Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Cheini - syyskuu 26, 2013, 20:18:11 ip
onks jossain olemas taulukkoa tai luetteloa chililajikkeista et kui nopeesti ne itää tietyissä olosuhteissa?
miul ensimmäisenä itäny catarina ja rawit. päättelenkö täst et annuumit yleisesti ottaen on nopeimpia itää?
yritän dokumentoida mahdollisimman paljon omista kasvatuksista ja tuo tieto pitää jollain keinolla onkia nopeemman tai hitaamman kautta :)


Itämisen suhteen yksi erittäin hyvä neuvo: malttia! :)
Ei kannata hermostua, vaikkei jotkut lajikkeet itäisi kahteen-kolmeen viikkoon. Idätyslautta on hyväksi havaittu keino idättää chilejä, hyvä itämisprosentti ja nopea tapa. itsekin käytän tätä  http://chilivaari.blogspot.fi/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html

sorrii

Ja jos ei ole sitä malttia, niin lämmintä:
Mulla on jääkaapin yläpuolella komerossa ~30oC  Siellä tuollaisella suodatinpaperilautalla itää lähes laji kuin laji alle viikossa! Ja jos ei viikossa ole itänyt niin saa huuhtoa limaklönttinä koko roskan viemäriin...

Mulla oli viime vuoden nopein -joku annuumi [ei oo nyt muistiinpanoja] idulla alle 20 tunnissa. Aji Cristal [hitaana pidetty] iti 5 päivässä. Hyperpube ja Orange Rocotokin ehtivät siinä viikossa. Lopussa oli sitten tosiaan niin limaista mössöä se kahvisuodatinpaperi, ettei lähtenyt ehjänä irti alustalta ...

Olen pitänyt jo kahtena keväänä pientä kasvilamppuakin {=se ihana violetti 15W esl joka tuli Artco-valaisimen mukana] noiden idätyslaatikoiden päällä, mikä entisestään nostaa lämpöjä tuossa pienessä kaapissa. Käsittääkseni se valo estää vähän hometta eikä näytä haittaavan itämistä mitenkään ...
Olen lukenut että 27-30o on ihannelämpö. Yli 30 on liikaa ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Cheini

Ei miul mikää kiire oo vaik aika hätäiseltä aikasempi postaus kyl kuulostikin tällei jälkikäteen luettuna  :D
Vähä turhanki lämmintä tuol yläkerran "kasvien huoneessa". Eilis iltana oli n.+30 C.
Eipä se vaarallista ole, esim. timjamin kasvatusohjeissakin lukee et siemenet itää +15 - +20 asteessa, mut kyllähän noi tänäkin vuonna lähti vahvaan nousuun korkeammissakin lämmöissä.. :)
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

mikkoha

Seuraavanlaiset kysymykset idätykseen:

Fab 4 juurrutusjärjestelmä ja ufo LED 90W toimiiko tämä yhdistelmä siemenien idätykseen? alustassa on siis 10W lämmitys.

Meinasin laittaa tuohon setin erilaisia lajikkeita itämään, katsoa mitkä lähtee itmämään ja mitkä ei..

Whili

Hah   ;)  Teknolokia jyllää..
Mutta joo, kyllä tuossa laitoksessa pitäisi itää. Tarkeintä on lämpö (n.24-28 astetta) ja riittävä kosteus.
Valoa kasvit tarvitsevat vasta kun on lehtiä näkyvissä..   ja tuo ufo riittää hyvin useammalle kasville taimivaiheessa.

mikkoha

Sinne lähti läjä siemeniä, siemenmultaa laitoin rasioihin ja siemenet ihan pintaan,noin 1mm multaa päällä.

Riittääkö että kastelussa pinta tuntuu kostealta koko ajan? Pintaa ei siis saa ollenkaan päästää kuivumaan?

Näköjään sitä teknologiaa pitää olla, ruukkuja sun muuta tilasin niin sattui ostoskoriin tuollainen juurrutus alusta.

Toivon mukaan kesällä on parvekkeella jonkinmoinen chili viidakko ;)

Feint

Lainaus käyttäjältä: mikkoha - joulukuu 13, 2013, 21:13:44 ip
Sinne lähti läjä siemeniä, siemenmultaa laitoin rasioihin ja siemenet ihan pintaan,noin 1mm multaa päällä.

Riittääkö että kastelussa pinta tuntuu kostealta koko ajan? Pintaa ei siis saa ollenkaan päästää kuivumaan?

Näköjään sitä teknologiaa pitää olla, ruukkuja sun muuta tilasin niin sattui ostoskoriin tuollainen juurrutus alusta.

Toivon mukaan kesällä on parvekkeella jonkinmoinen chili viidakko ;)


On sulla kyl aikamoiset systeemit :D Normaalisti riittää muovinen astia(esim elintarvikkeiden mukana tulevia pakkauksia), kivivillat/talouspaperit/suodatinpussit ja pala kelmua. Tähän aikaan ei ole vielä edes kiire idätysten kanssa!

Kerro toki miten nopeasti tuollaisessa idätysvempaimessa lähtee siemenet itämään. Korkea lämpötila ainakin teoriassa nopeuttanee itämistä selkeästi.

mikkoha

Ensin meinasin laittaa kivivillaan.. Kosteutta näyttää ainakin olevan, kannen pintaan kosteutta kertyny yön jäljiltä.

Tiedän, että elintarvike paketti, talouspaperi lautta yms käy hyvin. Tuon ostin ihan kokeilu mielessä. Mitään lämpötilan säätöjä tuossa ei ole, pitää laittaa raporttia miten itää ensimmäiset siemenet:)

Puromutka

Lainaus käyttäjältä: Feint - joulukuu 13, 2013, 23:39:05 ip
Lainaus käyttäjältä: mikkoha - joulukuu 13, 2013, 21:13:44 ip
Sinne lähti läjä siemeniä, siemenmultaa laitoin rasioihin ja siemenet ihan pintaan,noin 1mm multaa päällä.

Riittääkö että kastelussa pinta tuntuu kostealta koko ajan? Pintaa ei siis saa ollenkaan päästää kuivumaan?

Näköjään sitä teknologiaa pitää olla, ruukkuja sun muuta tilasin niin sattui ostoskoriin tuollainen juurrutus alusta.

Toivon mukaan kesällä on parvekkeella jonkinmoinen chili viidakko ;)


Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta tuo viritelmä, omalla kohdalla käytin semmoista euron maksavaa "minikasvihuonetta" jossa on pahvinen kenno siemenille ja toimi hyvin. Pidä meidät ajan tasalla, miten siemenet itää :D

mikkoha


sorrii

Lainaushttp://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=82&products_id=756


Enpä tiedä koskeko tätä Fab4 mini-settiä, mutta lukaisin sen isomman setin selosteen: "Alustan 50w lasikuituelementti tarjoaa tasaisen lämmön ja sisäinen termostaatti pitää lämpötilan tasaisena 19 asteessa kuten kompostissa."  ::) ::)
Tuntuisi ainakin mulle aika turhalta se lämmitys, kun kämpässä on yleensä 24 astetta jokapaikassa; keittiössä natikan voimalla usein 27 iltapäivällä ...

Sinänäsä ei kovin paha hinta ole tuolla mini-mallilla, kun tulee sentään neljä erillistä pientä minikasvaria.
Itsellä on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi idättää jääkaapin yläkomerossa: Siellä on lämpö 29-30oC joka on jo ylärajalla. Lisäksi oon sinne komeroon jo pari kertaa laittanut pienen 15W kasvi-esl'in [sattui sellainen tulemaan Artco-valaisimen mukana]. Valo ei idätyksille ole tarpellinen sinänsä, muttei näköjään haittaakaan mitään. Mä olen mutuillut että se valo saattaa vähän hillitä tai estää homeen mudostumista siemeniin, jotka kestää kauemmin. Lisäksi ei ole niin kiire "koulia" eli istuttaa niitä ituja kun saavat vähän valoakin. Tuolla lämmöllä tahtoo viikossa olla idätyslautan paperit löysää limaa. Nopeimmat annuumit ovat itäneet alle vuorokaudessa ja hitaana pidetty Aji Cristalkin 4'ssä päivässä. Rocototkin alle viikossa. Ne jotka eivät mulla idä viikossa joutuvat biojätteeseen  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tunari

joulukuu 15, 2013, 14:28:50 ip #931 Viimeisin muokkaus: joulukuu 15, 2013, 14:33:34 ip käyttäjältä Tunari
Lainaus käyttäjältä: mikkoha - joulukuu 13, 2013, 21:13:44 ip

Kerro toki miten nopeasti tuollaisessa idätysvempaimessa lähtee siemenet itämään. Korkea lämpötila ainakin teoriassa nopeuttanee itämistä selkeästi.


Kyllä tuo lämpötila pätee han käytännössäkin... IR -lampulla olen itse idätyksiä lämmittänyt (lämpötila tuohon 28-32 astetta), niin itämisaika verrokkeihin verrattuna huomattavan pieni...
Tosin mullan kosteudellakin on oma osuutensa tuossa idätysvaiheessa...

(tämä siis mullassa idättämiseen)...             

sorrii

Jepjep: Muistan -ja oon kirjoittanut ylöskin- että ekat idätykset joskus 2009 tein taimimultaan munakennoissa(!!) keittiön ikkunalaudalla: Nopeimmat nousi viikossa ja joillakin meni yli 3 viikkoa. Tyypilliset aloituslajit AC, LD, Onmicolor, Bolle, Cascabel, Inca Red Drop ym ...

Paperilautalla lämpimässä yläkomerossa aloin kokeilemaan 3 v sitten enkä ole pettynyt koskaan. Kahvisuodatinpaperin päällä näkee heti kun alkaa siemen työntää häntää, niin tulee kertoiltua tietysti että iti Jalapeno alle vuorokaudessa! Varmaan samoilla lämmöillä jossain taimimullassa itää yhtä nopeasti, mutta itu nousee näkyviin tietysti vasta ~3 päivän päästä.
30 asteessa alkaa olemaan kuitenkin jo ongelmana homehtuminen ja mätäneminenkin, joten luulen että se on jokseenkin raja.

Mä olen ottanut tavakseni idättää alkuun siis paperilautalla ja "koulin" ne idut kivivillaan tai Jiffyyn hetimiten kun sirkat nousee. Se voi olla epäkäytännöllistäkin mutta toimii mulla kun en yli 100 taimea kasvata missään tapauksessa. Noita kuutioita ja brikettejä ei sitten mene yhtään hukkaan. Taimet voin kasvatella alussa kaikki samaan tapaan ja siirrellä niitä oikkujeni mukaan vesiviljelyyn, kookoskuituun tai vaikka multaan ... Ja oonpa vahingossa kasvatellut pelkässä kuutiossa taimia yli ½m mittaankin kun en ole ehtinyt istutella  ::) Alustalla vaan hydrosoraa tilkkeenä ja vesiviljelyn ravinteet ... 
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

mikkoha

Mucho nacho jalapeno, hiukan pilkistää mullan alta. Ensimmäinen itäminen
tuli esille. Jotain elonmerkkejä siis, ei menny kaikki siemenet hukkaan:)

7 lajiketta vielä olisi itämässä, rauhallisesti odotellaan

Untamokameli

Mulla menee kyl yli ymmärryksen miten joku voi saada muutamissa päivissä, tai edes alta viikon, itämään juur mitään :-p

Koitin tuota märkä talouspaperi pakastepussin sisällä, ja taktinen sijoitus jääkaapin päällä olevaan kaappiin, jossa lämpötila on muutamia (ehkä 5) astetta lämpimämpi kuin muualla, ja silti kesti habanerolla (jotaan kaupan punasta habaneroa, meksikosta tuotua, ei tietoa lajista) noin kolme-neljä viikkoa ennen kuin iti sen verran, että sai istutettua :-)

Youtubesta kattelin jotaan videota, tämmöstä "for dummies" -tyyliin tehtyä, että miten istutellaan ja idätetään chilejä, siinä se jamppa laittoi ensin ne siemenet lämpimään veteen 15-30min, ennen kuin istutti sellaisiin turpoaviin istutusmuotteihin, kellään tietoa onko tuosta vedessä lilluttamisesta noin lyhyitä aikoja jotain hyötyä jos istuttaa esim. multaan?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Untamokameli - joulukuu 19, 2013, 13:06:25 ip
Mulla menee kyl yli ymmärryksen miten joku voi saada muutamissa päivissä, tai edes alta viikon, itämään juur mitään :-p

Koitin tuota märkä talouspaperi pakastepussin sisällä, ja taktinen sijoitus jääkaapin päällä olevaan kaappiin, jossa lämpötila on muutamia (ehkä 5) astetta lämpimämpi kuin muualla, ja silti kesti habanerolla (jotaan kaupan punasta habaneroa, meksikosta tuotua, ei tietoa lajista) noin kolme-neljä viikkoa ennen kuin iti sen verran, että sai istutettua :-)

Youtubesta kattelin jotaan videota, tämmöstä "for dummies" -tyyliin tehtyä, että miten istutellaan ja idätetään chilejä, siinä se jamppa laittoi ensin ne siemenet lämpimään veteen 15-30min, ennen kuin istutti sellaisiin turpoaviin istutusmuotteihin, kellään tietoa onko tuosta vedessä lilluttamisesta noin lyhyitä aikoja jotain hyötyä jos istuttaa esim. multaan?


Aivan tuoreet siemenet, jotka on otettu kypsistä chileistä, saattavat itää parissa päivässä. Kuivatut siemenet harvemmin ihan niin nopeasti, mutta 10 päivää on ihan normaalia siemenestä sirkkalehdille optimiolosuhteissa kuivatuillakin siemenillä.

Mitä tuohon liotusaikaan tulee, niin eipä kyllä minusta sillä ole mitään merkitystä, jos turvepelletit on kosteita.

unenkuva


Liuttamisella pehmennetään kuorta, niin "häntä" pääsee helpommin läpi. Jotkut kuulemma varovasti hiovat hiekkapaperilla kuorta, itse en ole moiseen alaknut, enkä liottanut. hyvin on itänyt :)

Chilivaari

Joskus kokeilin erilaisia liotusaikoja, enkä havainnut niillä mitään eroa normaaliin idättämiseen.
Aika riippuu eniten lajikkeesta ja myös siementen käsittelytavasta, miten kuivia ne ovat. Muutamasta päivästä kolmeen viikkoon siihen yleensä menee.
Sen sijaan minusta tuntuu, että idätyslautalla kuumalla herättely auttaa jonkin verran.
Kun viritän lautan, kaadan sinne kuumaa vettä vedenkeittimestä ja desinfioin siinä samalla kellukkeet ja paperin. Kun vesi on vielä niin  kuumaa, että se melkein polttaa kättä, voi kuivat siemenet laittaa pedille kosteaan. Kuumaa aloitusta en suosittele tuoreille siemenille, mutta kuivana ne kestävät melkein mitä tahansa.

Melchran

Lämpötila on itsellä ainakin ollut se asia joka vaikuttaa eniten. Viime keväänä idätellessä pidin osaa jiffyistä ja kivivilloista pesuhuoneen lattialla avonaisessa astiassa. Lattia oli noin 25-asteinen ja villat ja turpeet märkiä kaiken aikaa, mutta mitään ei tapahtunut. Taisi kaksi viikkoa olla minimi että mitään tapahtui. Jossain vaiheessa  sitten kaivaessani siemeniä jiffystä esille huomasin että olivatpahan mötikät todella kylmän tuntuisia. Mittasin lämpötilan ja näytti noin 15-astetta. Ilmeisesti haihtuminen viilentää tehokkaasti, vaikka lattia olisikin lämmin? Tämän havainnonjälkeiset idätykset kannellisessa astiassa ja osa siemenistä yleensä itää muutoin samoissa olosuhteissa parhaillaan muutamassa päivässä.

Chilivaari

Kaikilla siemenillä on jotkut rajalämpötilat, joiden ulkopuolella ne ei idä ja silloin tarkoitetaan mullan lämpöä eli aivan siemenen vieressä olevaa lämpötilaa. Ne tietää, milloin kannattaa alkaa kasvamaan. Chileillä alin raja voi hyvinkin olla 20° ainakin tropiikin lajeilla. Vuoristochilit saattavat itää viileämmässäkin. Jotkut suomalaiset luonnonkasvit itävät muutaman asteen lämmössä ehtiäkseen ensin aurinkoon.