Levää juurissa, paljonko vetyperoksidia uskaltaa laittaa

Aloittaja saku, toukokuu 24, 2006, 16:31:06 ip

« edellinen - seuraava »

saku

huomasin just että juuret on ihan vihreänä levästä... laitoin jo 5ml 9% vetyperoksidia (vettä 7 lit) mutta mietin että kuinka paljon sitä uskaltaa laittaa ennen kuin juuretkin kuolee...

Rolle R

Itselläni ei ilmeisesti vielä ole levää, juuret tosin vihertävät hieman juuresta, muutta tämä taitaa johtua rungossa olevasta lehtivihreästä. Voiko/ kannattaako levää torjua ennakkoon, vai vasta kun levä on jo ilmaantunut? Jossain mainittiin pilaantuneiden juurien haisevan pahalle. Omien kasvieni juurien haju muistuttaa raakaa perunaa, ei erityisen paha haju kuitenkaan.

Rolle

saku

joo ei mullakaan haise pahalta. mutta aika selvää levää niissä on. ja paljon.

Makee

Siis tuntuuko ne limaisilta sormin kokeillessa? kuvaa?

saku

valitettavasti kuvaa en saa, mutta ei ne mitenkään älyttömän limaisilta tunnu. mutta vihreää levää on niin paljon että juuret näyttävät enemmänkin tumman vihreiltä kuin valkoisilta. lähempää kun tarkastelee niin huomaa että juuret ovat kyllä ihan valkoiset, eli varmaan ihan kunnossa. ja levää on sen verran että sitä pystyy närppimään irti juurista.

ai niin, kasvi on itse asiassa basilika, mutta samat toimenpiteen varmaan toimii kuin chileilläkin.

-saku

WilhoS.

Itselläni 1-2 korkillista 3%:sta vetyperoksidia/n.10L ravinnelientä
on pysäyttänyt ja tappanut vähäisen levän täysin.
Myös GH:n saitilla kehoitetaan käyttämään 3%:sta litkua leväongelmiin
(http://www.genhydro.com/genhydro_US/faqsystem.html,
sivun loppupäässä).

Aiheesta lisää myös http://www.eurohydro.com/anglais/pythium_gb.pdf

Minun kohdallani kyse on siis chileistä, eli miedoista ravinnepitoisuuksista.

Doe_J

Liuottaako peroksidi siis levän tai mädän kokonaan pois? Jostain syystä cutting boardissa olevat taimeni kehittivät yhtäkkiä vedenvaihdon jälkeen juuriin ruskeaa limaa, vaikka laatikko on tinapaperilla ympäröity ja kansikin teipattu valotiiviiksi. Juurien yleisväri on vaaleanruskea, ja sitten parissa yksilössä on tuollaista tummemman ruskeaa limaa juurissa kiinni.

Voisiko tuo johtua siitä että juuret pääsivät epähuomiossa kuivahtamaan ~15 min vedenvaihdon yhteydessä ja nyt kuolevat hiljalleen? Vai siitä että pikku-mouse + 88 sentin ilmaverho ei jaksa hapettaa 35 litran hydroa riittävästi? (Kuplia ei saa koko astian alalle, reunat jäävät kuplittamatta.)

Hydro ei haise mitenkään kuolemalle ja olen putsannut astian+letkut kuumalla vedellä ja desinfiointiaineella vaihdon yhteydessä. Laitoin vedenvaihdon yhteydessä 1 ml/L 3% peroksidia, ja pari päivää myöhemmin saman verran lisää kun huomasin tilanteen. Genhydron sivujen mukaan 3 ml / gallona (eli karkeasti sama kuin 1ml/L) pitäisi tappaa levät pois, mutta eipä tilanne tuolta näytä (ellei sitten viimeinen satsi sitä ole tehnyt).

Mitäs tässä vielä voisi tehdä jotta taimet selviävät elossa turpeeseen siirtoon asti? Pudottaa pH 5.5 paikkeille? Enemmän peroksidia?

Te_Kiila

Ei se peroksidi sitä levää yms. mihinkää liuota, tappaa vain. Jos tilanne on päässyt noin huonoksi, kokeile pH:n tiputtamista juurikin sinne 5.5 tietämille; jos mitenkää mahdollista tiputa myös ravinnelitkun lämpötila alle 20ast. C. ja lisäile sitä peroksidia noin tunnin välein (hajoaa suht vikkelään siellä hydrossa).

Pese myös kasvien juuret pienehköä vedenpainetta apunakäyttäen (huuhtoo kuolleet juurenkappaleet ja osan mikro-organismeista juurten pinnalta.
sanoi suuri ajattelija Nietschxmphe

Doe_J

Kiitti vinkeistä, pitää tehdä nuo temput. Kannattaisiko suuremmat chilit siirtää jo turpeeseen, vai onko suurempi riski että siirto tappaa juuret? Mulla on kolme jo ihan kunnollisen kokoista (4-5 lehtiparia kasvattanutta) chiliä, mutta en ole hosunut turpeeseen siirron kanssa koska eivät ole vielä varjostaneet toisiaan. Noissa samoissa chileissä juuret eivät ole läheskään niin pahassa kunnossa; oikeastaan vain yhdessä pienessä Aji Benitossa ne ovat selkeästi liman peitossa.

Kuinkahan paljon peroksidia kannattaa laittaa jos tunnin välein lisäilee? Toi mL/L kuulostaa kovalta tunneittain annettavaksi.

Te_Kiila

Antaa paukkua vaan  kunnon peroksideilla, juurikin se 1ml/l suhteella - juuristo-ongelmat ovat nimittäin hoitamattomina varmin tapa saada chilit hengiltä / temppu kitukasvuisten, huonosti satoavien kasvien aikaansamiseen.

Itse "pelastin" alkavalta juurilaholta yhden kitukasvuisen Red Fataliin lisäämällä 8h välein väkevää (30%) vetyperoksidia suhteella 1ml/l ja pesemällä juuret muutamaan otteeseen viileällä vesisuihkulla. Voisimpa väittää, että k.o. rehu alkoi voida tämän jälkeen melkoisen hyvin ja kasvutahtikin suorastaan yllätti.
sanoi suuri ajattelija Nietschxmphe

Doe_J

On toi peroksidi vain ainetta...nyt olen antanut kolme käsittelyä sitä, mutta ilmeisesti jo ensimmäinen satsi hävitti suuren osan limaa juurista, tai se säikähti ja lähti itse karkuun. Suihkuttelin eilen ensi töikseni spraypullolla juuria puhtaammaksi mutta eivät tuntuneet enää läheskään niin niljakkailta, ei edes se pahimpaan kuntoon päässyt Benito. Chilit ovat ihan hyvinvoivan näköisiä, jos unohtaa ripsiäisten kaluamat lehdet. Juuristo on edelleen ruskeansävyinen, mutta kuitenkin elossa koska ei lähtenyt kevyesti vetämällä irti.

Nesteen lämmöt olivat 25.5C. Vähän ehkä yläkanttiin; kovat pakkaset nostavat lattialämmityksen tehoa ja lattialla oleva astia lämpenee samalla. Nostin sen varmuuden vuoksi puukorokkeiden päälle.

Doe_J

Vielä tuosta juurten värisävystä: aina näkee suosituksia että terveen juuriston pitäisi olla lähes valkoinen. Onko hydrolannoitteilla mitään tekemistä juurien värin kanssa? Huomasin vedenvaihdon yhteydessä että se ruskean sävy jota kaikkien CB:ssä olevien chilien juurissa on ja jonka luulin merkiksi huonosta hapetuksesta, on ihan sama väri kun FloraMicrossa. Eihän se itse altaan vesi enää laimennettuna ole kuin kirkasta, mutta konsentroituuko lannoitteen väri jotenkin juuriin?

Näyttää vaan niin jännältä kun vedenpinnan yläpuolella olevat juurenosat ovat ihan valkoisia, mutta nesteessä uivat sitten punaruskeita. Toisessa hydrossa ihan sama tilanne.

cornell

normaalia sanoisin, samaa asiaa tullut pohdittua aikoinaan...
¨käynks mä usein täällä?¨

Doe_J

Laitan nyt tänne vielä saman jutun jonka päivyriinkin, jos siitä on jollekulle apua.

Lisäsin äskettäin hydroon uppopumpun, ilmakuplia tekevän pumpun+88 cm ilmaverhon lisäksi, ja samaan aikaan chilit lähtivät tekemään uusia kirkkaan valkoisia juuria raivokkaalla vauhdilla. Jos kyse ei ollutkaan vaan yhteensattumasta ja peroksidikuurin viiveellä näkyvästä vaikutuksesta, niin sanoisin että huono hapetus oli oikeasti syy kaikille ongelmille. Näyttäisi siltä että ilmaverhoa pitää olla kunnolla koko pohjan alalta jotta vesi kiertää sekä hapettuu kunnolla, ainakin siinä vaiheessa kun happea imeviä juuria alkaa olla suurempi massa. Kaupallisessa cuttingboardissa kuulemma verho kattaa lähes koko hydron alan, ja vettäkin on vain vähän reilu kolmannes siitä mitä itse tekemässäni kopiossa.