lokakuu 24, 2025, 08:06:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Apuja tietämättömälle

Aloittaja kulmala_j, elokuu 21, 2025, 22:53:35 ip

« edellinen - seuraava »

kulmala_j

elokuu 21, 2025, 22:53:35 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 21, 2025, 22:57:30 ip käyttäjältä kulmala_j
Pitää kysellä vähän vinkkejä kun sain kesällä "lahjaksi" rautakaupasta ostetun chilipuskan ja säilömisestä ei ole mitään kokemusta. Mitä nyt olen yrittänyt selailla  niin vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon mutta en oikein saa selvää mikä olisi ns. varmin/helpoin tapa.

Ei ole myöskään tietoa mitä lajiketta mahtaa olla ja määrääkö se mitä kannattaisi tehdä säilömisen suhteen. Muistaakseni lapussa oli vain merkintä tulisuudesta 4/5. Yhden palon laitoin johonkin pastan joukkoon tuoreena ja oli kyllä vähän liikaa meikäläiselle.

Haluisin tehdä ehkä jotain paholaisenhilloa tai sellaista öljyä missä sipulia ja valkosipulia mukana. Ohjeissa vaan puhutaan chilihiutaleista eli tuoreita ei kannattaisi käyttää? Mietin että pitää varmaan kokeilla kuivattaa uunissa. Ehkä puolitan ja otan siemenet samalla pois. Ovat vaan aika pieniä.

Savustaminenkin kiinnostaisi mutta itsellä ei vehkeitä. Porukoilta löytyy kylmäsavustuslsite mutta pitäis pyytää postittamaan. Ehkä tässä on aika vähän vaivan näkemistä varten.

Laitan varalta kuvan alle, jos joku osaisi tunnistaa (mikäli sillä mitään väliä on).

Uuge Poni

Hapatus on hyvä ja melko helppoa. Eli se sama millä tehdään hapankaalit tai hapankurkut, mistä chiliyhdistys tai martat osaa neuvoa:
https://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilien-hapattaminen/
https://www.martat.fi/ruoka/sailonta/hapansailonta/

Itse laitan chilit siivuiksi, vähän siemeniä karistelen pois, ja pastoroituun lasipurkkiin, melkein täyteen. Vettä purkin kaulaan saakka, ja päälle merisuolaa 2,5-3 % painosta. Kansi pitää ja olla ehjä ja pastoroitu, kiinni ja puoli kierrosta auki... ja parin viikon sisään on valmista, laitan valmiit jääkaappiin vaikkei ehkä tarvis.

Mitä itse olen kokeillut niin hapattaminen tekee chilimarjasta vähän vähemmän tulista.

akselsson1

chiliöljyn teko on helppoa, kuivaat uunissa n 50-70astetta ja ehkä luukku vähän raollaan, paloitellut chilit esim lasikulhoissa. Joitakin tunteja kestää. Sen jälkeen niitä kuivia paloja voi säilöä tiiviiseen purkkiin sellaisenaan, jauhaa jauheeksi tai sitten laittaa niitä paloja oliiviöljypulloon pariksi viikoksi :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011