tammikuu 06, 2025, 22:27:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Helppo "ikkunalautachili"

Aloittaja nahkiainen, kesäkuu 03, 2006, 10:36:45 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: salsa - huhtikuu 18, 2011, 18:10:24 ip
Itse en ole chilejä vielä ainakaan kasvatellut,aattelin vaan että tuleeko niistä itse kasvatettuina paremman makuisia tai onko kasvatuksen syynä puhtaasti intohimo??

Kuten TSO jo sanoi, itse kasvattaen lajikevalikoima on valtava. Kaupoista saa nykyään (kesällä ja syksyllä) paria hyvää kotimaista chiliä, mutta itse kasvattaen voi helposti valita sadoista lajikkeista. Makujen ja tulisuuden kirjo on uskomattoman suuri. Esim. lähes tai täysin tulettomista chileistäkin löytyy todella hienoja lajikkeita. Esimerkkinä kaksi täysin erilaista hyvää lajiketta, joiden tapaisiakaan ei saa kaupasta: Pink Habanero ja Campane/Bishops Crown.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: salsa - huhtikuu 18, 2011, 18:10:24 ip
Itse en ole chilejä vielä ainakaan kasvatellut,aattelin vaan että tuleeko niistä itse kasvatettuina paremman makuisia tai onko kasvatuksen syynä puhtaasti intohimo??

Kuten tuossa ylempänä on jo pariinkin kertaan mainittu niin syitä on monia.

Jos turvautuu kauppojen valikoimiin niin ainoastaan kesällä ja syksyllä on saatavilla laajempaa lajikevalikoimaa kaupasta ja sekin on toistaiseksi vielä varsin rajallinen. Kehitystä on tosin vuosien myötä tapahtunut huimasti ja esimerkiksi Heinän Puutarha on alkanut kasvattamaan jo varsin hyvää lajikevalikoimaa verrattuna aiempien vuosien annuumivoittoisuuteen.

Itse kasvattamalla lajikevalikoima moninkertaistuu, koska lajikkeita on olemassa tuhansia ja kaupallisten toimijoiden valikoimat ovat rajalliset. Toiset lajikkeet ovat sellaisia, ettei niiden tuotoksia edes milloinkaan myynnissä välttämättä nähdä niiden huonon satoisuuden tai vaikeiden kasvatusvaatimusten vuoksi.

Kapsaisinoidejakin on useampaa erilaista joten chilin poltetyypissäkin on suuria eroja, jos jokin lajike on pistävän tulinen ja polte hyvinkin paikallinen niin toisenlaisessa kapsaisinoidiyhdistelmässä polte voi olla hitaasti nouseva ja lempeän kuumottava.

salsa

en ole kyllä vielä kerennyt tutustumaan noin tarkasti eri chililajikkeisiin..vaikuttaa kyllä nyt siltä että olisi jo aika! ;)

döderö

kesäkuu 12, 2011, 17:05:50 ip #163 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2011, 20:58:53 ip käyttäjältä döderö
Itsellä meni hermo kun länsi ikkunalla kasvava birds eye baby kukki hirveesti mutta kukat ei pysynyt ikinä kiinni kunnes leikkelin bonsaiksi ja hankin natikan niin johan alko satoa pukkaamaan joten birds eye ei ehkä sovi ikkunalle.
Itsellä ikkunalla satosi hearth throp ihan ok.
Mutta lajike jota suosittelen ikkunalle on naga! itsellä kasvaa vähän sivu valolla todella elinvoimaisesti ja vauhdilla sekä puska haaroittuu todella innolla.
Suosittelen että hankit jotain nagaa tai joitakin tunnettuja lajikkeita (lemon drop) yms niin saat ikkunalla satoa

E: näköjään naga on kuulemma erittäin kranttu lämmön ja valon suhteen  :o
Itsellä on sitten yksi erikoinen yksilö...

InkRose

Kuinkas paljon döderöllä kukkii tai satoaa se Naga?

Tottakai yksilöllisiä eroja on kasveilla ja jos se Nagasi on ylivuotinen, on se päässyt vähän jyvälle paikallisesta vuosirytmistä. Kyllähän ylivuotiset Habanerotkin satoaa jopa ilman lisävaloa heti kun päivä vähän reilummin pitenee, jos on pitkä pimeä talvi takana.

döderö

Kovasti nuputtaa mutta olen nyppinyt.

Mitä nyt etsinyt lisää tietoa niin naga olisi erittäin vaikea kasvi mutta itsellä yksi yksilö on erittäin hyvin haarautuva ja kasvaa kuin heinä eikä sillä lailla puumaisesti.

Joudun kai perimään puheeni nagasta ja iloitsemaan tästä yhdestä yksilöstä

InkRose

Itselläni myös kukki Naga (Lihamestarilta saatu taimi) ihan komeasti 2x18W loistareilla jo maaliskuussa ihan ilman luonnonvaloa. Yhtään en kyllä ihmettele ettei se satoa alkanut tuottaa niin vähällä valolla, ja sittenhän luteet sen söivät miltei hengiltä. Nyt puskee uutta kasvua parin kuukauden kitumisen jälkeen, mutta ekoihin nuppuihinkin on varmasti vielä muutaman viikon matka. Sitten pitäisi enää osua aurinkoa ja hellettä sopivasti että alkaisivat raakileet kasvaa. Onneksi on muutamaa muu chinense jo satoamassa... Niistä aiheeseen liittyen voisinkin Biquinhoa suositella, näyttää viihtyvän ihan hyvin pienessäkin ruukussa, eikä ole valtavan nirso muutenkaan. Tuossa on nyt parikymmentä kypsää, melkein saman verran raakileita ja koko ajan tulee hiljalleen lisää. Korkeutta on ikkunalaudasta arvioiden nelisenkymmentä senttiä ja latvukset peittävät suunnilleen kahden A4-arkin alan.

nidotre

Kohta taitaa täälläkin olla edessä chilin kasvattelu.. Hommasin pahimpaan puutteeseen tuollaisen prisman amppelichilin, jossa kyllä riittää tulisuutta mutta maku on kyllä kitkerä kuin mikä :D
Mutta helpottaa se pahinta tuskaa.
Sitä seuraillessani, ymmärrän kyllä koko ajan enemmän miksi tähän voi jäädä koukkuun. Kukkia ei koskaan ole ollut kämpässä mutta tuo chilihän on mielenkiintoinen. Sitä on hauska seurata ja siitä on hyötyäkin vielä!

Saa nähdä kuinka lähtee tämä chiliharrastus käyntiin. Malttamaton kun olen, aion kokeilla idättämistä näinkin väärään aikaa, kunhan siemenet ensin tulee postista. Valoilla sitten koitetaan pelailla ja jos ei onnaa, uutta yritystä sitten parempaan ajankohtaan x)
http://chillaillen.fi

Blogilla chillaillen.fi ei ole yhteyttä nimimerkkiin Chillaillen

wille

Lainaus käyttäjältä: Chromella - heinäkuu 31, 2011, 19:58:00 ip
Kohta taitaa täälläkin olla edessä chilin kasvattelu.. Hommasin pahimpaan puutteeseen tuollaisen prisman amppelichilin, jossa kyllä riittää tulisuutta mutta maku on kyllä kitkerä kuin mikä :D
Mutta helpottaa se pahinta tuskaa.
Sitä seuraillessani, ymmärrän kyllä koko ajan enemmän miksi tähän voi jäädä koukkuun. Kukkia ei koskaan ole ollut kämpässä mutta tuo chilihän on mielenkiintoinen. Sitä on hauska seurata ja siitä on hyötyäkin vielä!

Saa nähdä kuinka lähtee tämä chiliharrastus käyntiin. Malttamaton kun olen, aion kokeilla idättämistä näinkin väärään aikaa, kunhan siemenet ensin tulee postista. Valoilla sitten koitetaan pelailla ja jos ei onnaa, uutta yritystä sitten parempaan ajankohtaan x)

Tervetuloa vaan! Idättäminen tähän vuodenaikaan voi olla oikeastaan aika opettavakin kokemus. Ensi keväänä olet jo paljon viisaampi, mitä tulee aiheeseen "chilien sielun elämä". Kokeilemallahan asioita opitaan. Ja tekemällä.

Rennosti vaan!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sardelli

Hei. Toista kesää kasvattelen chilejä parvekkeella. Eilen vein loputkin vielä sisällä olleet chilit pysyvästi parvekkeelle ja ikkunalauta näyttää nyt kovin tyhjältä. Olisiko nyt mahdollista tai järkevää kylvää joku chili kasvamaan? Se saisi kasvaa ikkunalaudalla ja lisävalon hoitaisi energiansäästölamppu. Olen ihastunut Bolivian Rainbow:n ulkonäköön ja kiinnostaisi kokeilla sitä.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sardelli - kesäkuu 14, 2012, 14:33:57 ip
Hei. Toista kesää kasvattelen chilejä parvekkeella. Eilen vein loputkin vielä sisällä olleet chilit pysyvästi parvekkeelle ja ikkunalauta näyttää nyt kovin tyhjältä. Olisiko nyt mahdollista tai järkevää kylvää joku chili kasvamaan? Se saisi kasvaa ikkunalaudalla ja lisävalon hoitaisi energiansäästölamppu. Olen ihastunut Bolivian Rainbow:n ulkonäköön ja kiinnostaisi kokeilla sitä.
Bolivian Rainbow on niitä helpoimpia ikkunanlautachilejä. Voit toki idättää itse, mutta samalla missaat kesän valoisimman hetken. Osta mieluummin puutarhoilta tai markettien/rautakauppojen puutarhaosastoilta valmiin kasvin. Parhaimman kokoiset Bolivian Rainbowt löydät muuten Chilitarvikkeesta Tampereelta, ne on jo välttäviä bonchi-aihioita.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Raumala

kesäkuu 17, 2012, 04:10:59 ap #171 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 17, 2012, 10:52:10 ap käyttäjältä Raumala
Oma suosikkini ehdottomasti Short Yellow Tabascoa: pienet lehdet, pieni koko, helposti talvehtiva, nätit valkeat kukat, tekee paljon podeja, hyvä bonchiksi...
Mutta tämä on vaan mun mielipide.  ;)

Whili

Lainaus käyttäjältä: sardelli - kesäkuu 14, 2012, 14:33:57 ip
Olisiko nyt mahdollista tai järkevää kylvää joku chili kasvamaan?

Aina on järkevää kylvää..

Hyviä lajikkeita on paljon, esim. Biquinho, Cajamarca, Cheiro roxa, Limon, Peruvian white habanero, White bullet...
Myöskin jotkut villichilit pysyvät kompaktin kokoisina.

Kappu

Millaiseksi rocoto red peruvian kasvaisi niukassa ruukussa? Mielettömän kauniit kukat tuossa.

sorrii

LainausMillaiseksi rocoto red peruvian kasvaisi niukassa ruukussa? Mielettömän kauniit kukat tuossa.

Nätistihän se kasvaa. Siitä vähän hankala, että tahtoo kasvaa pituutta - tai leveyttä - aika paljon, eli vaatii tilaa. Sitä voi ohjata narujen ym avulla kasvamaan köynnösmäisesti tiettyyn suuntaan.

Mun kokemukseni on, että pienessä ruukussa kukkii nopeammin. Sama pätee pistokaisiin, joita muuten tulee tosi helposti.

Ihan suorasta auringosta ei oikein tykkää ja mulla on palanut karrelle 3-kertaisten lasien läpi...

Mä pistin yhden pari vuotta vanhan ½ metrisen raakin keväällä pieneen [40x40x10cm] kukkalaatikkoon hydrosoraan, ja viritin ebbin hämärään nurkkaan ikkunan sivuun. Kyä meinaan lähti kasvamaan! Parissa kuukaudessa tämä kasvatti pääoksan niin pitkaksi, että menee ikkunan sivua ylös ja sitten vaakaan ~2m ...  8) ... Alle mahtuu valoon 3 isoa AC-puskaa vielä hyvin 150cm ikkunan edessä. Kukkimaan tuo ei ole innostunut arvatenkin liian ärtsien liemien takia (?!?) tai liian valon eli auringon poltteen, kuivuuden .. ?! Lähempänä nurkkaa seinällä kasvavassa oksassa on nuppuja..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kappu

Eli enempi varjoissa viihtyvä olisi tuo? :) Pittää kahtella mikähän lie kyseessä, kun sain lahjaksi chilin vain nimellä rocoto. On polttanut muutamia lehtiänsä (luultavimmin ollut ihan avomaalla). Nytten se nököttää pikkupurkissaan lasitetulla partsilla. Pitää laskea lattiatasolle, missä on läpikuultavan harmaa lasi suodattamassa valoa ja partsi muutenkin itäänpäin.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - kesäkuu 17, 2012, 15:15:05 ip
Lisää pilvee

Vastahan viime viikolla tiesit kertoa, että 3-kerroslasit on parasta totuttelua kasveille? Ja että 3-kerroslasin takaa voi viedä suoraan ulos? Mites nyt on rehut kärähtäneet sisätiloissa?

Ja eikös niistä sun pohjoiskaakkoisikkunoista tullut niin huonosti varjostettua valoa, että hyvä jos riittää rairuoholle.

Kannattas nyt ihan suosiolla miettiä, että kun ledispotit vaihtuu aurinkoon joka toinen päivä, ja milloin on kasvit menneet pimeässä katosta läpi yläkerran naapurille tai muuta, niin onko järkeä ylipäätänsä raapustaa näitä umpimielisiä monologeja tänne? Kun kerran olet niin etevä poika kasvattamaan kusella momosaruukuissa ilman valoa, niin perusta vaikka päiväkirja jossa voit havainnollistavien valokuvien avulla selittää tätä *eh* "omalaatuista" metodiasi kasvatuksen saralla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

kesäkuu 18, 2012, 11:56:38 ap #177 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 18, 2012, 12:01:28 ip käyttäjältä sorrii
Herra Räyhikselle pitäisi kaikki erikseen vääntää rautalangasta. Aina ei jaksa: Olisi suotavaa sinunkin hankkia aivot tai jättää pari bunsia aamulla vähemmälle.

En mä ole väittänyt että 3-kertaiset lasit olisi parasta totuttelua ... en ole väittänyt mitään, vaan kertonut kokemaani.
Mun ulos siirtämäni kasvit ovat olleen nähtävästi lajeja jotka ei niin ota nokkiinsa  ... tai jotain ...

Tuossa rocoto-viestissäkin heitän ilmaan lähinnä kysymyksen mistä palamien johtuu: auringon poltteesta (=lämmöstä + kuivuudesta) vaiko jostain muusta.
Mainittakoon tässä että viime kesänä mulla oli iso rocoto red [peruvian] ulkona mökillä, ja loppukesästä ihan suorassa auringossa jossa hedelmät ja vähän lehdetkin meni ihan mustiksi [=tummanvioletti: räyhikselle tiedoksi etten verrannut Tikkurilan värikarttaan jotta voisin Sinulle täsmentää sävyä tarkemmin toisekseen yhtenä heikkoutenani on lisäksi värisokeus]

Kirjoittelun motiivina toki on saada kommentteja ettei tulisi niitä monologeja. Sir Räyhiksenkin ystävälliset ja älylliset oikaisutkin on tervettulleita, ja auttaa minua jaksamaan tällä kouluttamattoman puutarhalöytöretkeilijän kivisellä polulla ...

PS. Päiväkirjan pitäminen vaatisi keskittymistä mihin mun viinanraiskaamat AAD-hermoni ei riitä eikä itsetehostuksen tarpeeni ole vielä sillä tasolla että alkaisin omaa blogia rustaamaan: olisihan kyllä tiedossa ainakin yksi innokas lukija ja kommentoija?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aku

Kyllä mä ainakin mielelläni lukisin Sorriin pitämää päiväkirjaa. Etenkin kun hän on ilmeisimmin perehtynyt passiivihydroiluun kohtuullisen hyvin. Ei tietenkään kaikkea tarvitse uskoa ja pitää ainoana totuutena, se on (Räyhiksenkin) hyvä muistaa.

rami12

Tahtoisin ostaa jonkin hyvin talvenkestävän ja helppohoitoisen chilin siemeniä niiden tulisi olla mielellään mietoa tai keskitulista lajiketta mutta näin aluksi pidän tärkeämpänä että kyseessä olisi todellakin hyvin talvenkestävä lajike. bolivian rainbow olisi yksi vaihtoehto lisäksi kiinnostavia lajikkeita voisivat olla baccatumit. laittakaa yvllä jos joku tahtoo myydä siemeniä erään henkilön kanssa yritin jo käydä kauppaa mutta häne ei ole ilmestynyt foorumille moneen päivään.