tammikuu 10, 2025, 16:02:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Habaneron kukinta ja Lehtien roikotus yleensä

Aloittaja Tupakka, toukokuu 11, 2006, 17:25:55 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Kun en päivispuolella vastausta ole saanut niin kysytään nyt aivan yleisellä tasolla.

Onko teidän kokemuksienne perusteella muuten hitaan habsun kukkiminen myös myöhäistä. Nimittäin minulla on 2kk nuorempia chilejä, jotka nuppuvat jo. Haboissani ei näy nupun alkuakaan.

Sitten on toinenkin juttu. Nimittäin se, että nämä kyseessä olleet 2kk habsuja nuoremmat kasvit roikottavat lehtiään ja jotkut lehdet ovat vähän kiemuralla. On tämän asian suhteen vähän ristiriitainen tilanne. Tuntuu, että olen kastellut paljon, joten tuon luulisi johtuvat liikakastelusta. Kuitenkin logiikka sanoo, että rullalle meneminen ilmoittaisi kuivuudesta. En viitsi kastella, mutta en viitsisi olla kastelemattakaan.
Joo.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Sitten on toinenkin juttu. Nimittäin se, että nämä kyseessä olleet 2kk habsuja nuoremmat kasvit roikottavat lehtiään ja jotkut lehdet ovat vähän kiemuralla. On tämän asian suhteen vähän ristiriitainen tilanne. Tuntuu, että olen kastellut paljon, joten tuon luulisi johtuvat liikakastelusta. Kuitenkin logiikka sanoo, että rullalle meneminen ilmoittaisi kuivuudesta. En viitsi kastella, mutta en viitsisi olla kastelemattakaan.

Helppo ratkaisu: katso onko multa märkää pohjasta :)

Eli kopsautat vaan irti koko multapaakun kädelle ja tsekkaa tilanne
Jalapeno = Pelaan jo

Lumipallo

Lainaus käyttäjältä: "Jore"

Helppo ratkaisu: katso onko multa märkää pohjasta :)

Eli kopsautat vaan irti koko multapaakun kädelle ja tsekkaa tilanne

Tai sitten vain testaa siellä alla olevista rei'istä, sikäli jos ei käytä altakasteluruukkua tai jtn semmoista.

nikke

Onko teidän kokemuksienne perusteella muuten hitaan habsun kukkiminen myös myöhäistä. Nimittäin minulla on 2kk nuorempia chilejä, jotka nuppuvat jo. Haboissani ei näy nupun alkuakaan.

Yleensä annuumit yrittää aloittaa kukinnan aikaisemmin, jotkut jopa erittäinkin pieninä. Mikä kiire sulla on saada se haba kukkimaan jo nyt? Habahan (ja chinenset yleensäkin) on paljon vaikeampi saada kukkimaan kuin annuumit, välttämättä ei kuki edes ekana kesänä.  Kyllä se sen kukinnan sitte alottaa jossain vaiheessa...

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "nikke"

Yleensä annuumit yrittää aloittaa kukinnan aikaisemmin, jotkut jopa erittäinkin pieninä. Mikä kiire sulla on saada se haba kukkimaan jo nyt? Habahan (ja chinenset yleensäkin) on paljon vaikeampi saada kukkimaan kuin annuumit, välttämättä ei kuki edes ekana kesänä.  Kyllä se sen kukinnan sitte alottaa jossain vaiheessa...

Ei mulla mitään kiirettä oo. Mietin vaan, että onkos joku vikana kun ei pääse jo nyppimään. :D

Sitten kosteuden testausjuttuun. Ei ole kuin yhdessä reikä pohjassa, muissa ei, joten vähän epäilyttää tuo kädelle kaataminen.
Joo.

Jore

Sitten kosteuden testausjuttuun. Ei ole kuin yhdessä reikä pohjassa, muissa ei, joten vähän epäilyttää tuo kädelle kaataminen.

Mikäs siinä epäilyttää?
samallalailla kuin että olisit vaihtamassa isompaan ruukkuun, helposti pitäisi irrota...

Ei tietty tartte keittiön pöydällä sitä tehdä, saattaahan joku kokkare irrotakkin.
Mutta ei sillä silillä mee siitä pää pyörälle,vaikka se ylösalaisin onkin hetken aikaa :)

Sitä paitsi se stimuloi juuria ja edistää kasvua kun sitä multaa pikkusen pehmentää/liikauttelee
Jalapeno = Pelaan jo

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Jore"

Mikäs siinä epäilyttää?
samallalailla kuin että olisit vaihtamassa isompaan ruukkuun, helposti pitäisi irrota...

Ei tietty tartte keittiön pöydällä sitä tehdä, saattaahan joku kokkare irrotakkin.
Mutta ei sillä silillä mee siitä pää pyörälle,vaikka se ylösalaisin onkin hetken aikaa :)

Sitä paitsi se stimuloi juuria ja edistää kasvua kun sitä multaa pikkusen pehmentää/liikauttelee

Joo ei siinä sinänsä mitään, mutta luulen, että irtoturvetta irtoaisi niin paljon, että en jaksaisi/edes pystyisi alkaa niitä kaapimaan takaisin ruukkuun. Muutenkin pohjalla on vielä kevytsorat ja sanomalehdet niin, ne menisivät pilalle.

Mutta lähinnä meinasin kysyä omista kokemuksistanne. Miten asian laita on teillä ollut yleensä jos lehdet ovat rullalla. Liian kostea vai liian kuiva? Vai joku muu syy?
Joo.

Makee

Lehdet ihan selvästi nuukahtavat alaspäin ja menettävät jähmeyden kun kuivuudesta on kyse.

Lumipallo

Omat habaneroni ovat kääntäneet lehdet rullalle kun on ollut kuuma ja ovat saaneet paljon valoa, ainakin ensimmäiset kerrat ikkunan edessä...