tammikuu 24, 2025, 21:32:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kukkiminen

Aloittaja Tupakka, toukokuu 03, 2006, 16:39:09 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Voiko olla mahdollista, että vajaa kuukauden + aika ennenkuin sain ne(pari viikkoa) vanha chile grande puskisi jo iiihaan pieniä nuppuja. Näyttäisi, että oksien ylle niitä tulee, siis siihen oksan ja rungon yläväliin. Myöskin ihan latvasta, sinne kasvaneiden lehtien muodostamasta "kupista" näyttäisi tulevan yksi. Kuitenkaan jo helmikuusta asti kasvatetuissa haboissa ei näy kuin oksien yllä samassa kohtaa pienet möykyt.

Kuvat:

Latvassa

Oksien yläpuolella
Joo.

Makee

Kyllä ihan hyvin voivat tuon ikäisinä kukkimaan. Tosin jos aijot suomen auringolla niistä satoa saada niin kannattaa ne kukat nyt nyppiä, kasvattaa puska isommaks ja sitten vasta sadottaa

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Makee"Kyllä ihan hyvin voivat tuon ikäisinä kukkimaan. Tosin jos aijot suomen auringolla niistä satoa saada niin kannattaa ne kukat nyt nyppiä, kasvattaa puska isommaks ja sitten vasta sadottaa

Juu no huomasin kun vertasin toiseen kasviin, että lehtiähän tuosta oksan päältä kasvaa.

Mutta kuitenkin tuolla latvassa oleva vaikuttaa hyvinkin nupulta(tai sen alulta). On kuitenkin vielä sen verran piilossa, että odotan sen kaapista ulos astumista, jotta pääsisin nyppäämään(kunhan se edes nuppu on).

Saisiko muiden mielipiteitä(vrt. toisen lääkärin mielipide)?
Joo.

Makee

http://www.edu.stadia.fi/~0304064/inferno/2006.04.15%20029.jpg ton kokosena esim. mulla alkoi short yellow tabasco kukkimaan :P (noin kuukauden vanha)

theBro

Nupultahan tuo näyttää. Ja kannattaa tosiaankin odottaa sen verran, että saa kunnolla kiinni, ettei tuu riivittyä ylimäärästä sitä nuppua repiessä.

Makee

En jaksanut alkaa tekemään uutta keskustelua, joten... Onko kellekkään tullut vastaan tämmöisiä: http://www.edu.stadia.fi/~0304064/inferno/kukat.jpg

Kuva on siis PI 441551 c.baccatum :sta. Osa kukista on ihan normaalin näköisiä, mutta osa on tommosia kromosomihirviöitä xD Näyttää kun terälehdet ei ees jaksais kehittyä vaan suoraan tulis heteet ja emi esiin

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Makee"En jaksanut alkaa tekemään uutta keskustelua, joten... Onko kellekkään tullut vastaan tämmöisiä: http://www.edu.stadia.fi/~0304064/inferno/kukat.jpg

Kuva on siis PI 441551 c.baccatum :sta. Osa kukista on ihan normaalin näköisiä, mutta osa on tommosia kromosomihirviöitä xD Näyttää kun terälehdet ei ees jaksais kehittyä vaan suoraan tulis heteet ja emi esiin

Periaatteessahan jos vaan siitepöly kehittyy niin ei niitä terälehtiä loppuenlopuksi mihinkään tarvita. Eihän kuitenkaan hyönteisiä olla pölyttämässä käyttämässä.
Joo.

Makee

Joo ei siitä, tuskin täällä sisällä hirveesti pölyttäjiä nuo terälehdet houkuttelevat, mutta ihmettelin vaan tuota outoa muotoa :)

Rolle R

Aihetta sivuten tuli mieleen, että kun kukat tippuvat, niin putooko myös varsi jossa kukka kasvaa, vaiko vain terälehdet yms? Kuulostaa simppeliltä mutta enpä ole moista ihmettä koskaan nähnyt. Omat hydro Benitoni kasvattelevat ensimmäisiä kukkiaan, mistä siis tiedän kukan pudonneen  :wink: .
Jos kukka nuutuu, niin tarkoittaako se että pölytys on onnistunut, vai nuutuvatko nämä muutamassa päivässä muutenkin?

Rolle

TheBigX

Jos kukka ei ole pölyttynyt tai joku muu asia ei ole kohdallaan, putoaa se todella varsineen. Jos se on pölyttynyt alkaa terälehdet näyttää kuivilta ja hieman ruskehtavilta parissa päivässä.

tknummelin

Kysynpähän vaan, jotta missä vaiheessa minä annan niiden kukkien ruveta kasvamaan? Nuppuja on tullut jo 3 viikkoa, olen kaikki nyppinyt pois. Yhä se vaan niitä tunkee.

Kasvi siis cayenne, ikää 10 viikkoa ja korkeutta 70 cm.

EDIT: Niin, ja on vesiviljelyssä.

bassino

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"Kysynpähän vaan, jotta missä vaiheessa minä annan niiden kukkien ruveta kasvamaan? Nuppuja on tullut jo 3 viikkoa, olen kaikki nyppinyt pois. Yhä se vaan niitä tunkee.

Lopeta nyppiminen kun kasvi on mielestäsi riittävän suuri, ja kasvupisteitä on riittävästi satoa ajatellen. Jos olosuhteet ovat kukinnalle otolliset niin ei ne nuput ihan heti nyppimällä lopu. Kasvin koon ja kasvupisteiden määrän lisäksi kannattaa ajoituksessa huomioida myös olosuhteet, kuten valo ja lämpö.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "bassino"
Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"Kysynpähän vaan, jotta missä vaiheessa minä annan niiden kukkien ruveta kasvamaan? Nuppuja on tullut jo 3 viikkoa, olen kaikki nyppinyt pois. Yhä se vaan niitä tunkee.

Lopeta nyppiminen kun kasvi on mielestäsi riittävän suuri, ja kasvupisteitä on riittävästi satoa ajatellen. Jos olosuhteet ovat kukinnalle otolliset niin ei ne nuput ihan heti nyppimällä lopu. Kasvin koon ja kasvupisteiden määrän lisäksi kannattaa ajoituksessa huomioida myös olosuhteet, kuten valo ja lämpö.

Eli nyppimistä saan jatkaa syksyyn asti?  :) Haluan tietty niin suuren kasvin kuin mahdollista, ja niin paljon satoa kuin mahdollista.

Makee

Syksyyn asti? kyllä nuppujen tulosta valmiisiin marjoihinkin kestää jo pari kuukautta. Valoa siihen prosessiin tarvitaan PALJON

Wiski

Mä oon kahtena viime kautena lopettanu nyppimisen kesäkuun lopulla, jolloin satoa on päässyt keräämään elokuun lopusta lokakuulle - eli mun kauden loppuun. (Mulla on surkea kasvari sähkölämmityksellä)

Tänä vuona ajattelin lopettaa nyppimisen jo hieman aikaisemmin, kun viime vuonna joutui keräämään turhan paljon raakoja baccatumeja kasvaria purkaessa. Valmistauduin tähän siten, että alotin kauden aikaisemmin (idätys uutena vuotena), eli puskat ovat nyt isompia kun viime vuonna samaan aikaan (tuntuu ettei liian aikaisin voi alottaa - ainoa mikä rajoittaa on sisä/hyllytila)

Kesä-heinäkuussa taitaa olla kukitusta varten niin paljon valoa kun mahollista, eihän se aurinko laske jussina ollenkaan ;)

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Wiski"Mä oon kahtena viime kautena lopettanu nyppimisen kesäkuun lopulla, jolloin satoa on päässyt keräämään elokuun lopusta lokakuulle - eli mun kauden loppuun. (Mulla on surkea kasvari sähkölämmityksellä)

Tänä vuona ajattelin lopettaa nyppimisen jo hieman aikaisemmin, kun viime vuonna joutui keräämään turhan paljon raakoja baccatumeja kasvaria purkaessa. Valmistauduin tähän siten, että alotin kauden aikaisemmin (idätys uutena vuotena), eli puskat ovat nyt isompia kun viime vuonna samaan aikaan (tuntuu ettei liian aikaisin voi alottaa - ainoa mikä rajoittaa on sisä/hyllytila)

Kesä-heinäkuussa taitaa olla kukitusta varten niin paljon valoa kun mahollista, eihän se aurinko laske jussina ollenkaan ;)

Itse ainakin ajattelin jussin paikkeilla antaa viimeistään kukkia. Toivottavasti muuten nuo habanerot kukkivat.

Kuinka yleistä tuo habojen kukkimattomuus ekana kesänä muuten on? Nimittäin haluaisin kovasti päästä saamaan satoa jo tänä vuonna. Edes parista kasvista.

Onneksi kuitenkin on varalla nuo Chile Grande, Lombardo ja mild jallu.
Joo.

Wiski

Jeps, eli kestäähän se uusien nuppujen tekokin jonkin aikaa, eli nyppiminen kannattanee sitten lopettaa viikko-pari ennen juhannusta.. no, itse kokeilen noin ja katsotaan miten käy ;)

Viime vuonna mulla oli parikin chinenseä jotka eivät suostuneet kukkimaan, murjottivat vaan. Tänä vuonna näyttäisi tilanne paremmalta, tai ainakin jokainen näyttäisi tekevän nyt jo nuppuja... mutta eipä parane innostua, nuo ovat kokemukseni mukaan kovia tiputtelemaan kukkiaan jos jotain on pielessä. Varsinkin jos vertaa esim. baccatumeihin, joilla kukat ei meinaa tippua ennen "ylikuormaa". Chinensen kukat on muutenkin jotenkin pienen ja hentosen tuntusia baccan kukkiin verrattuna.

murmeliini

Mitäs jos nypin pienemmistä chileistäni nuput pois ja anna tehdä satoa vasta ensi kesänä (vuoden päästä)- vetääkö kasvi herneen nenään ja ei anna satoa ensi vuonna? Ne on vast aika pieniä joten antaisin niide eka kasvaa vahvemmiksi....  :roll:
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Wiski"Jeps, eli kestäähän se uusien nuppujen tekokin jonkin aikaa, eli nyppiminen kannattanee sitten lopettaa viikko-pari ennen juhannusta.. no, itse kokeilen noin ja katsotaan miten käy ;)

Viime vuonna mulla oli parikin chinenseä jotka eivät suostuneet kukkimaan, murjottivat vaan. Tänä vuonna näyttäisi tilanne paremmalta, tai ainakin jokainen näyttäisi tekevän nyt jo nuppuja... mutta eipä parane innostua, nuo ovat kokemukseni mukaan kovia tiputtelemaan kukkiaan jos jotain on pielessä. Varsinkin jos vertaa esim. baccatumeihin, joilla kukat ei meinaa tippua ennen "ylikuormaa". Chinensen kukat on muutenkin jotenkin pienen ja hentosen tuntusia baccan kukkiin verrattuna.

Olivatko nuo chinenset ainoita chinensejäsi? Jos eivät niin suostuivatko sitten, vai muut ensimmäisen vuoden chinensesi kukkimaan?
Joo.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "murmeliini"Mitäs jos nypin pienemmistä chileistäni nuput pois ja anna tehdä satoa vasta ensi kesänä (vuoden päästä)- vetääkö kasvi herneen nenään ja ei anna satoa ensi vuonna? Ne on vast aika pieniä joten antaisin niide eka kasvaa vahvemmiksi....  :roll:

Ei kannata tehdä vielä päätöstä mitä teet. Kannattaa nyppiä kukkia pois ja jos huomaat vaikka juhannukseen mennessä, että "hei nämähän ovat hyvän kokoisia", niin voit sadottaa.

Mutteivat ne kasvisi ainakaan minun tiedoillani pidäisi siitä suuttua jos et anna kukkia ollenkaan yhtenä vuotena. Luulen, vaan kyllä niin, että jos et anna niiden kukkia niin kukkimisvaihe saattaa jäädä "päälle" junttaamaan, jolloin nuppujen muodostus tappaa kasvisi talvella.

Kannattaa kuitenkin odottaa vastausta muulta kuin ensimmäisen kauden kasvattajalta.
Joo.