tammikuu 10, 2025, 12:16:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Punkkeja vai mitä???? neuvokaa...

Aloittaja murmeliini, kesäkuu 29, 2006, 11:56:01 ap

« edellinen - seuraava »

murmeliini

http://static.flickr.com/52/177580399_18fee7a587_m.jpg
http://static.flickr.com/48/177580398_80df3c8b4d_m.jpg
http://static.flickr.com/62/177580396_260cf9f652_m.jpg
http://static.flickr.com/62/177580395_a6c297c007_m.jpg

Mun muutamassa acyanne chilissä on jotain kummallista; lehdet kuultavan täplikkäitä, lehdet käpristyy/kuivuu/reikiintyy, lehden alla mustia täpliä, seittiä lehdissä (pieniä määriä), ei muuta nähtävää elämää... punkkeja?????  :shock:
Olen suihkuttanut mäntysuopaliuoksella ja vedellä suihkussa mutta ei auta... raidia???? Pitääkö nyppiä kaikki viottuneet lehdet pois? sitten tuohon yhteen ei jäisi mitään :cry:
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Triniman

Seitti kertoo aina punkeista, mutta kyllä niitä pitäis näkyäkin. ?

Itelläni auttoi mäntysuopaliuoshoito ja samaan syssyyn uudelleenistutus, pesin pois mahdollisimman paljon kaiken vanhan mullan jne. ettei tulisi punkkejakaan mukaan. Istutuksen / ekan hoidon jälkeen vielä kertaalleen viikon päästä ruiskutus mäntysuovalla, johan lähtivät.

saku

Mulla on ihan samannäköistä lehdissä, eikä mitään punkkeja näy... mikäköhän on?

-saku

TheBigX

Onko varma, ettei punkkeja näy? Ne on alle millimetrin kokoisia pisteitä, eli pitää olla hyvä näkö ja silloinkin katsoa tarkkaan.

saku

joo katsoin äsken vielä uudestaan eikä mitään näy. Mä oon kanssa mäntysuopaliuosta ruikkinut. RAIDia en oo vielä laittanut mutta pitäisiköhän laittaa? kaikki ongelmakasvit on muuten hydroissa eli tuskin mullasta mitään on tullut.

murmeliini

mulla näkyy mustia pieniä pilkkuja lehtien alla ja niitä ku liiskaa niin tulee 'kosteaa mömmöä' eli eläviä otuksia ovat. En jaksais taas vaihtaa multia... uitan ne vielä mäntysuopaliuoksessa....  :evil:  Nekös sitte syö/imee lehdet tuon näköisiksi?
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

AJay

Eikös punkit lähde, jos käypi ulkoa hakemassa leppäkerttuja. Ne sitten syöpi punkit pois. En ole testannu chileihin, mutta muista kasveista olen niitä silleesti hävittänyt.
Enpä ole ennen nähnyt migreeniä jalassa

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "AJay"Eikös punkit lähde, jos käypi ulkoa hakemassa leppäkerttuja. Ne sitten syöpi punkit pois. En ole testannu chileihin, mutta muista kasveista olen niitä silleesti hävittänyt.

Leppakertut syövät pääasiassa kirvoja...

Kai ne saattaa silloin tällöin kovassa nälässä punkkeja syödä, mutta luulen, että leppiksiä on vaikea saada pysymään kasvissa, jossa ei ole kirvoja.
Joo.

AJay

Joo. Aivan oikeassa olet kirvojahan ne leppikset tuhosi tehokkaasti. Vanhuus ei näköjään tule yksin, tässähän rupee höperehtimään ihan omiaan.

Toivottavasti joku sai edes hyvät naurut  :D
Enpä ole ennen nähnyt migreeniä jalassa

TheBigX

Jostain luin, että lepäkertun toukat syö myös punkkeja. Kyllä ne aikuiset leppäkertut lisääntyy helposti ja täten saa myös toukkia.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Triniman"Seitti kertoo aina punkeista, mutta kyllä niitä pitäis näkyäkin. ?

Itelläni auttoi mäntysuopaliuoshoito ja samaan syssyyn uudelleenistutus, pesin pois mahdollisimman paljon kaiken vanhan mullan jne. ettei tulisi punkkejakaan mukaan. Istutuksen / ekan hoidon jälkeen vielä kertaalleen viikon päästä ruiskutus mäntysuovalla, johan lähtivät.

Eivät ne pirulaiset aina helpolla näy... Tärkeintä tuossa tilanteessa on nopea ja voimakas toiminta. Jos mahdollista, kasvi kannattaa viedä heti suihkuun - oikein viimeisen päälle kunnolla uittaen... Kylpykin käy, jotta vihulaiset hukkuvat.

Sen jälkeen, jollei kasvi päässyt kovin heikoksi (esim. pudottanut lehtiään) ei ole liioittelua suihkuttaa kunnolla esim. Super-RAIDia. Mäntysuopaliuskin voi toimia ja on sinänsä vähemmän raaka keino. Hätätapauksessa Baygonin suihke tuntuu olevan punkeillekin liikaa... Tosin, aikamoista myrkkyä lienee.

Pahiten saastuneet oksat on viisasta leikata pois ja hävittää heti.

saku

jep löytyhän niitä elukoita ku jaksoi ettiä. miten pitkään kasveja pitäis pitää veden alla että ötökät kuolee?

-saku

murmeliini

Eilen sitten varmuuden vuoksi löträsin kaikki isot chilini/paprikani mäntysuopaliuoksessa, olivat rentut tartuttaneet mun kiinanruusunikin  :evil:  ...sekin pääsi kylpyyn.  Ensi viikon alussa toistan käsittelyn, niin kauan kunnes ei enään näy mustia pirulaisia... ja minähän ei häviä tätä taistelua!!!!  :x