Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Rikkaruoho

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - helmikuu 04, 2014, 22:05:44 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2014, 18:37:03 ip
Noita ituja on monta kuollut kun oon liian kiireesti alkanut istuttelemaan heti kun häntää näkyy.

Tuosta olen saanut oppia kantapään kautta tämän talven idätyksissä. No, silleenhän se parhaiten mieleen painuu.

Meikäläinen on kyllä laittanut aina multaan kun puolen sentin häntä on kasvanut... Olenko tehny väärin  :o Kyllä suurin osa sieltä on noussutkin, ei kyllä läheskään kaikki..

PP

Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 04, 2014, 22:15:06 ip
Meikäläinen on kyllä laittanut aina multaan kun puolen sentin häntä on kasvanut... Olenko tehny väärin  :o Kyllä suurin osa sieltä on noussutkin, ei kyllä läheskään kaikki..

Varmista on odottaa sirkkalehtiin asti lautalla ja siirtää vasta sitten. En muista, että montaa siementä olisi jäänyt lautalla häntäasteelle itämisen jälkeen eikä paria prosenttia enempää ole kuollut siirtoon. Kypäräpäitä en laske, koska se on eri ongelma.

Sihijuoma666

Minulla ainut tapa saada flexu selviämään oli siirtää sentin idun jäkeen multaan. Muuten tukehtui kypäriinsä..  :-[ Muutenkin Flexu on ollut aika vaikea tapaus saada itämään. Niinkuin myös CAP 1141..

Whili

Noita ituja on monta kuollut kun oon liian kiireesti alkanut istuttelemaan heti kun häntää näkyy.

Tuosta olen saanut oppia kantapään kautta tämän talven idätyksissä. No, silleenhän se parhaiten mieleen painuu.

Näin toimin minäkin ja 99% menestyksellä.  Joskus idättelin pisempään lautalla, mutta ongelmana oli saada juuri ehjänä irti talouspaperista ja styroksista. 
Ja siemen parimillisellä juurentyngällä on paljon helpompi tiputtaa pieneen reikään mullassa, kuin viisisenttinen helposti katkeava luiro.

Huru-ukko

Whilin tavoin, melkein 100% lähtö (istutus ja taimimulta) multaan siirretyillä idun lykänneillä siemenillä.

Michilin

Onko chineneset yleensä ottaen hitaampia itämään ku baccat? Meinaa elämään lähtö olla hidasta chinenseillä.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

wille

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 05, 2014, 09:56:05 ap
Onko chineneset yleensä ottaen hitaampia itämään ku baccat? Meinaa elämään lähtö olla hidasta chinenseillä.

Mulla oli tänä vuonna toisinpäin. Riipunee olosuhteista.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Jani M

Never give up. Todella huonon näköiseksi mennyt siemen, näytti jo kuukausi sitten pahalta, mutta niin se vain sitten näyttää kuitenkin itävän.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 04, 2014, 19:23:58 ip
Lämpötilan vaihtelut auttaa itämiseen.

Tässä olen varmaan mennyt itse vikaan. Olen pitänyt pikkukasvarissa mullassa itämässä nagaa ja on ollut loisteputken alla jatkuvasti - loisteputki päällä päivin öin. Ajattelin, että tasainen 24 astetta auttaisi asiaan. Viikko mennyt eikä mitään ole tapahtunut.

Onko järkevämpää laittaa vetoiselle ikkunalaudalle ja laittaa lämmitin viereen ajastimella? Tarviiko tähän vuodenaikaan lisävaloa ikkunalaudalla?

En olisi uskonut, että siemenilläkin on päivärytmi...  ???

bobster

Parhaat tulokset mä oon saanu rytmillä:17-27 astetta. Käytä lämpömittaria. Viikko tosin ei ole pitkä aika idättää. Siemenet ei tartte valoa. Sitten kun sirkkalehdet aukeaa, niin valoa peliin. Malttia. :)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 07, 2014, 12:13:23 ip
Parhaat tulokset mä oon saanu rytmillä:17-27 astetta. Käytä lämpömittaria. Viikko tosin ei ole pitkä aika idättää. Siemenet ei tartte valoa. Sitten kun sirkkalehdet aukeaa, niin valoa peliin. Malttia. :)

Kuinka pitkiä aikoja sahaat tota 17-27? 12h-12h? Onko 21-30 liian lämmin haarukka?

bobster

Mulla oli lämmitin samassa ajastimessa kuin valotkin eli 14-10. En usko 21-30 olevan liian lämmin. Kokenemmat korjatkoon jos olen väärässä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Doodle

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 07, 2014, 12:39:52 ip
Mulla oli lämmitin samassa ajastimessa kuin valotkin eli 14-10. En usko 21-30 olevan liian lämmin. Kokenemmat korjatkoon jos olen väärässä.
21-30 ei ole liian lämmin.. Itää ne ilman lämpötilavaihtelujakin. Kärsivällisyyttä ;)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 05, 2014, 06:18:14 ap

Näin toimin minäkin ja 99% menestyksellä.  Joskus idättelin pisempään lautalla, mutta ongelmana oli saada juuri ehjänä irti talouspaperista ja styroksista. 
Ja siemen parimillisellä juurentyngällä on paljon helpompi tiputtaa pieneen reikään mullassa, kuin viisisenttinen helposti katkeava luiro.

Kävipähän tässä taaas niin, että juuri juurtui juurevasti lautan rytoksiin ja sanoi niks naks..  >:( :( ??? :-\    :D  ..No onhan noita Bondeja viellä 19 juurellista... 
Ja viellä sevverran, että kaikki tänäkin vuonna multiin heitetyt tynkäjuuriset (1-5mm) ovat hyvinvoivia.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Doodle - helmikuu 07, 2014, 12:53:17 ip
21-30 ei ole liian lämmin.. Itää ne ilman lämpötilavaihtelujakin. Kärsivällisyyttä ;)

Hirvittää vaan ettei mistään tule mitään. Aloittelijan pelkotiloja. ::) Nyt jos lämpötilasta enivei puhutaan niin onko parempi itämisen kannalta pitää sykliä 21-24 välillä VAI 21-30 välillä? Luin täältä jostain että 27-29 ois ihanteellinen itämislämpötila, joten tämän mukaan kannattaisi pitää lämmitintä päällä. Siirryn 14-10 rytmiin 24-0 sijaan. :D

Niin ja missä kohtaa alkaa olemaan liian kuuma?

Whili

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 07, 2014, 15:02:48 ip

Hirvittää vaan ettei mistään tule mitään. Aloittelijan pelkotiloja. ::) Nyt jos lämpötilasta enivei puhutaan niin onko parempi itämisen kannalta pitää sykliä 21-24 välillä VAI 21-30 välillä? Luin täältä jostain että 27-29 ois ihanteellinen itämislämpötila, joten tämän mukaan kannattaisi pitää lämmitintä päällä. Siirryn 14-10 rytmiin 24-0 sijaan. :D

Malttia  :D   Kovasti on puhuttu noista lämpötilan vaihteluista..   tuota pitäisi jonkun testata.
Mutta riittävä kosteus ja 18-30 asteen lämpö riittää kyllä ilman mitään lisälämmittimiä yms.   

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 07, 2014, 15:16:44 ip
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 07, 2014, 15:02:48 ip

Malttia  :D   Kovasti on puhuttu noista lämpötilan vaihteluista..   tuota pitäisi jonkun testata.
Mutta riittävä kosteus ja 18-30 asteen lämpö riittää kyllä ilman mitään lisälämmittimiä yms.

Ja useimmat siemenet itää, vaikka huoneenlämmössä nakkais kostean mullan sekaan. Ilman mitään sen kummempia kommervenkkejä.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 07, 2014, 15:20:58 ip

Ja useimmat siemenet itää, vaikka huoneenlämmössä nakkais kostean mullan sekaan. Ilman mitään sen kummempia kommervenkkejä.

Hyvä on. Olkoot tuossa nyt vielä ainakin seuraavan viikon. Sit jos ei ala kuulua niin alan kärventään! :o

Doodle

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 07, 2014, 15:41:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 07, 2014, 15:20:58 ip

Hyvä on. Olkoot tuossa nyt vielä ainakin seuraavan viikon. Sit jos ei ala kuulua niin alan kärventään! :o
Ensimmäiset idätykset ovat ne pahimmat.. Mulla kesti Nagan itämisessä 2viikkoa ja kyllä silloin paljon kärvisteltiin, mutta kyllä ne sitten vihdoin itivät.

Mitäs, jos kokeilisit siirtää mullasta idätyslautalle? Idätyslauttahan on huomattavasti nopeampi idätyskeino, kuin multa.

Tämmöinen http://chilivaari.blogspot.fi/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html

NPhoBiaz

helmikuu 07, 2014, 16:55:49 ip #1039 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2014, 16:58:03 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Olen tuota miettinyt, mutta eräästä syystä meillä ei ole ainuttakaan styroksilevyä taloudessa. Vaimollani on nimittäin suht harvinainen styroksifobia, eikä pysty olemaan samassa huoneessa styroksin kanssa... ??? :D

En tiedä, mitä vastaavaa tuohon voisi käyttää. Tai mistä sitä sitten saisi tollasta sentin vahvusta levyä, jos vain jättäisi kertomatta mitä ton talouspaperin alla kelluu?  ;D

Tämänhetkiset itämisviritelmät:

Siinä siis on vedessä noita turpoavia multatötteröitä jossa on Bolivian Rainbowta, Bird's Eye Babyä sekä nagaa. Vieressä pieni kasvari, jossa multasloteissa nagaa. Kasvarissa on lämpömittari, joka näyttää lampun ollessa päällä n. 24-25 astetta. Ton kasvarin kansihan olis täydellinen lautta-astia. Kun vaan löytäis palan styroksia. :D