksessä on helppo ja mukava seurata itämistä, mutta, mutta...
Jotkut siemenet itävät hyvin lautalla, toiset siemenet eivät idä lainkaan oman kokemukseni mukaan.
Samoja lajikkeita (samasta siemenpussista) mitkä eivät lautalla itäneet lainkaan, itivät turpeessa aivan normaalisti.
Tämä kokeiltu kahteen kertaan.
En sano enkä väitä, vaan totean:  Kosteanmärässä turveidätyksessä pussipäällä (25-29asteessa) itämisprosentti aivan varmasti parempi kuin lautalla.

Joten kokeile narttu idättää turpeessa ja raportoi tänne jos onnistui  ;)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - tammikuu 16, 2014, 17:11:46 ip
Lainaus käyttäjältä: narttu - tammikuu 16, 2014, 13:43:16 ip
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Omnicolor on hidas itämään, entäs Rocoto rojo? Molemmat nyt olleet 6 viikkoa itämässä eikä mitään ole tapahtunut.Heitänkö siemenet pois vai olisiko vielä toivoa?


Lauttaidätyksessä on helppo ja mukava seurata itämistä, mutta, mutta...
Jotkut siemenet itävät hyvin lautalla, toiset siemenet eivät idä lainkaan oman kokemukseni mukaan.
Samoja lajikkeita (samasta siemenpussista) mitkä eivät lautalla itäneet lainkaan, itivät turpeessa aivan normaalisti.
Tämä kokeiltu kahteen kertaan.
En sano enkä väitä, vaan totean:  Kosteanmärässä turveidätyksessä pussipäällä (25-29asteessa) itämisprosentti aivan varmasti parempi kuin lautalla.

Joten kokeile narttu idättää turpeessa ja raportoi tänne jos onnistui  ;)


Lautalla ei tosiaan tunnu jotkut itävän, en tiedä, miksi ei. Idättelen itse vaihtelevasti kivivillassa, vermikuliitissa ja missä nyt millonkin, aina yleensä jossakin materiaalissa siemenet itävät. Tämä tietysti toimii vain, jos siemeniä on enemmälti laittaa itämään.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 16, 2014, 17:45:42 ip
Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - tammikuu 16, 2014, 17:11:46 ip
Lainaus käyttäjältä: narttu - tammikuu 16, 2014, 13:43:16 ip
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Omnicolor on hidas itämään, entäs Rocoto rojo? Molemmat nyt olleet 6 viikkoa itämässä eikä mitään ole tapahtunut.Heitänkö siemenet pois vai olisiko vielä toivoa?


Lauttaidätyksessä on helppo ja mukava seurata itämistä, mutta, mutta...
Jotkut siemenet itävät hyvin lautalla, toiset siemenet eivät idä lainkaan oman kokemukseni mukaan.
Samoja lajikkeita (samasta siemenpussista) mitkä eivät lautalla itäneet lainkaan, itivät turpeessa aivan normaalisti.
Tämä kokeiltu kahteen kertaan.
En sano enkä väitä, vaan totean:  Kosteanmärässä turveidätyksessä pussipäällä (25-29asteessa) itämisprosentti aivan varmasti parempi kuin lautalla.

Joten kokeile narttu idättää turpeessa ja raportoi tänne jos onnistui  ;)


Lautalla ei tosiaan tunnu jotkut itävän, en tiedä, miksi ei. Idättelen itse vaihtelevasti kivivillassa, vermikuliitissa ja missä nyt millonkin, aina yleensä jossakin materiaalissa siemenet itävät. Tämä tietysti toimii vain, jos siemeniä on enemmälti laittaa itämään.


Flexut ei ole itänyt oikein missään.. :/ Kookosbriketissä sain pari itämään mutta tukehtui kypäriinsä. Pitäisiköhän olla vielä kosteammassa että kypärät pehmenisi?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - tammikuu 16, 2014, 18:07:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 16, 2014, 17:45:42 ip
Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - tammikuu 16, 2014, 17:11:46 ip
Lainaus käyttäjältä: narttu - tammikuu 16, 2014, 13:43:16 ip
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Omnicolor on hidas itämään, entäs Rocoto rojo? Molemmat nyt olleet 6 viikkoa itämässä eikä mitään ole tapahtunut.Heitänkö siemenet pois vai olisiko vielä toivoa?


Lauttaidätyksessä on helppo ja mukava seurata itämistä, mutta, mutta...
Jotkut siemenet itävät hyvin lautalla, toiset siemenet eivät idä lainkaan oman kokemukseni mukaan.
Samoja lajikkeita (samasta siemenpussista) mitkä eivät lautalla itäneet lainkaan, itivät turpeessa aivan normaalisti.
Tämä kokeiltu kahteen kertaan.
En sano enkä väitä, vaan totean:  Kosteanmärässä turveidätyksessä pussipäällä (25-29asteessa) itämisprosentti aivan varmasti parempi kuin lautalla.

Joten kokeile narttu idättää turpeessa ja raportoi tänne jos onnistui  ;)


Lautalla ei tosiaan tunnu jotkut itävän, en tiedä, miksi ei. Idättelen itse vaihtelevasti kivivillassa, vermikuliitissa ja missä nyt millonkin, aina yleensä jossakin materiaalissa siemenet itävät. Tämä tietysti toimii vain, jos siemeniä on enemmälti laittaa itämään.


Flexut ei ole itänyt oikein missään.. :/ Kookosbriketissä sain pari itämään mutta tukehtui kypäriinsä. Pitäisiköhän olla vielä kosteammassa että kypärät pehmenisi?


Se voi olla. Kokeilin myös viime kaudella kynsiviilalla ohentaa siemenen kuorta ennen idätystä, se siemen itikin huomattavasti nopeammin, kuin muut. Nyt kokeilen idättää kivivillassa niin, että siemenet ovat noin sentin syvyydessä, kivivillan sivulta työnsin vielä ne sinne, eli jos itävät, niin joutuvat puskemaan kivivillan läpi sirkkalehdet. Jospa se kypärä siinä irtoaisi.

narttu

Kivivillassa olivat ja koitan sitä turpeessa idätystä nyt heti. 8) Ei se paljoo ota jos ei annakkaan.Kiitti vinkeistä ;)
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

MiM

Noin viikon vanhoilla Idätyslautoilla (talouspaperia) esiintyy pieniä mustia homepilkkuja. Myös muutama siemen näyttää saaneen päällensä joko homepilkun, tai -hunnun. Onko tämä miten vaarallista noitten planttujen tulevaisuutta ajatellen. Onko hyviä konsteja pelastaa tilanne, noitten kärsineiden siementen osalta? Kärsineet paperinpalaset on toki tässä vaiheessa helppo vaihtaa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jani M

Lainaus käyttäjältä: MiM - tammikuu 18, 2014, 14:48:24 ip
Noin viikon vanhoilla Idätyslautoilla (talouspaperia) esiintyy pieniä mustia homepilkkuja. Myös muutama siemen näyttää saaneen päällensä joko homepilkun, tai -hunnun. Onko tämä miten vaarallista noitten planttujen tulevaisuutta ajatellen. Onko hyviä konsteja pelastaa tilanne, noitten kärsineiden siementen osalta? Kärsineet paperinpalaset on toki tässä vaiheessa helppo vaihtaa.


Vaihdat paperin, nostelet siemenet uudelle paperille ja jatkat idätystä. Voit pyyhkäistä varovasti vaikka sormin siemenistä homeet pois ennen vaihtoa. Eipä pieni määrä hometta ole idätyksiä pilannut koskaan.

MiM

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 18, 2014, 14:51:34 ip
Lainaus käyttäjältä: MiM - tammikuu 18, 2014, 14:48:24 ip
Noin viikon vanhoilla Idätyslautoilla (talouspaperia) esiintyy pieniä mustia homepilkkuja. Myös muutama siemen näyttää saaneen päällensä joko homepilkun, tai -hunnun. Onko tämä miten vaarallista noitten planttujen tulevaisuutta ajatellen. Onko hyviä konsteja pelastaa tilanne, noitten kärsineiden siementen osalta? Kärsineet paperinpalaset on toki tässä vaiheessa helppo vaihtaa.


Vaihdat paperin, nostelet siemenet uudelle paperille ja jatkat idätystä. Voit pyyhkäistä varovasti vaikka sormin siemenistä homeet pois ennen vaihtoa. Eipä pieni määrä hometta ole idätyksiä pilannut koskaan.


Kiitos, noin sen myös itse ajattelin, mutta hyvä saada uskonvahvistusta kun on ensimmäistä kertaa liikkeellä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Hömppä

Onko Lemon droppi jotenkin hitaampi itäjä kun muut? toistaviikkoa jo lautalla eikä mitään näy  >:( kun kaikki muut samaanaikaan sekä osa myöhemmin kylvetyistä on jo itänyt? Lautalla siis ovat. Tänään viskasin 2 niistä kolmesta dropin siemenestä multaa ja toivon että ne siellä itävät.

bobster

Mulla Lemon drop oli toiseksi nopein itäjä. Anna olla lautalla vaan. Kyllä sen pitäis parissa viikossa itää. Jos ei, niin koita lämpimämpää päivä ja kylmempää yölämpötilaa.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jame

Täällä LD iti mullassa viidessä päivässä. Lämpötila tasainen 27-28 astetta.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

MiM

Minullakin tulee LD:lle viikonloppuna kaksi viikkoa täyteen itämislautalla.

Neljä ovat työntäneet juuren:
Naga Morich
Trinidad Scorpion
Aji Fantasy
Champion

Kolmesta ei vielä elonmerkkiä:
Lemon Drop
Omnicolor
Cheiro Roxa

Ihan huoneenlämmössä ovat olleet, mikä nyt kylmäkaudella tarkoittaa ~20 astetta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: MiM - tammikuu 22, 2014, 21:45:20 ip
Minullakin tulee LD:lle viikonloppuna kaksi viikkoa täyteen itämislautalla.

Neljä ovat työntäneet juuren:
Naga Morich
Trinidad Scorpion
Aji Fantasy
Champion

Kolmesta ei vielä elonmerkkiä:
Lemon Drop
Omnicolor
Cheiro Roxa

Ihan huoneenlämmössä ovat olleet, mikä nyt kylmäkaudella tarkoittaa ~20 astetta.

Tuo lämpö on monenkin mielestä se, joka vaikuttaa varsinkin itämisnopeuteen. Voit miettiä, onko jossain paikkoja, jossa on lämmempää, esim 27-30 astetta. Jos vain idätyslaatikkoa voi semmoiseen paikkaan sovittaa  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

MiM

Voisihan sen astian varmaan patterin päälle laittaa, mutta kun ne patterit on ikävästi lähellä kylmiä ikkunoita  ;), ja jos sen hyvin piilottaa niin kasteleminen unohtuu. :'(

Ei tässä vielä kiireitä ole. Luonnonvaloa odotellessa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Lämpö nopeuttaa itämistä ~30 asteeseen asti: enämpi tekee pahaa. Oon kuullut että 27 olis ideaali ..
Mutta enempi lämpöä kosteissa oloissa edistää myös homeen ja bakteereiden kasvua! Silloin pitää myös tuuletuksen toimia hyvin!

Mä kun oon idätellyt jääkaapin päällä komerossa, jossa lämmöt nousee jopa siihen 30 asteeseen, kun on keittiössä myös natikka, niin oon saanut lautan paperit mätänemään ihan limaksi alle viikossa!
Silloin siis siemenet itää alle viikossa tai mätänee  ??? Hometta on tullut virallisessa idätyslaatikossa [minikasvihuone] vaikka on tuuletusreiät auki: kansi on pidettävä enemmän raollaan ...jne

Noin lämmin paikka toimii jos pitää aika avointa idätyslaatikkoa ja kostuttelee siemeniä päivittäin etteivät kuole. Varmaan turvallisempaa on vaikka 25 asteessa jos ei ole hirveä hoppu.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`