heinäkuu 04, 2025, 13:09:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kaukalo tai säiliö?

Aloittaja Makela, kesäkuu 18, 2025, 15:15:56 ip

« edellinen - seuraava »

Makela

Uusi harrastelija täällä. Mulla on nft ja dwc joissa chiliä ja ruokayrttejä. Tahtoisin rakentaa nft:n kaappiin ja tarvitsisin siihen säiliön, mutta sopivan mittaisten löytäminen on vaikeaa kun tahtoo elintarvikelaatuista materiaalia.

Onko ehdotuksia mistä etsiä? Tällä hetkellä olen katsellut ammattikeittiöiden GN-astioita ja erityisesti GN 2/4 - 150 mm korkeaa. Se vetää valmistajasta riippuen n 9-10 litraa. Mitat ovat 530 x 162 x 150 ja noita on sekä muovisena että rosterina. Vähän pidempi ja leveämpikin kelpaisi.

Joku parvekelaatikko olisi kooltaan ja muodoltaan juuri sopiva, mutta ne ovat kierrätysmuovia. Vai onko niitä elintarvikelaatuisina? Eläinten juomakaukalot ovat liian suuria, tai ainakin ne mitä olen nähnyt.

Uuge Poni

Jäin miettimään että mitä tarkoitat tässä säiliöllä? Ohueen vesikalvoon perustuvassa nft-menetelmässä käytetään kasville tai juurille yleensä joko kouruja tai pöytä-tyyppistä ratkaisua, johon ravinneliuosta pumpataan alempana olevasta säiliöstä.

Kourujen kannattaisi olla suhteellisen leveitä eli 150 mm tai leveämpi. Ja ne pitäisi pystyä suojaamaan valolta, varsinkin kun chilillä kestää kuukausikaupalla kypsyä. Kun muuten juuret täyttää kourun ja tulee hankalaa, perkasi juuria pois tai ei.

Eli parvekelaatikko ei ole paras nfthen, on vähän kapea mielestäni, ellei kyse lyhyen kauden salaatista tms. Ja elintarvikemuovia ehdottomasti, PE, HDPE tai PP.

Ihan tavan tasapohjainen elintarvikemuovinen varastolaatikko? Kunhan pohja ei notku. Eli hakukoneeseen "laatikko euro PP elintarvikemuovia 21 litraa, 600x400x120", ja siihen kansi. Tai sitten on esim. nutriculturella valmiita tuotteita.

Ihan jämpti ratkaisu on myös vanerista itsetehdyt kourut, rulla mustavalkoista muovikalvoa jolla ne vuorataan ja suojataan valolta. ^-^

Makela

Pieniä ruokayrttejä suunnittelin laittaa siihen joten kovin suurelle systeemille ei ole tarve. Ja tarkoitan ihan just sitä säiliö säiliötä jossa pumppu on, ja josta pumpataan vesi ylemmäksi kouruun. NFT:n idea on mulle selvä mutta tähän systeemiin ei tule edes mitään juurikangasta. Onko se nyt sitten lopulta NFT kun semanttisesti aletaan pohtia...

Mulla on seinäkaappi 80x35x180 cm  johon tahtoisin värkätä pienen nft:n pienille ruokayrteille. Kaapin sisämitat ovat noin 75 x 25 cm ja sitä isompaa sinne on turha yrittää. Parvekelaatikko olisi ideaali mitoiltaan mutta sellaista en löydä elintarvikemuovisena.

Itse kourun tekisin itse tai ehkä teetän peltisepänliikkeessä haponkestävästä teräksestä. Hinta lienee 50-100 € yhdelle kappaleelle, oletan. En ole vielä kysynyt tarjousta. Jos niitä ottaa vaikka 4 kpl, hinta yhtä kappaletta kohti putoaa reilusti