tammikuu 10, 2025, 12:16:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mistä löytyisi Megamanin 15w purple ESL

Aloittaja saku, toukokuu 23, 2006, 18:55:16 ip

« edellinen - seuraava »

saku

Saako noita mistään Helsingin lähistöltä??

Ja mitäs luulette, onko eroa jos on viisi noita tai sellanen viherpeukun 125W ESL purple. Luulisi että jos on monta pientä niin saisi paremmin kasvin ympärille.

-saku

Tupakka

En tiedä mistä löytyy, mutta...

5*15w ESL = 75w, joten kyllä se 125 watin on parempi.

Toinen juttu on jos hankit 9 tai 10 niitä 15 wattisia niin silloin voidaan jo puhua samanasteisuudesta.

Silloinkaan viel ei itseasiassa valoteho ole parempi, vaan pelkästään valon määrä(onko sama asia??).
Joo.

saku

Kiitos tupakka täsmällisyydestä. Lähinnä tarkoitin sitä että kumpi on parempi, yksi tehokas vai monta pienempitehoista. ja onko viherpeukun lampussa mitään eroa noihin Megamanin kasvilamppuihin? muuta kuin se wattimäärä.

-saku

Tupakka

Luulisin, että viherpeukun lamppu olisi laadukkaampi. Tuo megamanin taitaa olla aika "halpis", vaikka kaupassa kallis onkin. Luulen, että viherpeukun tulee halvemmaksi ja muutenkin parempi.

Siis hongkongissa(siinä kaupassa) jo megamanin joku alle 15w maksoi lähemmäksi 15e, joten vaikka 15w maksaisikin sen verran tai vaikka jopa vain kympin niin 60e hintainen viherpeukun lamppu tulee 9:ää megamanlamppua halvemmaksi. (Olipas siinä virkettä kerrakseen...)
Joo.

Makee

Huomatkaa vielä, että mitä isompi lamppu ja enemmän watteja niin hyötysuhde on parempi. Joten voisin melkein väittää että pesee ihan mennen tullen tuo isompi 125w tai 200w nuo pikkulamput.

saku

jeps, tästä oliskin ollut seuraava kysymys... eli kumpi olis järkevämpi, viherpeukun 2x125w vai 1x200w.

Makee

noo... 200w vie enemmän sähköä, mutta varmasti chilit tykkää enemmän :) 200W on tietysti kannattavampi jos vaan rahaa löytyy sen verran ja pystyy kärsimään isommasta sähkölaskusta. Itellä tossa kuukauden päästä sama mietintä edessä

saku

Lainaus käyttäjältä: "Makee"noo... 200w vie enemmän sähköä, mutta varmasti chilit tykkää enemmän :) 200W on tietysti kannattavampi jos vaan rahaa löytyy sen verran ja pystyy kärsimään isommasta sähkölaskusta. Itellä tossa kuukauden päästä sama mietintä edessä

hmm... mä luulen että se 2x125w vie kyllä enemmän sähköä, mutta kummassakohan systeemissä on enemmän valotehoa? siis kaksi 125w vai yksi 200w

-saku

Warcock

Lainaus käyttäjältä: "saku"
Lainaus käyttäjältä: "Makee"noo... 200w vie enemmän sähköä, mutta varmasti chilit tykkää enemmän :) 200W on tietysti kannattavampi jos vaan rahaa löytyy sen verran ja pystyy kärsimään isommasta sähkölaskusta. Itellä tossa kuukauden päästä sama mietintä edessä

hmm... mä luulen että se 2x125w vie kyllä enemmän sähköä, mutta kummassakohan systeemissä on enemmän valotehoa? siis kaksi 125w vai yksi 200w

-saku

125w 8000lm eli 16000lm(?) jos 2kpl 125w polttimoita..
200w 13500lm.. (Viherpeukun sivulta)

Peukusta ku katoin pakettien hintoja niin 200w mini novalla 151e tai novalla 201e ja 2 x 125w + heijastin 199e...
ettei hinnassakaan hirveitä eroja ole...

Käytännön eroista ku sais jostain tietoa niin tietäs sit itekki millasen paketin ostaa...  :?
Tomppa

Makee

Ja siis sähkönkulutuksen voit vetää suoraan tosta wattimäärästä 1+1 :)

Sauli Särkkä

Jos olisin sinä, ottaisin mieluummi kaksi kappaletta noita 125-wattisia. Ei noiden hyötysuhteissa niin hirveitä eroja ole kuin SPNA-lampuissa ja kahden omistaminen antaa mahdollisuuksia "hajasijoituksiin" ja vajaakäyttöön, jolloin vähemmällä pärjätessä voi laittaa toisen pois käytöstä.

-Sale
Sauli Särkkä

himpinen

Kuinka noi muutes yleensäkkin vie sähköä? siis tommonen 125w esl... kun eikös ne kuitenkin ole Energy Saving Lamp:eja... eli eihän tommonen 125w:nen voi viedä kovin paljoo sähköö, kun ei kaks 60w:tista hehkulamppuakaan vie juuri mitään...

Edit: Ostin ite ainakin Löytötavaratalosta (kuljun kartano) ton mun Megamanin 15w purple eslin... en sit tiedä onko sitä kauppaa hesassa, tampereella ainakin on. maksoi muistaakseni 8,5€ tai 8,9€, ainakin alle kympin.

Makee

Lainaus käyttäjältä: "himpinen"Kuinka noi muutes yleensäkkin vie sähköä? siis tommonen 125w esl... kun eikös ne kuitenkin ole Energy Saving Lamp:eja... eli eihän tommonen 125w:nen voi viedä kovin paljoo sähköö, kun ei kaks 60w:tista hehkulamppuakaan vie juuri mitään...

Juuri tossa ylhäällä tähän vastasin. Tuo 125W vie tasan 125W sähköä ja 60W hehkulamppu 60W. Vaikka se on energiansäästölamppu niin se vaan tarkoittaa, että wattimäärä on ihan energiankulutuksen perusteella sanottu. Valoteho siinä energiansäästölampussa on sitten taas paljon suurempi verrattuna hehkulamppuun. Hehkulamppu kuluttaa suuren osan energiasta lämpönä toisinkun esl.

Sähkönkulutuksen voit laskee, että jos vaikka 16h päivässä pidät päällä vuoden verran niin    125W*16*365=730kWh/vuodessa

Jore

Tai pyöreästi 125W/10h päivässä = 5€/kk
Jalapeno = Pelaan jo

himpinen

Nyt nolottaa... tottakai 125w on 125w, vaikka voissa paistais... :oops: Ja oon vielä elektroniikka asentaja koulutukseltani... jotenkin ei vaan tullu taas ajatelleeks aivoilla...  :oops:

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "himpinen"Nyt nolottaa... tottakai 125w on 125w, vaikka voissa paistais... :oops: Ja oon vielä elektroniikka asentaja koulutukseltani... jotenkin ei vaan tullu taas ajatelleeks aivoilla...  :oops:

Täytyy nyt nussahtaa pilkun kanssa, mutta jos puhut pelkän luvun sijaan lampusta niin luulen, että voissa paistamisen jälkeen pannulta löytyisi yksi sulanut jne. paskakasa..

mut sitte jos..

taino unoha perkele

(sori oon vähän kireällä päällä kun tuolla cornellin ketjussa on vähän väittelyä..)
Joo.

saku

Lainaus käyttäjältä: "himpinen"Nyt nolottaa... tottakai 125w on 125w, vaikka voissa paistais... :oops: Ja oon vielä elektroniikka asentaja koulutukseltani... jotenkin ei vaan tullu taas ajatelleeks aivoilla...  :oops:

niin, toisaalta, mitä esim 600w natikan energiankulutuksesta on kirjoitettu, niin se olis paljon suurempi kuin vain se 600w. johtuu ilmeisesti siitä virtapiikistä. ja kyllähän aikamoinen sytytin tollaseen 200w esl lamppuunkin tarvitaan.

eli en yhtään ihmettelis jos sähkölasku nousee paljon enemmän kuin 2x60w hehkulampuilla.

-saku

himpinen

mutta eikös tuo sytytys tapahdu vain kerran...? eli tulee aluksi iso virtapiikki ja sit alkaa tasainen kulutus...

Makee

Eikös ne ota ylimääräistä vaan loistetehona ja sitä ei laskuteta yksityiskäyttäjiltä ollenkaan?

O

Lainaus käyttäjältä: "Makee"Huomatkaa vielä, että mitä isompi lamppu ja enemmän watteja niin hyötysuhde on parempi. Joten voisin melkein väittää että pesee ihan mennen tullen tuo isompi 125w tai 200w nuo pikkulamput.

Onkos tämä nyt aivan varmaa? 9*15w Airam (900lumen)= 8100lumen/135w. Airamit minimanissa 2.70€*9= 25€. Siihen kannat päälle 9*1.2=10€. Eli parikymppiä halvempi ja suunnilleen yhtä tehokas erillisinä kuin yhtenä isona.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson