heinäkuu 05, 2024, 16:24:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Leca sora myrkyllistä?

Aloittaja JaGho, huhtikuu 28, 2006, 23:45:08 ip

« edellinen - seuraava »

JaGho

Olen kuullut että rakennustyömailla käytettävä leca sora on myrkyllistä (sisältää jotain raskasmetalleja ja muuta skeidaa). Sitä en ole uskaltanut käyttää kasvatuksessa, mutta...

Tiedätte varmasti että kevytsoraharkot on tehty kevytsorasta (=leca sora). Nimestäkin varmaan jo selviää tuo. :lol: Mutta siis. Onko noissa kevytharkoissa käytettävässä kevytsorassa jotain hirveitä myrkkyjä? Voiko sitä käyttää kasvatuksessa?

Ihan vaan tiedoksi että en kyllä ole ostamassa niitä harkkoja ja sitten irrotella sitä kevytsoraa siitä sementistä.   :lol:  :lol:
Chill maan!

tim0

En suosittele leca soran kayttämista, en tiedä sita mitaan edes. kannattaa kayttaa turvetta

Janne

Lainaus käyttäjältä: "tim0"En suosittele leca soran kayttämista, en tiedä sita mitaan edes.

Kannattaako suositella tai varoitella asiasta josta ei tiedä mitään  :)

Lecasoraa käytetään eri muodoissaan kasvatuksessa niin mullan kuohkeuttajana kuin hydrossa kasvualustanakin. Rautakaupan sora ei ole niin puhtaaksi seulottua kuin "oikea" hydrosora tai kukkakaupan sora mutta samaa kamaa se huuhtelun jälkeen on.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Autio


Te_Kiila

Tuohon spekulointiin lecaoran myrkyllisyydestä eli raskasmetalli yms. sisällön suhteen löytynee tältä kemianteekkarilta ihan tietoakin:
Kylle se lecasora sisältää raskasmetalleja. Lähestulkoon saman verran, kuin tavallinen kraanasta tuleva juomavesi. Eli on siis hirveän myrkyllistä :wink:
 Huolimatta lecan valmistuksessa käytettävistä vähän eksoottisemmistakin raaka-aineista, ei ne raskasmetallipitoisuudet pääse kovin suureksi nousemaan. Nuo ympäristöasiat kun ovat nykyään sen verran hyvin viranomaisten valvonnssa, että kaikki raaka- & polttoaine analysoidaan juurikin "myrkkyjen" osalta vähintääkin riittävällä takkuudella ennen käyttöä; ja huonot erät 'pannaan hylkyyn'. Lecasoran raskasmetallipitoisuudet ovat siinä µg - mg/kg luokkaa. Samoin kraanaveden. Toisin asia on esim. turpeessa, jossa saattaa silloin tällöin esim. arseenipitoisuus nousta vallankin suureksi.
 Ainoa haitta rakennuskäytöön valmistetun lecasoran käytössä kasvualustoissa lienee sen alku pH, joka on n.9. Tämäkin hoituu huuhtelemalla.
sanoi suuri ajattelija Nietschxmphe

Rolle R

Käväisin hakemassa rautakaupasta säkin Leca-soraa ja nyt ruukkujen päälle sitä ripotellessa syntyi kysymys:
Peseekö porukka myös ruukkujen päällä olevan Lecasoran ennen käyttöä? Kastelun mukanahan siitä mukavasti mahdollisesti vesiliukoisia aineita liukenee, mutta mikä on käytäntö? Suurten määrien peseminen ei juuri houkuttaisi, vielä kun on mukavasti kelluvaa ja muutenkin hankalaa. Käyttämäni soran kyllä ravistelin pihalla pahvilaatikossa jotta mahdollinen pöly ei päätyisi keuhkoihini.

Rolle

Nuthead

Ei sitä ainakaan tarvitse pestä. Pesu tulee kysymykseen ainoastaan vesiviljelyssä (waterfarm tai vast.) koska tuosta pesemättömästä irtoaa suht paljon pölyä jne. joka sitten sotkee veden ja mahd. hajoittaa pumpun.

Kaitsu
-pähkinäpää-

tso

Jos satun käyttämään niin pesen. Lecasorasta irtoaa melkoinen määrä pölyä ja likaa joka kertyy suodattimiin ja pumppuun .. tai siis osa pumppuun ja osa reservilootan pohjalle.

Onko siitä oikeasti mitään haittaa, nini ei ole havaintoa. Samalla tavalla kasvavat
pesun kanssa ja ilman. Ihan siisteys syistä olen pessyt. Nykyään en juuri käytä
soraa vaan villalla sekä keinosienellä kasvattelen...
#20

pete79

Ainakin nykypäivänä rautakaupoissa myytävä weber lecasora on juurikin samaa tavaraa kuin esim kekkilän ruukkusorat.  Kekkilän ruukkusoraa hydroissa käyttäneenä oli yllätys kun ostin kokeeksi säkin tuota weber soraa hintaan 8€/50l ja sora näytti identtiseltä. Pienen selvittelyn jälkeen selvisi että sora on identtistä.. samalta tehtaalta eri säkkiin pakattuna.  Noista raskasmetalleista sen verran, että Suomessa on sen verran tarkassa syynissä nuo maaperän myrkyt, että maahan tarkoitetut rakennusmateriaalit (lecasora) eivät voi sisältää myrkyllisiä aineita.  Tuon Weber soran ph:kin on neutraali 7, ja siinä olen kasvatellut onnistuneesti vain huuhtomalla pölyt pois. Haluaisinkin tietää että onko todellakin joku soralajike emäksistä, vai onko tuo vaan taas sitkeästi elävä kaupunkilegenda vailla todellisuuden perää?

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Tiemuh

jaolsten +1

En taida itsekkään enää jaksaa osallistua tähän keskusteluun tällä erää enempään, kun olen sen jo tehnyt niin monta kertaa. Ehkä sitten ensikerralla taas ;)

sorrii

Mä ostin kokeeksi viime kesänä Wberin Lecasoraa 50l säkin Starkilta n. 5€ hitaan; Kekkilän ruukkusorahan maksoi 25l jonkun 12€ [Bauhausissa]

Tuo pikkusäkissä myytävä vaan on raekooltaan surkean pientä. Mustaakseni 2-8mm. Kuution säkeissä myydään isompirakeista, joka olisi tiet parempaa ... ja halpaa.

Kokeiluprojekti kun taas oli, niin päätin olla perustellinen: Sihtasin sen koko säkillisen ensin, kun puolet sorastahan meni mun marjanpoimijan sihdistä läpi ja huuhtominen oli siis aika vaikeaa. Siinähän siivilöin säkillisen; aikaa kului pari tuntia ja keittiön lattia tiet vaati vähän imurointia. Siitä 50l säkistä tuli sitten vähän isompirakeista soraa varmaan tuon Kekkilän 12€ säkin verran. Tuon pienen silpun jätin huuhtomatta jatkeeksi mullalle ja isompirakeisen osan huuhdoin kylpyammeen päällä. Liottelin isossa paljussa sitä ja mittailin Ph'ksi n. 8. Siitä sitten tasasin sen Ph'n 6 kieppeille, ja siivilöin sen säkkiin. 3 tunnin työllä siis sain 25l kelvollista ruukkusoraa ja säästin peräti 7€

Tuossa Weberin Leca-sorassa on selviä eroja myös hydrosoraan: Oikea hydrosorahan ei täysin kellu veden pinnalla. Mun käyttämistä noin 1/4 tai alle, saattaa nousta pintaan ja loput pysyy veden pohjalla. Se kelluminen on vähän hankalaa ebbissä ...

Leca-soran selosteessa käyttökohteena mainitaan "kapillaarikatko" eli rakentamisessa kerros joka EI ime vettä ylöspäin. Aidossa hydrosorassahan on tarkoitus, että vesi nousee sorassa kapillaarisesti. Passiivihydrossa esim. on hyvä, että sora on markää vedenpinnan yläpuolellakin ...

Mulla on ollut sitten tasan yksi kasvi tossa Leca-sorassa: pieni Lemondrop pistokas, joka kyllä viihtyi hyvin, ja tuotti 20cm puskana muutamia podejakin, jatkuvasti.

Aitoa hydrosoraa saa kuitenkin esmes Kärsältä 25€/50l; 16€/25l ...
Sitä weberin soraa saatan joskus ostaa mullan jatkeeksi, mutten rupeaisi enää huuhtomaan ym. Siinä saa työstään 2-4€/tunti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Kysytään nyt sitten se tyhmäkin kysymys tähän ketjuun.....Mikä peruste tuolle hydrosoran käytölle on ?. Verattuna vaikka vaihtoehtoisesti koristekiviin tai vaikka aivan pelkkään sepeliin, vaikka raekoossa 12-16mm sepeli..... Tai pienempää, mikä nyt verkkoruukussa pysyykin. Jos se kelluminen on haitallista niin kivi eliminoi sen kyllä. Enkä usko että juuristokaan vahingoittuu sen enempää, vaikka se kivikon läpi pienen matkan meneekin. Ja ne kivethän on siis oikeastaan siinä juurten päällä....
Ja sepelihän on murskaamon jäljiltä, joten myrkkyjä siinä ei ole.  Pöly lähtee pesemällä....

sorrii

Mun käsittääkseni hydrosora imee vettä, eli varastoi sitä myös jonkun verran, jos esim. ebbissä jumahtaa pumppu.
Uusi kuiva hydrosora kelluu enemmän; vettyneenä sitten uppoaa ... (luulisin .. ;) )
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aku

Kekkilän koristesoraa (vaaleankellertävä) testattu ebbissä. Ei toimi kunnolla, sillä kosteus tuntuu pysyvän siinä vähän turhankin hyvin eikä sora ole ilmeisesti yhtä ilmavaa kuin hydrosora. Starfishiin iski juurimätä.

sorrii

Iskikö juurimätä ebbissä?!?

Peroksidia peliin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aku

Iski, vaikka pumppaukset olivat vain 4x/24h niin silti sora pysyi jatkuvaan märkänä. Vetyperoksidia ei ollut, joten heitin Starfisun menemään. Onhan mulla onneksi sitäkin lajiketta yksi talvehtiva multakasvi ja uudemmista idätyksistä pari tainta.

sammal

Huomioikaa se että tavallinen lecasora nostaa ph:n n 8.5 paikkeille !!
Eli siis sora pitää huuhtoa & liottaa hyvin ja tasapainoittaa ph liotusvedessä jos tekee hydron vähän enemmän viimesen päälle .
(tosin kun tökkii puukolla reikiä säkin alaosaan ja valuttaa reilusti vettä läpi ja välillä n 20l ph ( ph 5,5 ) tasapainotettua vettä riittää joidenkin mielestä)

biblo

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 28, 2012, 15:59:41 ip
Huomioikaa se että tavallinen lecasora nostaa ph:n n 8.5 paikkeille !!
Eli siis sora pitää huuhtoa & liottaa hyvin ja tasapainoittaa ph liotusvedessä jos tekee hydron vähän enemmän viimesen päälle .
(tosin kun tökkii puukolla reikiä säkin alaosaan ja valuttaa reilusti vettä läpi ja välillä n 20l ph ( ph 5,5 ) tasapainotettua vettä riittää joidenkin mielestä)




Mitä on tämä "tavallinen" lecasora? Itse olen huuhtelemalla hanavedellä saanut mitattua kolmen eri lecasoran ph:ksi 6.8-7.7.

Juttuihisi olisi mukava saada vankempaa pohjaa ja enemmän tietoa. Tuollaisena tuo lähinnä kuulostaa joltain heitolta esson baarissa.
"Grow food, not lawns"

sorrii

Mä kun oon liotellut/huuhtonut ennen käyttöä sekä hydrosoran, että tavallista Lecasoraa [katso juttu muutama vuoro taaksepäin!] ja sitten jonkun aikaa liottua paljussa mitannut sen Ph'n, niin samaa luokkaa ~7 se on ollut. Täytyy se virallinen ja vaikka kaikkein kallein hamppulamppukaupasta ostettukin huuhtoa ja säätää Ph JOS haluaa mennä viimostapäälle hienosti ja pedanttisesti.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`