tammikuu 08, 2025, 22:19:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Helppo "ikkunalautachili"

Aloittaja nahkiainen, kesäkuu 03, 2006, 10:36:45 ap

« edellinen - seuraava »

Loimu

Olen aloittelemassa tätä lajoa harrastusta. Chilit ja tulisuus on lähellä sydäntä. Tänään päätin aloittaa testimielessä kasvatusprojektin. Kasveista ei ole kummempaa kokemusta, joten kasvatuksesta itsessään en tiedä mitään, saati sitten juuri chilikasvatusta. Valitsin testikasviksi Habaneron, se kun on helposti saatavilla ja maine on kova. Kaupasta ostin tuollaisen "Habanero Mix" -setin jossa oli yksi punainen, yksi keltainen ja yksi vihreä Habanero. Halkaisin niistä punaisen, ja laitoin siemenet sisältä (kyllä, kaikki jota sisällä oli) n. 1cm syvyyteen kasteltuun märkään multaan kukkaruukkuun. Osa meni vähän sumpussa, mutta yritin toki niitä ripotella hieman eri puolille ruukkua.

Kysymys kuuluu, että onko tässä mitään mahdollisuutta? Selasin tätä foorumia tietysti vasta nyt illalla, jolloin luin idätyksistä sun muista. Onko siis kaupasta ostetusta chilistä saaduilta siemenillä mitään toivoa edes saada mitään kasvamaan? Olisiko ne ehdottomasti pitänyt idättää ennen multaan laittoa? Häiritseekö useat siemenet niin pahasti ettei yksikään niistä suostu kasvamaan? Odotukseni on pessimistiset, en odota että tuolta mullasta mitään edes nousee ja jos nousee niin satoa en osaa edes ajatella. Kunhan näkisi nyt edes pienen alun. Pettymystä tämä siis tuskin tuottaa, jos kaikki meni pieleen niin ei muuta kuin uudestaan. Toki olisi kiva nähdä tuon kasvavan edes vähän.

snu

Varmasti suurin osa siemenistä itää, mutta niille voi olla aika vaikeaa puskea ylös sieltä sentin syvyydeltä. Kannattaa varmaan pian kaapia siitä se sentin kerros pois. Ne itävät siinä pinnallakin, tai parin millin syvyydessä. Seuraava ongelma tulee chilien erittelyssä omiin purkkeihinsa, jos päästät ne kasvamaan liian suuriksi. Jo parin kolmen sentin mittaisella kasvilla voi olla juuret aika hyvin sekaisin naapurinsa kanssa. Ehdottaisin chilin siirtämistä omaan purkkiinsa kasvamaan mahdollisimman pian itämisen jälkeen.

Jos meinaat parikin kasvia säästää, niin idättäisin myös muutaman keltaisen habaneron siemenen, niin on vähän vaihtelua... Paitsi tietenkin jos tuo habsu vaihtaa väriä keltaisen kautta punaiseksi.
Eksyminen on suotavaa.

Flame

heinäkuu 16, 2009, 16:47:18 ip #102 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 16, 2009, 20:37:01 ip käyttäjältä Flame
Hep!

Olen tänä keväänä kasvatellut parvekkeella lajikkeita Aji Cristal, Lemon Drop ja Chinese Five Color. Niin siis, olen aiemmin löytänyt kaikkeen olennaiseen askarruttavaan asiaan vastaukset täältä forumilta, mutta nyt ei osunut silmiin mitään topicia chilien pölyttämisestä. Onko siis pakko pölyttää? (käsittääkseni on!). Missä vaiheessa pölytys tapahtuu ja miten tarkalleenottaen? Noi mun lajikkeet ovat nyt vasta alkaneet pukata kukkaa ja nuppua. Tuntuu että ne ovat jotensakin myöhässä "normaalista" aikataulusta. Ovatko? Muuten nuo mun kasvatit ovat ihan kunnossa ja voivat hyvin.

Edit: Laitettu siis kasvamaan siemenistä huhtikuun lopulla.

Kiitos jo etukäteen.

snu

Ei tarvitse erikseen pölytellä.
Eksyminen on suotavaa.

SmiL

Keväällä laiton Fataliista tilatut siemenet itämään (Malagueta, Bolivian Rainbow, Hungarian Hot Cherry, Champion ja bonuksena tullut Inca Red Drop) ja ne itikin hyvällä prosentilla. Jos noista pitäisi valita yks ikkunalaudalle passeli niin ehdottomasti Malagueta. Ne kasvoivat nätisti ja tuottavat kohtalaisen sadon. Ja ovat riittävän tulisia, että ei tarvi montaa palkoa nakella evään sekaan :)

Kuvan chilille kertyi korkeutta (itämään laitettu helmikuun lopussa) ~40cm. Rainbowt pysyivät kans ikkunalauta korkeuksissa eli alle 75cm, mutta muut karkasivat käsistä niin korkeuden ja leveyden suhteen. Varsinkin Championit ja IncaRedDropit tykkäsivät levitä sivuille päin myös.

Ens keväänä ehkä sitten kokeiluun jotain muutakin...

Braven

Semmosta että tarviiko niitä ekoja kukkia nyppiä veke? Tuleeko niistä mitään, jos antaa vaan niiden kasvaa? Mulla on muuatam kasvi, joilla pituutta nyt joku 40-60cm.

Niabo

Harvoin niistä ekoista kukista mitään tulee, ainoa lajike mistä on ekasta kukasta chili tullut oli habanero harold st barts. Kukkien nyppiminen laittaa kasvin jatkamaan kasvua eikä keskittymään kukkimiseen mutta mä en kyllä monen kasvin kanssa tota jaksanu tehä ja nyppimättäkin on tuuheita chilejä kasvanut :)

snu

Mulla on kyllä monestakin chilistä tullut podia ekoista kukista. Niitä ei tarvii nyppiä, mutta jos haluaa nopeammin isomman puskan, niin sitä voi tehdä. Itse en nypi.
Eksyminen on suotavaa.

Flame

Lainaus käyttäjältä: snu - heinäkuu 16, 2009, 18:21:48 ip

Ei tarvitse erikseen pölytellä.

Aika paljon on siis tarjolla ristiriitaista tietoa etenkin aloittelijoille. Pitää vaan osata noukkia oikeista naruista. Mutta kiitos! Jostain olen kyllä lukenut tuosta chilien itsepölytyksestä, mutta en vaan saa päähän mistä...

TurboPuberteth

Itse suosittelen kyllä siirtämään jos mahdollista chilit sieltä ikkunalaudalta esim. parvekkeelle. Pörriäiset ja tuuli ym. kyllä pitää huolen pölytyksestä. Ekana vuonna kasvattelin sisällä ja sain jopa kaksi podia maistiaisiksi  ;D Tänä vuonna on tuloillaan satoja palkoja. Pikku ero! Mutta on sitä kyllä muutenkin viisastunut ensimmäisestä kaudesta :)

habarento

Tuli hallitukselta lupa laittaa olkkarin nurkkaan max. kaksi hiliä kasvamaan talveksi.
Haluaisin saada ehkä satoakin silloin tällöin, kesällä sitten olisi tarkoitus kuitenkin siirtää ulos.
Nytkin odottaa ulkosalla rocotillo twins, pi260560 ja palermo sweet sadon kypsymistään.
Elikkäs mitkä tai mikä lajike pärjäisi vähälläkin valolla, vielä ei ole tarkoitusta laittaa lisävaloa.
Kasvin suurudella ei ole periaatteessa väliä, isokin menee. Ikkuna on länsisuuntainen joten
päiväsaikaan tullee saamaan jonkin verran valoa.

TurboPuberteth

Kyllähän melkein mikä tahansa lajike kituu tuon pimeän talven yli ilman lisävaloa, mutta onko siitä lehdettömästä risusta paljonkaan iloa?   ;)

habarento

Lainaus käyttäjältä: TurboPuberteth - elokuu 23, 2009, 21:31:05 ip
Kyllähän melkein mikä tahansa lajike kituu tuon pimeän talven yli ilman lisävaloa, mutta onko siitä lehdettömästä risusta paljonkaan iloa?   ;)

Joo ei ole mutta sen takia kysyinkin josko jollain olisi tietoa että mikä kasvi tuottaisi satoakin (ei täysin lehdetön risu) talvisaikaan.
Pitää varmaan vaan leikellä tuota pi260560:sta suurin tuuheus pois ja nostaa olkkarin nurkkaan odottamaan kevättä.

TunturiTiger

laiskuus iski enkä jaksa koko topiciä lukea.
mikähän ois semmonen helppo "ikkunalaudanviereenlaitettavachili" siis sellainen joka kasvais vähän korkeammaksi? isompi viherkasvi ois kiva ja jukka-palmu ei maistu.

MikaK

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 23, 2009, 22:43:46 ip
laiskuus iski enkä jaksa koko topiciä lukea.
mikähän ois semmonen helppo "ikkunalaudanviereenlaitettavachili" siis sellainen joka kasvais vähän korkeammaksi? isompi viherkasvi ois kiva ja jukka-palmu ei maistu.

Itsellä muksun hoitopyödän yläpuolella pistokkaana saatu lemon drop amppelissa. Sain kesäkuun alussa n. 15 senttisenä ja nyt pituutta noin metri pisimmässä osassa. Podeja kasvi on puskenut esiin kolmisenkymmentä. On 11cm altakasteluruukussa eteläisellä ikkunalla, mihin paistanut noin 7-15 näin kesällä. Muutaman haaran kasvi on tehnyt omillaan ja kaipa leikkaamalla olisi saanut enemmänkin haaroja aikaiseksi. Isompi ruukkukin olisi voinut tehdä terää, mutta vaimo asetti amppelin ulkonäölle rajoituksia ja sopivaa amppeliin taas ei mahtunut tuota 11cm isompaa ruukkua. Varsin tyytyväinen olen kasviin ollut näinkin. Mikäli muiden ihmisten kommentit kukasta-kypsään hedelmään ajoista pitää kutinsa, niin minun pitäisi saada eka kypsä podi syyskuun puoleenväliin mennessä.

wertyupf

Apache kasvaa missä vaan,jopa koulun musiikinluokan olosuhteissa(ystävälläni on tälläinen luokkahuone-kasvihuone)Itsekin aloitan kasvatuksenapassilla ja chinese five colorilla.

jewe

Short Yellow Tabasco kasvoi itselläni ikkunalaudalla tämän ensimmäisen chilivuoden. Nyt se on aika ränsistynyt kun en jaksanut hoitaa ja vietti pari kuukautta vielä huonossa valossa pohjoisikkunalla. Tällä hetkellä se saa valohoitoa jos vaikka toipuisi taas. Bolivian Rainbow oli toinen ikkunalautachili tänä vuonna

Nyt olisi haaveena saada Peruvian White ikkunalaudalle kun on silläkin sopivan pieni koko. Idätys onnistui ja ensimmäiset kasvulehdet muodostumassa ja saa mennä passiivihydroon jos kaikki menee hyvin. Viime talvena ei itänyt kuten kävi monilla muillakin.

hoffi

En uutta postausta viittint laittaa kun tää nyt riittävän läheltä liippaa, eli Caribben Red Habanerossa mietiskelin tuota vaaditun valon määrää. Itelläni kyllä noita eslejä tuolla on mutta kaveriin koitan tartuttaa chilikuumetta ja lupailin taimen ko. kasvista. Pärjääkö luonnon valolla hengissä kevääseen asti kun nyt on semmoinen ihan 10cm tynkä kyseessä?

Helpoimmalla varmaan pääsis kun pitäis tossa omien valojen alla kevääseen asti mutta alkaa keittiön ruokapöytä olemaan jo aika täysi noista....

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: hoffi - tammikuu 06, 2010, 13:34:58 ip
En uutta postausta viittint laittaa kun tää nyt riittävän läheltä liippaa, eli Caribben Red Habanerossa mietiskelin tuota vaaditun valon määrää. Itelläni kyllä noita eslejä tuolla on mutta kaveriin koitan tartuttaa chilikuumetta ja lupailin taimen ko. kasvista. Pärjääkö luonnon valolla hengissä kevääseen asti kun nyt on semmoinen ihan 10cm tynkä kyseessä?

Helpoimmalla varmaan pääsis kun pitäis tossa omien valojen alla kevääseen asti mutta alkaa keittiön ruokapöytä olemaan jo aika täysi noista....

empiiristen tutkimuksieni mukaan tuntuis elävän ilman lisävaloa ikkunalla, mutta tulee hieman hontelo ja korkea. ei ala tekemään bodia ennen kun aurinkoa tulvii ikkunasta reilusti. mulla on nytkin 2 ikkunalla ilman lisävaloa ja ilman lannotteita talvehtimassa. pätkin ne tuossa noin. 60cm mittaisiksi ja ne tekee nyt reilusti uusia pieniä lehtiä noihin kohtiin.

hoffi

Okei, uskaltanee siis antaa sinne. Onha noita taimia vielä pari onneksi varalla että jos sen yhden tappaa... :p